Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 07 juni 2023 21:11 #1485175

  • Seafox
  • Seafox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Mijn VP2003 is een betrouwbare motor uit 1985.
Zoals op de foto te zien ook wel wat roestvorming vanwege een oude lekkage van het thermostaatdeksel.

Sinds vorig jaar heb ik de boiler op de motor aangesloten middels de best wel dure aftakking op de uitstroom van de thermostaat.
Het gevolg, de motor koelt onvoldoende, richting de 100graden en wateralarm.
De slangen zijn 1,5 to 2 meter lang.

Deze VP2003 heeft geen warmtewisselaar, dus directe koeling met het buitenwater.
Het oude rechte buisje is nu terug geplaatst en de motor koelt weer goed, 60-70graden, dus een direct verband met de boiler aansluiting.

Heeft iemand ervaring met deze aansluiting of zijn er andere methoden om de boiler aan te sluiten.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 07 juni 2023 21:11 door Seafox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 07 juni 2023 21:36 #1485183

Is de oververhitting van je motor er ook als je boiler koud is? Zo ja dan is de weerstand over de boiler te groot en krijgt je motor te weinig koelwater.
Als je motor alleen oververhit als je boiler warm is dan blijft er te weinig koelen vermogen over van je koelwater omdat het al warm uit je boiler komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 07 juni 2023 21:42 #1485184

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29469
Of een luchtbel of opsluiting in het boiler circuit die je niet weg krijgt.
Zit er wel een ontluchtings mogelijkheid?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 08 juni 2023 05:05 #1485200

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6800
Id Lucht, of je boilerspiraal is simpel te dun (bedoeld voor een CV), dan kan er niet genoeg vloeistof door.
Vaak zijn die spiralen in een boiler maar rond 10 of 12mm, terwijl dat stuk pijp op je motor zo te zien wel 25mm is. (een keer of 6 meer doorstroom oppervlak)

Als de diameter het probleem is kan je een bypass over de boiler maken met een kraan. Door de kraan beetje bij beetje verder te sluiten vind je een pund dat de motor nog wel goed koelt én je boiler toch nog warm word.
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 05:11 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 08 juni 2023 07:44 #1485261

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Deze wijze van aftakking was ik niet eerder tegengekomen, is dit zelf gemaakt?

De plek waar deze aansluiting op zit vind ik opmerkelijk. Want zonder mechanische ondersteuning wordt de uitstroming van het uitgaande koelwater flink beperkt (de enige ondersteuning is je impeller bij de instroom, die is niet berekend op een extra doorgang naar een boiler. Door een te lage doorstroming stroomt er te weinig koelwater je motor uit en loopt de temperatuur idd flink op.

Nog los van mijn inschatting dat de temperatuur van het uitstromende water nauwelijks serieuze bijdrage kan leveren aan de opwarming van je boiler. Vandaar dat VP een eigen warmtewisselaar heeft ontwikkeld. Maar goed, ik weet dus niet of dit origineel is?

Een mogelijke oplossing is dat je een extra waterpomp installeert om de doorstroom te verhogen. In dat geval zou ik op zoek gaan naar een warmtewisselaar (b.v. via e-bay).
Seafox schreef :
Sinds vorig jaar heb ik de boiler op de motor aangesloten middels de best wel dure aftakking op de uitstroom van de thermostaat. […] Heeft iemand ervaring met deze aansluiting of zijn er andere methoden om de boiler aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 08 juni 2023 20:48 #1485488

  • Seafox
  • Seafox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
De aftakking achter de thermostaat is een origineel onderdeel van Vetus. Niet standaard op de motor aanwezig maar wel speciaal hiervoor gemaakt door Vetus ONDERDEEL.
Aangezien dit achter de thermostaat zit zou je verwachten dat deze kleine stroom wel door het systeem zou kunnen lopen.
Direct gekoeld dus zodra de motor op temperatuur is zou dit >60graden water opleveren, voldoende voor de boiler.

Ontluchten, ik heb geprobeerd om door te blazen, dat gaat heel makkelijk. Bijvullen aan een kant van de leidingen bij de motor geeft direct water aan de andere kant. Zit er dan nog lucht in als dat zo makkelijk gaat.

Het "oververhitten" gaat snel na het opstarten dus te veel weerstand.
Terwijl de boiler een Webast 15liter unit is, dus geen dunne leidingen warmtewisselaar.

Een bypass dicht bij de motor ben ik aan het overwegen en een heeeel kleine doorstroming door de boiler. Uiteindelijk wordt het toch wel warm.

Voor nu nog op zoek naar mensen ervaring hebben met dit systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 08 juni 2023 22:42 #1485500

Mocht je een kleine platenwisselaar er tussen willen zetten zodat je wel voldoende flow over je motor hebt
En afdracht richting je boiler met een eigen pomp dan heb ik er één liggen.
Ik meen dat ik die lang geleden ook al eens in de te koop rubriek gezet heb.


zeilersforum.nl/index.php/foru...uit-cv-ketel#1469677
Laatst bewerkt: 08 juni 2023 22:46 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 09 juni 2023 07:32 #1485539

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Als je gaat douchen of op een andere manier het water gaat vernevelen, zou ik maar voorzichtig zijn met een extra wisselaar. Je boiler gaat met een direct gekoelde motor als het goed is, niet de 60 graden halen die vereist is om de boiler legionella vrij te houden.
Uberhaupt is een boiler met een direct gekoelde motor meestal niet zo'n tof idee. De temperaturen van het koelwater zijn (bewust) te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 10 juni 2023 20:14 #1485879

  • Seafox
  • Seafox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank voor het meedenken. Jammer dat niemand ervaring heeft met deze toepassing.
Ondertussen denk ik dat er inderdaad een warmtewisselaar tussen hoort om voldoende flow te houden.

Voorlopig zal ik de boiler weer zonder motorwarmte gebruiken. De rechte buis zit weer op de motor.

Mocht iemand nog info hebben, ik blijf geïnteresseerd te begrijpen hoe dit hoort te werken.

Op bijgaande foto een VP2003 met de aftakking. Deze motor staat op Ebay met als tekst een motor met warmtewisselaar, jammer genoeg zonder een foto van de warmtewisselaar.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 juni 2023 21:24 door Seafox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 en aansluiting op boiler 10 juni 2023 22:42 #1485897

Ik heb de platenwisselaar nog steeds op het schap liggen. Als je dat wilt mag je hem hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl