Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Thermostaat iets te laat open

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 10:51 #1438614

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Beste zeilers.

Mijn Volvo Penta MD11C wordt warm. Stap voor stap wil ik alle oorzaken van het warm lopen aanpakken.

Ik heb de thermostaat in een pannetje water gedaan en dat langzaam opgewarmd. De temperatuur heb ik gemeten met een infrarood thermometer, een kernthermometer en een dompel thermometer. Geen half werk. Zo vond ik de volgene temrperaturen (in graden celcius, maar dat vermoedde je al):
Thermostaat gaat open: 67
Thermostaat helemaal open: 85

Volgens de documentatie van de motor, zijn de volgende temparturen de bedoeling:
Thermostaat gaat open: 60
Thermostaat helemaal open: 75

Een afwijkin van 7 resp 10 graden dus.
De meter laat zien dat de temperatuur van het koelwater nogal fluctueert. Dat is een bekende 'kwaal' bij deze motoren, begreep ik. Ik vraag me wel af hoe dat komt en of dat samenhangt met de afwijking tussen de gemeten temperaturen en die door Volvo zijn opgegeven.

Oh ja, de klep van de thermostaat heeft een gaatje. Zoals het hoort. Als ik de thermostaat monteer, zit dat gaatje onderwater in het thermostaathuis. Zie fotos

1. is een afwijking van 7 resp 10 graden aanvaardbaar?
2. Wat kan de oorzaak zijn van hete fluctueeren van de koelwatertemperatuur?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 11:01 #1438617

Bij het doorspoelen van onze VP md17c merkte ik ook dat de temperatuur van de koelwaterleiding richting uitlaat telkens kort, enkele seconden, opwarmt en dan weer sterk afkoelt. Kennelijk gaat de doorstroming door de kanalen in het motorblok in golven. Ik ben net als jij wel benieuwd hoe dat komt en of dat een probleem is/kan worden.

Ik heb trouwens niet gelet op de stand van de thermostaat (i.v.m. dat gaatje); is dat van belang (het zit sowieso toch redelijk in het midden)?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 11:05 #1438618

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
Dat je motor warm wordt is onvermijdelijk, maar wordt hij tè warm?

Een thermostaat opwarmen in een bakje water is niet te vergelijken met de situatie in de motor, waar de dezelfde thermostaat te maken heeft met 'stromend' water. Dat het ding bij 85 graden helemaal openstaat lijkt mij mij prima. Als het koelwater in de motor die temperatuur ook bereikt, lijkt me dat niet meteen te warm. De 70 graden waarop veel direct gekoeld motoren blijven hangen, is in de praktijk te laag en niet bevorderlijk voor het algemene functioneren van de motor. De thermostaat in mijn auto houdt de temperatuur van de koelvloeistof op een constante 90 graden.

Je enige probleem zou kunnen zijn dat de temperatuur van het koelwater bij volledige opening van de thermostaat toch te hoog wordt. Maar dat ligt vanzelfsprekend niet aan de thermostaat, maar de capaciteit van de koelingskanalen. Ontkalken kan dat mogelijk oplossen.
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 11:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 11:10 #1438620

In mijn herinnering van de MD11 zit dat gaatje in de rand van de thermostaat, niet in het midden.
En dan moet het bovenin staan na montage, was altijd het verhaal.

Een nieuwe thermostaat kost overigens niet zo veel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 11:11 #1438622

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
RobertWalter1 schreef :
Bij het doorspoelen van onze VP md17c merkte ik ook dat de temperatuur van de koelwaterleiding richting uitlaat telkens kort, enkele seconden, opwarmt en dan weer sterk afkoelt. Kennelijk gaat de doorstroming door de kanalen in het motorblok in golven. Ik ben net als jij wel benieuwd hoe dat komt en of dat een probleem is/kan worden.

Als je een watergekoelde uitlaat hebt, dan heb je misschien gemerkt dat het water niet een gelijkmatige stroom naar buiten komt, maar in 'golfjes'. Dat wordt veroorzaakt door het feit dat een dergelijk uitlaatsysteem meestal een waterslot heeft, waardoor een zekere druk wordt opgebouwd, die het water op zeker moment naar buiten duwt.
Zolang het water zich verzamelt in het waterslot, is de doorstroming even wat vertraagd en kan de temperatuur een beetje oplopen.
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 11:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 12:58 #1438657

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Wadloper schreef :
Dat je motor warm wordt is onvermijdelijk, maar wordt hij tè warm?

Een thermostaat opwarmen in een bakje water is niet te vergelijken met de situatie in de motor, waar de dezelfde thermostaat te maken heeft met 'stromend' water. Dat het ding bij 85 graden helemaal openstaat lijkt mij mij prima. Als het koelwater in de motor die temperatuur ook bereikt, lijkt me dat niet meteen te warm. De 70 graden waarop veel direct gekoeld motoren blijven hangen, is in de praktijk te laag en niet bevorderlijk voor het algemene functioneren van de motor. De thermostaat in mijn auto houdt de temperatuur van de koelvloeistof op een constante .
Meer dan 70 graden is voor een direct gekoelde motor veel te hoog.Boven 60 graden krijg je enorme kalk vorming. Voor een indirect gekoelde motor is een hogere temperatuur prima.
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 12:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 13:04 #1438661

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1756
RobertWalter1 schreef :
Ik heb trouwens niet gelet op de stand van de thermostaat (i.v.m. dat gaatje); is dat van belang (het zit sowieso toch redelijk in het midden)?
In beginsel hoort het gaatje boven. Meestal zit het hoger dan hier afgebeeld. Het dient om luchtinsluiting te voorkomen, zodat er ten alle tijde contact is met het water in het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 13:08 #1438662

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1394
Zo'n gaatje in plaats van een ventieltje zou ook iets te maken kunnen hebben met het voorkomen van pendelen, wat zou gebeuren als het ventiel open gaat en direct weer dicht klapt door de koudere vloeistof. Misschien een verhaal uit de oude doos of broodje aap, maar ik dacht eraan toen ik je foto zag. Als je geen expliciet ontluchtingsgaatje hebt (zoeen langs de rand met zo'n metalen fliepeltje erdoor) moet je wel goed ontluchten na het open gehad te hebben.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 13:08 #1438663

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1756
Aansluitend op de reaktie van Wadloper: op grond waarvan konstateer je dat hij te warm wordt. Normaal gesproken verloopt die waarneming via de temp meter waarvan de aansluiting in de buurt van het thermostaathuis zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 14:48 #1438691

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
madoc schreef :
Meer dan 70 graden is voor een direct gekoelde motor veel te hoog.Boven 60 graden krijg je enorme kalk vorming. Voor een indirect gekoelde motor is een hogere temperatuur prima.

Wat dit betreft heb je gelijk, denk ik. Mijn vergelijking met een automotor is in dit opzicht ook niet correct.

Maar het blijft onduidelijk wat TS nu precies meet als watertemperatuur in de draaiende en opgewarmde motor. Zo'n test in een bakje zegt mij niet zoveel. Dat de thermostaat pas bij 85 graden helemaal open staat, terwijl dat volgens Volvo-Penta al bij 75 graden zo zou moeten zijn betekent nog niet dat voor een niet te hoge watertemperatuur in de motor die thermostaat ook volledig open moet staan. De pomp voert, bij een bepaald toerental, een bepaalde hoeveelheid water aan en die hoeveelheid in combinatie met de doorlaat van de thermosstaat bepaalt de motor-watertemperatuur,
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 14:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 15:02 #1438694

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1756
Ik heb jaren een VP MD11C gehad voorzien van een temperatuurmeter zonder gradenindeling maar met een van groen naar rood lopende schaal. Bij toersnelheid, zo tussen de 1500 en 2000 toeren kwam de meter niet veel verder dan een klein stukje groen. Pas richting 2500 toeren begon de meter richting rood te lopen, doch kwam daarvoor altijd weer tot stilstand. Ik heb dat oplopen wanneer je richting het maximum vermogen gaat altijd volstrekt normaal gevonden voor een direkt met buitenwater gekoelde motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 16:28 #1438718

  • matrav6
  • matrav6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Bij oudere direkt gekoelde motoren is het vaak zo dat de koelkanalen vervuilen en daardoor de koeling van de motor minder wordt. Vaak wordt dit opgelost door een thermostaat met een lagere waarde te monteren. Een extra gaatje erin boren helpt vaak ook wat.

Zeewater voor koeling mag nooit boven de 68 graden komen om kristsllisatie in de koelkanalen te voorkomen.
- Martijn -

Happy 27 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 17:20 #1438734

DO77 schreef :
Beste zeilers.

Mijn Volvo Penta MD11C wordt warm. Stap voor stap wil ik alle oorzaken van het warm lopen aanpakken.

Ik heb de thermostaat in een pannetje water gedaan en dat langzaam opgewarmd. De temperatuur heb ik gemeten met een infrarood thermometer, een kernthermometer en een dompel thermometer. Geen half werk. Zo vond ik de volgene temrperaturen (in graden celcius, maar dat vermoedde je al):
Thermostaat gaat open: 67
Thermostaat helemaal open: 85

Volgens de documentatie van de motor, zijn de volgende temparturen de bedoeling:
Thermostaat gaat open: 60
Thermostaat helemaal open: 75

Een afwijkin van 7 resp 10 graden dus.
De meter laat zien dat de temperatuur van het koelwater nogal fluctueert. Dat is een bekende 'kwaal' bij deze motoren, begreep ik. Ik vraag me wel af hoe dat komt en of dat samenhangt met de afwijking tussen de gemeten temperaturen en die door Volvo zijn opgegeven.

Oh ja, de klep van de thermostaat heeft een gaatje. Zoals het hoort. Als ik de thermostaat monteer, zit dat gaatje onderwater in het thermostaathuis. Zie fotos

1. is een afwijking van 7 resp 10 graden aanvaardbaar?
2. Wat kan de oorzaak zijn van hete fluctueeren van de koelwatertemperatuur?
Ik zou niet zenuwachtig worden van een temperatuur van 85 graden.
Maar hoe heb je vastgesteld dat je motor te warm wordt? Heb je dat met diezelfde infrarood thermometer op de cilinderkop gemeten? M.a.w. heb je gecontroleerd of je thermometertje in de motor nog wel de juist waarde aangeeft?
Onder welke belasting wordt de motor te warm? Je moet eerst objectieve waarden weten voordat je objectief kunt beoordelen wat het probleem zou kunnen zijn.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 20:38 #1438765

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7574
Er zijn twee soorten thermostaten. Een voor direct gekoelde motoren. Veelal openen die op zo'n
65o C. En thermostaten voor indirect gekoelde systemen met een warmte wisselaar, die werken op
85o C. Dit zijn de meest voorkomende en bij vervanging wordt soms een verkeerde gebruikt.

Er zit duidelijk een verkeerde thermostaat in als de motor direct gekoeld wordt.

En zit de thermostaat wel in de juist richting gemonteerd ?. In sommige systemen kun je de thermostaat op 2 manieren monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 18 nov 2022 22:52 #1438783

Het enige dat je bij dit soort “regelingen” weet, is dat de koelwatertemperatuur ergens tussen 67 en 85 grC zal stabiliseren (werkpunt afhankelijk van geleverd vermogen), terwijl dat oorspronkelijk tussen 60 en 75 grC zou zijn.

Het kán (maar hoeft niet…) dus zijn dat je motor warmer wordt dan met de originele thermostaat. Of dat schadelijk is weet ik niet.
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 22:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 08:10 #1438804

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ik denk niet dat het aan de thermostaat ligt, maar om dat helemaal uit te sluiten de motor gewoon zonder thermostaat draaien. Het enige is dat het dan langer duurt om op bedrijfstemperatuur te komen.
Maar allereerst, waarom denk je dat de motor te warm wordt?
Bij direct gekoelde oudere motoren is hogere temp vaak veroorzaakt door dichtgeslibde koelkanalan in de cylinderkop.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 09:16 #1438817

WaltB schreef :
Ik denk niet dat het aan de thermostaat ligt, maar om dat helemaal uit te sluiten de motor gewoon zonder thermostaat draaien. Het enige is dat het dan langer duurt om op bedrijfstemperatuur te komen.
Maar allereerst, waarom denk je dat de motor te warm wordt?
Bij direct gekoelde oudere motoren is hogere temp vaak veroorzaakt door dichtgeslibde koelkanalan in de cylinderkop.

Dit is een goed advies (vind ik)

Als de motor geen temperatuurmeter heeft, dan eerst een infrarood temperatuurmeter kopen (zijn echt niet duur), want, meten is weten.
www.lidl.nl/p/parkside-infraro...tuurmeter/p100353736

Vervolgens thermostaat verwijderen, motor tijdje laten draaien, net zolang de temperatuur niet meer oploopt (als de cilinder warmer wordt dan bij 90 graden de motor direct uitzetten, neem aan dat het een direkt gekoelde motor is). Wordt ie te warm, dan kunnen er 2 zaken zijn:
1. Impellerpomp levert te weinig water. Impeller nakijken/vervangen, goed letten of impeller deksel niet is ingesleten (diepe slijtsporen). Dan weer motor laten lopen en temperatuur meten.
2. Nog steeds te hoge temperatuur, dan kunnen koelkanalen eventueel dichtgeslipt zijn.

Blijft ie zonder thermostaat mooi ongeveer 60/65 graden zonder thermostaat, dan een nieuwe juiste thermostaat kopen voor direct gekoelde motor.
Die monteren, en het weer proberen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 09:25 #1438822

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7574
Het kan zijn dat de motor al lange tijd heeft gedraaid met een verkeerde thermostaat, waardoor er afzettingen zijn ontstaan in de motor koelkanalen.

Een lage temperatuur thermostaat heeft juist als doel deze afzettingen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 10:12 #1438835

Werkt een thermostaat eigenlijk als een driewegklep die het koelwater door de motor forceert? Of wordt het kanaal door de motor geopend, waarbij het koelwater via de weg van de minste weerstand (hopelijk) de motor verkiest tov de bypass?

In het laatste geval zal er bij een verkalkte koelmantel net zoveel koelwater door de uitlaat komen; in het eerste geval krijgt de impellor het moeilijk…
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 10:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 10:57 #1438844

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Nachtvlinder schreef :
Werkt een thermostaat eigenlijk als een driewegklep die het koelwater door de motor forceert? Of wordt het kanaal door de motor geopend, waarbij het koelwater via de weg van de minste weerstand (hopelijk) de motor verkiest tov de bypass?

In het laatste geval zal er bij een verkalkte koelmantel net zoveel koelwater door de uitlaat komen; in het eerste geval krijgt de impellor het moeilijk…
Als de motor nog koud is wordt het koelwatet via de bypass naar de uitlaat gepompt.Als de temperatuur bij het thermostaat oploopt gaat het thermostaat openen en wordt bypass gedeeltelij afgesloten en koelwater naar de motor geleid. Afhankelijk van temperatuur neemt het thermostaat een evenwichts positie aan. Wanneer de thermostaat vol open staat is het maximum koelend vermogen bereikt.Dit mag eigenlijk niet gebeuren omdat de koelwater pomp zo ontworpen is dat er een overcapaciteit aanwezig is.De maximum temperatuur van het koelwater mag dus de temperatuur bereiken net beneden de temperatuur waarbij het thermostaat vol open staat.Ik schets hier de situatie van een Direct gekoelde motor. Maximum temperatuur 60 graden!
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 11:04 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 11:04 #1438848

De thermostaat sluit bij hogere temp de bypass dus AF? Dan sluit ie dus eigelijk??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 11:06 #1438850

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Nachtvlinder schreef :
De thermostaat sluit bij hogere temp de bypass dus AF? Dan sluit ie dus eigelijk??
Juist
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 11:08 #1438851

Snap ik niet. Het ding zelf is toch een doorlaat die opent bij hogere temp? Hoe ziet zo’n thermostaathuis er dan uit? Heb je een tekening of schets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 11:43 #1438856

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Nachtvlinder schreef :
Snap ik niet. Het ding zelf is toch een doorlaat die opent bij hogere temp? Hoe ziet zo’n thermostaathuis er dan uit? Heb je een tekening of schets?
Het is een driewegklep.
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 11:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat iets te laat open 19 nov 2022 12:20 #1438864

Dankje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl