Berghout-2 schreef :
Zeerover schreef :
Alle diesels hebben voorkamers, wervelkamers of komzuigers of zuiger met wervelkom of verbrandingskamer(ik weet eigenlijk niet hoe die heten)
Het is onmogelijk om de verbranding te starten buiten de grenzen van de brandstofverhouding.
Helaas, Zeerover, maar dat is onzin.
Al die voorkamers, wervelruimtes, holtes in zuigers enzovoort zijn vooral bedoeld om de brandstofdruppels uit de verstuiver uit elkaar te slaan en optimaal te verdelen met de gecomprimeerde lucht. Dat moet allemaal in een fractie van een seconde gebeuren.
Bovendien heeft een voorkamermotor het voordeel dat er een gloeipunt kan worden gemaakt als ontbrandingshulp, waarmee een wat lagere compressie volstaat vergeleken met een direct ingespoten motor.
Een voorkamer is meestal een kleine bolvormige ruimte met een schuine in-/uitgang naar de cilinder. Bij de compressieslag wordt de lucht schuin in die ruimte geperst waarmee een snelle draaiing ontstaat. Daar wordt de brandstof ingespoten, die door die draaiende lucht al vrij goed verdeeld wordt. Het mengsel ontbrandt en wordt dan razendsnel in de cilinder geperst, waar de verbranding verder gaat.
Zo kan een voorkamermotor toe met een iets lagere compressie, en kan de inspuitdruk ook wat lager zijn wat de constructie eenvoudiger en goedkoper maakt.
Een nadeel is dat er wel wat meer verliezen optreden.
Een nog oudere manier van brandstof vernevelen werkt met perslucht, dat wordt de brandstof met ongeveer 60 bar lucht in de cilinder geblazen en verneveld.
Maar voor elk type brandstofinspuiting/verneveling geldt dat de brandstof-luchtverhouding niet van belang is voor de ontbranding. Dit in tegenstelling tot de explosie(benzine)motoren.
Dat is allemaal ook waar, maar deze ruimtes zorgen voor een rijkermengsel dan buiten deze ruimtes, bij diesels spreken we over een heterogene mengsel vorming en hebben we 2 ruimtes ,de verbrandingskamer (in de zuiger of de cilinderkop waar de brandstof verneveld en vermengt wordt met de juiste hoeveelheid lucht) en de verbrandingsruimte(dit is de ruimte boven de zuiger die indirect meedoet aan de verbranding en bij diesels maar ook bij benzine motoren met directe injectie een grootlucht overschot is.
Volledige verbranding
Diesel bestaat uit een verbinding van koolstofatomen en waterstofatomen. Een volledige verbranding betekent, dat deze atomen door de zuurstof in de lucht tijdens de verbranding volledig in andere componenten worden omgezet, nl. in koolstofstofdioxide (CO2) en water (H2O). Dit proces wordt ook wel oxidatie genoemd.
Verschillende brandstoffen bezitten verschillende hoeveelheden koolstof- en waterstofatomen. Elke brandstof heeft voor een volledige verbranding een bepaalde hoeveelheid lucht nodig. Bij te veel of te weinig lucht verbrandt de brandstof niet meer volledig. Diesel heeft een kooktraject tussen ongeveer 180 °C en 370 °C. bv; de directe inspuiting heeft tot taak de brandstof in de juiste hoeveelheid en op het juiste moment fijn verneveld in de verbrandingskamer te spuiten.
De fijne verneveling zorgt ervoor dat de brandstof sneller verdampt, wat tot een betere mengselvorming met de aangezogen lucht leidt en hiermee tot een gelijkmatigere en betere verbranding.
Ook bij diesels is er tijdens de warmdraaifase een brandstof verrijking (meer brandstof inspuiten) in de warmdraaifase. Bij het niet volledig opwarmen van de motor wordt er meer brandstof ingespoten dan nodig voor het gevraagde vermogen, deze brandstof condenseert op de cilinderwanden en mengt met de olie met een grote slijtage tot gevolg, dus de kennis van een volledige verbranding is relevant. Trouwens er vindt verbranding plaats geen explosies. Trouwens Rudolf Diesel is de buurt van mijn jachthaven verdronken dus ik zal het wel weten.