Dankjulliewel voor de vlotte reacties,
Ik ben van plan in het voorjaar de overstap te maken naar een nieuwe motor, dus mooi de winter nog om de elektra onder handen te nemen en mijzelf goed te laten adviseren en inlezen door alle ervaren zeilers op dit forum.
Naar mijn weten moet er al een soort pomp aanwezig zijn in de motor voor de koeling, in de data staat immers vermeld dat deze 22L/min rondpompt. Ik wil wel een gesloten systeem behouden dus een warmtewisselaar zal ik dan ook in elkaar moeten knutselen.
Hoeveel werk zou er in het mariniseren van een motor zitten? en wat voor onderdelen zou ik dan moeten verwisselen?
Ik weet dat deze motoren voor allerlei doeleinden gebruikt worden dus ze zijn in ieder geval wel bestand tegen een stootje.
Het doel van mijn vraag is eigenlijk dus, of dat ik met het zelf samenstellen van een motorpakket met koppeling goedkoper uit zou kunnen zijn dan een "Echte merkmotor" te kopen.
De goedkoopste motor die ik tot nu toe gevonden heb is de
Timray TM14DI.
Deze staat te koop voor een prijs van ex BTW 32250 euro. Dit is exclusief de TMC40 keerkoppeling die ook nog eens 1000 euro is.
www.timray.nl/tmd14di.htm
Deze motor is dus de helft van de prijs die je bijvoorbeeld voor de
Nanni N2.14 zou betalen, mede omdat het een minder bekend merk is maar ook omdat Nanni er een complete handleiding bij geeft en er online veel informatie over te vinden is. Timray is wat dat betreft nog vrij onbekend en geeft hier geen handleiding bij maar daar is de prijs ook naar.
Misschien is dit mijn enthousiasme maar het mariniseren lijkt mij allemaal wel mee te vallen en dan zou ik voor 1500-2000 euro de motor op de kop kunnen tikken, voor 1000 euro de koppeling en dan nog eens 500 euro voor de overige aanpassingen. op die manier zou ik dus maar 3500 euro kwijt zijn en een boel kennis en ervaring rijker.
Ik ben benieuwd wat jullie er verder nog van denken.