freek1970 schreef :
Jacqeuline al gehoord over Beta 16 voldoet prima, hoorde dat die motor er ook in te schuiven is zonder idiote wijzigen. Wist alleen niet dat Beta ook Kubota techniek was dus gelijk aan Nanni. Ik denk dat er zelfs een Nanni 3.21 in te schuiven is, voordeel mooie rustige loop en de nadelen op de nieuwprijs na kan ik nog niet zo vinden want die driepitter is lichter dan het bukhje. Ik wil eerst nog eens naar het Bukhje kijken. Dit is net zo als met die oude Veeno fiets uit 1965 die ik afgelopen winter deed loeizwaar en gemaakt voor het leven. Ik trok m tot het laatste onderdeel uit elkaar maakte alles schoon nieuuw vet erin en rijden maar weer. Ik kan net als Thijs Noord dat ding in de schuur uit elkaar trekken hoeft geen 2500 euro te kosten nergens voor nodig. Ik denk dat het zo simpel is als de kop er even af en de kleppen even schuren mogelijk ontkalken en dan doet ie het weer jaren, voor de prijs van wat pakkingen en wat keerringen, en nieuwe slangen en doorvoer voor koelwater om dat gekke wierpot probleem eruit te krijgen. Ik kan natuurlijk altijd zuiger en cilinder ff meten met een micrometer om een idee te krijgen hoe dat zit met die Bukh qua slijtage. Kop moet ik in elk geval ergens af laten persen omdat de motor x veel te heet is geweest.
Freek
Noort is met een T en ja als je die mogelijkheid hebt en de boot gaat toch uit het water zeker doen.
Klepjes schuren kost behalve je koppakking alleen de moeite.
Ik heb dan nog wel de zuigerveren vervangen en de cilinder laten honen. de veren waren meen ik rond de €60,- en het honen € 20,-.
Verder een origineel revsiesetje van Yanmar voor alle rubbertjes was ook €100,-
Maar nu weer een motertje wat onmiddellijk start en fantastisch loopt zelfs bij drie dagen nagenoeg volgas varen.
En ik denk dat de 10 paardjes er allemaal weer zijn.