Ik heb een incomplete Torqeedo travel 801 gekregen. De helmstok, lader en de spiegelklem ontbreken. Deze waarschijnlijk 20 jaar oude buitenboordmotor zou kunnen een aanvulling zijn voor mijn idee onze oude boot in windstil weer voorwaarts te bewegen. Eventueel samen met een 24 V trolling motor.
Als eerste wou ik de propeller verwijderen, dan kon ik het ding opbergen. Die plastic drieblad propeller zit op de as met een zelfborgende rvs M10 moer. Achter die moer zat een anode. Wil ik de anode verwijderen, eerst nagezien in het net hoe men dat doet, is gewoon rechtse schroefdraad.
De anode zat na 20 jaar en enkele keren zeewater muurvast. Beetje kracht gezet, hoorde ik ergens ”Krak”
Of de propellergleuf is gebroken of de breekpen. De prop draait nu vrij over de as. Ik heb dan de anode verwijderd, was een halve dag werk, door ze in lengterichting op twee plaatsen door te zagen met een mini vijltje. Immers, die anode/moer zit grotendeels binnen in de propeller. Dus uiteindelijk valt de anode in twee stukken van de M10 schroefdraad op de as af, nu kan ik bij de zelfborgende moer. Heel voorzichtig één drupje kruipolie op de moer (ik wil de dichtingen niet ruïneren) en dan een sleutel 17 op de moer. Je kunt de as echter niet tegenhouden want ergens is iets gekraakt. De motoras draait mee.
Die as steekt 2 mm buiten de propeller, heb dan een schroevendraaier gleuf gezaagd in de kop van de as. Perfect passend op een grote schroevendraaier. Dus ik verzoek de as tegen te houden met de schroevendraaier en de moer los te krijgen.
Lukt niet, zootje zit muurvast. As / gleuf zal breken.
Brute kracht of meppen kun je vergeten, die motortjes hebben een ingewikkelde reductie, lagers en dichtingen, ook hitte kun je niet gebruiken.
Enig idee ?