Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 21:09 #1353164

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Dat klopt wel maar voor die 2 of 3 euro verschil hebben zij het voor je uitgezocht...je hebt maar weinig olie nodig..Thijsnoort schreef :
Je krijgt het er bij mij niet in dat yanmar olie produceert. Dat komt ook vast en zeker bij Shell of een van de anderen vandaan.
Ik ga wel eens kijken welke Specs de yanmar olie heeft.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 21:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 22:08 #1353170

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
15W40 is OK indien het de aanduiding 'mineral' heeft. Zelf gebruik ik de olie de de Action verkoopt. Mijn redenatie is dat ik de olie ieder najaar ververs, de motor maximaal 60 uur per jaar draait en de motor maar sporadisch maximaal belast wordt en dus iedere 15W40 mineral olie volstaat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 23:25 #1353178

Volgens mij is dat ook wat Fer in een ander draadje min of meer schrijft.
Wat wel vreemd is is dat op de verpakking van yanmar geen api specificatie te vinden is voor zover ik kan vinden. Misschien staat het er wel ergens maar dan heel erg klein :laugh:
Waarschijnlijk is de olie van de action meer dan prima, het heeft in ieder geval een api specificatie die duidelijk hoger is dan wat Yanmar in de handleiding aangeeft.
In het totaal heb ik iets meer dan 4 liter nodig meen ik, de saildrive lust dezelfde olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 dec 2021 08:51 #1353199

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Er moet inderdaad minerale olie in en geen synthetische, specificatie API SF/CD


Bijvoorbeeld deze?
Scheelt wel zo'n 15 euro (incl verzenden) vergeleken met origineel Yanmar
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 dec 2021 11:24 #1353240

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Hier een artikel, dat enig licht werpt op de oliespecificatie. Het gaat met name over de invloed van de oliespecificatie in combinatie met lage belastingen op het cilinderoppervlak (mogelijke verglazing).
Onze 1GM10 wordt echter bijna altijd flink belast gebruikt (>3000 RPM), de reden dat ik destijds bij de vervanging door een nieuwe 1GM10 heb gekozen voor semi-synthetische olie (SAE 10W40 API SN/CF ACEA A3/B4). Semi-synthetische olie is nog steeds gebaseerd op minerale olie, maar met betere eigenschappen o.a. beter bestand tegen zware belasting, betere hechting bij langere stilstand, en betere neutralisatie van vocht. Na intussen 1500 draaiuren geen spoor van nadelen t.a.v. verglazing. Ik heb zo m'n bedenkingen over de snelheid van Yanmar ten aanzien de acceptatie van nieuwe externe ontwikkelingen, zie hun reserves over het gebruik van GTL.

Bijlage:

Bestandsnaam: Bore-Glazi...ines.pdf
Bestandsgrootte:94 KB


Zie ook bv www.oliedienst.nl/h/651/is-sem...er-dan-minerale.html
Laatst bewerkt: 26 dec 2021 11:50 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 dec 2021 13:10 #1353258

Interessant CeesS!
Yanmar is zeker behoudend. Op zich niet zo verkeerd maar soms kan het idd beter!

Onze 3GM30eu draait ook bijna altijd op zo'n 2850 a 3000 toeren. Denk er over om voortaan ook halfsynthetische olie te gaan gebruiken.
Maar kan je die twee soorten ook mengen want er blijft bij een oliewissel natuurlijk wat olie achter?
Laatst bewerkt: 26 dec 2021 21:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 dec 2021 13:21 #1353262

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Inderdaad interessant. Ik heb tot nu toe het zekere voor het onzekere genomen en er origineel Yanmar ingekieperd maar half synthetisch is dus ook een optie. Komend najaar bij de volgende oliewissel maar eens op onderzoek uit.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 26 dec 2021 15:23 #1353291

www.deolieconcurrent.nl/produc...Liter__61148_std.jpg

Ik denk dat in dat geval deze een prima keus is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 dec 2021 08:21 #1353390

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Jollenbaas schreef :
Interessant CeesS!
(..) Onze 3GM30eu draait ook bijna altijd op zo'n 2850 a 3000 toeren. Denk er over om voortaan ook halfsynthetische olie te gaan gebruiken.
Maar kan je die twee soorten ook mengen want er blijft bij een oliewissel natuurlijk wat olie achter?

Mengen wordt niet aanbevolen, maar is technisch gezien wel mogelijk, in geval van een overstap. Je zou ook na een aantal vaaruren preventief nog een keer kunnen wisselen.

Zie bv www.my-cardictionary.com/lubrication/engine-oil.html

Nog een tip : voor het Yanmar oliefilter van de GM serie is er een prima vervanging, type Mann W67/1 (dezelfde grootte als Yanmar tegenwoordig levert). Mann heeft voor dit type ook een handig demontage tool LS6/1, die past precies op het facet patroon van het filteruiteinde. (zie foto's). Hiermee wordt het verwijderen van het filter een fluitje van een cent. Mann is een van de grootste filter fabrikanten ter wereld, grote kans dat Yanmar ze onder eigen merk daar inkoopt. In de automaterialen handel is de W67/1 met enig zoeken voor een paar euro te koop.

edit : Een tip bij het vervangen van het oliefilter. Ik vind het een nare sensatie als je bij de start na een olie- en filterwissel secondenlang het oliedruk alarm hoort afgaan. Is ook niet gezond voor de motor. Als je voor de montage het filter alvast voor een deel vult met motorolie, wordt de tijd dat de motor na de eerste start zonder oliedruk loopt, verkort.
Alternatief is enige seconden starten met uitgetrokken stopknop. De motor draait zonder aan te slaan, de oliepomp vult dan het er vlak naast gelegen filter en het oliecircuit met olie. Als je daarna start, heeft je motor meteen oliedruk. Ook aan te bevelen na langere stilstand.







Laatst bewerkt: 27 dec 2021 20:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 dec 2021 14:22 #1353474

Mooi tooltje en goede tips.
Ik denk dat het filter wat ik van Fer heb zo’n man filter is, heeft in ieder geval dezelfde kleur.
Er zitten alleen Dedieseldokter stickers opgeplakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 dec 2021 15:02 #1353482

Het nieuwe oliefilter vul altijd zoveel mogelijk met olie voor ik het er weer op draai.
Bij het starten hoor je dan slechts een korte piep.
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 15:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 dec 2021 00:00 #1353640

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Kennelijk speelt dat oliedruk issue na een olie- en filterwissel alleen bij de 1GM10? Ik heb nog nooit een oliedruk-alarm gehad bij onze 2GM20. Ik vul het filter ook niet voor het plaatsen. En ja, het alarm zelf werkt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 dec 2021 00:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 dec 2021 06:59 #1353649

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ilCigno schreef :
Kennelijk speelt dat oliedruk issue na een olie- en filterwissel alleen bij de 1GM10? Ik heb nog nooit een oliedruk-alarm gehad bij onze 2GM20. Ik vul het filter ook niet voor het plaatsen. En ja, het alarm zelf werkt!

Hoewel in de GM serie veel onderdelen identiek zijn, is de positie van het oliefilter op het blok en de routing van het pompsysteem inderdaad volledig anders bij de 1GM10 en de 2GM20. Dat zou kunnen verklaren dat het systeem bij een 2GM20 sneller op druk is na olie en oliefilter wissel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 dec 2021 08:01 #1353662

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Voor mijn Vetus motortje kan ik zelfs het filter niet vullen vantevoren... Dat filter zit nl horizontaal en zou dus weer (helemaal) leeglopen bij het monteren.

Als je weet dat je er genoeg olie in gedaan hebt kan het toch ook geen kwaad? Het filter wordt vanzelf volgepompt! Alleen na een tijdje even het oliepeil checken en evt aanvullen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 dec 2021 09:16 #1353688

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het is niet mijn bedoeling hier een probleem van te maken. Het is hooguit een constatering dat bij een 1GM10 na het verwisselen van de olie en het oliefilter, na het starten van de motor het oliedrukalarm korte tijd in werking treedt, totdat in het oliedruksysteem de normale werkdruk is bereikt. Voldoende oliedruk is belangrijk voor het smeren van de bewegende delen. Olie tap je meestal af bij warme motor, er blijft voldoende olie achter om schade bij een direkt daarop volgende start te voorkomen.

Ook bij de GM serie is het oliefilter horizontaal geplaatst, je bereikt dus nooit de situatie dat je een volledig vooraf gevuld filter kunt monteren.
Toch giet ik van tevoren een hoevelheid olie in het filter, je ziet dat langzaam opgenomen worden in het filtermateriaal en dan wegzakken.
Op de totale te vullen hoeveelheid olie is dat beetje filtervolume (rond 100 ml) niet van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 18:14 #1354321

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Vandaag het grof filter en fijn filter opnieuw gedemonteerd en gemonteerd vanwege lucht lek ineens en niet meer halen van vermogen

Voordat ik er verleden keer aan begon deed ie het prima dus de conclusie was snel gemaakt.

dus een aantal rubbertjes vervangen voor nieuwe in het groffilter, vind het toch een apart ding met verschillende rubber ringen en ringetjes, dus hoop dat het nu goed is, niet uitgeprobeerd maar wel ontlucht tot aan de hoge druk pomp.

Om het groffilter vol te krijgen blies ik op de tank om wat overdruk te krijgen, en dat lukte wel al is dat wat moeizaam.

De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok

Dus ik wil er zo een dikke rubber knijpbal tussen zetten die voor diesel is geschikt en een drukmeterje op het groffilter.

Als de motor straks weer goed loopt en mijn onderhoudsbeurtje heeft geaccepteerd dan begin ik aan de impellor, en daarna de anode die in het blok zit.

Vind dat groffilter met dat glazen potje er onder maar lastig monteren.

starten wilde ik niet vanwege de antivries in het systeem.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 18:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 18:59 #1354332

peter1 schreef :

Vind dat groffilter met dat glazen potje er onder maar lastig monteren.
.

Misschien is dit een interessant draadje voor je Peter:

zeilersforum.nl/index.php/foru...iexpress-racor-500fg

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 19:18 #1354335

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
peter1 schreef :
(...)Om het groffilter vol te krijgen blies ik op de tank om wat overdruk te krijgen, en dat lukte wel al is dat wat moeizaam.
De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok
Dus ik wil er zo een dikke rubber knijpbal tussen zetten die voor diesel is geschikt en een drukmeterje op het groffilter(...)

De Dieseldokter heeft een variant op het Delphi / CAV filter met ingebouwde ontluchtingspomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 19:36 #1354342

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ja heb het gezien, wist niet dat het bestond
als ik hem ooit vervang dan zet ik dat er in..

maar alles is nieuw in vergelijk met een buitenboordmotor.

Vooralsnog ga ik er van uit dat nu alles goed is en de motor straks perfect loopt...ga weer verder met wat andere klusjes.

CeesS schreef :
peter1 schreef :
(...)Om het groffilter vol te krijgen blies ik op de tank om wat overdruk te krijgen, en dat lukte wel al is dat wat moeizaam.
De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok
Dus ik wil er zo een dikke rubber knijpbal tussen zetten die voor diesel is geschikt en een drukmeterje op het groffilter(...)

De Dieseldokter heeft een variant op het Delphi / CAV filter met ingebouwde ontluchtingspomp
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 19:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 20:19 #1354349

Het Delphi / CAV filter met ingebouwde ontluchtingspomp van de Dieseldokter is top!
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 20:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 20:49 #1354361

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
peter1 schreef :
(...) De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok. Dus ik wil er zo een dikke rubber knijpbal tussen zetten (...)

Zo ben ik ook ooit begonnen, dit bleek geen succes, zie zeilersforum.nl/index.php/foru...andstofslang#1032690
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 dec 2021 21:49 #1354376

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Tjonge wat een fases heb je doorlopen...maar ik begrijp helemaal je punt....ik ga er voorlopig helemaal niks aan doen..en als het moet zo eentje met ingebouwde opvoerpomp in het filter van de dierendokter..

CeesS schreef :
peter1 schreef :
(...) De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok. Dus ik wil er zo een dikke rubber knijpbal tussen zetten (...)

Zo ben ik ook ooit begonnen, dit bleek geen succes, zie zeilersforum.nl/index.php/foru...andstofslang#1032690
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 21:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 31 dec 2021 01:14 #1354412

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
peter1 schreef :
De rest ontlucht met het hendeltje van de brandstofpomp op het motorblok.
Dat handpompje is bedacht door een Yanmar engineer die zich 's-ochtends voorgenomen had om het leven van héél veel zeilers gedurende enkele decennia moeilijk te maken. En ik verdenk hem (of haar?) ervan dat hij ook de vileine ontwerper is geweest van de achterstevoren geplaatste impellerpomp op de GM-serie. :evil:

Sinds ik de filter-met-pomp van de Dieseldokter heb ontlucht ik de motor fluitend (om met Baasklusje te spreken).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 31 dec 2021 09:29 #1354459

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja wordt mij langzaam helder, wel langzaam.

Op het fijn filter zie ik bij de dieseldokter op een plaatje dat er onder het ontluchtingsschroefje een pakkingje zit...volgens mij zit er bij mij niks tussen.

en is dat metaal op metaal. ik ga ze ook een rood lakje geven al die ontluchtingsschroefjes

Zit er bijna aan te denken om het hele brandstofsysteem te upgreaden, als ie nu nog ergens ene luchtlekje heeft bestel ik alles nieuw en ook een groffilter met opvoerpomp, mocht het nu wel goed zijn dan doe ik dat volgend jaar.

Heb genoeg te doen en het zit al 23 jaar zo, dus een beetje ruimte mag ik wel nemen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 31 dec 2021 09:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 31 dec 2021 09:42 #1354466

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
peter1 schreef :
(....) Op het fijn filter zie ik bij de dieseldokter op een plaatje dat er onder het ontluchtingsschroefje een pakkingje zit...volgens mij zit er bij mij niks tussen.

Onder het kleine ontluchtingsshroefje hoort een kunststof afdichtring, onder de grotere een koperen ring. Wees voorzichtig met aandraaien, de schroefdraad in het spuitgietmateriaal is erg kwetsbaar. Je zou de eerste niet zijn die de schroefdraad er uit draait.










Laatst bewerkt: 31 dec 2021 09:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl