Erikdejong schreef :
Zitten de putjes alleen op de plekken die zichtbaar zijn op de foto? Dat kan ook nog wel eens cavitatie als oorzaak hebben. Poedercoaten is harder dan verven, misschien dat zo'n behandeling beter blijft zitten. De vraag is alleen of je er uberhaubt verf op wilt hebben? Is eigenlijk alleen maar cosmetisch. In sommige gevallen word het gedaan om de schroef wat gladder te maken zodat de efficientie ietsjes hoger is, maar met een buitenboordmotor is dat toch al een beetje knudde en zal een verflaagje weinig uitmaken.
Inderdaad, de putjes zitten alleen daar. Nu valt het kwartje.
Vorige maand een paar weken solo gezeild (deels op zout). Een paar keer maar heel even de motor nodig gehad. Motor niet ver in het water laten zakken. Als ik dan naar het voordek liep begon soms de motor plots met hoge toeren te draaien. Liep ik terug was het probleem (alweer) weg. Pas na een paar keer snapte ik wat er aan de hand was; zodra mijn gewicht naar de voorzijde van de boot ging, kwam de achterzijde wat omhoog en begon de schroef lucht aan te zuigen.
Ik zat aan de invloed van het zoute water te denken, maar cavitatie verklaart het beter.
Mocht ik er iets aan willen doen kan ik een schuurspons proberen of gaan stralen (dank voor het aanbod De Optimaal).
Perry