Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 15:23 #1439083

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Goedendag,

Ik heb vandaag mijn Yanmar 2GM20 winterklaar gemaakt.
Betreft een motor met directe koeling. Dus water van buiten.

Ben alsvolgt te werk gegaan.

Water uit motorblok zo goed als mogelijk laten weglopen.
Deksel van wierpot eraf en antivries erin.
Kleppen gelicht en op de startmotor de motor laten draaien zodat het waterpompje de antivries het blok in pompte. Net zoveel antivries toegvoegd totdat het er aan de natte uitlaat weer uitkwam.
Daarna de kleplichters weer terug gezet naar de normale stand en toch nog even gekeken of de boel wou draaien. Maar nee, de motor sloeg direct vast. Kleppen weer gelicht maar het lukte toen ook niet meer om de motor op de startmotor rond te krijgen.

Wat kan er misgegaan zijn en hoe kan ik dat dan het beste oplossen?

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie expertise.
groeten Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 15:38 #1439088

Oh oh, dat klinkt niet goed…

Waarschijnlijk antivries via de natte uitlaat langs de uitlaatklep in de cilinder gelopen…
Water kan je niet comprimeren, dus gaat de motor niet meer rond, waterslag…

Als eerste moet alle antivries uit de cilinder.
Daarna voorzichtig de motor met de hand tornen (draaien) met de kleplichters open… en hopelijk gaat dat dan soepel….

Er is kans dat je al een kromme klep hebt door de waterslag, en met veel pech een kromme drijfstang… maar hopelijk heb je geluk…

Antivries altijd op laten zuigen met een echt lopende motor, de uitlaatgassen zorgen dat overtollige antivries uit de uitlaat wordt geduwd (en niet in de motor komt…)

Succes, hoop echt voor je dat de schade meevalt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 15:41 #1439090

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
JosV58 schreef :
Goedendag,

Ik heb vandaag mijn Yanmar 2GM20 winterklaar gemaakt.
Betreft een motor met directe koeling. Dus water van buiten.

Ben alsvolgt te werk gegaan.

Water uit motorblok zo goed als mogelijk laten weglopen.
Deksel van wierpot eraf en antivries erin.
Kleppen gelicht en op de startmotor de motor laten draaien zodat het waterpompje de antivries het blok in pompte. Net zoveel antivries toegvoegd totdat het er aan de natte uitlaat weer uitkwam.
Daarna de kleplichters weer terug gezet naar de normale stand en toch nog even gekeken of de boel wou draaien. Maar nee, de motor sloeg direct vast. Kleppen weer gelicht maar het lukte toen ook niet meer om de motor op de startmotor rond te krijgen.

Wat kan er misgegaan zijn en hoe kan ik dat dan het beste oplossen?

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie expertise.
groeten Jos
Nooit de motor starten met gelichte kleppen. Je pompt dan koelwater op de zuigers⁹ Heel voorzichtig de motor met de hand tornen met gesloten koelwater afsluiters.Water zal langs zuigerveren het carter inlopen.Carter leegmaken en beetjeolie op zuigers brengen via verstuivergaten.Elke dag motor tornen totdat hij weer "los " is
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 15:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 15:44 #1439091

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
In principe klinkt me dat als onzin in de oren. Als je een motor mat de hand wil starten moet je de kleppen lichten om te starten. Als er water terug loopt vanaf het inspitpunt zit er ergens iets niet goed in het systeem i.m.h.o.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 15:55 #1439096

HotSnail schreef :
In principe klinkt me dat als onzin in de oren. Als je een motor mat de hand wil starten moet je de kleppen lichten om te starten. Als er water terug loopt vanaf het inspitpunt zit er ergens iets niet goed in het systeem i.m.h.o.

Is toch echt geen onzin…

Als de motor met het inspuitpunt in de uitlaatbocht niet veel hoger zit dan het waterslot en uitlaatdoorvoer in de spiegel, heb je kans dat er water terug loopt. De uitlaatklep staat altijd in verbinding met het koelwaterinjectie punt in de bocht, want de uitlaatgassen “duwen” het koelwater door het waterslot en doorvoer heen (vandaar dat koelwater er meestal in “stoten” uit de doorvoer spuugt…)

Ook zonder motor met kleplichters (zoals onze Mitsubishi); als je motor slecht of niet wil starten kan je beter ff de koelwaterinlaat afsluiter dichtzetten. Niet veel te lang doorstarten met afsluiter open…

Met de hand starten moeten de kleplichters omhoog, maar je gaat hem ook niet heel lang met de hand aanslingeren voordat je de kleplichters weer uitschakelt. Starten met de hand is hoogstens 15 seconden slingeren, en dan kleplichter laten zakken neem ik aan…
Laatst bewerkt: 20 nov 2022 16:06 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 20:38 #1439160

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Dank voor de snelle reacties.
Ik ben dus niet zo slim bezig geweest als ik dacht.
Ik ga er zsm mee aan de gang en laat het resultaat dan hier weten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 22:29 #1439181

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Maak je in ieder geval over de waterslag qua schade geen zorgen:
Van wat ik gezien heb, als de motor niet aangeslagen is, maar alleen maar rondgedraaid heeft op de startmotor, is er niet genoeg kracht om kreppen krom te slaan of drijfstangen te verbuigen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 20 nov 2022 22:32 #1439182

Als TS motor en kleplichter heeft, is het water en makkelijk uit te krijgen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 03:48 #1439197

daan1508 schreef :
Maak je in ieder geval over de waterslag qua schade geen zorgen:
Van wat ik gezien heb, als de motor niet aangeslagen is, maar alleen maar rondgedraaid heeft op de startmotor, is er niet genoeg kracht om kreppen krom te slaan of drijfstangen te verbuigen.

Ik help het je hopen, TS kan geluk hebben. Maar een startmotor kan zeker wel een klep krom slaan:
Lees dit maar eens:
zeilersforum.nl/index.php/foru...n-cylinder-vol-water

Een yanmar 2gm20 startmotor heeft ook genoeg kracht om de motor normaal gesproken door de compressie slag heen te trekken…
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 10:26 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 10:09 #1439230

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Bijgaand een dwarsdoorsnede van je 2GM20. Het injectiepunt op de uitlaatbocht zit een flink stuk boven de aansluiting van de kop op het blok. Bij tornen waarbij je het uitlaatsysteem vult met water of antivries, kun je dus eenvoudig ook via de uitlaat de cilinders vol laten lopen. In dit geval lijkt mij het simpelste deze volgorde : haal de uitlaat slang los om daar eventueel aanwezig water te lossen. Verwijder de verstuivers en probeer via die weg het meeste water door handmatig tornen uit je cilinders te krijgen. Daarna met afgestopte verstuiveropening en geopende kleplichters, en handmatig tornen proberen het restant water uit de cilinders te krijgen. Het meest rigoureus is de kop eraf, kun je meteen controleren of er een drijfstang krom is.

Laatst bewerkt: 21 nov 2022 10:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 10:17 #1439233

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Verstuivers verwijderen betekent verstuivers terugplaatsen, en dan moet je nieuwe brandplaatjes plaatsen. Dus eerst zeker stellen dat die nog leverbaar zijn, en dan pas verstuivers loshalen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 10:40 #1439236

Brandplaatjes en pakkingen zijn gewoon leverbaar. :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 10:40 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 11:47 #1439251

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Apae schreef :
Verstuivers verwijderen betekent verstuivers terugplaatsen, en dan moet je nieuwe brandplaatjes plaatsen. Dus eerst zeker stellen dat die nog leverbaar zijn, en dan pas verstuivers loshalen...

De Yanmar GM serie is betrekkelijk simpel qua demontage en montage. Als je geluk hebt hoef je niets te vervangen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 13:07 #1439261

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
En als je de verstuivers toch naast de motor hebt liggen: laat ze even checken en opnieuw afpersen.
Kost enkele tientjes (als uit de test geen narigheid komt) en mijn 3GM30 liep na het afpersen een stuk lekkerder.
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 13:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 23:09 #1439427

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Heb de adviezen om niet te lang te wachten ter harte genomen en ben vanavond maar aan de slag gegaan.

Koelwater zoveel mogelijk uit het blok laten lopen.
Uitlaat zo goed als mogelijk op de longen doorgeblazen.
Verstuivers niet aangeraakt. Lekker laten zitten dus.
Moerdop met ratel op de krukas en meteen viel het al op dat ik de krukas zonder (!) de kleppen te lichten kon tornen. Dat was gisteren dus zeker niet het geval.
Bij elke compressieslag kon ik geruis horen. Het klonk als water dat weggeperst werd en ik neem aan dat dat ook het geval was.
Ben dit blijven doen totdat het geluid verdwenen was.
Alles draaide zo soepel dat ik het uiteindelijk aandurfde om de motor een paar slagen op de startmotor te laten maken.
Geluid klonk mij vrij normaal in de oren en ik meende zelfs te horen dat de motor wou gaan aanslaan. Heb dat niet doorgezet.
Zou dat zo snel na een gevalletje waterslag al kunnen of is dat niet waarschijnlijk?

Verder naar de olie gekeken.
Viel me op dat de strepen op de peilstok erg ver uit elkaar liggen: 68mm tussen min en max.
Zwarte derrie, niveau zo'n 2 cm onder het max peil.
Deze "olie" was uiteraard koud en daarom naar mijn mening te dun. Vermengt olie en water zo snel?
In ieder geval moet deze olie er uit.
Ik heb helaas geen aftapplug onder de carterpan kunnen vinden.
Dus alles moet eruit gezogen worden met een dun slangetje door de peilstokopening. Iemand een andere suggestie?
Ik heb hier helaas niet de goede middelen voor. Die ga ik morgen dan eerst maar eens scoren.

Ik wil er een SAE 20W olie ingooien (gevonden on-line in een Yanmar manual).
Iemand bekend met deze Yanmar? Is dat het goede type?

Als ik alle oude olie eruit heb en de nieuwe olie erin, wil ik proberen de motor voor het echie te starten.
Kan dat of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor weer graag.

groeten, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 21 nov 2022 23:29 #1439429

Je kunt de oude olie er idd via de peilstokopening eruit zuigen. Smeerolie voor de Yanmar GM-serie is 15W40. De olie voor de keerkoppeling is SAE 30.
Veel sterkte en succes!!
Laatst bewerkt: 21 nov 2022 23:35 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 01:49 #1439433

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2875
Voor het afzuigen van de carterplie bestaat een Carterpomp / oliepomp Eventueel met een opvang reservoir .

Suc6.
JB
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 01:51 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 06:58 #1439436

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Voor het leegzuigen van het carter van de 1GM10 via de peilstokopening gebruik ik een Pela pomp (zie foto). Werkt uitstekend met een warmgedraaide motor, als de olie koud is gaat een een stuk moeizamer. Maar met geduld krijg je de olie er uit. De bijpassende slangen worden meegeleveverd. Aan de pomp een stukje dikke slang, met een overgang naar een dunnere slang die door de peilstokopening past. Houd die zo kort mogelijk om de weerstand te beperken.
Talamex heeft ook z'n pomp in het assortiment.

Als je water aantreft in de olie, zul de olie meerdere keren moeten vervangen om de waterresten grondig te verwijderen. Vervang ook het oliefilter.
Zie bv zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=325#1353390

Laatst bewerkt: 22 nov 2022 07:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 07:02 #1439438

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Als er echt derrie onderin zit, zou ik hem eerst een keer spoelen met (goedkope) olie. Het helpt als je deze spoel-olie eerst even goed verwarmd (au bain marie door de flacon in een pannetje water op het vuur te zetten). Warme, dunne olie krijg je er veel gemakkelijker uit met het dunne slangetje van een carterpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 07:05 #1439439

Ventilatorkacheltje (met thermostaat) in de motorruimte zetten (niet alleen laten!) om het spul een beetje op te warmen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 07:08 #1439440

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
ja met een beetje geluk past er zelfs een onder de carterpan. Ik heb ook een keer de fohn (van vriendin) misbruikt. Warme 15w40 olie komt er zo veel gemakkelijker uit dan koude...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 22 nov 2022 07:29 #1439442

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
JosV58 schreef :
Koelwater zoveel mogelijk uit het blok laten lopen.
Uitlaat zo goed als mogelijk op de longen doorgeblazen (....)zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor weer graag.

groeten, Jos

Kijk goed uit met huid- en zeker mondcontact met antivries, koelvloeistof of ruitontdooier die ethyleenglycol bevatten. Inname van 30 ml (een kwart koffiekop) is dodelijk, door omzetting in gif in je spijsverteringskanaal. Zie www.ntvg.nl/artikelen/vergifti...-door-ethyleenglycol
Laatst bewerkt: 22 nov 2022 07:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 23 nov 2022 23:01 #1439803

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Even een update.
Vandaag de oude olie (met water) eruit gezogen en nieuwe erin. Kon het oliefilter helaas niet loskrijgen. Dus een nieuwe plaatsen moet ik nog doen.

Toen proberen te starten en ja hoor, na wat pogingen sloeg ie aan! Toeren langzaam opgevoerd naar zo'n 1600 en een uur lang laten draaien.
Olievuldop had ik eraf gelaten. Viel me op dat er eigenlijk meteen na het starten al waterdamp uit de vulopening kwam en dat dat ook best wel snel weer verdwenen was.

Na dat uur de motor gestopt en wat andere werkzaamheden gedaan. Na zo'n 20 minuten weer gestart. Sloeg aan bij de eerste klap. Nog eens drie kwartier laten draaien.
Het lijkt erop dat ik met de schrik vrijkom.
Bedankt voor alle goede raad.

Heb ik toch nog een laatste vraag.
Het is duidelijk dat ik dit gevalletje waterslag gekregen heb door mijn eigen toedoen. Maar kan waterslag ook nog op een andere manier ontstaan? Bijvoorbeeld als er iets kapot is. Reden dat ik dat vraag is omdat de motor de laatste tijd sowieso al moeilijker startte en dat er direct na het starten altijd wel wat witte rook was. En voor zover ik weet duidt witte rook op water bij de verbranding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 23 nov 2022 23:18 #1439805

Dat is mooi nieuws Jos!

Er is nog een manier om waterslag te krijgen, naast hoe je het overkomen is.
Dat is als de beluchter verstopt is of niet goed werkt.

Hier wordt dat prachtig uitgelegd:

www.dedieseldokter.nl/c-422661...uchter-wat-doet-hij/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 07:04 #1439812

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
JosV58 schreef :
Het is duidelijk dat ik dit gevalletje waterslag gekregen heb door mijn eigen toedoen. Maar kan waterslag ook nog op een andere manier ontstaan? Bijvoorbeeld als er iets kapot is. Reden dat ik dat vraag is omdat de motor de laatste tijd sowieso al moeilijker startte en dat er direct na het starten altijd wel wat witte rook was. En voor zover ik weet duidt witte rook op water bij de verbranding.

Zie bijvoorbeeld hier (uitlaatbocht Yanmar) zeilersforum.nl/index.php/foru...bow?start=75#1128617
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl