Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 sept 2024 08:37 #1582976

@CeesS: Het euvel en de oplossing was idd al beschreven. @RickVis2: je hebt gelijk dat we het hier verschillende filters hebben. Er zijn ook 2 lekkages :-).
Dank allemaal. Ik ga gymnastieken in de Loper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 sept 2024 07:58 #1588182

Bakboordsrakkie schreef :
Dank @Apae.
Uit de tekst op deze link maak ik op dat 8 mm slang tussen afscheider en opvoerpomp gebruikelijk is.
Iemand ervaring met het fixen van de schroefdraad van de deksel van het filterhuis?

helicoil,..verbussen,...popmoer....zomaar een paar voorbeelden van schroefdraad herstel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 nov 2024 20:48 #1595256

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Welke klepspeling moet een Yanmar 1GM10 hebben? En moet de klepspeling bij warme of koude motor gecheckt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 nov 2024 21:03 #1595258

Controleren en afstellen met koude motor op min. 0,2 mm klepspeling.
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 21:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 nov 2024 21:16 #1595262

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
OK, dank je. Je geeft aan minimaal 0,2 mm. Moet het niet gewoon zijn 0.2 mm, of is er een marge boven 0,2 mm mogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 nov 2024 21:47 #1595266

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
huho schreef :
OK, dank je. Je geeft aan minimaal 0,2 mm. Moet het niet gewoon zijn 0.2 mm, of is er een marge boven 0,2 mm mogelijk?
0,25 mm zal ook geen probleem opleveren. Beter ruimer dan krapper.
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 21:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 nov 2024 21:58 #1595268

Precies. Als voelermaat 0,20 er tussen past en 0,25 niet is dat prima.
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 21:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 nov 2024 07:30 #1595284

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Helder, dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 nov 2024 12:09 #1595350

@huho bij deze de Yanmar 1GM10 Service Manual, die geeft veel info. Inderdaad 0.2mm koude motor. Pagina 2-24. https://pdfupload.io/docs/ae8e0610 (even hier geüpload omdat het PDF bestand als ZF bijlage te groot is).

Veel YT video's over kleppen stellen (oa 1GM10 tutorials) zeggen dan "je moet nog wat weerstand voelen" en dat je er wat gevoel voor moet krijgen. Voor mij was het de eerste keer kleppen stellen, dus dat gevoel had ik nog niet... Heb toen inderdaad de tip ter harte genomen, dat voelermaat 0.2 moet passen en de eerst volgende voelermaat daarboven (zonder geweld) niet moet passen. Die manier ging prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 dec 2024 11:12 #1602080

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ik begrijp o.b.v. verschillende posts op dit forum dat ontluchten van het HD-deel van het brandstofsysteem van de 1GM10 zelden nodig is, maar voor het geval dat wil ik graag weten hoe precies ...
Op bijgaande foto heb ik met pijlen de ontluchting van het fijnfilter en de (vermeende) ontluchting van de verstuiver weergegeven. Over de laatste heb ik een paar vragen:
- Is de met gele pijl aangegeven bout wel de juiste ontluchtingsbout voor de verstuiver?
- Zo nee, waarmee moet de verstuiver dan wel ontlucht worden?
- Is de kronkelende metalen leiding van opvoerpomp naar verstuiver de (eventueel) te ontluchten brandstofleiding?
- Is de zwarte leiding gekoppeld aan de verstuiver de lekolieleiding?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 dec 2024 11:42 #1602082

Bij de verstuiver de “kronkelende metalen leiding van opvoerpomp naar verstuiver ontluchten”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 dec 2024 12:40 #1602091

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Ja de zwarte leiding is idd de verstuiver lek leiding. Eindelijk eens iemand die hem goed benoemd!!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 dec 2024 12:18 #1602435

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
huho schreef :
Ik begrijp o.b.v. verschillende posts op dit forum dat ontluchten van het HD-deel van het brandstofsysteem van de 1GM10 zelden nodig is, maar voor het geval dat wil ik graag weten hoe precies ...
(...) - Is de kronkelende metalen leiding van opvoerpomp naar verstuiver de (eventueel) te ontluchten brandstofleiding?
(..)

Ja. Zie bijgaand schema. De HD aansluiting zit aan de zijkant van de verstuiver behuizing. Licht oplossen van de holle bevestigingsmoer van de brandstofleiding die vanaf de HD pomp komt, is voldoende om bij tornen de eventueel aanwezige lucht te laten ontsnappen. Zodra je diesel ziet lekken is de ontluchting voltooid

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 dec 2024 16:27 #1602464

Het antwoord is al gegeven. Maar even ter aanvulling
huho schreef :
Ik begrijp o.b.v. verschillende posts op dit forum dat ontluchten van het HD-deel van het brandstofsysteem van de 1GM10 zelden nodig is, maar voor het geval dat wil ik graag weten hoe precies
huho schreef :
Is de kronkelende metalen leiding van opvoerpomp naar verstuiver de (eventueel) te ontluchten brandstofleiding?
Dat is hem dus. Even een klein stukje losdraaien aan de zijkant van de verstuiver, dan de motor even tornen totdat er diesel uit komt. Ik heb hier al eens lucht in gehad. Na regulier ontluchten, loste het ontluchten van die leiding het probleem toen op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.581 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl