JStuij schreef :
Hoewel ik, meestal, jaarlijks de motorolie en het filter vervang vraag ik me af of het niet goed is om de motor eens goed te spoelen zodat alle oude, aangekoekte, motorolie er uit wordt gespoeld. Omdat motoren van zeilboten vaak niet op temperatuur komen, en dus de olie dik blijft, kan ik me voorstellen dat er inwendig vervuiling achter blijft.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja met wat voor spul is dat goed te doen?
bvd
Hans
Ik heb aardig wat mishandelde motoren open gehad. Spoelen met reinigingsmiddelen zou ik alleen doen als uiterste redmiddel.
Je hebt zo te horen op tijd je olie ververst, dan zou ik geen risico's nemen met spoel- of reinigingsmiddelen. Je kleppendeksel is meestal de plaats waar de meeste meuk neerslaat. Dus als die schoon is dan is de rest ook schoon. Een dunne film, meer een laklaagje, aan de binnenkant is geen reden tot zorg. Een dikkere laag, die je weg kunt smeren is wél een probleem. Komt meestal door langdurig veel te licht belasten. Zoals al gemeld, als je dan reinigingsmiddel gebruikt kan er een hoop troep ineens los komen en oliekanalen verstoppen.
Ik zou dan liever olie wisselen, motor goed warm laten draaien en flink belasten, en direct het oliefilter vervangen en openmaken. Daarna nogmaals olie wisselen. Maar alleen als er concrete aanleiding toe bestaat, zoals een aangekoekt kleppendeksel.
Als je lang met je motor wilt doen: blijf op tijd olie wisselen én vervang eens in de vijf jaar je koelvloeistof. En tussentijds flink vermogen laten leveren.