Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 juli 2023 20:15 #1491338

  • bjacobs
  • bjacobs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Dat boutje was vorig jaar. En eigenlijk niet dolgedraaid, ik schreef het verkeerd. De kop brak af. Een kennis heeft het draadeind eruit gehaald en hem weer dicht afgeleverd. Vandaag de impeller gecontroleerd, krijg ik die pomp weer niet lek dicht. Deze keer niet nog meer kracht gezet, maar bij de dieseldpkter een nieuw deksel meebestellen. Deksel is niet volledig plat meer en ingesloten. Dus daar gaat een nieuwe op, hopelijk lukt het dan beter. Er zat nu ook een blauwig spul tussen, vloeibare pakking ofzo. Ik moet dat eens navragen bij die kennis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 juli 2023 21:11 #1491355

Bij het blauwige spul gaat het mis. De impeller heeft de dikte van de papierenpakking nodig ander zit het deksel te strak. Met natuurlijk als gevolge dat je dekseltje krom wordt.
Bij Fer gelijk een pakking mee bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 juli 2023 12:29 #1492617

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2618
Bij mijn yanmar 3gm30 zit er al 20 jaar geen pakking tussen. Nooit lek, wel ingesleten inmiddels.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 juli 2023 23:28 #1492700

HenkT schreef :
Bij mijn yanmar 3gm30 zit er al 20 jaar geen pakking tussen. Nooit lek, wel ingesleten inmiddels.

Alles kan en soms heb je geluk dat het goed gaat. Uiteindelijk is het natuurlijk niet zoals het hoort.
Ze zullen er bij yanmar hopelijk over hebben nagedacht toen ze er een pakking tussen stopten.
Het kan natuurlijk zijn dat jij het beter weet dan de engineers bij de fabriek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 juli 2023 11:38 #1492938

bjacobs schreef :
Ja mogelijk wel. Maar als je gaat googlen kom je allemaal horror verhalen tegen. Dus voor de gemoedsrust maar een dagje geklust. Nu wil ik door de website van Fer nog wel eens kleppen (laten) stellen. Eerst maar eens een zomer varen.

Kleppen stellen bij een 1GM10 is niet heel erg moeilijk. Zie de uitleg van Fer. Speling van in- en uitlaatklep is hetzelfde, 0.2 als ik het me goed herinner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 juli 2023 18:44 #1493023

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2618
Thijsnoort schreef :
HenkT schreef :
Bij mijn yanmar 3gm30 zit er al 20 jaar geen pakking tussen. Nooit lek, wel ingesleten inmiddels.
Ze zullen er bij yanmar hopelijk over hebben nagedacht toen ze er een pakking tussen stopten.
Het kan natuurlijk zijn dat jij het beter weet dan de engineers bij de fabriek.

Ik pretendeer niet dat ik het beter weet dan wie dan ook. Ik deel slechts een ervaring.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 juli 2023 07:14 #1493098

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
HenkT schreef :
Bij mijn yanmar 3gm30 zit er al 20 jaar geen pakking tussen. Nooit lek, wel ingesleten inmiddels.
Verkeerde vergelijking. De 3GM30 heeft in zijn ~24 jarige productie periode verschillende pompen gehad. Zo heeft de EU versie een andere pomp dan de Jap versie waarbij een deel (ik meen de EU versie met Jonhson pomp) een rubberen ring in de pomp heeft en dus geen pakking nodig heeft. Een ander deel heeft wel een pakking nodig. Jouw ervaring kan dus best kloppen bij een 3GM30.

Maar de 1GM10 heeft een andere pomp die bij mijn weten wel altijd een pakking nodig heeft. Ik ken echter niet alle 1GM10's maar een eventuele rubberen ring is eenvoudig te zien.


Willekeurige foto van een pakkingloze pomp met zo'n ring. Pomp zonder zo'n ring gaat geheid lekken zonder pakking.
Laatst bewerkt: 10 juli 2023 07:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 juli 2023 08:22 #1493119

Klopt mijn 3GM30eu (2002) heeft ook zo'n impellerpomp met rubberen ring.
Laatst bewerkt: 10 juli 2023 20:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 juli 2023 11:21 #1493181

Als dat zo is dan gaat het hele vergelijk nergens over.
Een 1gm10 heeft een pomphuis met driekant deksel met een pakking.
Zonder pakking past het deksel niet op normale wijze dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 juli 2023 17:26 #1493282

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2618
Niet te vergelijken blijkbaar. Niet gek ook eigenlijk. Voor de volledigheid. Er zit ook geen o ring. Als ik een impeller bestel zit er altijd wel een pakking bij.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 juli 2023 21:42 #1496357

  • bjacobs
  • bjacobs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Thijsnoort schreef :
Bij het blauwige spul gaat het mis. De impeller heeft de dikte van de papierenpakking nodig ander zit het deksel te strak. Met natuurlijk als gevolge dat je dekseltje krom wordt.
Bij Fer gelijk een pakking mee bestellen.

Kleine update. Wat later dan verwacht, maar de thermostaat en impeller met nieuw deksel zitten er vandaag weer in. Met het nieuwe deksel gelijk im één keer waterdicht.

Mocht er iemand in de buurt van Tholen ervaring hebben met kleppen stellen dan zou ik dat graag eens samen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 juli 2023 22:29 #1496364

Kleppen stellen is echt niet moeilijk.
Kijk maar eens een paar youtube filmpjes over het stellen van yanmar kleppen en dan kan je het prima zelf.
Misschien een beetje eng de eerste keer maar dat is met meer dingen zo.
Jezelf wat vaker controleren dan komt het best goed.
Zolang je niets knetterstrak aandraait en geen onderdelen in je blok laat vallen kan er niet zo veel mis gaan.
Als je ze te ruim hebt staan gaat het vreselijk tikken en levert je tor geen vermogen.
Tholen is trouwens wat ver weg anders had ik je graag geholpen.
Laatst bewerkt: 22 juli 2023 22:29 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 07:20 #1496397

Idem.
Laatst bewerkt: 23 juli 2023 07:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 07:37 #1496409

Ik heb het laatst ook voor het eerst gedaan. Een VP, maar principe is hetzelfde. Was goed te doen. Maar ik heb het wel op mijn gemak gedaan (om slordige fouten te voorkomen) en het duurde in het geheel voor drie cilinders dan ook wel een dikke twee-en-een-half uur.

Er stond 1 klep te strak, de rest viel goed mee; maar nu loopt de motor echt als een naaimachientje.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 09:44 #1496473

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Kleppen stellen heb ik ook meermalen gedaan. Zonder begeleiding.
Onder andere naast Youtube filmpjes eerst de instructie van Fer de Dieseldokter verteerd.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 09:54 #1496476

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Als dat zo is dan gaat het hele vergelijk nergens over.
Een 1gm10 heeft een pomphuis met driekant deksel met een pakking.
Zonder pakking past het deksel niet op normale wijze dicht.

Zo zit de 1GM10 pomp in elkaar, deksel met pakking












Laatst bewerkt: 23 juli 2023 10:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 10:44 #1496487

Thijsnoort schreef :
Kleppen stellen is echt niet moeilijk.
Kijk maar eens een paar youtube filmpjes over het stellen van yanmar kleppen en dan kan je het prima zelf.
Misschien een beetje eng de eerste keer maar dat is met meer dingen zo.
Jezelf wat vaker controleren dan komt het best goed.
Zolang je niets knetterstrak aandraait en geen onderdelen in je blok laat vallen kan er niet zo veel mis gaan.
Als je ze te ruim hebt staan gaat het vreselijk tikken en levert je tor geen vermogen.
Tholen is trouwens wat ver weg anders had ik je graag geholpen.

Even opletten: het kleppendeksel houdt de kleplichters op hun plaats. Pas op dat ze niet van hun asje schuift als je het deksel eraf haalt. Klepspeling is voor in- en uitlaat hetzelfde (0.2 mm als ik het me goed herinner). Als je de markering op het vliegwiel voor top dead center niet kunt zien: bij een 1 cilinder motor staat de ene klep dicht als de andere helemaal open staat (aldus Fer). Dus motor tornen totdat een klep helemaal naar onder is, dan de ander stellen en vice versa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 juli 2023 23:28 #1496694

Smooth Operator schreef :
Thijsnoort schreef :
Kleppen stellen is echt niet moeilijk.
Kijk maar eens een paar youtube filmpjes over het stellen van yanmar kleppen en dan kan je het prima zelf.
Misschien een beetje eng de eerste keer maar dat is met meer dingen zo.
Jezelf wat vaker controleren dan komt het best goed.
Zolang je niets knetterstrak aandraait en geen onderdelen in je blok laat vallen kan er niet zo veel mis gaan.
Als je ze te ruim hebt staan gaat het vreselijk tikken en levert je tor geen vermogen.
Tholen is trouwens wat ver weg anders had ik je graag geholpen.

Even opletten: het kleppendeksel houdt de kleplichters op hun plaats. Pas op dat ze niet van hun asje schuift als je het deksel eraf haalt. Klepspeling is voor in- en uitlaat hetzelfde (0.2 mm als ik het me goed herinner). Als je de markering op het vliegwiel voor top dead center niet kunt zien: bij een 1 cilinder motor staat de ene klep dicht als de andere helemaal open staat (aldus Fer). Dus motor tornen totdat een klep helemaal naar onder is, dan de ander stellen en vice versa.


Het klepdeksel houdt alleen de decompressie hendel op z'n plek.
De kleplichters zitten op een as die in de kop zit.
Als je motor op tdc staat voor de arbeidsslag dan kun je beide kleppen tegelijk stellen.
Laatst bewerkt: 23 juli 2023 23:29 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 dec 2023 21:40 #1531422

Staan mooie en leuke bruikbare tips in dit draadje, dit zal ik denk nog regelmatig doorspitten voor mijn 1gm10 alvast dank
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 10:34 #1582670

Mijn toevoeging aan dit draadje. Yanmar 1GM (niet zeker of het een '10' is maar denk het wel, is in '89 ingebouwd) in een Loper. Probleem is diesel in de bilge. Na wat onderzoek zie ik druppels bij het Delphi filter/afscheider en op het deksel van het dieselfilterhuis.
Om met dat laatste te beginnen: aandraaien geeft zeer weinig tegendruk, dus schroefdraad kapot. Ik zie 2 oplossingen: 1) nieuw filterhuis (ca 100,-), of bout met grotere diameter, evt nieuw schroefdraad tappen. Wie weet raad?
In voor de zweterij bij de waterafscheider: ik ga het filter vervangen (is al lang niet meer gebeurd) en de slang tussen afscheider en opvoerpomp vervangen. Op de banjobout staat '7', maar dat staat op wel meer bouten in de 1GM, en 7 mm is volgens mij een ongebruikelijke maat. Wie weet wat de gebruikelijke diameter is?

Laatst bewerkt: 03 sept 2024 10:35 door Bakboordsrakkie. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 12:33 #1582701

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
7 mm is voor japanse bouten geen ongewone maat. JIS (japan industry standard) lijkt op DIN maar is toch anders. Als je JIS kruiskop-achtigen hebt, is het ook aan te raden daar specifieke bitjes voor te kopen, met de DIN versies sloop je ze onnodig.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 12:34 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 17:28 #1582829

Dank @Apae.
Uit de tekst op deze link maak ik op dat 8 mm slang tussen afscheider en opvoerpomp gebruikelijk is.
Iemand ervaring met het fixen van de schroefdraad van de deksel van het filterhuis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 17:36 #1582834

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Ik heb toentertijd gewoon een nieuwe gekocht, maar waarschijnlijk kun je prima overmaats draad tappen… als het niet goed is koop je alsnog een nieuw huis, dus is de moeite van het proberen waard.

Wel even voor de duidelijkheid; je foto is niet van het Delphi filter, maar van het Yanmar fijnfilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 19:23 #1582866

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Bakboordsrakkie schreef :
Mijn toevoeging aan dit draadje. Yanmar 1GM (niet zeker of het een '10' is maar denk het wel, is in '89 ingebouwd) in een Loper. Probleem is diesel in de bilge. Na wat onderzoek zie ik druppels bij het Delphi filter/afscheider en op het deksel van het dieselfilterhuis.
Om met dat laatste te beginnen: aandraaien geeft zeer weinig tegendruk, dus schroefdraad kapot. Ik zie 2 oplossingen: 1) nieuw filterhuis (ca 100,-), of bout met grotere diameter, evt nieuw schroefdraad tappen. Wie weet raad?
In voor de zweterij bij de waterafscheider: ik ga het filter vervangen (is al lang niet meer gebeurd) en de slang tussen afscheider en opvoerpomp vervangen. Op de banjobout staat '7', maar dat staat op wel meer bouten in de 1GM, en 7 mm is volgens mij een ongebruikelijke maat. Wie weet wat de gebruikelijke diameter is?


De banjobouten zijn M8. Het doldraaien van het ontluchtingsboutje komt (helaas) vaak voor. Je kunt het gat uitboren en er grotere draad in tappen, en met een passend boutje afstoppen.Je kunt de grotere bout (die doorboord is) als ontluchtingsbout gebruiken.

Zie hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...tjes?start=25#574653






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 sept 2024 19:43 #1582879

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Onderdelen fijnfilter :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.765 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl