Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 12:38 #650925

Lang tegenaan gehikt maar eergisteren toch maar eens doorgepakt.. Begin van de zomer al succesvol zelf de olie ververst, inclusief nieuw oliefilter en tegelijk een brandstoffilter en impeller gekocht. De laatste twee bleven me maar aankijken vanuit het bakje waar ik ze ingelegd had...
Ok, maandagmiddag was het zover. Ik zou naar Sneek rijden om de klus te klaren en meteen een nacht en een dag wegblijven..solo, even een dag alleen....heerlijk leek me dat!
Bij de boot aangekomen de weekendtas met voornamelijk lekkere dingen en een schoon shirt neergezet, de blikjes bier weggepakt in de koelkast, stroom aangesloten en de trap voor de motor weggehaald.
De spreekwoordelijke mouwen opgestroopt, (was warm: wie draagt er dan lange mouwen?)
En eerst es de onderdelen erbij gepakt. Klein spul zo'n impeller en brandstoffilter...dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar ja, ik en motoren....voor alles komt een eerste keer! Meestal denk ik: if it ain't broken, don't fix it... Maar dat kan voor mijn portemonnee toch vervelend uitpakken!
Allereerst de impeller! Welke gekke ingenieur heeft verzonnen dat 1 van de 3 boutjes achter het vliegwiel geplaatst is? Nummer 7 sleutel gepakt en die kleine boutjes eruit gedraaid. Oppassen dat ze niet onder de motor vallen. Gegardandeerd zoek ik me dan weer te pletter.
Met een punttang de impeller vastgepakt en voorzichtig doch resoluut eruit getrokken...
Dan de nieuwe erin. Dat was nogal een geklier, de schoepjes wilen niet direct in de juiste stand gaan staan.. Uiteindelijk met een tierap de neuzen dezelfde kant op gekregen en het ding op de juiste plaats gewurmd. Deksel met nieuwe pakking erop vast gezet met 1 (easy), 2( och, wat makkelijk) boutjes...
Toen de derde, jawel, degene die achter het vliegwiel moet. Wat een geklei. Zit je op je knieen op een houten vloer een piepklein boutje in een nog kleiner gat te prutsen met je rechterkant terwijl je linkshandig bent! En je ziet er geen donder van dus op de tast! Tegelijk oppassen dat hij niet uit je vingers glipt en onder de motor terecht kome. Poging 1, mis. Boutje pakt niet. Poging 2, 3 en 4, idem.
Stoppen. Eerst een kussen onder mijn knieen. Staan, even tot jezelf komen. Peukje opgestoken, en 3 minuten later weer nederig knielen voor de Yanmar 1gm10.
Nog een keer. Even de handvaste boutjes wat losser gedraaid zodat er wat meer speling kwam.
Weer een poging. Prijs! Hij pakt! Gauw zover mogelijk vastgedraaid met de hand. Daarna de andere ook vastgedraaid. Niet te vast. Vast is vast denk ik. Misschien draaai ik anders de pakking kapot?
Nou! Done! Motor starten en tot mijn grote vreugde klotste met enige regelmaat een scheut water achter de boot. Poosje laten draaien en tevreden tot de conclusie gekomen dat dit deel voormekaar was!

Toen het brandstoffilter.
Met schroevendraaier en hamer de huls losgetikt. Zakje eromheen en losdraaien maar...
Binnen no time vloeide overal diesel.. Shit! Vergeten de toevoerkraan dicht te draaien! Stommeling dat ik ben! Gauw dichtgedraaid en het filter proberen te verwijderen. Uiteraard zat onder het behuizinkje een metalen buisje, dus bijna geen ruimte om met enig fatsoen en zonder morsen het te verwijderen. Bleek ook nog het filter zelf vast te zitten.. Op dit soort momenten is het dan goed dat er geen kinderen of vrouw in de buurt zijn... Er werd flink gescholden en gevloekt en ineens schoot het filter los! Nou ja, overal zat toch al diesel dus pruts het er maar tussenuit. Sta je daar met een zakje gevuld met olie, een filterbehuizing en bedenk je dan pas dat het toch wel heel handig zou zijn geweest omeen oude doek of papier bij de hand te hebben en een bakje om de zooi in te doen.
Uiteindelijk maar een steelpan gepakt van de wand en de zooi erin gedumpt. Toen een doekje gepakt en de troep opgeruimd. Bende!
Nieuwe ring geplaatst, filter in de behuizing en ding teruggeplaatst. Vastgetikt met schroevendraaier en hamer en toen de diesel maar eens weggeveegd die over de motor gelopen was.
Het ontluchten was zo klaar nadat de brandstofkraan weer geopend was. Het moment supreme...
Starten van de motor..... Had al vervelende ervaringen gelezen van mensen die na het vervangen van de filters steeds motorproblemen kenden. Ik wou daar liever niet bijhoren...
Sleutel omdraaien, het bekende gepiep en de startknop induwen...
Binnen een seconde sloeg de motor aan en snorde vertrouwd...
Niet geheel zonder vrees liet ik de motor een kwartiertje lopen, met meer en meer gas en in het werk gezet zodat de boot aan de meerpalen trok. Hij gaf geen enkele reden tot wantrouwen en ik kwam tot de conclusie dat ook dit goed gegaan was! ' s avonds vertrokken naar het Sneekermeer om een proefvaart te doen en de motor liep als het spreekwoordelijke zonnetje! Ikke blij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 12:41 #650926

Goed verhaal. Wel wat lang ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 12:49 #650930

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10705
Olie, filtertjes, impeller, wanneer komt de klepspeling aan de beurt?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 14:37 #650970

Oei.... :ohmy: :woohoo: :whistle:
Of bedoel je soms deze?(alleen voor 65 plussers :lol: )
Ad

Laatst bewerkt: 12 aug 2015 14:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 15:26 #650987

Het ging niet sneller!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 15:27 #650988

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Lekker gevoel hè...

Vigilanter schreef :
Allereerst de impeller! Welke gekke ingenieur heeft verzonnen dat 1 van de 3 boutjes achter het vliegwiel geplaatst is? Nummer 7 sleutel gepakt en die kleine boutjes eruit gedraaid. Oppassen dat ze niet onder de motor vallen. Gegardandeerd zoek ik me dan weer te pletter.

Ik heb ooit een monteur een handdoek als een soort hangmatje onder mijn motortje zien leggen, gevallen onderdeeltjes vallen zo niet onderin de bilge, maar zijn makkelijk op te rapen uit de handdoek. Ik doe het sinds die tijd ook en dat scheelt een hoop angstzweet.
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 15:28 door Wiking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 15:52 #650994

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 611
Waarom lees ik dit soort praktische tips toch altijd pas nadat ik uren heb zitten klooien met tangetjes en magneten om een gevalllen boutje uit de bilge te vissen.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Laatst bewerkt: 12 aug 2015 15:54 door taan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 17:50 #651031

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Ook bij mij kijken impeller en brandstoffilter mij al een poosje aan. Oliefilter wel gedaan. Het blijft liggen omdat volgens de manual van de Yanmar 1GM10 de impeller pas bij 1000 uur of eens per vier jaar hoeft te worden vervangen. Mits de jaarlijkse inspectie oke is. Maakt iedereen nu iedereen bang?
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 19:20 #651053

Ontzettend leuk geschreven verhaal (en herkenbaar!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 20:13 #651065

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3786
Puffin schreef :
Ook bij mij kijken impeller en brandstoffilter mij al een poosje aan. Oliefilter wel gedaan. Het blijft liggen omdat volgens de manual van de Yanmar 1GM10 de impeller pas bij 1000 uur of eens per vier jaar hoeft te worden vervangen. Mits de jaarlijkse inspectie oke is. Maakt iedereen nu iedereen bang?
In de manuals die ik heb, schrijft Yanmar vervanging om de 600 uur voor, met een jaarlijkse inspectie. Voor de inspectie moet je het deksel van de waterpomp sowieso verwijderen, en een nieuwe pakking plaatsen. Dus qua werk maakt dat geen verschil met het vervangen van de impeller. Overigens vervang ik de relatief goedkope impeller liever een keer te veel dan een keer te weinig. Wij varen vaak op zee onder soms slechte omstandigheden, dan geldt wat mij betreft 'better safe than sorry'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 aug 2015 23:42 #651113

Ik had ergens gelezen dat impeller ieder jaar vervangen moet worden.. En aangezien ik vorig jaar een complete revisie betaald heb, leg ik liever elk jaar €100.- aan eventuele misschien overbodige onderdelen op de toonbank dan dat ik die grap nog eens beleven moet. Moet wel zeggen dat de mijne na een jaar en ongeveer 150 draaiuren enige minimale kenmerken van slijtage liet zien! Inderdaad: better safe than sorry! Laat mij die motor en schip maar vertroetelen! Ben er superblij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 aug 2015 12:16 #651218

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Het gaat wel over de 1GM10.

Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 13 aug 2015 12:25 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 aug 2015 12:20 #651220

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
En wie controleert elk jaar de Zinc anode in het blok? Misschien een beetje flauw en kort door de bocht, maar ik laat de distributieriem van de auto ook niet bij 50.000km vervangen als het pas bij 100.000km voorgeschreven is. Oke, is wel wat duurder, maar toch...
Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 13 aug 2015 12:28 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 aug 2015 12:42 #651227

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5559
Goed verhaal! Ik herken alle fasen: onderdelen set bestellen, moed verzamelen, beginnen metde impeller ( zat bij mij muurvast: na het slopen moest de as van de pomp worden vervangen), impeller vervangen, deksel er weer op met pakking. Oliefiter vervangen door met een schroevendraaier er een gat in te maken, losdraaien ( olie liep,natuurijk in de bilge). Blijft over: het dieselfilter. Thermostaat losnemen voor de winterstalling was ook nog al een operatie. Gelukkig kan ik overal redelijk goed bij en hebbenze bijYanmar alles redelijk goed bereikbaar gemaakt. Ook de voldoening dat je het gefixt hebt herken ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 aug 2015 20:03 #651877

Hmmmmm. Kleine update!
Vrijdagmorgen vertrokken voor een rondje sneek, lemmer, stavoren, sneek.
Met zonnetje vertrokken richting lemmer. Op Houkesloot ineens: motor verliest snelheid, meer gas geven verandert niets. Stationair loopt hij prima. Vol gas en hij maakt niet de toeren die erbij moeten horen... Snelheid max. 2.5 kph.
Niet goed. Potverdorie! Had juist omdat mijn vrouw mee zou gaan op deze trip alles afgelopen week gefikt en getest! Dan maar aanleggen. Trap verwijderd en interessant zitten kijken naar de motor.
Wat nu?
Waar heb ik allemaal aan gezeten bij de klus v afgelopen week? Ik voel even onderaan de ontluchtingsbout. Prijs! Die is een beetje vochtig.
Motor gestopt. Steeksleutel gepakt, probeer hem vaster te draaien en ja hoor! Zeker 5 mm vaster kunnen draaien! Starten, lopen, gasgeven..... Als vanouds brulde de eenpitter weer! Poosje laten lopen op verschillende toerentallen en hup! Losgooien en op avontuur! Geen seconde heeft hij me meer in de steek gelaten! Top!
Weer wat geleerd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 aug 2015 20:09 #651879

Kijk, dat is goed voor je zelfvertrouwen en zelfredzaamheid. En goed voor je relatie :woohoo: .
Mooi dat je het zelf hebt kunnen fixen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 16 aug 2015 09:22 #651992

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
Maar vigigilanter,
Ik weet dat je dat boutje express los hebt gehouden..
Beetje indruk op je vrouw maken met je nieuwe motoronderhoudsskills he :)
maar we zullen het niet doorvertellen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 16 aug 2015 13:56 #652072

B) en het werkte! ;)
Bericht was eigenlijk om als tip te fungeren. Kwam er toevallig achter en wou het anderen, net als ik beginners, die niet onthouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 aug 2015 09:40 #652318

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13391
Eigenlijk alleen door te doen kom je achter van die kleine foefjes en slimmigheidjes. Met inzicht en zelfredzaamheid zit het wel goed bij jou.

Het weer lossen van je impellerdeksel is zo'n truckje dat goed werkt. Eerst alle boutjes op zijn plek en dan pas aandraaien. Goed verzonnen (en al jaren common sense bij de gevorderde monteurs).

Een lampje dat je op je hoofd kan zetten is ook heel fijn bij dit soort klussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 17 aug 2015 09:56 #652325

koko schreef :
Het weer lossen van je impellerdeksel is zo'n truckje dat goed werkt. Eerst alle boutjes op zijn plek en dan pas aandraaien. Goed verzonnen (en al jaren common sense bij de gevorderde monteurs).

En wil je het helemaal goed doen kruislings aandraaien in twee stappen. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 15:55 #696018

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
jerry schreef :
Goed verhaal! Thermostaat losnemen voor de winterstalling was ook nog al een operatie.

Ik zit het steeds voor me uit te schuiven want het wordt, net als in dit verhaal, de eerste keer. Maar het wordt voorzichtig toch kouder, dus ik ben moed aan het verzamelen om mijn 1GM met antivries te vullen. Gaat in de wierpot, dat is geen probleem. Die zie ik zo zitten. Maar de thermostaat moet er wel uit.

Ik zit op een tekeningetje te turen in de handleiding en ik heb waarschijnlijk een bril nodig. Heeft iemand toevallig een heldere foto, of een filmpje (kan zelf op youtube nou net niet dat vinden) waar dat ding zit en hoe ik dat losdraai.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 16:02 #696021

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1357
Hierbij:

Bij de pijl één boutje uit het zicht nog een tweede.
Achter deze deksel zit de thermosstaat, welke je er uit moet halen.
Daarna deksel weer plaatsen en via de wierfilter de antivries vullen.
Met lopende motor.
Niet vergeten om antivries via de koelwaterinlaat terug te laten lopen.








Laatst bewerkt: 09 jan 2016 16:05 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 16:44 #696029

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Mijn dank is groot. Ziet er toch weer net anders uit dan bij mij, en zeker dan de tekening waar het lijkt te gaan om een torentje aan de bovenkant. Ik heb die witte slang niet, en die buis loopt er achter langs, niet er voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 16:56 #696031

Bram6 schreef :
Hierbij:

Bij de pijl één boutje uit het zicht nog een tweede.
Achter deze deksel zit de thermosstaat, welke je er uit moet halen.
Daarna deksel weer plaatsen en via de wierfilter de antivries vullen.
Met lopende motor.
Niet vergeten om antivries via de koelwaterinlaat terug te laten lopen.

En niet vergeten er een rubber pakking tussen te leggen of die nemen die normaal om de thermostaat zit.
Geeft anders zo'n rommel. :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 17:14 #696037

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Dat lijkt wel een goede tip inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl