Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 21:08 #1352419

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dat oude asje was inderdaad wel aan vervanging toe..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 21:08 #1352420

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18217
Mooi gemaakt zeg!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 22 dec 2021 21:34 #1352427

Dank je .

Was gelukkig niet heel ingewikkeld en ik heb eerst op een stukje oude staf geoefend voordat 8k aan het rvs asje begonnen ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 12:15 #1352540

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Netjes hoor, ben benieuwd wanneer je hem voor het eerst start, ondertussen een stuk wijzer geworden door de pdf file van het grof filter, begin het allemaal wel te snappen. zolang de brandstof toevoer goed is, zijn het uiterst betrouwbare motoren,
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 13:59 #1352571

Ik ben bang dat het toch na de kerst word. Ik kan de spullen voor de waterpomp niet sneller krijgen.

Welk pdf van het groffilter heb jij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 14:52 #1352581

CeesS schreef :
peter1 schreef :
(...)
Was lekker dom bezig met het onderhoud, vermoed dat er wat rubber afdichtringen niet helemaal afdichten, deze zaten in een bakje. ipv nieuwe te kopen en de juiste te hebben, heb ik deze gebruikt, dus nog een keertje doen, maar goed was ook voor het eerst dat ik mij met de motor echt verdiepte..
groffilter en fijnfilter moeten nu voorzien worden van nieuwe en de juiste rubber afdichtringen.
hij loopt wel maar heb vermogensverlies soms...ontluchten scheelde soms even maar al snel ging het weer wat minder.

maar goed snap nu de motor wel een beetje, alleen het vullen van het groffilter ga ik nu anders doen, ik ga nu aanzuigen bij het fijnfilter, de tank ligt op nivo wat lager, dus ik moest nu blazen op de tank zelf om wat overdruk te creeren. dat wil ik nu aanzuigen bij het fijnfilter.

dus nog een keertje met de motor aan de gang, en als alles weer loopt zoals het liep dan pak ik de impeller.

is het de bedoeling dat ik de rubber ringen ligt invet met watervastvet voor dat ik ze monteer ?
dan doe ik dat nu ook.
krijg ineens een zelf cursus inboardmotoren.

alleen dat opvoerpompje werkt raar een hele grote vrije slag en dan ineens stopt het lijkt wel, misschien een 2 mm wat ik nog kan pompen .

maar goed veel geleerd in een keer

Het opvoerpompje kun je handmatig bedienen. De slag kan beperkt zijn door de interne bedieningsnok, door de motor iets te tornen neemt de slag toe.
Ontluchten doe je in volgorde van de richting van de brandstofstroom. Beginnen bij het fijnfilter, daarna de injectiepomp (ontluchtingsboutje op de banjo koppeling). Bij een laagliggende brandstoftank kun je het groffilter niet ontluchten. Eventueel kun je een ontluchtingspomp voor het groffilter monteren. Zoek maar eens hier op het forum. Principe : zie bijlage 2

Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-4-5.pdf
Bestandsgrootte:170 KB




Deze handpomp kan gewoon in lijn geplaats worden met het filter, dat scheelt heel veel mogelijke lekpunten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 15:07 #1352588

Ja dat verwonderde mij ook. Ik heb ook zo'n pomp direct in de lijn naar het filter.
Cees een beetje kennende heeft hij vast een goede reden om het zo te doen??
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 15:08 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 16:04 #1352603

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
waarom zit dat manometertje op het filter ?
voor Thijs
de pfd file

Bijlage:

Bestandsnaam: groffilter.pdf
Bestandsgrootte:170 KB
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 16:26 #1352610

peter1 schreef :
waarom zit dat manometertje op het filter ?
voor Thijs
de pfd file

Bijlage:

Bestandsnaam: groffilter.pdf
Bestandsgrootte:170 KB

Dat is een vacuüm metertje. Om onderdruk te meten, loopt ie op, dan is je filter vervuild, en tijd om filter te vervangen

Heb ook zo’n ding geplaatst:




Nu alleen maar filter vervangen als het echt moet...
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 16:34 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 16:40 #1352615

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Wat een constructies op dat filter, ik heb een invoerslang en een uitvoerslang en meer niet.
maar dan weet je nog niet of het fijn filter vervangen moet worden
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 16:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 16:43 #1352616

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
I am Roaring schreef :



Deze handpomp kan gewoon in lijn geplaats worden met het filter, dat scheelt heel veel mogelijke lekpunten...

Dit is een Bosch ontluchtingspomp, die vroeger standaard op bijvoorbeeld vrachtwagens te vinden was. Het pompje bevat een plunjer en een zuig- en persklep om de pompwerking mogelijk te maken. Die kleppen vormen een weerstand bij het aanzuigen van de brandstof uit een lager liggende tank.
In mijn geval heeft de opvoerpomp van een 1GM10 een beperkte aanzuighoogte. De combinatie met een diepliggende tank was voor mij een reden een rechtstreekse verbinding met de tank te maken, en de pomp in een bypass te plaatsen. De weerstand van de pomp wordt daarmee omzeild. Voor lekken van de paar extra aansluitingen hoef je niet bang te zijn als je die netjes uitvoert.

De manometer is een vacuummeter, die het drukverschil over het filter aangeeft. Toenemende weerstand over het filter door vervuiling wordt hiermee zichtbaar. De stromingsrichting door het filter is omgedraaid, op het forum is daar de beschrijving van terug te vinden. Voordeel daarvan is dat vuil onderin het kijkglas te zien is.
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 21:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 23 dec 2021 16:52 #1352619

peter1 schreef :
Wat een constructies op dat filter, ik heb een invoerslang en een uitvoerslang en meer niet.
maar dan weet je nog niet of het fijn filter vervangen moet worden, of doe je dat standaard jaarlijks ?

Haha, ja, had eerst 2 Delphi’s. Prima filters, maar onderweg vervangen zag ik niet echt zitten. Dus een dubbel omschakelbaar systeem gemaakt. Bij vervuild filter paar hendeltjes omzetten en verder varen.

1 van de Delphi’s vervangen door een (nep) Racor, met een filterpatroon van 2 micron. Die filtert zo fijn, dat het fijnfilter er alleen maar zit om de HD pomp te beschermen mocht de opvoerpomp kapot gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 24 dec 2021 09:06 #1352773

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
ahha vergat dat er nog een afsluiter voor het filter zit.
dus ik kan de zaak wel afsluiten., maar gezien de constructies hier met omlopen, manometers en opvoerpompen bij mij simpel en basic uitgevoerd
Alleen zo een luik in de kuip is wel erg lekker, maar best een klus. je moet allereerst een deksel hebben.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 11:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 24 dec 2021 15:12 #1352882

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7041
Als je de vloer van de kuip er netjes uitzaagt, kun je met hardhouten latten, kit en schroeven best een luik maken. Zo’n luik hoeft er ookmaar incidenteel uit. Probleem kan zijn dat de kuipbodem niet meer zo stijf is als voorheen. Maar ook dat is op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 24 dec 2021 17:43 #1352920

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Ja dat is volgens mij goed te doen..jerry schreef :
Als je de vloer van de kuip er netjes uitzaagt, kun je met hardhouten latten, kit en schroeven best een luik maken. Zo’n luik hoeft er ookmaar incidenteel uit. Probleem kan zijn dat de kuipbodem niet meer zo stijf is als voorheen. Maar ook dat is op te lossen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 07:22 #1352997

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
peter1 schreef :
Ja dat is volgens mij goed te doen..jerry schreef :
Als je de vloer van de kuip er netjes uitzaagt, kun je met hardhouten latten, kit en schroeven best een luik maken. Zo’n luik hoeft er ookmaar incidenteel uit. Probleem kan zijn dat de kuipbodem niet meer zo stijf is als voorheen. Maar ook dat is op te lossen.

Zie wetenschap.infonu.nl/techniek/...te-en-stijfheid.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 09:00 #1353015

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
Tjonge jonge Cees, daar gaan we toch niet mee aan de gang, beetje hardhout rondom en het is sterk zat.

Maar ik ga zo een rond inspectieluikje plaatsen van 200mm exact boven het oliepijlstokje.
die zijn waterdicht en kan en klaar..en dat is zo gedaan en dan kan ik daar in ieder geval fatsoenlijk bij.
En als ooit de motor eruit moet, dan maak ik eerst een luik.


CeesS schreef :
peter1 schreef :
Ja dat is volgens mij goed te doen..jerry schreef :
Als je de vloer van de kuip er netjes uitzaagt, kun je met hardhouten latten, kit en schroeven best een luik maken. Zo’n luik hoeft er ookmaar incidenteel uit. Probleem kan zijn dat de kuipbodem niet meer zo stijf is als voorheen. Maar ook dat is op te lossen.

Zie wetenschap.infonu.nl/techniek/...te-en-stijfheid.html
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 10:17 #1353041

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7041
Ga je eerst even na of je op zo’n luikje kunt staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 11:05 #1353049

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
peter1 schreef :
Tjonge jonge Cees, daar gaan we toch niet mee aan de gang, beetje hardhout rondom en het is sterk zat.

Iedereen moet zelf weten hoe ver hij gaat bij het zagen van grote gaten in de structuur van z'n schip. Enig benul van sterkte en stijfheid van materialen en constructie elementen lijkt me niet verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 11:10 #1353052

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
ja dat is zo. er gaat wel een vlonder van latjes overheen , daar zullen wel blokjes onder moeten vanwege de hoogte van het luikje, ga ik wel even bekijken allemaal voor dat de zaag er in gaat..

ze doen het met mijn boot al 40 jaar zonder, maar ik hou wel van iets wat makkelijk kan, is een gedoe om iedere keer het olie te pijlen op de oude manier...absoluut geen zin in
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 12:41 #1353081

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7041
Als de boot een kuiprooster of -vlonder heeft, hoef je je over de sterkte of stijfheid geen zorgen te maken. Ook hoef je de theorie van CeesS niet eerst eigen te maken. Oliepeil schrijf je overigens met ei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 12:50 #1353082

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
special voor Jerry:

Oliepeil.
jerry schreef :
Als de boot een kuiprooster of -vlonder heeft, hoef je je over de sterkte of stijfheid geen zorgen te maken. Ook hoef je de theorie van CeesS niet eerst eigen te maken. Oliepeil schrijf je overigens met ei.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 12:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 17:18 #1353140

Welke olie gebruiken jullie in de yanmar?
Volgens het boek moet er 10w30 of 15w40 in met api cd of hoger maar geen ch4 of cg4 .
Nu heb ik naar de kroon olie 15w40 cd+ gekeken maar daarvan schrijven ze dat het geschikt is voor moderne hoogmoedige motoren.
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 17:19 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 19:06 #1353148

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6028
neem je toch gewoon de olie van Yanmar zelf, kost 8 euro per liter, en je hebt 1,3 liter nodig dus dat zijn niet de kosten

Thijsnoort schreef :
Welke olie gebruiken jullie in de yanmar?
Volgens het boek moet er 10w30 of 15w40 in met api cd of hoger maar geen ch4 of cg4 .
Nu heb ik naar de kroon olie 15w40 cd+ gekeken maar daarvan schrijven ze dat het geschikt is voor moderne hoogmoedige motoren.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 25 dec 2021 20:32 #1353160

Je krijgt het er bij mij niet in dat yanmar olie produceert. Dat komt ook vast en zeker bij Shell of een van de anderen vandaan.
Ik ga wel eens kijken welke Specs de yanmar olie heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.581 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl