Even weer een update.
Dat van die eerste oliewissel en bijna twee uur proefdraaien op zo'n 1600rpm vond vorige week woensdag plaats.
Ben zaterdag weer terug gegaan om te kijken of de boel weer "gewoon" wou opstarten.
Dat viel tegen. Eerder gaf ik al aan dat ik al langer startproblemen heb. Dus niet pas na mijn waterslagfiasco.
Ook dit keer moest ik flink doorstarten voordat ie aansloeg.
(Maar toen ie eenmaal liep ben ik twee uur gaan varen op een motortje dat verder prima liep. En dat op 23 november
!! )
Wat mij bij het starten wel opviel is dat als ik de startmotor even stopte, er een enkele keer rook uit de luchtinlaat kwam.
Dat doet mij vermoeden dat er of klepspeling is of dat de timing niet goed is.
Wil nu komend weekend het kleppendeksel verwijderen en de speling meten.
Een volgende stap zou dan kunnen zijn om de hele kop te verwijderen en deze door een motorenrevisie helemaal na te laten kijken. Kunnen ze gelijk de verstuivers meenemen.
Heb me zaterdagavond in deze zaken verdiept en de cylinderkop verwijderen ziet er niet bijster ingewikkeld uit.
Afgelopen zondag heb ik nog de uitlaatbocht gedemonteerd en gekeken of de inwendige pijp misschien doorgerot was. Dat is mijn inziens niet het geval. Ik twijfel toch of ik niet evengoed zo'n mooi RVS exemplaar ga bestellen. Iemand ervaring hiermee?
Verder heb ik nog gekeken in hoeverre de rookuitlaat op de cylinderkop onder of boven het buitenwaterpeil ligt.
Heb hiervoor de afsluiter van het buitenwater geopend, het deksel van de wierpot verwijderd en gekeken hoever het water in de wierpot zou stijgen. Dat was zo'n 15mm onder de rand.
Dit peil met een waterpas overgenomen naar de positie van de rookuitlaat op de cylinderkop. Deze blijkt toch wel een paar cm boven het buitenwaterpeil te liggen. Het binnenpijpje van de uitlaatbocht, waar de uitlaatgassen dus doorheen gaan, komt wel onder het buitenwaterpeil uit.
to be continued.....