Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Saildrive inbouwen

Saildrive inbouwen 27 feb 2023 22:47 #1462773

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
In onze Leisure 23SL staat een Volvo MB2/50s motor. Dat is een 2 cilinder benzinemotor op saildrive, maar niet van een type waar een andere motor op past.
De motor loopt goed, maar met de saildrive is wat mis. De schroef wordt aangedreven dmv een breekpen zoals bij buitenboordmotoren gangbaar is. Door een defect aan het schroefasje breekt de pen veel eerder door vermoeiing.

Ik was bezig met netjes maken van een ander staartstuk, maar nu kon ik voor een hele fraaie prijs een Volvo Penta MD5a met 110S saildrive kopen, compleet met polyester fundatie.
De motor loopt nog niet maar alles is te repareren (kan ik zelf).
Nu nog de kwestie van inbouwen. Ik heb nog niet besloten of ik dat nog voor het seizoen doe, of volgende winter.

Maar de volgende vraag naar ervaring:
Het gat in de romp voor saildrive zit heel ver naar voren in de motorruimte. Dat past omdat de oude motor een verticale krukas had.

De huidige motor past dus niet op dat gat in de conventionele richting.
Maar ik vermoed dat ie wel achterstevoren past.
Dan moet het onderste deel van de saildrive wel achterstevoren op het bovenste deel gemonteerd worden. Adhv plaatjes is alles symmetrisch.dl
De schroef wijst dan de juiste kant op en de keerkoppeling draait in de juiste richting.

Heeft iemand dit in de praktijk wel eens gezien of gedaan? Ik heb tot nu toe voorbeeld gevonden van 1 boot, Dehler 36.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 27 feb 2023 23:36 #1462775

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Het achterstevoren inbouwen van een motor met saildrive heb ik wel vaker gezien inderdaad. Of dat voor deze specifieke motor/saildrive ook mogelijk is weet ik niet.

Aandachtspunt is natuurlijk wel dat de onderhoudsdelen van de motor (koelwaterpomp, oliefilter, brandstoffilters, peilstok, V-snaren en dergelijke) goed bereikbaar blijven. Je zou ook kunnen overwegen om het bestaande gat van de saildrive dicht te lamineren en een nieuwe opening te maken. Je zult de motorfundatie toch moeten verwijderen en de nieuwe inlamineren, dus dat lijkt me in die combinatie goed te doen. Maar ontegenzeggelijk veel werk, al is een motorwissel dat toch al. Wel verstandig om de benzinemotor uit te wisselen voor een diesel, de eenvoud en betrouwbaarheid van een diesel in combinatie met de veel veiligere brandstof is veel waard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 feb 2023 23:37 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 06:57 #1462788

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
ilCigno schreef :
Aandachtspunt is natuurlijk wel dat de onderhoudsdelen van de motor (koelwaterpomp, oliefilter, brandstoffilters, peilstok, V-snaren en dergelijke) goed bereikbaar blijven.

Uiteraard is dat belangrijk. Nu heeft deze boot een (naderhand gemaakt) kuipluik. Door dat gat is de toegang eigenlijk beter dan door het deurtje achter de trap.
Dat wordt versterkt doordat de kajuitingang en de trap uit het midden zitten. Bijv. de dynamo op de MD5a zou dus achter het kajuitschot zitten en niet goed bereikbaar zijn, als de motor in de normale orientatie staat. Achterstevoren wordt dat juist beter dus.

ilCigno schreef :
Je zou ook kunnen overwegen om het bestaande gat van de saildrive dicht te lamineren en een nieuwe opening te maken. Je zult de motorfundatie toch moeten verwijderen en de nieuwe inlamineren, dus dat lijkt me in die combinatie goed te doen.

Dat overweeg ik nog altijd, maar ik zie toch minder op tegen het alleen verwijderen en installeren van de fundaties, dan het dichtmaken van een gat. Dat is misschien gevoelsmatiger meer een hobbel dan terecht is.
ilCigno schreef :
Maar ontegenzeggelijk veel werk, al is een motorwissel dat toch al. Wel verstandig om de benzinemotor uit te wisselen voor een diesel, de eenvoud en betrouwbaarheid van een diesel in combinatie met de veel veiligere brandstof is veel waard.

Inderdaad veel werk, maar de huidige motor staat op dit moment ook al in onderdelen op de garagevloer. Een groot deel van het werk moet sowieso gebeuren.


Dank voor de info! Ik hoor graag meer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 09:18 #1462841

ilCigno schreef :
Het achterstevoren inbouwen van een motor met saildrive heb ik wel vaker gezien inderdaad. Of dat voor deze specifieke motor/saildrive ook mogelijk is weet ik niet.

Aandachtspunt is natuurlijk wel dat de onderhoudsdelen van de motor (koelwaterpomp, oliefilter, brandstoffilters, peilstok, V-snaren en dergelijke) goed bereikbaar blijven.

Dit is wel een serieus aandachtspunt. Bij mijn in de boot zit de diesel (ook met saildrive) achterstevoren. Ze hebben toegang opgelost door luikjes vanuit de achterkooi + badkamer om bij olie en filters te kunnen komen. Handig is het toch niet!
Waterpomp kan ik bijv. slecht bij. Misschien is het bij jouw boot wel makkelijker, de toegang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 10:02 #1462857

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
AndreAzuree schreef :
ilCigno schreef :
Het achterstevoren inbouwen van een motor met saildrive heb ik wel vaker gezien inderdaad. Of dat voor deze specifieke motor/saildrive ook mogelijk is weet ik niet.

Aandachtspunt is natuurlijk wel dat de onderhoudsdelen van de motor (koelwaterpomp, oliefilter, brandstoffilters, peilstok, V-snaren en dergelijke) goed bereikbaar blijven.

Dit is wel een serieus aandachtspunt. Bij mijn in de boot zit de diesel (ook met saildrive) achterstevoren. Ze hebben toegang opgelost door luikjes vanuit de achterkooi + badkamer om bij olie en filters te kunnen komen. Handig is het toch niet!
Waterpomp kan ik bijv. slecht bij. Misschien is het bij jouw boot wel makkelijker, de toegang.

Ja, begrijpelijk. Maar zoals ik hierboven al schreef, dat wordt dus eerder beter dan slechter.

Wat voor saildrive heb jij, Andre?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 10:49 #1462886

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Andere vraag!
Heeft iemand dit boek (evt. in pdf?): https://www.ebay.com/itm/203214268559
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 13:29 #1462937

daan1508 schreef :
AndreAzuree schreef :
ilCigno schreef :
Het achterstevoren inbouwen van een motor met saildrive heb ik wel vaker gezien inderdaad. Of dat voor deze specifieke motor/saildrive ook mogelijk is weet ik niet.

Aandachtspunt is natuurlijk wel dat de onderhoudsdelen van de motor (koelwaterpomp, oliefilter, brandstoffilters, peilstok, V-snaren en dergelijke) goed bereikbaar blijven.

Dit is wel een serieus aandachtspunt. Bij mijn in de boot zit de diesel (ook met saildrive) achterstevoren. Ze hebben toegang opgelost door luikjes vanuit de achterkooi + badkamer om bij olie en filters te kunnen komen. Handig is het toch niet!
Waterpomp kan ik bijv. slecht bij. Misschien is het bij jouw boot wel makkelijker, de toegang.

Ja, begrijpelijk. Maar zoals ik hierboven al schreef, dat wordt dus eerder beter dan slechter.

Wat voor saildrive heb jij, Andre?

Yanmar SD25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 16:07 #1462978

  • JB1280
  • JB1280's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
daan1508 schreef :
Andere vraag!
Heeft iemand dit boek (evt. in pdf?): https://www.ebay.com/itm/203214268559

moodyowners.org/wp/princess-re...0110825115650857.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 16:25 #1462981

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7045
IKEA heeft het zeker geleerd van VP :cheer: Mooie prentjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 28 feb 2023 18:14 #1463014

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
JB1280 schreef :
daan1508 schreef :
Andere vraag!
Heeft iemand dit boek (evt. in pdf?): https://www.ebay.com/itm/203214268559

moodyowners.org/wp/princess-re...0110825115650857.pdf

Dat is snel! Waanzinnig bedankt!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive inbouwen 03 mrt 2023 23:06 #1463743

Buiten het feit dat het veel werk is.
Heb je er over nagedacht wat de invloed is van een veel zwaardere motor die dan ook nog eens verder naar achter staat?
Ik verwacht dat je de waterlijn moet aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl