DeBommel schreef :
In het algemeen: als van dat type een electrische start-versie verkrijgbaar is, is ie ook om te bouwen. En in het geval van Yamaha: ook als er geen electrische startversie is, is ie vaak wel om te bouwen.
Google op "elektrische start conversiekit" en dan het motortype. Kost een euro of 500-600 als je het laat doen.
Met de hand starten door een niet met boten opgegroeide dame is in het begin helemaal ruk. Maar dat komt omdat ze dan rukken aan het koord. Dat wil niet. Handvat stevig beet pakken, op spanning brengen en dan snel de kracht opvoeren. NIET van nul naar honderd in één keer trekken. Het moet een vloeiende beweging zijn.
(Wij hebben onze Yamaha 8 pk High Thrust om dezelfde reden naar elektrische start omgebouwd... nooit gebruikt, mijn dame kreeg de motor na de conversie toch makkelijk met één stevige trek aan het lopen.)
Grappig, ongeveer precies dit was ik van plan te gaan tikken. Enige verschil is, dat bij ons nooit meer met de hand is gestart, omdat electrisch zoveel makkelijker is. Het zijn de beste 500 euros die ik in de boot heb geïnvesteerd.
Gr, Arent