Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 dec 2021 20:27 #1350823

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Nou succes Thijs, meteen een hele onderhoudsbeurt zo te zien.
ben benieuwd .

Thijsnoort schreef :
Na wat gezeik met PostNL is het vanavond dan toch gelukt.

Een handjevol onderdelen voor de motor en saildrive.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 dec 2021 07:20 #1350870

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Je hoeft je tijdens de komende lockdown niet te vervelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 18 dec 2021 17:39 #1351055

CeesS schreef :
Je hoeft je tijdens de komende lockdown niet te vervelen...

Volgens mij geen van ons er is toch altijd wat te doen met op of aan een boot.
Maar je hebt gelijk, eerst de saildrive dan de motor en daarna weer verder met de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 dec 2021 15:36 #1351339


De saildrive is weer klaar , alleen nog verse olie er in en hij kan weer.


Carterpan er weer op na montage van de drijfstang, gelijk alle olie leidingen schoongemaakt en nieuwe ringetjes gegeven.



En dan zit natuurlijk de zuiger met nieuwe veren er ook in.



Wat mij nu eigenlijk pas opvalt is hoe weinig van de koelkanalen er uiteindelijk echt doorgaan naar de cilinderkop. Het zal vast wel kloppen de pakking is origineel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 dec 2021 15:41 #1351341

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Mooi erg lekker om zo op tafel te sleutelen, dat is echt perfect

Ik vermoed dat de meeste hitte ook geproduceerd wordt bij de cilinder, de kop zal wel meevallen anders hadden ze daar wel meer koelkanalen gemaakt.
Thijsnoort schreef :

De saildrive is weer klaar , alleen nog verse olie er in en hij kan weer.


Carterpan er weer op na montage van de drijfstang, gelijk alle olie leidingen schoongemaakt en nieuwe ringetjes gegeven.



En dan zit natuurlijk de zuiger met nieuwe veren er ook in.



Wat mij nu eigenlijk pas opvalt is hoe weinig van de koelkanalen er uiteindelijk echt doorgaan naar de cilinderkop. Het zal vast wel kloppen de pakking is origineel.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 dec 2021 15:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 dec 2021 16:28 #1351349

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
Het water dat langs de cilindervoering stroomt gaat via dekop de motor weer uitpeter1 schreef :
Mooi erg lekker om zo op tafel te sleutelen, dat is echt perfect

Ik vermoed dat de meeste hitte ook geproduceerd wordt bij de cilinder, de kop zal wel meevallen anders hadden ze daar wel meer koelkanalen gemaakt.
Thijsnoort schreef :

De saildrive is weer klaar , alleen nog verse olie er in en hij kan weer.


Carterpan er weer op na montage van de drijfstang, gelijk alle olie leidingen schoongemaakt en nieuwe ringetjes gegeven.



En dan zit natuurlijk de zuiger met nieuwe veren er ook in.



Wat mij nu eigenlijk pas opvalt is hoe weinig van de koelkanalen er uiteindelijk echt doorgaan naar de cilinderkop. Het zal vast wel kloppen de pakking is origineel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 dec 2021 17:35 #1351363

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Je sleutelt lekker door zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 19 dec 2021 19:39 #1351400

Makkie schreef :
Je sleutelt lekker door zo.

Jazeker, vanavond nog even de cilinderkop gemonteerd en klepjes gesteld.
Gelijk de carterventilatieklep nagezien en een nieuwe pakking gemaakt


Morgen de impeller erin met een nieuw deksel daarna de demperplaat en vliegwiel er weer op.
Ik hoop nog voor de kerst te kunnen proefdraaien.

Ik geloof dat ik de lens even moet schoonmaken , sorry voor de wazige foto.
Laatst bewerkt: 19 dec 2021 19:40 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 dec 2021 21:42 #1351884


Alle brandstof en olieleidingen weer gemonteerd. De impeller blijft nog even achterwege omdat het asje wat ingelopen is. Maar eens zien hoe dat op te lossen.



Zou een beluchter in het bovenste slangetje voldoende zijn? Het is het hoogste punt van het koelsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 dec 2021 22:18 #1351892

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Alle brandstof en olieleidingen weer gemonteerd. De impeller blijft nog even achterwege omdat het asje wat ingelopen is. Maar eens zien hoe dat op te lossen.

Misschien heb je wat aan deze beschrijving :


Bijlage:

Bestandsnaam: waterpomp_...M10C.pdf
Bestandsgrootte:506 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 dec 2021 22:38 #1351895

Mijn asje ziet er slechter uit dan die in jouw beschrijving.
Ik overweeg om van een stukje assenstaal zelf een nieuwe te maken, enige probleem is het platte stukje.
Het asje is in Nederland niet los te koop, wel in de usa en de uk maar dan zijn ben je ook minimaal 150 eurootjes lichter.
Ik heb vanavond ook ergens in een bericht gelezen dat er ruimte is om de keerringen op te schuiven, dat wil ik eerst een nameten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 20 dec 2021 23:04 #1351902

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Volgens mij bij Yanmar in Bolnes gewoon te koop :

dieselpartseurope.nl/128170-42...impeller-yanmar.html

Edit : je kunt ook proberen het asje 'schoon' te slijpen of te draaien. De keerringen vereisen een h11 passing, voor een 8 mm diameter is volgens mij een ondermaat van -0,09 mm toelaatbaar. Een slijtgroef ziet er vaak heftig uit, maar valt qua maatafwijking soms nog wel mee.
Een ander alternatief is de keerringen een paar tiende mm op te schuiven, bijvoorbeeld door eerst een dunne vulring (bv uit plastic of pakkingmateriaal te maken) in de kamer te plaatsen. Zorg er wel voor dat de keerringen exact haaks op de asmiddellijn komen te staan.
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 06:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 21 dec 2021 07:41 #1351925

De keerring iets opschuiven heb ik twee keer gedaan en werkt perfect. :)

Of anders een verse kopen: ab-marineservice.com/product-c...nmar-motorspecifiek/
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 07:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 21 dec 2021 10:33 #1351972

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jollenbaas schreef :
De keerring iets opschuiven heb ik twee keer gedaan en werkt perfect. :)

Of anders een verse kopen: ab-marineservice.com/product-c...nmar-motorspecifiek/

Complete pomp bij de Dieseldokter goedkoper dan bij ab-ms

www.dedieseldokter.nl/a-664971...0-42200/#description
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 11:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 21 dec 2021 10:54 #1351982

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ja wat een prijzen :ohmy:
Ik heb een nieuwe complete pomp in mijn spare parts bak liggen, die was 100 euro. Dat losse asje kost meer :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 08:31 #1352148

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :


Zou een beluchter in het bovenste slangetje voldoende zijn? Het is het hoogste punt van het koelsysteem.

Is er nu een beluchter geplaatst of denk je er aan om er een aan te brengen ?

Als je injectiepunt voldoende boven de waterlijn ligt, is een beluchter niet nodig. Vetus geeft een marge aan van 15 cm.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 11:39 #1352194

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :


Zou een beluchter in het bovenste slangetje voldoende zijn? Het is het hoogste punt van het koelsysteem.

Is er nu een beluchter geplaatst of denk je er aan om er een aan te brengen ?

Als je injectiepunt voldoende boven de waterlijn ligt, is een beluchter niet nodig. Vetus geeft een marge aan van 15 cm.


Voor de zekerheid zou ik altijd een beluchter plaatsen, dit in de aanvoer slang naar de impellor pomp (tussen wierfilter, ervan uitgaande dat deze boven de waterlijn zit, en pomp). Dat voorkomt hevelen. Het hevelrisico is ook aanwezig bij een vrije ruimte van 15 cm... Waarschijnlijk een heel klein risico, maar een ontluchter is een minimale ingreep. Dus waarom niet doen?
Laatst bewerkt: 22 dec 2021 11:44 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 14:31 #1352234

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
I am Roaring schreef :
Voor de zekerheid zou ik altijd een beluchter plaatsen, dit in de aanvoer slang naar de impellor pomp (tussen wierfilter, ervan uitgaande dat deze boven de waterlijn zit, en pomp). Dat voorkomt hevelen. Het hevelrisico is ook aanwezig bij een vrije ruimte van 15 cm... Waarschijnlijk een heel klein risico, maar een ontluchter is een minimale ingreep. Dus waarom niet doen?

Een beluchter plaatsen als het injectiepunt ver genoeg boven de waterlijn zit, is net zoiets als bij windstil weer een rif in je zeil leggen. Stel dat de impellerpomp lekkage langs de lamellen toelaat, dan stroomt bij een voldoende hoogliggend injectiepunt het water terug naar de waterinlaat.

Maar als je om wat voor reden dan ook, toch een beluchter wilt plaatsen, doe dat dan op een plaats waar gevaar bestaat dat hevelwater in de motor kan komen, dus op het injectiepunt (zie bijlage).

Als je de beluchter plaatst zoals 'I am roaring' aanbeveelt, bereik je het tegenovergestelde, en vraag je om problemen. Sowieso moet een beluchter in het drukgedeelte worden geplaatst, in de aanzuig wordt de toevoer naar de pomp belemmerd, je zuigt lucht aan. Na een motorstop zal door de beluchtingsmogelijkheid op de verkeerde plaats, het water vanaf het boven de waterlijn liggende wierfilter via de pomp rechtstreeks het injectiepunt inlopen.


Laatst bewerkt: 22 dec 2021 15:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 15:45 #1352282

Dus resumé, het slangetje wat vanaf de thermostaat naar de uitlaat gaat en het hoogste punt is is dus het meest geschikte plekje.
Maar ik zal eerst eens gaan meten hoe hoog het injectiepunt zit t.o.v. de waterlijn want ik heb geen idee. Dit zal nog wel even duren omdat de motor nog thuis staat. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 16:33 #1352322

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Vond op een verkoopsite een Etap 26 uit 89, waarbij op de 1GM10 geen beluchter te zien is. Ik neem aan dat Etap daar geen grote fout mee gemaakt heeft, ze hebben zich bij de overstap van elektro naar botenbouw ongetwijfeld laten adviseren door Yanmar.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 16:52 #1352342

Ja nou precies dat is zoals het bij onze boot zit. Alleen de wierpot komt bij ons anders maar ik neem aan dat de wierpot op deze foto ook op of net boven de waterlijn zit en dan lijkt het injectiepunt een stuk hoger.

Valt mij dan wel op dat ook hier dezelfde pvc slangen in zitten voor de afvoer vd kuip.
Laatst bewerkt: 22 dec 2021 16:55 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 18:58 #1352393

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
wat mooi zeg zo een kuip luik, ik moet in de bakskist kruipen en daar zit een groot schot.
als ik ooit de motor eruit moet halen dan maak ik ook zo een luik.

Was lekker dom bezig met het onderhoud, vermoed dat er wat rubber afdichtringen niet helemaal afdichten, deze zaten in een bakje. ipv nieuwe te kopen en de juiste te hebben, heb ik deze gebruikt, dus nog een keertje doen, maar goed was ook voor het eerst dat ik mij met de motor echt verdiepte..
groffilter en fijnfilter moeten nu voorzien worden van nieuwe en de juiste rubber afdichtringen.
hij loopt wel maar heb vermogensverlies soms...ontluchten scheelde soms even maar al snel ging het weer wat minder.

maar goed snap nu de motor wel een beetje, alleen het vullen van het groffilter ga ik nu anders doen, ik ga nu aanzuigen bij het fijnfilter, de tank ligt op nivo wat lager, dus ik moest nu blazen op de tank zelf om wat overdruk te creeren. dat wil ik nu aanzuigen bij het fijnfilter.

dus nog een keertje met de motor aan de gang, en als alles weer loopt zoals het liep dan pak ik de impeller.

is het de bedoeling dat ik de rubber ringen ligt invet met watervastvet voor dat ik ze monteer ?
dan doe ik dat nu ook.
krijg ineens een zelf cursus inboardmotoren.

alleen dat opvoerpompje werkt raar een hele grote vrije slag en dan ineens stopt het lijkt wel, misschien een 2 mm wat ik nog kan pompen .

maar goed veel geleerd in een keer
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 dec 2021 19:00 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 19:12 #1352398

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Ja nou precies dat is zoals het bij onze boot zit. Alleen de wierpot komt bij ons anders maar ik neem aan dat de wierpot op deze foto ook op of net boven de waterlijn zit en dan lijkt het injectiepunt een stuk hoger.

Zit wel goed, zie bijlage
Manual zie hier davidmorrisboats.co.uk/s/etap26manual.pdf

Laatst bewerkt: 22 dec 2021 23:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 19:37 #1352402

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
peter1 schreef :
(...)
Was lekker dom bezig met het onderhoud, vermoed dat er wat rubber afdichtringen niet helemaal afdichten, deze zaten in een bakje. ipv nieuwe te kopen en de juiste te hebben, heb ik deze gebruikt, dus nog een keertje doen, maar goed was ook voor het eerst dat ik mij met de motor echt verdiepte..
groffilter en fijnfilter moeten nu voorzien worden van nieuwe en de juiste rubber afdichtringen.
hij loopt wel maar heb vermogensverlies soms...ontluchten scheelde soms even maar al snel ging het weer wat minder.

maar goed snap nu de motor wel een beetje, alleen het vullen van het groffilter ga ik nu anders doen, ik ga nu aanzuigen bij het fijnfilter, de tank ligt op nivo wat lager, dus ik moest nu blazen op de tank zelf om wat overdruk te creeren. dat wil ik nu aanzuigen bij het fijnfilter.

dus nog een keertje met de motor aan de gang, en als alles weer loopt zoals het liep dan pak ik de impeller.

is het de bedoeling dat ik de rubber ringen ligt invet met watervastvet voor dat ik ze monteer ?
dan doe ik dat nu ook.
krijg ineens een zelf cursus inboardmotoren.

alleen dat opvoerpompje werkt raar een hele grote vrije slag en dan ineens stopt het lijkt wel, misschien een 2 mm wat ik nog kan pompen .

maar goed veel geleerd in een keer

Het opvoerpompje kun je handmatig bedienen. De slag kan beperkt zijn door de interne bedieningsnok, door de motor iets te tornen neemt de slag toe.
Ontluchten doe je in volgorde van de richting van de brandstofstroom. Beginnen bij het fijnfilter, daarna de injectiepomp (ontluchtingsboutje op de banjo koppeling). Bij een laagliggende brandstoftank kun je het groffilter niet ontluchten. Eventueel kun je een ontluchtingspomp voor het groffilter monteren. Zoek maar eens hier op het forum. Principe : zie bijlage 2

Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:170 KB



Laatst bewerkt: 22 dec 2021 20:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 20:53 #1352417

peter1 schreef :
wat mooi zeg zo een kuip luik, ik moet in de bakskist kruipen en daar zit een groot schot.
als ik ooit de motor eruit moet halen dan maak ik ook zo een luik.

Was lekker dom bezig met het onderhoud, vermoed dat er wat rubber afdichtringen niet helemaal afdichten, deze zaten in een bakje. ipv nieuwe te kopen en de juiste te hebben, heb ik deze gebruikt, dus nog een keertje doen, maar goed was ook voor het eerst dat ik mij met de motor echt verdiepte..
groffilter en fijnfilter moeten nu voorzien worden van nieuwe en de juiste rubber afdichtringen.
hij loopt wel maar heb vermogensverlies soms...ontluchten scheelde soms even maar al snel ging het weer wat minder.

maar goed snap nu de motor wel een beetje, alleen het vullen van het groffilter ga ik nu anders doen, ik ga nu aanzuigen bij het fijnfilter, de tank ligt op nivo wat lager, dus ik moest nu blazen op de tank zelf om wat overdruk te creeren. dat wil ik nu aanzuigen bij het fijnfilter.

dus nog een keertje met de motor aan de gang, en als alles weer loopt zoals het liep dan pak ik de impeller.

is het de bedoeling dat ik de rubber ringen ligt invet met watervastvet voor dat ik ze monteer ?
dan doe ik dat nu ook.
krijg ineens een zelf cursus inboardmotoren.

alleen dat opvoerpompje werkt raar een hele grote vrije slag en dan ineens stopt het lijkt wel, misschien een 2 mm wat ik nog kan pompen .

maar goed veel geleerd in een keer

Gewoon doen is meestal het beste en hier vragen stellen.
Heb je het werkplaatsboek? Daar staat best veel in..
Toch leuk om lekker zelf te sleutelen aan je motor. Wel lastig dat je er zo slecht bij kunt.

@Cees, mooi plaatje die ik trouwens zelf ook ergens zou moeten hebben.
Ik ga er maar vanuit dat de lange streep de waterlijn is dus dan staat bijna de volledige motor boven water.




En het nieuwe en oude asje voor de waterpomp. Kosten? Een paar uurtjes met mijn draaibankje klieren en vijlen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.913 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl