Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: D1-20 vs BM 20

D1-20 vs BM 20 18 juni 2023 20:57 #1487683

  • dkroeske
  • dkroeske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hoi allen,

Ik zit stiekem te denken aan het vernieuwen van de hele aandrijflijn inclusief nieuwe diesel. Geeft rust en de Contest 29 MK11 kan er weer 30 jaar tegenaan. Financieel-technisch natuurlijk een drama maar ok.

Heb al een aantal lijntjes uitgezet: VP D1-20 vs Beta Marine 20. Allebei rond 19 pk. Ik vaar nu met een oude MD-1B maar mis in wind/stroming wel wat power.

Iemand iets zinnigs hierover te zeggen. Als diesel-noob kan ik wel objectiviteit gebruiken. Thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 21 juni 2023 18:58 #1488600

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Beide motoren ken ik.
Beide zijn in de basis goede, solide motoren.
Kijk goed naar de inbouwmaten.
Kijk ook goed naar dealers in de buurt mocht je onderdelen nodig hebben.

En hoewel ik de volvo een erg fijne motor vindt (ik vind m wat netter lopen, en er algeheel verzorgder uitzien) heeft de volvo 2 nadelen. 1 de MDI box. Google maar eens, is een zorgenkindje. 2 Prijs van onderdelen, bij volvo hebben ze het schrijven met een vork verbeterd tot schrijven met een hark...

Kijk ook naar de bereikbaarheid van de service delen (filters en impeller) en hoe dat in jouw boot uitkomt.
Je wilt niet de komende 20 jaar je vingers en polsen moeten breken om je impeller of filters te vervangen.
Laatst bewerkt: 21 juni 2023 19:00 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 21 juni 2023 21:17 #1488650

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Van beide motoren had ik het net iets grotere broertje ook in mijn shortlist staan toen ik een paar jaar geleden ging hermotiseren. Mijn excelsheetje van toen zei:


Volvo:
+ Haalt zijn vermogen bij een lager toerental in vergelijking met de Beta. Vind ik persoonlijk wel lekker (heb nu ook een motor die max 3100 rpm doet ipv 3600. Lekker toeren met 2000 rpm)
+ mooie, gerafineerd klinkende motor die erg netjes loopt en toch wat profesioneler oogt dan de beta
+ Standaard veel grotere alternator (115A ipv 65A).
+ waarschijnlijk hogere restwaarde, mocht je er ooit vanaf willen (maar daar staat ook weer een hogere aanschafprijs tegen over)
+ onderdelen gemakkelijker verkrijgbaar
- die onderdelen zijn dan wel weer erg duur


Beta:
+ Wat simpeler qua electronica, er kan minder stuk
+ ingebouwde carterpomp vond ik op een vorige motor wel erg fijn
+ in verschillende breedte maten fundatie te krijgen, kan tot minder gedoe bij inbouwen leiden
+ Goedkopere Kubota onderdelen (maar die ga je bij een nieuwe motor voorlopig niet nodig hebben)
- het standaard paneeltje vind ik wel een erg karig ding
- NL importeur is niet iedereen kapot van

Uiteindelijk ben ik weer bij Yanmar uitgekomen maar dat was niet je vraag :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 21 juni 2023 21:35 #1488653

Geen ervaring met Beta maar Yanmar snap ik wel. zelf mijn 1gm10 gereviseerd en voor nog geen 500 euro was mijn motortje uit 89 weer als nieuw.
Onderdelen zijn ruim beschikbaar en goede service van de diverse leveranciers, waarbij ik Abma dan zeker moet noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 12:01 #1488763

Volvo D1 20 onderdelen zijn goedkoper met een andere sticker erop.
De Perkins Perama M20 is dezelfde motor. Die onderdelen zijn voordeliger.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 12:15 #1488767

Thijsnoort schreef :
Geen ervaring met Beta maar Yanmar snap ik wel. zelf mijn 1gm10 gereviseerd en voor nog geen 500 euro was mijn motortje uit 89 weer als nieuw.
Onderdelen zijn ruim beschikbaar en goede service van de diverse leveranciers, waarbij ik Abma dan zeker moet noemen.

Een motor reviseer je niet even voor 500 euro, ook een 1GM10 niet. Want dan heb je de verstuiver gereviseerd , Brandstofpomp , nieuwe kleppen gemonteerd , alle pakkingen, kleprubbers en de bijbehorende klepgelijders en keeringen, alle lagers , klepzitting gevreesd of vervangen, nokkenas geslepen evenals de krukas en laten balanceren, de cilinder gehoond en gemeten, kop gevlakt en afgeperst en nog wat zaken.

Een motor opknappen zodat deze weer mooi draait is wat anders dan reviseren dat het blok weer in de staat bevind toen deze nieuw was en mogelijk beter.

Niet lullig bedoeld verder hoor :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 14:47 #1488828

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Jeroen-Pion schreef :
Thijsnoort schreef :
Geen ervaring met Beta maar Yanmar snap ik wel. zelf mijn 1gm10 gereviseerd en voor nog geen 500 euro was mijn motortje uit 89 weer als nieuw.
Onderdelen zijn ruim beschikbaar en goede service van de diverse leveranciers, waarbij ik Abma dan zeker moet noemen.

Een motor reviseer je niet even voor 500 euro, ook een 1GM10 niet. Want dan heb je de verstuiver gereviseerd , Brandstofpomp , nieuwe kleppen gemonteerd , alle pakkingen, kleprubbers en de bijbehorende klepgelijders en keeringen, alle lagers , klepzitting gevreesd of vervangen, nokkenas geslepen evenals de krukas en laten balanceren, de cilinder gehoond en gemeten, kop gevlakt en afgeperst en nog wat zaken.

Een motor opknappen zodat deze weer mooi draait is wat anders dan reviseren dat het blok weer in de staat bevind toen deze nieuw was en mogelijk beter.

Niet lullig bedoeld verder hoor :)
Jeroen, ik heb het reviseren van het motortje van Thij helemaal gevolgd en dat is prima gedaan. Alles is aan gepakt behalve de door jouw aangekaarte werkzaamheden aan krukas en nokkenas. Die waren zinloos i.v.m. de conditie van de lagers. Het is trouwens bij dit soort motortje ook alleen nodig als ze t.g.v. smeerproblemen beschadigd zijn geraakt. Maar dan kun je goedkoper een andere motor kopen. Conclusie Thijs heeft z,n motortjes goed gereviseerd ;)
Laatst bewerkt: 22 juni 2023 14:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 14:54 #1488831

Ik zei ook niet dat je de krukas moet vervangen, wel meten , kijken of er onbalans is ontstaan (dan doe je het wel heel secuur inderdaad) , nieuwe glijlagers monteren.

Ik twijvel er ook niet aan dat hij het netjes heeft gedaan, maar 500 euro voor een revisie is onrealistisch . Alles wat minder is vervangen voor nieuw spul wel en het oude prima werkende spul schoonmaken en weer monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 15:00 #1488833

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Jeroen-Pion schreef :
Ik zei ook niet dat je de krukas moet vervangen, wel meten , kijken of er onbalans is ontstaan (dan doe je het wel heel secuur inderdaad) , nieuwe glijlagers monteren.

Ik twijvel er ook niet aan dat hij het netjes heeft gedaan, maar 500 euro voor een revisie is onrealistisch . Alles wat minder is vervangen voor nieuw spul wel en het oude prima werkende spul schoonmaken en weer monteren.

Je noemde wel krukas en nokkenas slijpen. Onzin en balanseren als je er niet aan gewerkt hebt ook onzin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 15:06 #1488836

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ik zei ook niet dat je de krukas moet vervangen, wel meten , kijken of er onbalans is ontstaan (dan doe je het wel heel secuur inderdaad) , nieuwe glijlagers monteren.

Ik twijvel er ook niet aan dat hij het netjes heeft gedaan, maar 500 euro voor een revisie is onrealistisch . Alles wat minder is vervangen voor nieuw spul wel en het oude prima werkende spul schoonmaken en weer monteren.

Je noemde wel krukas en nokkenas slijpen. Onzin en balanseren als je er niet aan gewerkt hebt ook onzin.

Hangt allemaal van de slijtage af en die is er altijd ! Op mijn 2GM20 naar een stap hogere glijlagers geslepen, de rode 1 streep konden maar niet voor weer 30 jaar en vele draai uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 17:03 #1488865

Jeroen-pion, jij noemt het opknappen ik noem het revisie.
Het kan mij niet zo veel schelen hoe jij het noemt.
Lees gerust het topic even terug; “etap 26 opknappen”
De firma Giersbergen in Silvolde heeft de cilinder keurig gehoond en de speling op de krukas gemeten.

En dit kan dus voor een fractie onder de 500.
En ik denk dat dat voor heel veel scheepsdieseltjes geld mits je er zelf aan wil en durft te werken.
Ook is natuurlijk geen haast hebben en goed kijken welke onderdelen je waar koopt.
Ik denk dat de meeste van onze motortje harder slijten van het niet hard genoeg werken dan van de prestatie die ze zouden kunnen leveren.
Mijn yanmar had een ernstig verglaasde cilinder, wat niet komt omdat hij zo hard heeft moeten werken.


Bedankt voor het compliment Madoc!
Laatst bewerkt: 22 juni 2023 17:05 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 17:12 #1488869

""Ik denk dat de meeste van onze motortje harder slijten van het niet hard genoeg werken dan van de prestatie die ze zouden kunnen leveren.""

Dat is een ding wat zeker is , niemand als diesel motor wil zo leven. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

D1-20 vs BM 20 22 juni 2023 18:44 #1488911

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
har.vogel schreef :
Volvo D1 20 onderdelen zijn goedkoper met een andere sticker erop.
De Perkins Perama M20 is dezelfde motor. Die onderdelen zijn voordeliger.

H
Klopt. Je kan ook shoppen bij shibaura, de fabrikant van het blokje zelf. Volvo heeft er echter wel een en ander opgeschroefd dat de Perkins / Shibaura versies niet hebben. Zoals eerder genoemde MDI box bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 22 juni 2023 18:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl