Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor inwendig "spoelen"

Motor inwendig "spoelen" 09 nov 2022 21:47 #1436341

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Nachtvlinder schreef :
Ervoor wél?

Van een motor die je niet kent, probeer je eerst een referentiepunt vast te stellen, in dit geval de bovenstaande handeling.
Nu weet ik dat geen olie verliest en de olie schoon blijft, waaruit je voorzichtig kan concluderen dat er niet direct grote gebreken zijn.
Maar ook dat kleppen los(ser) kunnen komen.
Zonder referentie punt moet je dat zelf creëren, een soort 0-meeting.
Ondanks dat er filters aan boord waren, kon niemand mij vertellen wanneer de laatste wissel was en de olie git en git zwart. Als er zich iets voordoet weet je niet of dat zo hoort of al was?
Voor het zelfde geld zitten er olie kanaaltjes verstopt of dicht gekoekt?

Ik schrijf de datum altijd op het filter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 09 nov 2022 21:49 #1436343

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Berghout-2 schreef :
Spoelen?
Nergens voor nodig.
Tenzij er een duidelijk aanleiding voor is, bijvoorbeeld water in de olie (dan wordt de olie melk-achtig) of zichtbare klonten in het filter.
Wim.

Bij jouw liefhebber categorie heb je vaak een open carter, dan giet je gewoon altijd maar bij....
Althans, zo gaat het wel bij een 500PK Werkspoor in MPS Friesland (1957). Die als 10 jaar op GTL draait.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 21:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 09 nov 2022 22:51 #1436358

Het veiligst is toch om de carterpan te verwijderen, reinigen en met nieuwe pakking terug te zetten? Evt sludge zal zich daar verzameld hebben, dus je weet dan meteen hoe dat er voorstond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 09 nov 2022 22:59 #1436360

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nachtvlinder schreef :
Het veiligst is toch om de carterpan te verwijderen, reinigen en met nieuwe pakking terug te zetten? Evt sludge zal zich daar verzameld hebben, dus je weet dan meteen hoe dat er voorstond?

Dus even de motor uitbouwen om er bij te kunnen?

Overigens moet ik het nog meemaken dat de olie in een diesel een heel seizoen helder blijft.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 09 nov 2022 23:26 #1436364

Is een middag werk geweest…

Ik snap je opmerking over de kleur niet; die staat los van de reden om te spoelen lijkt mij (preventief voorkomen van blokkades door sludge) ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 10 nov 2022 15:46 #1436500

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
WaltB schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het veiligst is toch om de carterpan te verwijderen, reinigen en met nieuwe pakking terug te zetten? Evt sludge zal zich daar verzameld hebben, dus je weet dan meteen hoe dat er voorstond?

Dus even de motor uitbouwen om er bij te kunnen?

Overigens moet ik het nog meemaken dat de olie in een diesel een heel seizoen helder blijft.

Dat is nu wat mij ook verbaasdd heeft. Ik ververs olie sinds eind 70er jaren en heb dat ook nog nooit eerder meegemaakt dat het zo lang helder blijft.
Nu stook ik wel uitsluitend GTL of HVO100 en dat scheelt in alles veel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 10 nov 2022 15:47 #1436501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Nachtvlinder schreef :
Is een middag werk geweest…

Bij jou.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 10 nov 2022 15:52 #1436504

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3106
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ervoor wél?


Voor het zelfde geld zitten er olie kanaaltjes verstopt of dicht gekoekt?

Ik schrijf de datum altijd op het filter.
Wat zijn de nauwste kanaaltjes.Juist, het filter en dat raakt verstopt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 17 dec 2022 00:07 #1445286

Dus zolang je filter bij een belaste motor lekker warm word kan je er min of meer van uitgaan dat het olie circuit volledig is en je filter niet verstopt is.
Zwarte olie in een diesel is normaal, zelfs bij mijn vers gereviseerde 1gm10 draaiend op gtl was na een 30 tal uren de olie zwart. Heel misschien wat minder zwart dan voor de revisie maar dat is wat lastig te beoordelen.
Verder is spoelen met reinigingsmiddelen vaak erger dan de kwaal, er kunnen residuen opgelost worden die je liever op hun plek had gehouden.
Dus alleen spoelen als er een heel goede reden voor is in de zin van een extreme vervuiling om wat voor reden dan ook. In alle andere gevallen gewoon olie verversen met filter zoals gebruikelijk en ook met de olie die eerder gebruikt is, niet omdat het kan een modernere (betere) olie gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 17 dec 2022 10:00 #1445337

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1395
Als jet het zeker wilt weten neem je een monster van je olie en laat je dit analyseren.
Dan weet je hoe het er bij staat.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 17 dec 2022 10:00 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 19 dec 2022 17:12 #1445889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
jerry schreef :
Mijn Farymann manuel schrijft dat je de motor kunt spoelen met diesel. Simpel motortje, eenvoudige bediening.

Komt omdat die motor kogellagers heeft ipv glijlagers

De meeste Ferymann motoren hebben kogellagers de K2 en K3 niet overigens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor inwendig "spoelen" 19 dec 2022 18:45 #1445907

JStuij schreef :
Hoewel ik, meestal, jaarlijks de motorolie en het filter vervang vraag ik me af of het niet goed is om de motor eens goed te spoelen zodat alle oude, aangekoekte, motorolie er uit wordt gespoeld. Omdat motoren van zeilboten vaak niet op temperatuur komen, en dus de olie dik blijft, kan ik me voorstellen dat er inwendig vervuiling achter blijft.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja met wat voor spul is dat goed te doen?

bvd

Hans

Ik heb aardig wat mishandelde motoren open gehad. Spoelen met reinigingsmiddelen zou ik alleen doen als uiterste redmiddel.
Je hebt zo te horen op tijd je olie ververst, dan zou ik geen risico's nemen met spoel- of reinigingsmiddelen. Je kleppendeksel is meestal de plaats waar de meeste meuk neerslaat. Dus als die schoon is dan is de rest ook schoon. Een dunne film, meer een laklaagje, aan de binnenkant is geen reden tot zorg. Een dikkere laag, die je weg kunt smeren is wél een probleem. Komt meestal door langdurig veel te licht belasten. Zoals al gemeld, als je dan reinigingsmiddel gebruikt kan er een hoop troep ineens los komen en oliekanalen verstoppen.
Ik zou dan liever olie wisselen, motor goed warm laten draaien en flink belasten, en direct het oliefilter vervangen en openmaken. Daarna nogmaals olie wisselen. Maar alleen als er concrete aanleiding toe bestaat, zoals een aangekoekt kleppendeksel.

Als je lang met je motor wilt doen: blijf op tijd olie wisselen én vervang eens in de vijf jaar je koelvloeistof. En tussentijds flink vermogen laten leveren.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl