Lang tegenaan gehikt maar eergisteren toch maar eens doorgepakt.. Begin van de zomer al succesvol zelf de olie ververst, inclusief nieuw oliefilter en tegelijk een brandstoffilter en impeller gekocht. De laatste twee bleven me maar aankijken vanuit het bakje waar ik ze ingelegd had...
Ok, maandagmiddag was het zover. Ik zou naar Sneek rijden om de klus te klaren en meteen een nacht en een dag wegblijven..solo, even een dag alleen....heerlijk leek me dat!
Bij de boot aangekomen de weekendtas met voornamelijk lekkere dingen en een schoon shirt neergezet, de blikjes bier weggepakt in de koelkast, stroom aangesloten en de trap voor de motor weggehaald.
De spreekwoordelijke mouwen opgestroopt, (was warm: wie draagt er dan lange mouwen?)
En eerst es de onderdelen erbij gepakt. Klein spul zo'n impeller en brandstoffilter...dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar ja, ik en motoren....voor alles komt een eerste keer! Meestal denk ik: if it ain't broken, don't fix it... Maar dat kan voor mijn portemonnee toch vervelend uitpakken!
Allereerst de impeller! Welke gekke ingenieur heeft verzonnen dat 1 van de 3 boutjes achter het vliegwiel geplaatst is? Nummer 7 sleutel gepakt en die kleine boutjes eruit gedraaid. Oppassen dat ze niet onder de motor vallen. Gegardandeerd zoek ik me dan weer te pletter.
Met een punttang de impeller vastgepakt en voorzichtig doch resoluut eruit getrokken...
Dan de nieuwe erin. Dat was nogal een geklier, de schoepjes wilen niet direct in de juiste stand gaan staan.. Uiteindelijk met een tierap de neuzen dezelfde kant op gekregen en het ding op de juiste plaats gewurmd. Deksel met nieuwe pakking erop vast gezet met 1 (easy), 2( och, wat makkelijk) boutjes...
Toen de derde, jawel, degene die achter het vliegwiel moet. Wat een geklei. Zit je op je knieen op een houten vloer een piepklein boutje in een nog kleiner gat te prutsen met je rechterkant terwijl je linkshandig bent! En je ziet er geen donder van dus op de tast! Tegelijk oppassen dat hij niet uit je vingers glipt en onder de motor terecht kome. Poging 1, mis. Boutje pakt niet. Poging 2, 3 en 4, idem.
Stoppen. Eerst een kussen onder mijn knieen. Staan, even tot jezelf komen. Peukje opgestoken, en 3 minuten later weer nederig knielen voor de Yanmar 1gm10.
Nog een keer. Even de handvaste boutjes wat losser gedraaid zodat er wat meer speling kwam.
Weer een poging. Prijs! Hij pakt! Gauw zover mogelijk vastgedraaid met de hand. Daarna de andere ook vastgedraaid. Niet te vast. Vast is vast denk ik. Misschien draaai ik anders de pakking kapot?
Nou! Done! Motor starten en tot mijn grote vreugde klotste met enige regelmaat een scheut water achter de boot. Poosje laten draaien en tevreden tot de conclusie gekomen dat dit deel voormekaar was!
Toen het brandstoffilter.
Met schroevendraaier en hamer de huls losgetikt. Zakje eromheen en losdraaien maar...
Binnen no time vloeide overal diesel.. Shit! Vergeten de toevoerkraan dicht te draaien! Stommeling dat ik ben! Gauw dichtgedraaid en het filter proberen te verwijderen. Uiteraard zat onder het behuizinkje een metalen buisje, dus bijna geen ruimte om met enig fatsoen en zonder morsen het te verwijderen. Bleek ook nog het filter zelf vast te zitten.. Op dit soort momenten is het dan goed dat er geen kinderen of vrouw in de buurt zijn... Er werd flink gescholden en gevloekt en ineens schoot het filter los! Nou ja, overal zat toch al diesel dus pruts het er maar tussenuit. Sta je daar met een zakje gevuld met olie, een filterbehuizing en bedenk je dan pas dat het toch wel heel handig zou zijn geweest omeen oude doek of papier bij de hand te hebben en een bakje om de zooi in te doen.
Uiteindelijk maar een steelpan gepakt van de wand en de zooi erin gedumpt. Toen een doekje gepakt en de troep opgeruimd. Bende!
Nieuwe ring geplaatst, filter in de behuizing en ding teruggeplaatst. Vastgetikt met schroevendraaier en hamer en toen de diesel maar eens weggeveegd die over de motor gelopen was.
Het ontluchten was zo klaar nadat de brandstofkraan weer geopend was. Het moment supreme...
Starten van de motor..... Had al vervelende ervaringen gelezen van mensen die na het vervangen van de filters steeds motorproblemen kenden. Ik wou daar liever niet bijhoren...
Sleutel omdraaien, het bekende gepiep en de startknop induwen...
Binnen een seconde sloeg de motor aan en snorde vertrouwd...
Niet geheel zonder vrees liet ik de motor een kwartiertje lopen, met meer en meer gas en in het werk gezet zodat de boot aan de meerpalen trok. Hij gaf geen enkele reden tot wantrouwen en ik kwam tot de conclusie dat ook dit goed gegaan was! ' s avonds vertrokken naar het Sneekermeer om een proefvaart te doen en de motor liep als het spreekwoordelijke zonnetje! Ikke blij!