pieter2 schreef :
@WL: Dank je voor de opmerking mbt de seal.
Ik heb de discussie hierover gevolgd en kan er eigenlijk geen speld tussen krijgen. Toch staat op de handleiding van deze seal dat er echt koelwater door moet (met scheppende inlaat bij een zeilboot). De monteur die alles heeft gemonteerd was een ervaren diesel monteur en installateur. Dus ik laat het maar zo. Zit er inmiddels 7 jaar dus het zal wel goed gaan.
Erg lastig is echter het vorstvrij maken van eea. Dus de volgende wordt een ander merk
Over vorstvrij maken hoef je jezelf niet veel zorgen te maken. Het rubber van de seal geeft voldoende mee en zal bij bevriezing van het water wat erin zit niet scheuren. De schroedaskoker loopt in theorie meer risico, maar deze zit helemaal onderin de boot en zal voornamelijk de temperatuur van het buitenwater aannemen, dat 30 - 40 cm onder de waterspiegel altijd boven nul is.
De watertoevoer bij zo'n seal dient in de eerste plaats van een doorlatend rubberlager bij de schroef te komen:
kokwatersport.nl/product/vetus...1-12-kunststof/81248
Als je de slang op de seal omhoog laat lopen en aansluit op een viersprong (zelf te maken uit koperen pijp) die is opgenomen in de slang die koelwater naar de uitlaat voert (aangenomen dat je een watergekoelde uitlaat hebt) en daarbij de vierde aansluiting naar een hoog punt in het bovenboord voert heb je wateraanvoer èn beluchting voor de seal. Ook als er geen waterdoorlatend lager bij de schroefas zit.
Maar ik geef toe: als de zaak al vele jaren probleemloos functioneert en er geen sprake is van overmatige slijtage van de seal, dan is er niet zoveel aanleiding om er iets aan te veranderen.
Echter: als ik de monteur was geweest had ik het anders gedaan..
Ik zou in ieder geval regelmatig even in het voorste deel van de seal knijpen tot er water uit komt; dan is de lucht er ook uit.