Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wel de snelheid, niet de toeren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 11:00 #1404348

Gisteren op Hollands Diep maar eens uitgeprobeerd wat max snelheid en max toeren in het werk van ons oude bootje/VP motor zijn. Andere topics betreffen het niet halen van de rompsnelheid bij te laag max toetental, maar bij ons komt er wat anders uit. Dit waren onze gegevens:
Met de GPS 7,2 knopen, bij, volgens de analoge toerenteller, 2100 tot 2200 toeren/m. Lwl is 25 voet, rompsnelheid dus 6,7 knp (daar zaten we dus overheen?! Aangenomen dat stroming Hollands Diep verwaarloosbaar is.). Max toerental volgens fabrikant 2500-2600 (35pk), kk 1,91:1 Tweebladschroef.

Is er een reden om hier eens dieper in te duiken? Met name: kan het kwaad dat de motor dus nooit maximale toeren draait?

In dat geval zal ik wel wat meer metingen moeten doen, vermoed ik (toeren meten met een app of zo, max. toeren onbelast, toeren afzetten tegen snelheid e.d.).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 11:10 #1404351

35 PK???
Weet je dat zeker?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 11:25 #1404355

VP MD17C

Bijlage:

Bestandsnaam: Volvo-Pent...-MSB.pdf
Bestandsgrootte:759 KB
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 11:45 #1404362

Volgende snelheidstest even twee richtingen uit varen om stroom en wind uit te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 11:50 #1404365

Wind was tegen (bf 3). Maar ik zal volgende week een parcours-tje varen en meten, dan weten we wat meer.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 11:52 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 12:13 #1404371

Ik zou lekker gaan zeilen. Het leven is te kort om je overal druk om te maken. Het is een zeilboot toch?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 12:25 #1404374

Zeker! Maar het is toch ook leuk om je materiaal te kennen en te onderhouden. Net als dat de reisvoorbereiding al leuk is, al gaat de reis nooit gerealiseerd worden.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 03 juli 2022 12:41 #1404380

Dat is ook zo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 07:40 #1404572

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
TS heeft een boot van 8m20 lang, 3500kg en 35 pk aan boord. Dat is overdreven veel.
Daarom heeft de scheepsbouwer een beetje te zware schroef genomen. Daardoor draait de motor niet het volle toerental bij volle snelheid. Dat is ook niet zo hard nodig.

Hierdoor loopt de motor een paar honderd toeren lager bij kruissnelheid. Lekker rustig.

Lekker laten zo.

En 35pk is veel in 3500kg. Dat is 10pk per ton!
Ik vaar veel met een Hoogaars van 9000kg met 25pk. En dat is echt ruimvoldoende.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 07:41 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 08:49 #1404608

RobertWalter1 schreef :
.............
Is er een reden om hier eens dieper in te duiken? Met name: kan het kwaad dat de motor dus nooit maximale toeren draait?.............

Nee, dat kan absoluut geen kwaad.
Het is niet goed voor een dieselmotor om altijd onderbelast te draaien. Maar dat "onderbelast" slaat niet op het toerental, maar op hoeveelheid brandstof die per slag wordt verbrand.
Een motor kan al volledig belast draaien op bijvoorbeeld de helft van zijn maximale toerental.

Als jouw motor bij een gematigd toerental zijn ei kwijt kan, en jouw boot loopt dan snel genoeg, dan kan iedereen tevreden zijn. Ook de motor.
Wim.

PS, de beste manier om de daadwerkelijke belasting van de motor te meten, dat is door middel van een thermometer die de uitlaatgastemperatuur meet. Die dient zo dicht mogelijk achter de uitlaatkleppen gemonteerd te worden.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 09:06 #1404614

Berghout-2 schreef :
[...]
PS, de beste manier om de daadwerkelijke belasting van de motor te meten, dat is door middel van een thermometer die de uitlaatgastemperatuur meet. Die dient zo dicht mogelijk achter de uitlaatkleppen gemonteerd te worden.
even uit nieuwsgierigheid: Wat zou dan een goede temperatuur zijn?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 09:12 #1404618

Berghout-2 schreef :
RobertWalter1 schreef :
.............
Is er een reden om hier eens dieper in te duiken? Met name: kan het kwaad dat de motor dus nooit maximale toeren draait?.............

Nee, dat kan absoluut geen kwaad.
Het is niet goed voor een dieselmotor om altijd onderbelast te draaien. Maar dat "onderbelast" slaat niet op het toerental, maar op hoeveelheid brandstof die per slag wordt verbrand.
Een motor kan al volledig belast draaien op bijvoorbeeld de helft van zijn maximale toerental.

Als jouw motor bij een gematigd toerental zijn ei kwijt kan, en jouw boot loopt dan snel genoeg, dan kan iedereen tevreden zijn. Ook de motor.
Wim.

PS, de beste manier om de daadwerkelijke belasting van de motor te meten, dat is door middel van een thermometer die de uitlaatgastemperatuur meet. Die dient zo dicht mogelijk achter de uitlaatkleppen gemonteerd te worden.

Ik zou wel het toerental (laten) begrenzen op iets boven( 5-ao %) het toerental voor de rompsnelheid anders kun je de motor wel gaan overbelasten en dat is niet echt goed voor de motor . Kan in principe gewoon met de afstelling van de gashandel op de motor .
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 09:14 #1404620

Berghout-2 schreef :
RobertWalter1 schreef :
.............
Is er een reden om hier eens dieper in te duiken? Met name: kan het kwaad dat de motor dus nooit maximale toeren draait?.............

Nee, dat kan absoluut geen kwaad.
Het is niet goed voor een dieselmotor om altijd onderbelast te draaien. Maar dat "onderbelast" slaat niet op het toerental, maar op hoeveelheid brandstof die per slag wordt verbrand.
Een motor kan al volledig belast draaien op bijvoorbeeld de helft van zijn maximale toerental.

Als jouw motor bij een gematigd toerental zijn ei kwijt kan, en jouw boot loopt dan snel genoeg, dan kan iedereen tevreden zijn. Ook de motor.
Wim.

PS, de beste manier om de daadwerkelijke belasting van de motor te meten, dat is door middel van een thermometer die de uitlaatgastemperatuur meet. Die dient zo dicht mogelijk achter de uitlaatkleppen gemonteerd te worden.

En de poor men's solution: even kijken of er geen zwarte rook uit de uitlaat komt?
Mijn bootje gaat nu ook volle snelheid op iets te laat toerental, als ik de gashendel dan nog verder naar voren duw (laatste 5% of zo) dan begint hij wat te roken maar gaat er niks harder van lopen (niet qua toerental en niet qua bootsnelheid). Dat doe ik dus gewoon niet, zoveel gas geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 09:56 #1404634

daan1508 schreef :
TS heeft een boot van 8m20 lang, 3500kg en 35 pk aan boord. Dat is overdreven veel.
Daarom heeft de scheepsbouwer een beetje te zware schroef genomen. Daardoor draait de motor niet het volle toerental bij volle snelheid. Dat is ook niet zo hard nodig.

Hierdoor loopt de motor een paar honderd toeren lager bij kruissnelheid. Lekker rustig.

Lekker laten zo.

En 35pk is veel in 3500kg. Dat is 10pk per ton!
Ik vaar veel met een Hoogaars van 9000kg met 25pk. En dat is echt ruimvoldoende.

Inderdaad nix aan doen, max rpm iets lager dan rpm bij max vermogen dus dichter bij max rendement, dus gunstig voor verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 04 juli 2022 18:22 #1404796

Bedankt voor alle antwoorden. Dan ben ik hier gerust op. Op naar het volgende vraagstuk! :)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 05 juli 2022 08:58 #1404933

Maarten-IW31 schreef :
Berghout-2 schreef :
[...]
PS, de beste manier om de daadwerkelijke belasting van de motor te meten, dat is door middel van een thermometer die de uitlaatgastemperatuur meet. Die dient zo dicht mogelijk achter de uitlaatkleppen gemonteerd te worden.
even uit nieuwsgierigheid: Wat zou dan een goede temperatuur zijn?

Een "lekkere" belasting geeft een uitlaattemperatuur van pakweg 220 graden of hoger.
Onder volle belasting (nogmaals, dat is iets anders dan het maximale toerental) komt de temperatuur op 400 tot 450 graden, afhankelijk van het motortype.

Bij onbelast draaien blijft het vaak ver onder de 100 graden.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 08:59 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 26 jan 2024 18:03 #1537283

Even dit oude draadje aanvullen. Op de eerste foto is te zien dat een vorige eigenaar de arm van de regulateur heeft verlengd. Daardoor minder uitslag bij ‘gas geven’. Met als gevolg, zie foto, dat de arm bij ‘vol gas’ slechts tot halverwege de max. uitslag komt. Misschien is dat wel de reden dat we niet meer toeren maken. Ik heb de verlenging er tussenuit gehaald om eens te zien wat dat doet (tweede foto).



Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 26 jan 2024 19:32 #1537301

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
Dat is dit zeker.

De stand van de handel is het setpoint voor de toerenregelaar. Het is NIET zoals bij de auto een soort van vermogensregelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel de snelheid, niet de toeren. 26 jan 2024 19:38 #1537303

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
Ter aanvulling op Joop, je spant feitelijk gewoon een veer....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl