Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 08:12 #1349112

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jollenbaas schreef :
@CeesS:
Uhh... die bladzijde (chapter 2 bladzijde 2-1) uit de manual herken ik niet. Heb je voor mij soms een link o.i.d. naar die manual?

Dat manual is echt een pareltje, heel veel info en prachtige technische tekeningen, en uitgebreide (de-)montage handleidingen.

Te downloaden op : sbo.sailboatowners.com/downloa...GM-D-F-L_3HM-F-L.pdf
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 08:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 15:40 #1349222

@CeesS: Helemaal goed! Inderdaad zeer uitgebreid en erg handig!!
Mijn dank. :)
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 15:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 19:31 #1349314

Jollenbaas schreef :
@CeesS: Helemaal goed! Inderdaad zeer uitgebreid en erg handig!!
Mijn dank. :)

Dat is dezelfde als die ik heb. Soms wel eens drie keer lezen! Bij sommige delen staat een dubbel pijltekentje met new of old erbij. Dit schijnt te verwijzen naar 1e en 2e serie, helemaal duidelijk is mij dat nog niet.
En in sommige tabel staan additionele onderdelen en niet gebruikte onderdelen bij bepaalde modellen terwijl ze wel in de tekening lijken te staan.
Verder wel een super informatief boek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 19:41 #1349316

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Thijsnoort schreef :
Makkie schreef :
Ik heb eventueel wel een zuigerveer klem te leen voor je .
(Apeldoorn)

Bedankt voor het aanbod. Als ik de spullen binnen heb en ik ben zover pb ik je wel even.


Momentsleutels heb ik wel dat is geen probleem.
Wat is jouw ervaring met de yanmar als ik het mag vragen?

Ik heb nog nooit een Yanmar uitelkaar gehad,
Maar sleutel al 35 jaar aan motoren, diesel en benzine., van 1 cil dieseltjes tot superbike.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:22 #1349324

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Als ie straks maar beter start als deze met -6 graden in de winter.
het zijn toch motoren die niet voorgegloeid worden.

Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 20:29 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:27 #1349326

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18217
Lekker gefilmd...
Het lijkt er op dat er wel gestart wordt met een dichte koelwaterinlaat. Dat is heel verstandig als je door moet starten. Pas openzetten als de motor loopt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:36 #1349328

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Ja dat ga ik ook doen met starten , maandag ga ik voor het eerste mijn Yanmar 1gm10 met de vorige eigenaar in onderhoud nemen, de oude havenmeester komt langs en gaat alles vertellen hoe hij het elk jaar heeft gedaan en ik ga alles doen.

ik weet zeker dat ie dat ook heel leuk vind

ik vind het wel leuk om dat motortje beter te leren kennen, deze zomer deed ie het prima.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 20:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:36 #1349329

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18217
CeesS schreef :
Dat manual is echt een pareltje
Dat servicemanual heb ik (als pdf) ook aan boord liggen. Hoewel het soms wel goed zoeken is waar je de informatie kunt vinden die je nodig hebt én je goed moet uitkijken naar welk motormodel je zit te kijken is het een heel mooi naslagwerk. Wel even opletten: alle aanhaalmomenten zijn (eigenlijk foutief) weergegeven in kg.m dus voor je momentsleutel moet je even omrekenen naar N.m dus maal 9,8.

Voor kritische zaken kan je je momentsleutel tevoren nog even ijken met een (liefst digitale) kofferunster. Niet dat die nou zo nauwkeurig zijn (laat staan geijkt) maar echt grote afwijkingen haal je er daarmee wel uit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:45 #1349332

@Makkie, ik heb geloof ik niet heel handig gequote. Mijn vraag over de ervaring met de Yanmar was naar aanleiding van de reactie van Peter1.
En dat jij ervaring hebt met sleutelen was mij wel duidelijk.


Vorige week voordat ik het filmpje opnam starte de mijne ongeveer net zo en dat was niet bij min zes. Dat is dus één van de redenen dat ik het hele ding uit elkaar gehaald heb. Buiten natuurlijk het olie verbruik wat als je het terug leest best erg veel was, wat ik op het moment van gebruik eigenlijk niet eens echt besefte maar pas toen ik het opschreef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 20:58 #1349333

  • frou frou
  • frou frou's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
ooit kleppen lichters gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 dec 2021 21:32 #1349337

frou frou schreef :
ooit kleppen lichters gebruikt

Ik begrijp niet waar je op doelt en welke kant ik nu op moet denken.
Kun je iets meer informatie geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 07:50 #1349366

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Als je start met de kleppen gelicht maakt de motor door het ontbreken van de compressie meer toeren, en slaat hopelijk aan als je de kleplichter lost. Ik heb dat wel eens toegepast bij een bijna lege accu die bijna niet meer in staat was de motor bij een koude start rond te krijgen.
Onder extreme (koude) omstandigheden moet je de onderhoudstoestand goed op orde hebben. Compresie en verstuiver OK ? Verse, eventueel dunnere multigrade motorolie (zie manual !). Winterkwaliteit diesel in de tank ( www.oqvalue.nl/nieuws/klaar-wi...-shell-winterdiesel/ ) . Zomerkwaliteit kan uitvlokken bij lage temperatuur. GTL of HVO laten de motor significant sneller starten.
En in het geval dat je 1GM10 is uitgerust met een SD20 saildrive, die volgens gewijzigde Yanmar aanbeveling vullen met standaard motorolie, in plaats van de oorspronkelijk voorgeschreven visceuze SAE90 gear oil.
Een paar posts terug heb ik de modificatie getoond die in recente 1GM10's is toegepast, die de alternator pas inschakelt als de motorolie 25 graden is. En natuurlijk een volle en in goede staat verkerende accu.
Met deze maatregelen is een 1GM10 ook onder koude omstandigheden prima te starten.
Laatst bewerkt: 12 dec 2021 08:45 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 08:01 #1349367

Een klein beetje Quickstart in zijn giecheltje spuiten.

Dan wilt hij wel rennen hoor.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 08:51 #1349373

Aha dat is duidelijk maar zou in principe niet nodig moeten zijn lijkt mij.
Is de modificatie om de alternator bij de koude start uit te schakelen bij mijn motor aan te brengen?
Zonder heel bijzondere acties te moeten doen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 09:22 #1349375

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Is de modificatie om de alternator bij de koude start uit te schakelen bij mijn motor aan te brengen?
Zonder heel bijzondere acties te moeten doen natuurlijk.

Lijkt me wel mogelijk, de onderdeelnummers staan vermeld in de Yanmar technical note die in een vorige post in dit draadje staat. De boot ligt nu in de winterstalling, ik ga binnenkort even daar langs, en zal een paar foto's maken. Als ik het nog goed op m'n netvlies heb, is er geen ingreep nodig in de hardware.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 09:38 #1349376

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
Is de modificatie om de alternator bij de koude start uit te schakelen bij mijn motor aan te brengen?
Zonder heel bijzondere acties te moeten doen natuurlijk.

Lijkt me wel mogelijk, de onderdeelnummers staan vermeld in de Yanmar technical note die in een vorige post in dit draadje staat. De boot ligt nu in de winterstalling, ik ga binnenkort even daar langs, en zal een paar foto's maken. Als ik het nog goed op m'n netvlies heb, is er geen ingreep nodig in de hardware.

Ben ook wel benieuwd hoe dat precies werkt.

Zit er een temperatuur schakelaar in die de B+ van de alternator onderbreekt?

In het mooie manual zie ik het niet staan in de schakelschema’s.
Laatst bewerkt: 12 dec 2021 09:39 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 11:44 #1349406

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Nogmaals :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 dec 2021 19:51 #1349488

Ik probeer mij de alternator voor de geest te halen maar ik denk dat er maar drie aansluitingen op zitten.

Ik ben ook weer met de saildrive en de tank verder dat lijkt allemaal gelukt. Ook hier nog weer wachten op onderdelen. Foto’s in project topic.

Alvast in voorbereiding op de montage de momentsleutels opgezocht.
Deze heb ik met een verlengmoer aan elkaar gekoppeld en op dezelfde waarde afgesteld.
In theorie zou je dan maar één klik moeten horen, helaas was dit niet het geval.
De twee kleintjes komen het dichtste bij elkaar de grote klikt veel eerder.
Hier zit als ik de kleine dan lager zet wel 6nm onder bij 20nm instelling op de grote dan klikken ze gelijk. De vraag is dan natuurlijk welke klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 dec 2021 18:24 #1349758

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Vandaag de motor in onderhoud genomen, veel geleerd over de motor ook onder leiding van de oude eigenaar.
brandstoffilter vervangen , fijn brandstoffilter vervangen, olie filter en olie vervangen, gearbox olie gecontroleerd. hele zooi ontlucht.

Volgende week koelwaterschoepje vervangen.

wel een drama om overal bij te kunnen, je kan er niet om heen lopen zelf maar....je kan werkelijk nergens goed en makkelijk bij..het is echt in alle bochten wringen.

Maar goed grootste en lastigste gedeelte achter de rug...hij loopt weer.
mijn kennis over de motor is met 1000% gestegen, mijn rug 300% meer versleten.

weet nu ook waar het wateraftapkraantje voor de cilinder te vinden....mooi op weg geholpen zo.

Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 18:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 dec 2021 19:57 #1349777

Ziet er netjes uit Peter. Starte hij zonder meer ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 dec 2021 20:27 #1349784

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Yep, zo koud was het niet vandaag
moest alleen ontlucht worden nadat alles was vervangen, maar dat kon met stilstaande motor, en hij liep meteen.

Maar als het echt kouder word start hij wel wat minder gewild, dat merk je wel.

Begin het motortje nu echt te leren kennen en dat is wel lekker.




Thijsnoort schreef :
Ziet er netjes uit Peter. Starte hij zonder meer ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 dec 2021 21:38 #1349793

Dat is prettig , je krijgt er dan ook meer vertrouwen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 dec 2021 07:11 #1349823

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Ja dat is altijd wel een puntje bij mij als ie uit 1998 komt .
maar deze motor is altijd heel goed erg onderhouden en heeft nog geen 2000 uur gelopen.

Thijsnoort schreef :
Dat is prettig , je krijgt er dan ook meer vertrouwen in.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 dec 2021 07:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 dec 2021 20:03 #1350356

Wegens een gebrek aan onderdelen vandaag de momentsleutels maar eens nagekeken en afgesteld.
Voor de twee kleine heb ik een gewicht van 5kg gebruikt en voor 10kg
Het rekensommetje ; kg x 9,81 x lengte van de arm= het aantal nm waarbij de sleutel moet klikken.
De kleinste heeft onder het handvat twee inbusjes waarmee dit af te stellen is.
De middelste heeft onder een plastic dopje ook een stelboutje.
De grootste en waarschijnlijk ook ooit de goedkoopste daar verschuif je de schaal.
De grootste omdat die voor de motor waarschijnlijk het belangrijkste is wel op verschillende lengtes arm gecontroleerd.
Ik moet zeggen dat is dan toch best wel behoorlijk nauwkeurig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 dec 2021 20:09 #1350817

Na wat gezeik met PostNL is het vanavond dan toch gelukt.

Een handjevol onderdelen voor de motor en saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.922 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl