Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zwaardere motor plaatsen en de schroef?

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 10:40 #1435143

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi allemaal

Zal wel niet ogenblikkelijk gebeuren ik wil eerst eens weten hoe alles werkt wanneer goed. Of ik dan de Grinde goed kan varen met de Bukh dv10 en de huidige klapschroef. Boot is nu redelijk schoon van onder een scuba duiker heeft handje geholpen en dan loop ik vol gas op de huidige motor 4,5 knopen. Probleem is dat de motor de wierpot leeg trekt bij boven stationair varen en dan loopt ie warm en kun je ophouden (al van alles geprobeerd tot andere pomp en wierpot toe maar probleem blijft mogelijk zit er toch iets aan de buitenkant boot terwijl de inlaat goed door wil stromen).

Ik vraag me wat af of er goed te varen valt met de DV10 onder minder gunstige omstandigheden als je met wat stroom tegen en wind op de kop nog ergens aan moet lopen.
Maar daarbuiten boeit me de vraag hoeveel nut het heeft meer vermogen voor de huidige twee blad klapschroef te plaatsen. Ik weet de maten niet heb de schroef alleen in het water bevoeld en gecheckt op “werken” dwz klapt ie open.

Mijn idee over een schroef is stel hij draait 1000 toeren dan is de afgelegde alstand 1000 x de spoed van de schroef min 1000 x de slip van de schroef.
Dan eigenlijk de vraag als ik met 10 pk die 1000 toeren haal dan vaar ik, stel ik raak er een DV20 in keijt die is maar 13,4 cm langer, met 20 pk bij diezelfde schroef toch niet sneller?
Of is dat extra vermogen nuttig om bij zware weersomstandigheden dus tegenwind toch die 1000 omwentelingen te halen? Of moet je bij zoiets als “dikkere diesel erin zetten” ook altijd de schroef vervangen voor een met meer spoed?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 11:30 #1435154

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3092
freek1970 schreef :
Hoi allemaal

Zal wel niet ogenblikkelijk gebeuren ik wil eerst eens weten hoe alles werkt wanneer goed. Of ik dan de Grinde goed kan varen met de Bukh dv10 en de huidige klapschroef. Boot is nu redelijk schoon van onder een scuba duiker heeft handje geholpen en dan loop ik vol gas op de huidige motor 4,5 knopen. Probleem is dat de motor de wierpot leeg trekt bij boven stationair varen en dan loopt ie warm en kun je ophouden (al van alles geprobeerd tot andere pomp en wierpot toe maar probleem blijft mogelijk zit er toch iets aan de buitenkant boot terwijl de inlaat goed door wil stromen).

Ik vraag me wat af of er goed te varen valt met de DV10 onder minder gunstige omstandigheden als je met wat stroom tegen en wind op de kop nog ergens aan moet lopen.
Maar daarbuiten boeit me de vraag hoeveel nut het heeft meer vermogen voor de huidige twee blad klapschroef te plaatsen. Ik weet de maten niet heb de schroef alleen in het water bevoeld en gecheckt op “werken” dwz klapt ie open.

Mijn idee over een schroef is stel hij draait 1000 toeren dan is de afgelegde alstand 1000 x de spoed van de schroef min 1000 x de slip van de schroef.
Dan eigenlijk de vraag als ik met 10 pk die 1000 toeren haal dan vaar ik, stel ik raak er een DV20 in keijt die is maar 13,4 cm langer, met 20 pk bij diezelfde schroef toch niet sneller?
Of is dat extra vermogen nuttig om bij zware weersomstandigheden dus tegenwind toch die 1000 omwentelingen te halen? Of moet je bij zoiets als “dikkere diesel erin zetten” ook altijd de schroef vervangen voor een met meer spoed?

Freek
Wat is, volgens de gegevens,het toerental bij vol vermogen? Probeer eerst het koelwater probleem(lek deksel wierpot?) op te lossen.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 11:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 11:38 #1435158

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Een schroef vraagt een bepaald vermogen van de motor. Als je een schroef hebt die 10pk vraagt van de motor bij 1000 toeren zal deze ongeacht de motor die ervoor staat altijd 10pk van de motor vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 11:56 #1435161

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Fkz schreef
Een schroef vraagt een bepaald vermogen van de motor. Als je een schroef hebt die 10pk vraagt van de motor bij 1000 toeren zal deze ongeacht de motor die ervoor staat altijd 10pk van de motor vragen.
Ok hier zat ik ook al wat aan te denken dat dit zo zou kunnen zijn. Mijn gedachte was als ik de benodigde toeren haal maakt het niet uit of ik dat met een twintig of een tien pk motor doe.

@Mardoc: er is een koelwater probleem en een compressie probleem en er was een verstuiver probleem (die is opgelost met omwisselen met een na af laten testen zo goed als nieuw bevonden verstuiver) Compressie probleem (motor start koud enkel met snufje ether) kost me denk ik nog steeds vrij veel vermogen. Idee is om idd eerst de problemen op te lossen daarvoor moet de bukh eruit en het kopje eraf om die te reviseren en misschien de boot zelfs wel uit het water (kan zo niks zien hoe ie water opzuigt mogelijk zitten daar toch nog schelpen). Ik was benieuwd naar de relatie van de schroef en het aangeboden vermogen…

Freek


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 11:58 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 12:50 #1435169

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
OP de site van Klapschroef.nl kun je alle scheepsgegevens invoeren en dan wordt de juiste schroef er bij gezocht. Is van nogal wat factoren afhankelijk bij welke schroef je uit komt.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 13:16 #1435176

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Reed schreef
OP de site van Klapschroef.nl kun je alle scheepsgegevens invoeren en dan wordt de juiste schroef er bij gezocht. Is van nogal wat factoren afhankelijk bij welke schroef je uit komt.

Maar gedaan wel slim wat meer erover te weten vind ik. Grofweg ingevuld. Kan beter als ik meer gegevens hem maar toch leuk te weten

Bukh DV 10 adviseren ze 15 x 10 bij tweebladige klapschroef
Bukh DV 20 adviseren ze 16,5 x 13 bij tweebladige klapschroef

Overigens is een 14 pk Nanni tweecilinder maar 90 kg en korter dan de Bukh eencilinder…
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 13:17 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 13:35 #1435179

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Wellicht ter overweging: Beta Marine. Super machientjes op basis van industriële Kubota-blokjes.
Sprak laatst mensen die er ook een hadden gekocht maar `m zelf in Engeland hadden opgehaald, gewoon achter in de auto. Zeker met het lage Pond en iets te ritselen met BTW kan het erg voordelig uitpakken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 14:10 #1435187

Je huidige achroef zal ongeveer op 3000 rpm*reductie = 10 pk berekend zijn. Heb je een maat, dan kan ik vergelijken met die van mij.

Je kunt er een beetje meer vermogen uit halen als je nieuwe motor/reductie combinatie de as sneller laat draaien, maar je zult snel aan een nieuwe schroef zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 14:13 #1435188

freek1970 schreef :
Bukh DV 10 adviseren ze 15 x 10 bij tweebladige klapschroef
Bukh DV 20 adviseren ze 16,5 x 13 bij tweebladige klapschroef

Mijn Gori 2 bladsklapper bij DV10. 15x10 idd. Hier haal ik op vlak water 5.3-5.4 kn mee (volgens mede Grinde eigenaren is dat prima, bij 10 pk)


Ik zou eerst je huidige motor laten (door een professional) beoordelen ter revisie. Niet zomaar zelf veel tijd en geld in stoppen zonder dat je weet waar het eindigt. Van te voren een bedrag vaststellen, bv eur 2500. Zit je snel aan denk ik. Blijf je daaronder, dan doorvaren en kijken hoe dit (jou persoonlijk) bevalt. Wordt ‘t duurder, dan meteen een 15 of 20 pk Beta. Gebruikt kan ook. De Optimaal heeft een mooie Volvo Penta 18 pk te koop. Dan is je Grinde klaar voor de komende 20 jaar. Kost je wel keur 7-8 schat ik incl. nieuwe schroef, bediening, fundatie etc. Inbouwen kun jij denk ik zelf.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 14:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 15:10 #1435194

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Als je wierpot leeg raakt tijdens bedrijf kan het bijna niet anders dan dat er lucht in lekt. Probeer hem eens kort te sluiten, koelwater dus rechtstreeks buitenom de wierpot naar de motor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 15:13 #1435195

Freek 1970, waarom benader je Jacqueline Evers van Sailing Loveworx niet? Zij heeft een Grinde met een Beta Marine erin. Zij zal je wellicht zo meer details kunnen vertellen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 15:35 #1435199

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jacqeuline al gehoord over Beta 16 voldoet prima, hoorde dat die motor er ook in te schuiven is zonder idiote wijzigen. Wist alleen niet dat Beta ook Kubota techniek was dus gelijk aan Nanni. Ik denk dat er zelfs een Nanni 3.21 in te schuiven is, voordeel mooie rustige loop en de nadelen op de nieuwprijs na kan ik nog niet zo vinden want die driepitter is lichter dan het bukhje. Ik wil eerst nog eens naar het Bukhje kijken. Dit is net zo als met die oude Veeno fiets uit 1965 die ik afgelopen winter deed loeizwaar en gemaakt voor het leven. Ik trok m tot het laatste onderdeel uit elkaar maakte alles schoon nieuuw vet erin en rijden maar weer. Ik kan net als Thijs Noord dat ding in de schuur uit elkaar trekken hoeft geen 2500 euro te kosten nergens voor nodig. Ik denk dat het zo simpel is als de kop er even af en de kleppen even schuren mogelijk ontkalken en dan doet ie het weer jaren, voor de prijs van wat pakkingen en wat keerringen, en nieuwe slangen en doorvoer voor koelwater om dat gekke wierpot probleem eruit te krijgen. Ik kan natuurlijk altijd zuiger en cilinder ff meten met een micrometer om een idee te krijgen hoe dat zit met die Bukh qua slijtage. Kop moet ik in elk geval ergens af laten persen omdat de motor x veel te heet is geweest.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 16:01 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 16:02 #1435204

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Op dit moment in de tijd zou ik alles op alles zetten om de motor redelijk goedkoop nog een paar jaartjes te geven:

Het is eigenlijk te laat voor een nieuwe diesel, maar nog te vroeg voor elektrisch.

Als je t nog een jaar of 5 weet te rekken met wat sleutelwerk nu, zou ik dat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 16:04 #1435205

Krukas-, drijfstanglagers, cilindervoeringen… Zijn die nog goed? Kostbaar allemaal, als die ook aan vervanging toe zijn. Vandaar mijn advies om eerst een goede diagnose te laten stellen. Als straks blijkt dat na een tijdrovende cilinderkoprevisie je er nog niet bent, had je die tijd en geld beter aan de inbouw van een andere motor kunnen stoppen. Van de andere kant… Kan ook deel van je hobby zijn. Maar Bukh onderdelen, zelfs pakkingen zijn kostbaar; trail&error is ook niet gratis bedoel ik…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 05 nov 2022 16:39 #1435212

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder
Krukas-, drijfstanglagers, cilindervoeringen… Zijn die nog goed? Kostbaar allemaal, als die ook aan vervanging toe zijn. Vandaar mijn advies om eerst een goede diagnose te laten stellen. Als straks blijkt dat na een tijdrovende cilinderkoprevisie je er nog niet bent, had je die tijd en geld beter aan de inbouw van een andere motor kunnen stoppen. Van de andere kant… Kan ook deel van je hobby zijn. Maar Bukh onderdelen, zelfs pakkingen zijn kostbaar; trail&error is ook niet gratis bedoel ik…

Klopt ook wel weer. Komt niet zo snel voor, kan ontzettend veel hebben zeker bij deze motor. En dat moet ook wel gemeten bij deze motor denk ik, in elk geval minimaal heel goed voelen ( ik haal het onderblok liever niet uit elkaar indien niet nodig je kan enkel nieuwe problemen introduceren) Ik houd rekening met iets anders vanwege het wierpot probleem. We hebben dat echt goed dicht gehad naar mijn idee. Ik denk dat de cilinderkop een scheurtje heeft en dat de uitlaatgassen in de wierpot belanden, andere mogelijkheid dat er lucht in de wierpot komt zie ik haast niet we hebben zelfs een compleet andere waterpomp erop gehad.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 16:41 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 06 nov 2022 08:36 #1435326

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Uitlaatgassen in de wierpot? Tegen de stroming van koelwater in?
Dan zou ik eerst naar de koelwaterpomp kijken, want dan heb je wel heel weinig doorstroming...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 06 nov 2022 08:47 #1435328

Waarom haal je de wierpot er niet tussenuit ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 06 nov 2022 09:19 #1435339

Dat Bukh blok krijg je vast wel weer in goede staat. Als het dan nog te krap is zou je een vaste schroef kunnen overwegen maar wel meer weerstand dan dus niet ideaal als zeiler Als je verwacht binnen een paar jaar de motor sowieso te vervangen dan kun je dat denk ik beter nu direct doen. Dan heb je er zelf het meeste aan in plaats van de volgende koper.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 09:26 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 06 nov 2022 10:27 #1435360

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Als je koelwater aanvoer niet goed is, dan gaat een nieuwe motor ook niet helpen! Eerst dat maar eens oplossen lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 06 nov 2022 10:38 #1435367

Meer motorvermogen betekent bijna altijd een andere schroef. Weet niet in hoeverre je bij een klapschroef de spoed van de bladen kun verstellen bij een kleine sprong in vermogen is dat genoeg om dat op te vangen bij gebruik van een vaste schroef. Punt van aandacht bij het vervangen van de motor imet het dubbele aan vermogen dat ook de heel aandrijflijn bekeken moet worden inclusief schroefas lagering et cetera tenzij dat bij de bouw allemaal zwaar overgedimensioneerd is geinstalleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaardere motor plaatsen en de schroef? 07 nov 2022 23:26 #1435833

freek1970 schreef :
Jacqeuline al gehoord over Beta 16 voldoet prima, hoorde dat die motor er ook in te schuiven is zonder idiote wijzigen. Wist alleen niet dat Beta ook Kubota techniek was dus gelijk aan Nanni. Ik denk dat er zelfs een Nanni 3.21 in te schuiven is, voordeel mooie rustige loop en de nadelen op de nieuwprijs na kan ik nog niet zo vinden want die driepitter is lichter dan het bukhje. Ik wil eerst nog eens naar het Bukhje kijken. Dit is net zo als met die oude Veeno fiets uit 1965 die ik afgelopen winter deed loeizwaar en gemaakt voor het leven. Ik trok m tot het laatste onderdeel uit elkaar maakte alles schoon nieuuw vet erin en rijden maar weer. Ik kan net als Thijs Noord dat ding in de schuur uit elkaar trekken hoeft geen 2500 euro te kosten nergens voor nodig. Ik denk dat het zo simpel is als de kop er even af en de kleppen even schuren mogelijk ontkalken en dan doet ie het weer jaren, voor de prijs van wat pakkingen en wat keerringen, en nieuwe slangen en doorvoer voor koelwater om dat gekke wierpot probleem eruit te krijgen. Ik kan natuurlijk altijd zuiger en cilinder ff meten met een micrometer om een idee te krijgen hoe dat zit met die Bukh qua slijtage. Kop moet ik in elk geval ergens af laten persen omdat de motor x veel te heet is geweest.

Freek


Noort is met een T en ja als je die mogelijkheid hebt en de boot gaat toch uit het water zeker doen.
Klepjes schuren kost behalve je koppakking alleen de moeite.
Ik heb dan nog wel de zuigerveren vervangen en de cilinder laten honen. de veren waren meen ik rond de €60,- en het honen € 20,-.
Verder een origineel revsiesetje van Yanmar voor alle rubbertjes was ook €100,-
Maar nu weer een motertje wat onmiddellijk start en fantastisch loopt zelfs bij drie dagen nagenoeg volgas varen.
En ik denk dat de 10 paardjes er allemaal weer zijn.
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 23:27 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl