mim schreef :
Even terug naar het beginprobleem. Nadat de nieuwe accu de oplossing niet gaf, kreeg ik van de motorenman de tip om alles tussen start accu en startmotor na te lopen. Daartussen zit een (oude) Vetus drie standen accuschakelaar. Die kan een stroomprobleen veroorzaken. Ik heb de startaccu daarvan losgekoppeld en rechtstreeks op de startmotor gezet. Daarna heeft het startprobleem zich, gedurende een dag veel starten, niet meer voorgedaan. Een dag later is het kleine relais ( niet om voor te gloeien, maar om te voorkomen dat je de startmotor bij lopende motor belast, heb ik begrepen, een wat gevoelige constructie,hoor ik) ook vervangen. Geen startprobleem meer.
Na twee weken zonder hapering starten is het probleem toch weer terug. Het is mij een raadsel waarom een motor meestal direct start, af en toe niet start, maar dan wel na een paar keer achter elkaar de sleutel omdraaien toch ronddraait en aanslaat. Bij het nalopen van mogelijkheden kwam ik bij het dashboard met startcontact. Dat is niet helemaal vochtvrij gemonteerd. Zou het kunnen dat vocht in het startcontact de boosdoener is? Bij regen zou het de contacten wat vochtig kunnen maken, wat weer verdampt bij droog weer. Zou dit het raadsel kunnen oplossen? Of moet ik het toch ergens anders zoeken?