Calidris schreef :
Philip schreef :
Ja precies. Zelfs de olie van mijn nieuwe motor was pikzwart. Na 50 draaiuren. En ook na de tweede 50 uren pikzwart.
De motor van de auto heb ik wel geflushed met forte omdat ik de onderhoudshistorie niet kende. Er na nog wel gespoeld met gewone (goedkope) olie om zeker van te zijn dat het forte spul er uit was. Daarna bleef de olie heel lang mooi helder en 0 verbruik.
Precies dát.
Of je olie zwart wordt heeft veel te maken met de fabrikant van de motor is mijn ervaring…
Jarenlang Volkswagen TDI gereden (passat). De olie daarvan was binnen no time zwart na verversen (gebruikte ook iets aan olie). Verder goede motoren, die honderdduizenden km’s meegaan.
Daarna Toyota D4D diesel gehad. Daar bleef de olie altijd helder. 0 verbruik (op een gegeven moment maar gestopt met elke paar weken peilen, zoal met VW). Verder ook goede motor.
Dus dat je olie zwart wordt is volgens mij een gevolg van wat toleranties in de zuigers/cilinders en zuigerveren.
Hoeft niet direct een drama te zijn.
Verder hoeft een flush volgens mij niet echt voor wat sludge in het carter bij onze scheepsdiesels.
Olie gaat toch eerst langs een oliefilter voordat het langs de lagers wordt gepompt.
Dat Faryman het wel voorschrijft is logisch, daar zit vaak geen oliefilter (en oliepomp op), maar heeft spatsmering. Dan is een schoon carter wel heel belangrijk.
Ik heb zelf nog zo’n busje forte motorflush staan, maar twijfel toch om het te gebruiken op onze 20 jaar oude Mitsubishi scheepsdiesel… voorlopig houdt ik het maar op zeer regelmatig olie verversen…, op dit moment lekt ie geen drupje olie, ook geen verbruik, dus laat het maar zo…