Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel kachel lust geen GTL?

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 18:54 #1474467

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
In de boot zit een eberspacher diesel hete lucht kachel die al gedateerd is maar wel altijd werkt.
Alhoewel nu niet, even opgestart om de koude binnen te verdrijven.
Er is even wat rook uit de uitlaat geweest en dat was het.
De kachel trekt direct uit de tank waar GTL zich bevind.
Nu lees ik bij een bekende watersport winkel dat er beslist geen biodiesel of GTL mag gebruiken en dan als voorbeeld autotherm kachels cq Planar.
Ik vermoed dat hier de pomp defect is.
Tikt nog wel maar geen opbrengst.
Nog geen tijd gehad om dit te onderzoeken, maar ik kom er op terug.
Ik heb de kachel een hele tijd niet gebruikt.
Laatst bewerkt: 20 apr 2023 19:33 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 18:57 #1474471

Ik ben benieuwd wat die bekende watersportwinkel hier voor uitleg bij heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 18:59 #1474473

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Nog niet eerder van gehoord.

Onze Webasto heeft al gedraaid op GTL en HVO.
Is 22 jaar oud en doet het nog steeds prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 18:59 #1474474

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
als het te schoon brand merkt de vlamsensor niet op dat er verbranding is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 19:06 #1474477

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
ik heb een eberspacher uit 1986 in mn bus gemonteerd en die loopt gewoon op gtl. deze ouwe kachels doen nooit moeilijk.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 19:11 #1474481

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12523
ligt niet aan GTL, maar aan de opstart
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 19:55 #1474502

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Na een langere periode stilstand en niet-starten: kort weer UIT en weer AAN. Eventueel dit enkele malen herhalen tot de kachel het weer doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 20:29 #1474506

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27053
Booty24 schreef :
Na een langere periode stilstand en niet-starten: kort weer UIT en weer AAN. Eventueel dit enkele malen herhalen tot de kachel het weer doet.

Hier ook met webasto/ebepracher van onbekende leeftijd op GTL en HVO100.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 21:29 #1474513

De kachels doen het beter op GTL (of HVO 100) en vervuilen dan stukken minder.
Laatst bewerkt: 20 apr 2023 21:29 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 20 apr 2023 21:51 #1474515

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Mijn Webasto loopt al jaren prima op GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 08:03 #1474551

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
De watersport winkel telefonisch benaderd en de vraag gesteld, wat en waarom staat dit verhaal op jullie website?
Geen biodiesel of hvo gebruiken.
Het antwoord was heel summier maar de kachels vervuilde en stopte met de werking.
Die ervaring hadden ze met autoterm kachels.
Hierna vdb in Numansdorp gebeld die veel ervaring hebben.
Degene die opgenomen had vertelde dat hij zelf al jaren GTL stookte en het prima werkte.
Zeker met de vorige berichten is GTL prima.
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 08:04 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 08:50 #1474569

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5944
Weer één van de vele sprookjes omtrend GTL ontkracht!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 08:55 #1474571

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Ook mijn Webasto en DAF 615 doen het prima op GTL.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 09:14 #1474576

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
dehler schreef :
De watersport winkel telefonisch benaderd en de vraag gesteld, wat en waarom staat dit verhaal op jullie website?
Geen biodiesel of hvo gebruiken.

HVO wordt, vanwege de terminologie en plantaardige oorsprong, ten onrechte wel verward met biodiesel. Da's verschil als tussen hemel en aarde. HVO is vrijwel gelijk aan GTL, met uitzondering van de oorsprong. Biodiesel (ook bekend als FAME, Fatty Acid Methyl Ester) heeft ook plantaardige oorsprong, maar is op een heel andere manier gemaakt.

Biodiesel = FAME = brandstof en probleemgever, maar wel van plantaardige oorsprong

HVO = zeer zuivere brandstof van plantaardige oorsprong

GTL = zeer zuivere brandstof van fossiele oorsprong

HVO en GTL zijn uitwisselbaar.

Dat de sensor van de kachel de zeer zuivere verbranding niet zou zien, heb ik vaker gehoord, maar nooit zelf waargenomen. Klinkt wel plausibel.
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 09:16 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 09:25 #1474579

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
Sensor schoonmaken, brandervlies vernieuwen. Best mogelijk dat het leed dan geleden is.Alles heeft onderhoud nodig. ;)
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 09:26 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 09:33 #1474583

Precies; dit is een toevallige samenloop van omstandigheden. Er vloog ook een duif over, op het moment van aansteken.

Een vlam heeft veel eigenschappen en kan zowel verschillen in vorm, positie, stabiliteit, temperatuur en roet. Verbrandende roetdeeltjes in de vlam geven een gele kleur (veel IR) en daarmee veel stralingsenergie. Een schone, volledig gecontroleerde waterstofvlam daarentegen is kleurloos (veel UV bijna geen IR). Zo'n vlam ziet een optische vlamdetector (geselecteerd op een gele vlam met veel IR) überhaubt niet. Ook zal, omdat zo'n vlam nauwelijks straalt maar voornamelijk conventiewarmte afgeeft via de hete rookgassen, de WW in de kachel heel anders belasten dan waarvoor ontworpen. Waarschijnlijk wordt de uitlaat veel te heet en wordt er te weinig warmte overgedragen naar de te verwarmen lucht.

Aangezien GTL en HVO compatible zijn met reguliere diesel, wijken deze eigenschappen echt niet significant af; als dat wel het geval zou zijn, waren deze brandstoffen niet uitwisselbaar in de praktijk. Een kacheltje is daarbij een van de minst kritische toepassingen, in vergelijking tot moderne dieselmotoren. Die kachels lopen nog op parafine/lampenolie, bij wijze van spreken.

Die watersportwinkel heeft verkeerde conclusies getrokken uit het verhaal van die (ene?) klant, lijkt mij. De andere reacties hier geven dat ook aan.
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 09:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 09:48 #1474591

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3083
dehler schreef :
In de boot zit een eberspacher diesel hete lucht kachel die al gedateerd is maar wel altijd werkt.
Alhoewel nu niet, even opgestart om de koude binnen te verdrijven.
Er is even wat rook uit de uitlaat geweest en dat was het.
De kachel trekt direct uit de tank waar GTL zich bevind.
Nu lees ik bij een bekende watersport winkel dat er beslist geen biodiesel of GTL mag gebruiken en dan als voorbeeld autotherm kachels cq Planar.
Ik vermoed dat hier de pomp defect is.
Tikt nog wel maar geen opbrengst.
Nog geen tijd gehad om dit te onderzoeken, maar ik kom er op terug.
Ik heb de kachel een hele tijd niet gebruikt.
Waar rook is is vuur.Dan moet er ook brandstof zijn.Maar als het vuurtje niet goed brand geeft dat rook.De sensor zegt, is niet goed en zet het hele proces stop.Beveiliging werkt dus ook ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 12:44 #1474608

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Wij hebben een Chinese Eberspächer aan boord en die brandt prima op GTL en ook op HVO. De Fabeltjes krant lees ik al jaren niet meer
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 12:57 #1474614

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Hier ook goede ervaringen met de autotherm/planar.
En Dickinson kachel.
Twee winters al gebruikt zonder problemen.
Met GTL bijna geen roet bij de Dickinson.
Met HVO30 wel wat meer toetsaanslag op ruitje.
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 14:21 #1474636

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16250
Bij ons brandt de Planar uitstekend op gewone diesel. Ook maar een heel klein beetje roet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 14:33 #1474641

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Ook hier komt ChtGPT met een uitgebreide verklaring:

JP:
why dont Diesel heater accepts Gas To Liquid fuel

ChatGPT:

Diesel heaters are designed to burn diesel fuel, which is a type of liquid fuel specifically formulated for use in diesel engines. Diesel fuel has specific properties, such as a higher flash point and lower volatility compared to gasoline, that make it suitable for use in diesel engines, including diesel heaters.

Gas-to-liquid (GTL) fuel, on the other hand, is a type of synthetic fuel that is produced by converting natural gas into a liquid form through a process called Fischer-Tropsch synthesis. GTL fuel has a different composition and properties compared to diesel fuel, including a lower cetane number (a measure of combustion quality) and different combustion characteristics.

While GTL fuel can be used as a substitute for diesel fuel in some diesel engines with appropriate modifications, it may not be compatible with diesel heaters without significant changes to the heater's design and components. Diesel heaters are typically engineered to burn diesel fuel efficiently and safely, and using GTL fuel without proper modifications could result in poor performance, increased emissions, and potential safety hazards.

It's worth noting that using any fuel other than the one specified by the manufacturer in a diesel heater may void the warranty and could result in damage to the heater or other unintended consequences. Therefore, it's important to always follow the manufacturer's instructions and recommendations when it comes to fuel type and usage in diesel heaters or any other fuel-burning appliances.

Regenerate response
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 14:33 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 14:45 #1474644

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
Grappig, weet je wel meer over GTL, maar heb je nog steeds geen antwoord op je vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 17:08 #1474692

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
En ook geen idee wat de bron van deze gegenereerde tekst is, misschien wel dezelfde watersportwinkel...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 17:53 #1474708

Hoe breder sprookjes verspreid zijn, hoe eerder zo’n bot dat aanneemt als waarheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel kachel lust geen GTL? 21 apr 2023 18:00 #1474710

Hij/zij kent ook Nederlands:

Waarom brandt een dieselkachel niet op gtl ?
Een dieselkachel werkt door het verbranden van dieselbrandstof om warmte te produceren. GTL (Gas To Liquid) is een synthetische brandstof die wordt geproduceerd door aardgas om te zetten in vloeibare brandstof. Hoewel GTL en dieselbrandstof vergelijkbare chemische eigenschappen hebben, zijn er toch enkele belangrijke verschillen die van invloed zijn op het vermogen van een dieselkachel om GTL te verbranden.

Ten eerste heeft GTL een hoger cetaangetal dan gewone dieselbrandstof. Het cetaangetal geeft aan hoe gemakkelijk een brandstof ontbrandt en hoe gelijkmatig deze ontbrandt. Een hoger cetaangetal betekent dat de brandstof sneller en gelijkmatiger ontbrandt. Dit kan leiden tot problemen met de verbranding in een dieselkachel, omdat de ontbranding mogelijk te snel verloopt, waardoor de kachel niet goed kan worden geregeld.

Ten tweede heeft GTL een lagere viscositeit dan gewone dieselbrandstof. De viscositeit van een brandstof geeft aan hoe dik of dun het is. Dieselkachels zijn ontworpen om dieselbrandstof met een specifieke viscositeit te verbranden. Als de viscositeit te laag is, kan de kachel problemen hebben met het vernevelen van de brandstof en kan de verbranding onvolledig zijn.

Ten slotte kan de samenstelling van GTL variëren afhankelijk van de productiemethode. Hierdoor kan het moeilijk zijn om de juiste parameters voor de verbranding in te stellen voor een dieselkachel die is ontworpen om dieselbrandstof te verbranden. Hierdoor kan de kachel niet goed werken en niet de gewenste warmte produceren.

Al deze factoren kunnen bijdragen aan het probleem waarom een dieselkachel niet op GTL brandt. Als u een dieselkachel wilt gebruiken met GTL, is het het beste om eerst de fabrikant van de kachel te raadplegen om te bepalen of de kachel geschikt is voor het gebruik van GTL.

Overigens doet mijn Safire kachel het ook prima op GTL
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 apr 2023 18:01 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl