Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 20:05 #1440668

Beste,
Ik kom uit Zeeland, ben 20 jaar en heb eindelijk sinds begin dit jaar heb ik mijn eerste eigen zeilboot gekocht, een Jaguar 27 gebouwd rond 1975, hetzelfde model is in Amerika gebouwd onder de naam Catalina 27
In mijn zeilboot ligt de evenoude Volvo Penta MD6A. Deze motor heeft helaas zijn beste tijd gehad en heeft ondertussen last van koelproblemen en loopt niet meer zo goed als 50 jaar geleden.
Helaas ben ik tot de keuze gekomen deze oude motor te vervangen na flink wat sleutelen.

Dit betekent dus dat de zoektocht naar een nieuwe motor is gestart en wat is dat een dure zoektocht.
Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten beschikt de VP MD6A over 10 PK op het vliegwiel. Nu ik er toch een nieuwe motor in wil leggen wil ik meteen wat extra PK toevoegen, rond de 15 PK zou voldoende zijn.

De bekende merken zoals Nanni, Scam en Timray gebruiken allemaal dezelfde motorbasis namelijk de Kubota motorbasis met de TMC40 keerkoppeling, hier voegen ze ieder hun eigen toeters en bellen aan toe en hangen er een flink prijskaartje aan.

Mijn plan is om zelf een Kubota motorblok aan te schaffen, hier een TMC40 keerkoppeling achter te hangen en dan veel goedkoper dezelfde motor als de bekende merken te hebben maar dan zonder de bekende merknamen erop.
De zoektocht heeft mij opgeleverd dat deze merken gebruik maken van ofwel het Kubota blok Z482 ofwel Z602, Het verschil tussen deze 2 motorblokken is de boring en slag welke bij de Z602 iets groter is. Verder zijn dit (volgens de officiële Kubota website) identieke blokken.
De Z482 zorgt voor maximaal 10 PK en de Z602 zorgt voor maximaal 16.8 PK beide bij een RPM van 3600.

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, is er iemand die een adres of website heeft voor de adapter tussen motorblok en keerkoppeling?
Jaguar 27
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 20:06 door supermelv. Reden: Opbouw tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 20:08 #1440670

Een adaptorflens dus. Stuur maar een pb, misschien dat ik iets voor je kan betekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 20:26 #1440680

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
supermelv schreef :
Mijn plan is om zelf een Kubota motorblok aan te schaffen, hier een TMC40 keerkoppeling achter te hangen en dan veel goedkoper dezelfde motor als de bekende merken te hebben maar dan zonder de bekende merknamen erop.
Maar hoe voorzie je dan in typische marinisatiecomponenten zoals een watergekoeld uitlaatspruitstuk, de impellerpomp en een uitlaatbocht met een waterinjectiepunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 20:30 #1440681

Uitlaatbocht met waterinjectie valt nog wel mee maar idd de boel compleet zelf marinieseren wordt erg kostbaar als je zelf niet over draai/ freesbank en lasapparaten beschikt. Dan is een complete motor kopen goedkoper en...de constructie heeft zich bewezen betrouwbaar te zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 20:42 #1440688

Een pktje extra kan nooit kwaad maar jouw 27 voeter gaat niet extreem veel sneller varen met 15 pk vrees ik maar zich wat dieper ingraven in ruil voor extra verbruik en de noodzaak de heel aandrijflijn onder handen te inclusief schroef en eventueel schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 27 nov 2022 23:41 #1440725

Dankjulliewel voor de vlotte reacties,
Ik ben van plan in het voorjaar de overstap te maken naar een nieuwe motor, dus mooi de winter nog om de elektra onder handen te nemen en mijzelf goed te laten adviseren en inlezen door alle ervaren zeilers op dit forum.

Naar mijn weten moet er al een soort pomp aanwezig zijn in de motor voor de koeling, in de data staat immers vermeld dat deze 22L/min rondpompt. Ik wil wel een gesloten systeem behouden dus een warmtewisselaar zal ik dan ook in elkaar moeten knutselen.

Hoeveel werk zou er in het mariniseren van een motor zitten? en wat voor onderdelen zou ik dan moeten verwisselen?
Ik weet dat deze motoren voor allerlei doeleinden gebruikt worden dus ze zijn in ieder geval wel bestand tegen een stootje.

Het doel van mijn vraag is eigenlijk dus, of dat ik met het zelf samenstellen van een motorpakket met koppeling goedkoper uit zou kunnen zijn dan een "Echte merkmotor" te kopen.

De goedkoopste motor die ik tot nu toe gevonden heb is de Timray TM14DI.
Deze staat te koop voor een prijs van ex BTW 32250 euro. Dit is exclusief de TMC40 keerkoppeling die ook nog eens 1000 euro is.
www.timray.nl/tmd14di.htm
Deze motor is dus de helft van de prijs die je bijvoorbeeld voor de Nanni N2.14 zou betalen, mede omdat het een minder bekend merk is maar ook omdat Nanni er een complete handleiding bij geeft en er online veel informatie over te vinden is. Timray is wat dat betreft nog vrij onbekend en geeft hier geen handleiding bij maar daar is de prijs ook naar.

Misschien is dit mijn enthousiasme maar het mariniseren lijkt mij allemaal wel mee te vallen en dan zou ik voor 1500-2000 euro de motor op de kop kunnen tikken, voor 1000 euro de koppeling en dan nog eens 500 euro voor de overige aanpassingen. op die manier zou ik dus maar 3500 euro kwijt zijn en een boel kennis en ervaring rijker.

Ik ben benieuwd wat jullie er verder nog van denken.
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 05:48 #1440732

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Je noemt een al aanwezige koelwpomp. Dat is die van het koelcircuit van de motor. INderdaad kun je die gebruiken als je een warmtewisselaar maakt. Dan zul je die warmtewisselaar ook moeten koelen. Vaak wordt dat bij bootmotoren van deze afmetingen gedaan met een buitenwater (impeller)pomp die ook de uitlaat vanaf het uitlaatspruitstuk koelt.
Je kunt ook zonder buitenwaterpomp maar dan moet je een koelend opperval naar het buitenwater maken. Dat kan met buizen onder de boot of een beunkoeler. Lijkt me niet passend op jouw boot.
Het is wat geavanceerder dan je nu op je radar hebt denk ik.

Beta Marine heeft in mijn ervaring sowieso een wat minder onvriendelijke prijs dan Nanni. Scam heb ik jaren geleden ook naar gekeken, was toen ook duurder dan Beta.
Kijk je ook niet blind op adviesprijzen, daar kan meestal een significant deel va af.

Is het in de huidige economische omstandigheden niet interessant om met de auto naar de UK te rijden en daar een Beta te kopen? Je bent volgens mij toch al van plan om de zaak zelf in te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 05:55 #1440735

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het is niet onmogelijk zelf een motor te mariniseren bij ons vaart vrolijk een zes meter motorbootje met de dieselmotor uit een renault 18 rond ik geloof dat die dieselmotor iets van 70 pk is of zo dus eigenlijk veel te zwaar maar het werkt allemaal keurig. Het kan zie ook de Kameleon boeken maar makkelijk?Je hebt echter veel tijd en metaalbewerkingsmachined nodig voor die ombouw. Je moet een keerkoppeling aanbouwen en de koeling aanpassen. Ook weet je niet of er iets gedaan is met bijv de dieselpomp om de karakteristiek van het blok aan te passen.Veel makkelijker is een gebruikt nanni blok te kopen en die te reviseren en in te bouwen .

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 05:57 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 06:43 #1440737

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Je onderschat het mariniseren schromelijk, zowel technisch, financieel en qua uiteindelijke betrouwbaarheid. Goedkoop zal duurkoop blijken. Bijvoorbeeld voor de installatie van een keerkoppeling is een adapter flens aan het vliegwielhuis niet voldoende. Je hebt een verzwaard vliegwiel en een aangepaste demperplaat nodig. Zelfs Volvo Penta heeft daar in het verleden kostbare ontwerpmissers gemaakt. Het koelsysteem met impellerpomp voor buitenwater in combinatie met een natte uitlaat hang je niet zomaar aan een motor. Bij gebruik van niet standaard onderdelen zullen reparaties lastig en duur blijken. Kijk liever eens bij bekende adressen als bijvoorbeeld Abma, Bakker, Drinkwaard voor een goed advies en mogelijk een schappelijk geprijsd tweedehandsje. Qua vermogen is 10 pk ruim voldoende voor je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 06:57 #1440740

Moet de regulateur ook aangepast worden?
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 06:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 07:32 #1440744

Je wens om zelf te mariniseren en het leerproces erachter kan ik wel waarderen,...het is een hele uitdaging en leuk echter....kans op (kostbare) missers is wel erg groot.
Sommige zaken zijn best complex en vergen goede kennis van zaken maar...dat is dan ook een van je doelstellingen door het zelf te doen nl leren !
Na het geleerde je eigen gemaakt te hebben kun je dus hier op ZF dan ook meedraaien als een van de eigenwijze ;-)

Kosten worden bepaald door de keuze van complexiteit, bv koeling,...je wil graag een indirecte koeling.
Op zich kan dat goed afhankelijk van het type wat je kiest, je kan indirect natuurlijk uitvoeren met een complexe dure warmtewisselaar met dubbele pompen ed,...je kan ook gaan voor een kiel koeler, hoef je eigenlijk niks aan de motor aan te passen.
Adapterplaat KK,..zeker goed te doen mits je in het bezit bent van draai en freesbanken en het metaalbewerken je goed eigen hebt gemaakt...koppeling motor aan KK...passende dempplaat is standaard te koop en zoals je zelf al opmerkte de Kubota's worden zo 1 op1 in de watarsport gebruikt zonder serieuze aanpassingen aan vliegwielen ed.

Uitlaatbocht met injectie.....die heb ik al zoveel gemaakt weinig spannend dus.

Al met al....als je veel in eigen beheer kan en de kennis hebt zeker een aanrader echter als je veel moet uitbesteden en dus maak kosten krijgt....dan kan het wel eens duur uitvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 07:36 #1440746

Nachtvlinder schreef :
Moet de regulateur ook aangepast worden?

Nee ,..hoeft niet, misschien meer begrenst. een boot heeft geen versnellingsbak dus die kan meer gebruik van het koppel maken. Een graafmachine, auto mobiel ed zullen wat meer toeren moeten draaien om tijdens het opschakelen bij terugval toeren toch in het koppel bereik te komen....een boot heeft dat niet dus toerental zal wat eerder begrenst moeten worden. Dit doe je aan de "gashandel" hefboom de aanslag schroeven te verstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 08:07 #1440752

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik zou ook nog maar eens flink googlen op het merk Timray.
De berichten zijn wisselend van geen problemen tot een nachtmerrie. Kijk ook op Duitse sites daarvoor.
Daar werd ik niet zo vrolijk van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 08:47 #1440758

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Kijk ook eens wat een Farymann nieuw kost. In mijn 25 voet boot zat een Solé diesel uit 1972 en die is in 2008 vervangen door een Farymann. Eenvoudig motortje, kunststof koelmantel, dynamo in het vliegwiel, geen oliefilter. Genoeg vermogen voor mijn Victoire25.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 08:54 #1440760

Beste allemaal,
Wederom dank voor de reacties.

Inderdaad is het mariniseren een flinke onderneming, maar ik werk in de scheepsbouw van superjachten dus de metaalbewerkingskennis is wel aanwezig.
Verder onderzoek zal uitwijzen of dit inderdaad wel of niet de moeite waard is.

Bèta gebruikt ook dezelfde basis van Kubota, maar is wel weer prijziger dan Timray.
Het klopt inderdaad dan Timray wisselende ervaringen kent, vroeger gebruikte ze zeer verouderde Sizuku(?) Motorblokken, een oud ontwerp overgekocht dus, deze waren veelste zwaar en verouderd. Inmiddels lijken ze hiervan geleerd te hebben en de nieuwe Kubota blokken te gebruiken.

Ik heb besloten gewoon contact op te nemen met Kubota zelf, zij hebben immers genoeg ervaring met mariniseren voor Nanni, Timray, Scam en Bèta.
Misschien dat zij tips hebben of zelfs direct een gemariniseerd blok kunnen leveren.
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 09:01 #1440762

Een afgeleefde kubota kopen plus een nieuw kubota blok een optie? Alle marinisatie onderdelen opknappen en overzetten en je bent klaar. Is denk ik financieel de beste optie na een nieuwe.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 09:06 #1440763

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
jerry schreef :
Kijk ook eens wat een Farymann nieuw kost. In mijn 25 voet boot zat een Solé diesel uit 1972 en die is in 2008 vervangen door een Farymann. Eenvoudig motortje, kunststof koelmantel, dynamo in het vliegwiel, geen oliefilter. Genoeg vermogen voor mijn Victoire25.

Wat is het vaargewicht van een victoire 25. Ik vraag dit omdat ik een halcyon 27 gehad geb, 3,5t met Sabb H 8pk 1-cylinder en verstelbare schroef waar ik 5,2kn mee haalde en nu een midget26, 3,5t en 20pk 3-cylinder vetus waar ik ook 5,2kn mee haal aan 2800 rpm met vaste schroef.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 09:06 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 09:13 #1440764

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Er ligt nog een goed nagekeken gemariniseerd 10 pk kubota blok te koop in mijn haven in Lelystad in de container van Ton. Kost je 1450 euro hoef je niks te doen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 09:50 #1440774

Als je besluit om toch zelf aan de slag te gaan zou ik eens op een brommobiel sloop gaan kijken.
Daar worden deze motortjes ook veel voor gebruikt in de oudere modellen wel is waar.

Gr René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 10:22 #1440784

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Wat je ook in je overweging mee kan nemen is dat die Volvo MD6A van 50 jaar oud geen 10 pk meer leverde maar mogelijk nog maar 8 of 7. Kan dus goed zijn dat een fris 10 PK Kubota blok dat nog wel de volle 10 PK levert volstaat.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 10:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 10:28 #1440787

Freek, ik zou graag wat meer informatie willen over die motor van jou, dat klinkt als een heel mooi aanbod. Wat is bijvoorbeeld de leeftijd en de draaiuren?
En dit zal dan wel exclusief koppeling zijn, zit er een adapter bij?

Wat betreft het kopen van een oud en een nieuw blok zoals Peter noemt, zal dat misschien niet helemaal opgaan. De gemariniseerde "oude" blokken zullen misschien niet hetzelfde zijn als de huidige moderne blokken, ieder bekend merk heeft namelijk een net iets andere slag en boring
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 10:45 #1440789

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Let op dat Timray slechts claimt Kubota techniek te gebruiken. Ik heb ze een aantal jaren geleden op een beurs gevraagd of dat betekent dat ze Kubota basis lokken gebruiken.
Dat bleek niet het geval. De blokken kwamen van een Chinese fabrikant, die volgens mijn begrip ergens iets toepaste wat van Kubota kwam. Of dat dan een ouder Kubota blok was of slechts een boutje werd mij niet duidelijk.
Ze vielen toen in ieder geval zeker niet in het rijtje Beta, Nanni, Scam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 11:20 #1440794

De blokken van Timray zijn dus waarschijnlijk gewoon een oud ontwerp met hier en daar wat inspiratie van Kubota. Dat zal het grote prijsverschil ook deels verklaren.
De motoren van Timray koop je voor de helft van de prijs dan die van bijvoorbeeld Nanni.
Jaguar 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 11:35 #1440798

Omdat ik lang geleden arm was, heb ik zelf een vrachtwagenmotor om- en ingebouwd in mijn tjalk.
Daarop terugkijkend kan ik concluderen dat ik er veel van geleerd heb.

Wat hield het allemaal in?
Aankoop DAF615, ex-vrachtwagenmotor van Van Leeuwen Buizen. Hij was al “nagekeken” en voorzien van een 24 volt startmotor en 12 volt dynamo.
Aankoop Paragon keerkoppeling, tweedehands “maar gegarandeerd goed”. Bleek later kapot en is volledig gereviseerd en de garantie bleek niet te claimen.

Gekocht (kant en klaar of laten maken):
-viegwielverzwaring.
-demperplaat tussen vliegwiel en keerkoppeling.
-Een torsietrillingsdemper achter de keerkoppeling, met verloopflenzen.
-Een aanbouw/verloopflens om de keerkoppeling aan de motor te bevestigen.
-Watergekoeld uitlaatspruitstuk. Een gelast model dat achteraf bezien beter een gegoten exemplaar had kunnen zijn. De rechte pijpjes zorgden voor een hoop extra uitlaatlawaai, en het spruitstuk was een beetje scheluw getrokken tijdens het lassen.
-Andere motorsteunen en natuurlijk ook rubber trillingsdempers.
-Luchtfilter.
-Brandstoffilter/separator.
-Een andere regulateur, want een vrachtwagen regelaar (RQ) regelt alleen maar het stationair- en het maximale toerental. Alles er tussenin blijft zwabberig. Een RSV-type is wel op elk toerental instelbaar.
-Een beunkoeling (Blokland).
-Twee oliekoelers voor DAF en keerkoppeling.
-Een flens en hogedrukslangen om de oliefilter te verplaatsen naar een wel-bereikbare plaats.
-Een olieafzuigpompje, aangesloten op carterpan en keerkoppeling.
-Twee uitlaatdempers, een absorptie- en een resonantiedemper. De resonantiedemper en de stukken uitlaatleiding goed ingepakt in trillingsbestendig glaswol.
-Een tweedehands 24-volt dynamo (alternator) van de sloop, met nieuwe pulley.
-Gevers voor oliedruk en watertemperatuur, en alarmgevers daarvoor.
-Een hoop leidingen voor olie, brandstof, water, uitlaat.
-Bedrading en dashboardklokjes.
-Dingetjes voor de motor- en KK-bediening.

Er werd dringend aangeraden om de compressor, die tussen de nokkenas en de brandstofpomp zat, te verwijderen en te vervangen door een tussenas. Ik heb hem laten zitten en er een drukvat aangebouwd, waarmee ik 10 bar had voor een luchthoorn.

Is alles goed verlopen?
Ja en nee.
Als geheel draaide het jarenlang goed en betrouwbaar. Bij storingen wist ik direct de weg in het systeem.
Achteraf bleek dat de geleverde rubberkoppeling tussen de keerkoppeling en de schroefas veel te licht. Die klapte uit elkaar op een uiterst precair moment.
Toen ontdekte ik dat hij factor 2 te licht was, verkeerd geleverd door de handelaar maar toen niet door mij gecheckt.
En in eerste instantie had ik alleen een absorptiedemper geplaatst in de uitlaat. Ik schrok mij de pleuris toen ik voor het eerst startte. Toen een resonatiedemper bijgeplaatst.

Een goede voorbereiding is belangrijk, en voor elke motor anders. Leerzaam is het in ieder geval wel! Ook goedkoper? Dat weet ik niet.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD6A vervangen door Kubota Z602 in Jaguar 27 28 nov 2022 11:39 #1440802

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
De Timray TMD14di lijkt veel op een Kubota, maar het is het zeker niet. In elk geval geen hedendaags blok, wellicht gebaseerd op een oud model.

Ik heb 2 seizoenen geleden de gok genomen en een TMD14DI gehaald in Valkenburg en ingebouwd en tot op heden in elk geval tevreden. Dit is nog geen lange termijn ervaring; maar het motortje heeft inmiddels 375 uur gedraaid zonder problemen. Start altijd (ook in de winterkou na weken stilliggen) met een tikje tegen de sleutel.

Zit bij mij met een adapter aan een Volvo S120 saildrive. De motor past bijna op de oorspronkelijke fundatie. Er zijn twee adapter plaatjes gemaakt omdat de basis van de voorste twee motorsteunen iets smaller is dan de fundatie van een VP MD7A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl