Van beide motoren had ik het net iets grotere broertje ook in mijn shortlist staan toen ik een paar jaar geleden ging hermotiseren. Mijn excelsheetje van toen zei:
Volvo:
+ Haalt zijn vermogen bij een lager toerental in vergelijking met de Beta. Vind ik persoonlijk wel lekker (heb nu ook een motor die max 3100 rpm doet ipv 3600. Lekker toeren met 2000 rpm)
+ mooie, gerafineerd klinkende motor die erg netjes loopt en toch wat profesioneler oogt dan de beta
+ Standaard veel grotere alternator (115A ipv 65A).
+ waarschijnlijk hogere restwaarde, mocht je er ooit vanaf willen (maar daar staat ook weer een hogere aanschafprijs tegen over)
+ onderdelen gemakkelijker verkrijgbaar
- die onderdelen zijn dan wel weer erg duur
Beta:
+ Wat simpeler qua electronica, er kan minder stuk
+ ingebouwde carterpomp vond ik op een vorige motor wel erg fijn
+ in verschillende breedte maten fundatie te krijgen, kan tot minder gedoe bij inbouwen leiden
+ Goedkopere Kubota onderdelen (maar die ga je bij een nieuwe motor voorlopig niet nodig hebben)
- het standaard paneeltje vind ik wel een erg karig ding
- NL importeur is niet iedereen kapot van
Uiteindelijk ben ik weer bij Yanmar uitgekomen maar dat was niet je vraag