Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 17:29 #696042

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
canuma schreef :
Mijn dank is groot. Ziet er toch weer net anders uit dan bij mij, en zeker dan de tekening waar het lijkt te gaan om een torentje aan de bovenkant. Ik heb die witte slang niet, en die buis loopt er achter langs, niet er voor.

Hier zit het bij jou.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 18:06 #696046

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
canuma schreef :
Maar de thermostaat moet er wel uit.

Waarom wil je toch die thermostaat eruit halen als je het zo ingewikkeld vindt?
Dat hoeft toch niet.
Zorg dat je motor goed warm gedraaid is (voelen aan het geloosde koelwater) en voeg dan de antivries toe.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 18:38 #696056

taan schreef :
canuma schreef :
Maar de thermostaat moet er wel uit.

Waarom wil je toch die thermostaat eruit halen als je het zo ingewikkeld vindt?
Dat hoeft toch niet.
Zorg dat je motor goed warm gedraaid is (voelen aan het geloosde koelwater) en voeg dan de antivries toe.

Leuk maar je motor zal alleen echt zo warm worden dat de thermostaat helemaal open gaat als je volgas geeft en daarbij ook inderdaad de schroef in zijn werk zet.Als de thermostaat überhaupt tenminste ooit helemaal open gaat want dan zou de hoeveelheid koelwater maar net groot genoeg zijn en dat is normaliter zeker niet zo, al helemaal niet als het buitenwater zo koud is als nu. Zonder ook daadwerkelijk de schroef aan te drijven hoeft de motor vrijwel geen vermogen te leveren en wordt dus nooit echt warm. Vandaar ook dat zoiets slecht voor een motor is, al helemaal voor een dieselmotor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 18:38 #696057

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
taan schreef :
canuma schreef :
Maar de thermostaat moet er wel uit.

Waarom wil je toch die thermostaat eruit halen als je het zo ingewikkeld vindt?
Dat hoeft toch niet.
Zorg dat je motor goed warm gedraaid is (voelen aan het geloosde koelwater) en voeg dan de antivries toe.

Nu ik weet waar de thermostaat zit, is het niet lastig lijkt me. Maar je wordt door onervarenheid gesterkt in het idee dat je de handleiding niet begrijpt.

Overigens is het wel een idee om de motor gewoon warm te varen. Ik kan morgen even gaan kijken hoe de natuur de winter omarmt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 18:44 #696060

Nog even een vraag over de yanmar 1:
Hoe plaats ik een toerenteller op de motor? Ik zag op de dynamo wat draden in/ uit lopen. Kan ik daar eenvoudigweg een toerenteller aan vastknopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 18:53 #696063

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Een standaard toerenteller moet op een W punt van de altenator aangesloten worden. Die zit er standaard niet op bij de altenator van de Yanmar. Een toeren teller van Yanmar zelf heeft een opnemer bij het vliegwiel van de motor. Zelf een W punt laten maken op onze standaard altenator.
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 18:57 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 19:10 #696073

Olie verversen voor de eerste keer....
Bij lidl een mooi 12V oliepompje gekocht. Da's handig voor de boot dacht ik.
Er moet olie ververst worden. Dit speelt zich af in april dit jaar..
Oliefilter, verse motorolie, moet lukken!
Motor warm laten lopen en dop v. carter af en slang erin en pompen.. Nu wist ik al wel (ergens gelezen) dat er maar weinig olie in een yanmar 1gm10 hoeft.
Er kwam maar weinig olie uit. Deciliter of 3, 4. Dat is wel heeeeel weinig! Nou ja, dan ben ik er mooi op tijd bij dacht ik. Gitzwarte meuk. Oliefilter met geweld losgedraaid en ook daar kwam weinig tot geen olie verder uit. Nieuw filtertje erop, olie erin, net zoveel als eruit gekomen was. Oliepeilstok eruit, afvegen, erin, eruit: checken. Prima, niks meer aan doen. Wel vond ik dat de olie wat zwart was... Nou ja zal wel zo horen. Zal misschien nog wat gemengd hebben met de oude restanten.. Motortje starten, spinnen als een luidruchtige poes. ( echt stil zijn die 1-cilinders niet).
Seizoen gevaren en na terugtocht over de IJssel naar Enschede aangekomen besluit ik met het winterklaar maken vd motor na oliepeilen dat ik die zwarte drap toch maar weer vervang.
Misschien overdreven volgens u, maar ach, ik heb er hobby aan.
Zelfde verhaal als in april. Maar nu met het verschil dat ik na het afpompen en oliefilter verwijderen ik eerst eens de peilstok eruit haal. Verdraaid: hoe kan dat nu? Oliepeil is prima?
Het is er toch uit? Heel langzaam voel ik mijn hoofd rood worden... Sukkel!!!
Ik stop de afpompslang in het peilstokgat en begin te pompen. Dussss..... :blush: een liter olie haal ik eruit.... Git en gitzwart. Daar had ik in het voorjaar ook mijn pomp moeten plaatsen... Dacht ik mijn olie ververst te hebben..niet dus. Anyway: dit doe ik nooit weer fout...
@Canuma: je lijkt me misschien net zo'n techneut als ik, doe er je voordeel mee....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 20:11 #696099

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Yellow Boat schreef :
taan schreef :

Waarom wil je toch die thermostaat eruit halen als je het zo ingewikkeld vindt?
Dat hoeft toch niet.
Zorg dat je motor goed warm gedraaid is (voelen aan het geloosde koelwater) en voeg dan de antivries toe.

Leuk maar je motor zal alleen echt zo warm worden dat de thermostaat helemaal open gaat als je volgas geeft en daarbij ook inderdaad de schroef in zijn werk zet.Als de thermostaat überhaupt tenminste ooit helemaal open gaat want dan zou de hoeveelheid koelwater maar net groot genoeg zijn en dat is normaliter zeker niet zo, al helemaal niet als het buitenwater zo koud is als nu. Zonder ook daadwerkelijk de schroef aan te drijven hoeft de motor vrijwel geen vermogen te leveren en wordt dus nooit echt warm. Vandaar ook dat zoiets slecht voor een motor is, al helemaal voor een dieselmotor.
Ad

Zeg je nou dat ook al is het geloosde koelwater warm, dit nog helemaal niet betekent dat de thermostaat open staat?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 07:27 door taan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 20:27 #696106

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Olie verwijderen via peilstokgat. Check.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 jan 2016 23:03 #696154

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Vigilanter schreef :
Nog even een vraag over de yanmar 1:
Hoe plaats ik een toerenteller op de motor? Ik zag op de dynamo wat draden in/ uit lopen. Kan ik daar eenvoudigweg een toerenteller aan vastknopen?

Ik heb ooit een toerenteller ingebouwd op een 1GM10, gebruik makend van de originele Yanmar sensor op het vliegwiel. Een beschrijving staat hier : www.compromisclub.nl/ctips/200...eller1GM10yanmar.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 08:43 #696184

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
De W-aansluiting laten maken koste € 30,00 en een Wema toeren urenteller nog eens € 85,00.
Deze oplossing is wel wat voordeliger dan de oplossing die CeesS heeft gekozen.
Wel is de oplossing met de sensor op het vliegwiel nauwkeuriger. Hier is geen kans op slip, welke wel kan optreden bij de aansluiting via de altenator. (slip via de v-snaar).
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 08:46 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 08:44 #696185

taan schreef :

Zeg je nou dat ook al is het geloosde koelwater warm, dit nog helemaal niet betekent dat de thermostaat open staat?

Jazeker, een behoorlijk deel van het koelwater gaat immers via een bypass direct naar de uitlaat en niet eerst door de motor.Vandaar ook dat er twee slangen aan het thermostaathuis zitten(zie plaatje).Logisch anders zou je uitlaat niet worden gekoeld zolang de thermostaat dicht staat.
En verkijk je er niet op, de warmte die mat de uitlaatgassen de motor verlaat is bijna evenveel als de aan de schroefas afgegeven KW. Van de totale verbrandingsenergie kun je ruwweg zeggen dat 1/3 het vermogen levert , 1/3 naar het koelwater gaat( in de praktijk iets minder naar het koelwater en meer naar de uitlaat omdat er natuurlijk ook warmte door het motorblok wordt afgegeven aan de lucht eromheen die echter uiteindelijk via de door de motor aangezogen lucht eveneens naar de uitlaat gaat) wat door de motor gaat en 1/3 met het uitlaatgas naar de uitlaat.
Het rendement van dit soort eenvoudige dieselmotoren is nl niet hoger dan ca. 33-35%.
Het uitlaatwater is dus meteen warm zodra de motor loopt. Wordt uiteraard wel weer wat warmer zodra de thermostaat open gaat dus als je de temperatuur van de uitlaat echt zou meten ( bijv. met de Nasa exhaust temperature monitor , er loopt net een inkoopactie ;) ) kun je dat wel gebruiken.
Echter , hoe ver de thermostaat open gaat weet je nooit maar dat kan best bijv. slechts 30% zijn , afhankelijk van de capaciteit van de koelwaterpomp t.o.v. de motor.
Helemaal open gaat hij , als het goed is , gegarandeerd niet.
Ad
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 08:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 10:56 #696216

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Helder.
Dan ga ik de thermostaat er voortaan ook maar uithalen.
Tot nu toe ging het kennelijk goed zonder de thermostaat te verwijderen, maar heb ik wel enig risico gelopen.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 12:06 #696233

E.e.a. geldt uiteraard alleen voor direct gekoelde motoren. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 14:13 #696256

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Thermostaat weten te vinden, verwijderd, pakking er weer in, antivries in de wierpot, motor gestart. Ik kon niet goed zien of het weer duidelijk uit de uitlaat kwam, dus de hele 5 l er doorheen. Echter, motor liep niet lekker (??) en een enorme hoeveelheid rook. Thermostaat was ook niet schoon.

Fer al even een mailtje gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 15:57 #696269

canuma schreef :
Thermostaat weten te vinden, verwijderd, pakking er weer in, antivries in de wierpot, motor gestart. Ik kon niet goed zien of het weer duidelijk uit de uitlaat kwam, dus de hele 5 l er doorheen. Echter, motor liep niet lekker (??) en een enorme hoeveelheid rook. Thermostaat was ook niet schoon.

Fer al even een mailtje gestuurd.

Die rook ( waarschijnlijk witte of lichtgrijze?) kan goed komen door de antivries die deels verdampt .
Prima rook maker , die Glycol die erin zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 16:51 #696292

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Yellow Boat schreef :
canuma schreef :
Thermostaat weten te vinden, verwijderd, pakking er weer in, antivries in de wierpot, motor gestart. Ik kon niet goed zien of het weer duidelijk uit de uitlaat kwam, dus de hele 5 l er doorheen. Echter, motor liep niet lekker (??) en een enorme hoeveelheid rook. Thermostaat was ook niet schoon.

Fer al even een mailtje gestuurd.

Die rook ( waarschijnlijk witte of lichtgrijze?) kan goed komen door de antivries die deels verdampt .
Prima rook maker , die Glycol die erin zit.
Ad

Dat zou kunnen, het was een heleboel, donkergrijze zou ik zeggen. Ook zwarte stukjes kwamen mee, zag ik tenminste in het water liggen. Die giftige, groene, antivries doet dat niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 17:21 #696304

Oh , je had van die "milieuvriendelijke" antivries gebruikt?
Geen idee maar ik denk dat ook normale antivries wel zoiets doen.
Kan ook zijn dat het door de andere samenstelling komt.
Die zwarte stukjes is waarschijnlijk rommel die al veel langer in de koelkanalen van de motor zat en er nu door de hogere doorstroomsnelheid uitgespoeld is.
Het zouden zelfs stukjes impeller kunnen zijn die , mogelijk al lang geleden , een keer van een impeller afgebroken zijn en niet door het kiertje van de thermostaat konden en nu wel naar buiten konden.
Daarom zou ik wel even ( kan ook in het voorjaar hoor) de impeller controleren , ook voor het onwaarschijnlijke geval dat het impellermateriaal niet tegen die antivries kon. Impellers kunnen nl van verschillende materialen zijn gemaakt die misschien niet allemaal even goed tegen deze antivries kunnen.
Ik denk eigenlijk dat het eerder goed is dat die rommel eruit is gekomen.
Ook zou ik in het voorjaar als de motor weer op buitenwater kan draaien deze eens een tijdje ( 10 minuten of zo) zonder thermostaat met normaal koelwater laten draaien.
Misschien komt er dan nog meer rommel uit.
Kwaad kan dat niet hoor als je dat maar geen uren doet.
Ad
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 17:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 18:38 #696336

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Dank je wel. Ik zat me hier al wat zorgen te maken. Het zag er nogal gecorrodeerd uit, namelijk. De thermostaat leek ook niet helemaal fris, maar dat kan ook de omgeving zijn.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 19:35 #696365

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Je kan de thermostaat een kwartiertje in azijn leggen. Schoon borstelen met een tandenborstel. Controleren of het ontluchtingsgaatje in de klep ook helemaal schoon is. Anders deze met een cocktailprikker doorprikken. Bij terugplaatsen van de thermostaat gaatje aan de bovenkant houden.
Je kan de thermostaat ook nog even testen met heet water. Thermostaat voor een direct gekoeld motor moet helemaal open gaan bij gewoon heet kraanwater uit de kraan. Ongeveer 55 graden C. Dan koud water bij mengen en je ziet hem weer sluiten. Zal niet wetenschappelijk zijn maar je hebt een goede indicatie of hij nog werkt.
Laatst bewerkt: 10 jan 2016 19:37 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 20:06 #696381

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Bram6 schreef :
Je kan de thermostaat een kwartiertje in azijn leggen. Schoon borstelen met een tandenborstel. Controleren of het ontluchtingsgaatje in de klep ook helemaal schoon is. Anders deze met een cocktailprikker doorprikken. Bij terugplaatsen van de thermostaat gaatje aan de bovenkant houden.

Schoonmaken kan ik vanzelfsprekend even doen. Welke gaatje bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 20:32 #696394

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Thermostaat even schoonmaken met een borsteltje

Impeller zou ik van het voor het voorjaar vervangen, de Klepper kost mar 14 euro en zal daar voor geen risico lopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 20:52 #696403

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Canuma hierbij weer een afbeelding, (bij de pijl punt)

Laatst bewerkt: 10 jan 2016 20:53 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 10 jan 2016 21:39 #696425

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Dan is ie inderdaad wel vies, dat ik dat gaatje niet gezien heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 jan 2016 08:57 #696480

canuma schreef :
Bram6 schreef :
Je kan de thermostaat een kwartiertje in azijn leggen. Schoon borstelen met een tandenborstel. Controleren of het ontluchtingsgaatje in de klep ook helemaal schoon is. Anders deze met een cocktailprikker doorprikken. Bij terugplaatsen van de thermostaat gaatje aan de bovenkant houden.

Schoonmaken kan ik vanzelfsprekend even doen. Welke gaatje bedoel je?

Kalk krijg je wel weg met azijn maar oxidatie/roest niet. Daarvoor is grover geschut nodig, 20% azijnzuur bij 40-50 graden (azijn ia ongeveer 5%) , oxaalzuur (10-20%) of als paardenmiddel , niet te lang, 5% zoutzuur (bouwmarkt).
Maar als ik dat ding zo bekijk zou ik sowieso een nieuwe kopen en deze na schoonmaken eventueel op reserve leggen ( bijv. www.bakker-ijlst.nl/shop/yanma...rmostaat_10558249200 ). Een defecte thermostaat kan erg duur worden.
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.596 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl