Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 18 sept 2023 10:41 #1510939

Onze huidige droge uitlaat is van staal en wil ik deze winter vervangen door een rvs exemplaar. Af en toe zie ik roestgruis liggen - best irritant - maar de belangrijkste reden: er is meer flexibiliteit noodzakelijk. De motor staat op flexibele steunen terwijl de uitlaat nu niet zo flexibel is. Dat zorgt ervoor dat het uitlijnen van de motor redelijk lastig is en het zal, denk ik, ook invloed hebben op de motorsteunen.

Op de foto de gewone compensator die na 4 jaar al was doorgescheurd en toen is vervangen door een omvlochten versie.

De gewone compensator lijkt flexibeler maar ging te vlug stuk. Heeft een van jullie kennis/ervaring welke compensator beter is: de gewone of de omvlochten?






Laatst bewerkt: 18 sept 2023 22:39 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 11:39 #1510952

Zo'n flexibeltje is sowieso kwetsbaar. Het balgje is vliesdun, zó dun dat een lasspettertje er al een gat in smelt.
Ze kunnen slecht tegen voortdurende beweging, zoal trillingen. Dan gaan ze stuk door metaalmoeheid.
Zorg er dus voor dat ze niet trillen. Als je motor flink kan bewegen, monteer dan een extra lange.
In de omvlochten versie zit ook een gwoon balgje. Maar de omvlechting houdt de zaak beter bij elkaar en dempt trillingen veel beter uit.
Ik adviseer dan ook de omvlochten versie, extra lang.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 12:36 #1510971

Dank je Wim.

De nieuwe uitlaat wil ik uitvoeren met twee langere compensators: één in de lengte van het schip bij het uitlaatspruitstuk zoals nu, de andere aansluitend onder een hoek van max. 30° en daarna recht naar achter naar de spiraaldemper. Uiteraard met alleen flauwe bochten.
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 22:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 12:47 #1510973

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3724
Worden de compensators eigenlijk alleen gebruikt om uitzetting t.g.v. temperatuur te compenseren? En flexibele slangen om bewegingen van de motor t.o.v. boot te compenseren. Compensators op grote schepen met star opgestelde motoren gaan zelden kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 12:57 #1510976

madoc schreef :
Worden de compensators eigenlijk alleen gebruikt om uitzetting t.g.v. temperatuur te compenseren? En flexibele slangen om bewegingen van de motor t.o.v. boot te compenseren. Compensators op grote schepen met star opgestelde motoren gaan zelden kapot.

Dat lijkt me een hele goede uiteenzetting !

Ik zou dus ook kiezen voor de omvlochten versie omdat de verwachting is dat het ook wat trillingen van de motor moet opvangen.

Elke auto heeft om eens wat te noemen vooraan een omvlochten versie .

RVS uitlaat delen zomaar een voorbeeld kun je hier te kust en te keur vinden ik ga er niet vanuit dat het 316 of 304 is maar of dat heel erg is betwijfel ik klikker de klik
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 12:58 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 13:13 #1510980

Wordt dus de omvlochten versie. Hollex heeft daarvan langere te koop:
shop.hollex.eu/ship-building/a...0mm-braided-wi-50711
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 13:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe motoruitlaat bouwen. 18 sept 2023 13:27 #1510988

madoc schreef :
......Compensators op grote schepen met star opgestelde motoren gaan zelden kapot.

Klopt. Eigenlijk alleen maar door lasspetters of door longitudinale trillingen.
Die zijn allebei goed te voorkomen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 16:19 #1515638

Lijkt er steeds meer op dat de uitlaat aan boord idd weer is gescheurd. :(
Vorige maand dacht het al te horen tijdens het starten met een afgekoelde uitlaat. Zie nog nergens roet of vuil liggen. Binnenkort dus wat sloopwerk...

Een omvlochten expansiestuk heeft vrijwel geen bewegingsruimte in de lengte volgens Bakker IJlst. Dit is wel nodig.
Zag ook dat er een langere (ca. 500 mm) dubbele compensator uitvoering bestaat met axiaal en radiaal met veel meer bewegings mogelijkheden. Misschien is die geschikter, wordt vervolgd. :)

Foto van de korte dubbele versie:

Laatst bewerkt: 11 okt 2023 20:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 16:37 #1515640

Ik had zon gewone balg in de uitlaat van mijn vorige motor zitten. Die was na 30 jaar intensief gebruik nog steeds goed. (Was een gebruikte motor toen deze in mijn boot ging).

Mocht dat niet de felxibele opstelling geven die je nodig hebt dan zie ik niet in waarom je er niet twee in de uitlaat zou kunnen zetten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 17:39 #1515646

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
TS schreef:
De gewone compensator lijkt flexibeler maar ging te vlug stuk. Heeft een van jullie kennis/ervaring welke compensator beter is: de gewone of de omvlochten?

Antwoord: geen van beide.

Verklaring:
Compensatoren gaan stuk niet omdat ze niet zouden voldoen, maar omdat ze verkeerd worden toegepast.

Je past ze toe om:
1. Ofwel beweging op te vangen (semi statisch)
2. Ofwel om trillingen te isoleren. (Dynamisch)

De gebruikte compensator voor 1 en 2 zien er hetzelfde uit aan de buitenkant, maar kunnen toch anders opgebouwd zijn, maar het echte verschil zit in de wijze van beugeling en fixatie van de aansluitende leidingen en bevestiging op het trillende apparaat.

Zonder inzicht in de leidingloop en beugeling cq fixatie is nu eenmaal geen advies mogelijk.
Met andere woorden, een dure compensator gaat snel stuk als verkeerd toegepast. Een goedkope ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 17:44 #1515648

Eens!
Om deze reden heb ik de deskundige (werf/leverancier) om advies en een oplossing gevraagd.
Zodra de jol op de wal staat het spul maar eens uitpakken.



Laatst bewerkt: 11 okt 2023 18:07 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 17:56 #1515649

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Voor bewegingen in 2 richtingen kan je het beste een dogleg gebruiken.
2 stuks braided hoses in een 90 graden bocht.
Een braided hose kan geen lengte verschillen opnemen, wel zijdelings en angulair.



Let wel op:
Het bochtstuk is unsupported. En zit tussen 2 flexibels, kan dus als het tegenzit extreem gaan trillen (resoneren). Hier zie je gelijk al het verschil tussen 1 en 2 in mijn vorige post.

Let op:
Diesel uitlaatgassen zijn tot 600 graden C en bij afkoeling treedt eventueel condens op. Kan zuren bevatten. Dus 316 is beter dan 304. Veelal is rvs van braided hoses 321.

Let op: een lange braided hose heeft dus veel golfjes. Maar die geven ook stromingsweerstand. Er treedt zeker drukverlies op. En dat is dus backpressure voor de motor. Hoe langer de hose, hoe meer weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 18:04 #1515652

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
De afgaande leiding van de motor, waarbij de huidige compensator neem ik aan vlak bij de motor in de isolatie zit, lijkt verderop niet gebeugeld. Met andere woorden, de compensator doet niks, maar laat resonerende trillingen toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 11 okt 2023 18:10 #1515653

Ronaldl schreef :
De afgaande leiding van de motor, waarbij de huidige compensator neem ik aan vlak bij de motor in de isolatie zit, lijkt verderop niet gebeugeld. Met andere woorden, de compensator doet niks, maar laat resonerende trillingen toe.


De huidige compensator doet wel wat werk maar het kan stukken beter.

Filmpje van de Yanmar 3GM30eu:


Mijn voorkeur zou dan gaan om de uitvoering met binnenpijp om de stromingsweerstand bij de twee balgen te verminderen. Als de dubbele compensator geschikt is heb ik straks maar een kort stukje pijp van zo'n 120 mm lang nodig aan de twee uiteinden met daartussen het flexibele deel.

Vrees wel dat de compensator in de lengteas van het schip/motor moet worden geplaatst. Zou mooi zijn als hij in één "rechte" lijn met een paar 15 graden bochtjes van het uitlaatspruitstuk naar de demper mag lopen. Scheelt bochten en weerstand. Dat hoor ik nog wel van de leverancier.

De uitlaat zit nu met een stevige flens (links) aan de demper/bevestigingsbeugel vast - weet nog niet hoe - en aan de andere kant op het uitlaatspruitstuk. Wellicht is hij deze keer bij de demper gescheurd...

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 15:52 #1515776

Een flexibele slang, zoals bij de Webasto, zou het mooiste zijn maar deze hebben helaas geen laseinden.

Laatst bewerkt: 12 okt 2023 15:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 15:59 #1515777

Een hele goede TIG lasser last er zo een flens of wat dan ook op hoor .

Mijn rvs mannetje heeft dat perfect gedaan ! Voor de uitlaat dieselkachel wat bestaat uit 1 stuk flexibel dan met een flens naar pijp en dan weer flens en flexibel naar de huid doorvoer.
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 15:59 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 16:31 #1515791

Interessant! Twijfel of deze ook gasdicht blijft bij langdurige trillingen.
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 16:34 #1515794

Jollenbaas schreef :
Interessant! Twijfel of deze ook gasdicht blijft bij langdurige trillingen.

Bij mijn kachel slang loopt een pijpje naar binnen in het flexibel ca 2 cm aan het pijpje zit de flens . De slang is afgelast op het pijpje tegen de flens .

Gebeurt niks mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 16:44 #1515796

Zou de oplossing kunnen zijn :) maar de Yanmar trilt meer dan een kachel:

Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 16:51 #1515799

Jollenbaas schreef :
Een flexibele slang, zoals bij de Webasto, zou het mooiste zijn maar deze hebben helaas geen laseinden.


Nee, niet doen.
Deze slang is opgebouwd uit 1 lang profiel dat opgewikkeld is, met wat dichtingsmateriaal ertussen.
Het is bruikbaar bij een starre opstelling, maar zodra het beweegt gaat het lekken.
Ook hier weer: vraag niet hoe ik het weet :whistle:
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:51 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 17:20 #1515812

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
Voor trilling isolatie:
Aan een zijde van de isolator (slang of compensator of flexibel of wat dan ook) is de trillingsbron (hier de motor). Die blijft trillen, je "dempt" niks daar.
Aan de andere zijde is er de uitlaatpijp (hier een stalen lange slanke leiding van staal, straks van rvs zo begrijp ik).
Stel de flexibel is stug. Dan begrijpt iedereen dat dat stuk pijp gewoon mee gaat trillen: er is geen of weinig demping (isolatie eigenlijk).
Stel we nemen een slappe flexibel. Dan zou je denken: de pijp trilt dan minder. Fout. Dat hangt af van de "impedantie" van dat stuk pijp. De mate waarin dat stuk pijp niet wil trillen, de electra boys zouden weerstand zeggen.
Een lange slanke pijp heeft van zich zelf geen dynamische impedantie. Dus ook een slappe flexibel geeft geen demping.
Je moet dus impedantie toevoegen aan die pijp. Dat doe je door ofwel veel gewicht toevoegen (betonblok eromheen) ofwel een dynamisch stijve beugel, die de pijp vastzet aan een ander stuk staal. Dat dat geheel dan wel voldoende impedantie moet hebben zal duidelijk zijn. Een giga mooie beugel aan een stalen huidvlak van 3 mm dik verplaatst het trillingsprobleem naar het geheel.
Dus zoek een degelijk stijf deel zoals een fundatie of spant om te beugelen. Dat moet dan vlak bij de afgaande zijde zitten van de flexibel.
De flexibel moet ook geschikt zijn om de zijdelings beweging (semi statisch) van de motor op te vangen (dat schudden ook bij start stop).
De afgaande leiding na de beugeling moet ook nog zo flexibel aangelegd worden dat de uitzetting en krimp opgevangen kan worden.
RVS zet veel meer uit in lengte richting dan staal. 1 meter rvs pijp bij 500 graden C wordt zomaar 10 mm langer. Die uitzetting moet ook ergens heen. Bij staal is dat 6 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 18:19 #1515826

@Berghout-2: Dank je. Vreesde dat al, een Yanmar trilt meer dan een kachel.

@Ronaldl: Ook mijn dank. Begreep uit je eerdere reactie al dat de trillende uitlaatbuis ook een extra probleem geeft. De huidige situatie is niet stijf genoeg.

Zal mij niet verbazen als de aansluiting op de Cowl-demper nu is gescheurd...

Denk er over om voor de korte uitlaatbuis een dwarse V-steun met afsteuning in de lengte oid. te maken en deze te monteren bij de achterrand van de kuipvloer en daaraan het korte stukje uitlaatbuis te laten hangen met een korte compensator naar de demper. Hij zit nu ook meer bij de kuipvloer dan de motorfundatie.
Vanaf de V-steun zou dan een dubbele compensator naar het uitlaatspruitstuk kunnen gaan. Hmm ... maar zo'n V-steun wordt ook erg heet.
Het uitzetten van het staal wordt nu deels door motorsteunen en de demper opgevangen.

Ongeveer dit maar de dubbele compensator wil ik horizontaal aflopend in de lengteas van het uitlaatspruitstuk laten lopen met evt. een paar 15 graden stukken:





Nog even stof tot nadenken. :(
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 08:09 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 19:55 #1515844

Ik neem aan dat je motor uitlaat ook geen mm werk is .

Diezelfde slang betere uitvoering worden bij vrachtwagens gewoon toegepast , andere kwaliteit zelfde idee . Met de constructie is niets mis en gaat lang mee , zolang dat er een levendige 2e hands markt aan onderdelen is .

Onder een referentie voorbeeld .

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 20:00 #1515846

Daarbij merk ik op dat ik zou voorkomen dat de motor de hele uitlaat heen en weer schut .

Bij bv een auto is dat geen probleem die zit alleen aan de motor en verder in rubbers .

Ik zou hier een verticaal flexibel gebruiken de rest na de ene kant van het flexibel naar buiten staat dus stil .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 20:51 #1515852

De nieuwe motoruitlaat bouwen is idd geen mm werk... :D Het bedenken van een betere uitvoering is andere koek.
Wat Ronaldl ook aangeeft: het deel tussen de nieuwe steun en de demper mag straks vrijwel niet meer in trilling komen. Maar moet ook thermisch geïsoleerd zijn!
Lastig.
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 22:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl