Jollenbaas schreef :
Interessant CeesS!
(..) Onze 3GM30eu draait ook bijna altijd op zo'n 2850 a 3000 toeren. Denk er over om voortaan ook halfsynthetische olie te gaan gebruiken.
Maar kan je die twee soorten ook mengen want er blijft bij een oliewissel natuurlijk wat olie achter?
Mengen wordt niet aanbevolen, maar is technisch gezien wel mogelijk, in geval van een overstap. Je zou ook na een aantal vaaruren preventief nog een keer kunnen wisselen.
Zie bv
www.my-cardictionary.com/lubrication/engine-oil.html
Nog een tip : voor het Yanmar oliefilter van de GM serie is er een prima vervanging, type Mann W67/1 (dezelfde grootte als Yanmar tegenwoordig levert). Mann heeft voor dit type ook een handig demontage tool LS6/1, die past precies op het facet patroon van het filteruiteinde. (zie foto's). Hiermee wordt het verwijderen van het filter een fluitje van een cent. Mann is een van de grootste filter fabrikanten ter wereld, grote kans dat Yanmar ze onder eigen merk daar inkoopt. In de automaterialen handel is de W67/1 met enig zoeken voor een paar euro te koop.
edit : Een tip bij het vervangen van het oliefilter. Ik vind het een nare sensatie als je bij de start na een olie- en filterwissel secondenlang het oliedruk alarm hoort afgaan. Is ook niet gezond voor de motor. Als je voor de montage het filter alvast voor een deel vult met motorolie, wordt de tijd dat de motor na de eerste start zonder oliedruk loopt, verkort.
Alternatief is enige seconden starten met uitgetrokken stopknop. De motor draait zonder aan te slaan, de oliepomp vult dan het er vlak naast gelegen filter en het oliecircuit met olie. Als je daarna start, heeft je motor meteen oliedruk. Ook aan te bevelen na langere stilstand.