Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: startlont vervangen door voorgloeistift

startlont vervangen door voorgloeistift 20 okt 2023 13:06 #1517513

Hallo zelfsleutelaars,
In mijn Halcyon 23 staat een vintage Farymann dieseltje van onbekende leeftijd, lijkt op een LE30, maar geen koelmantel, wel koelkanalen. Zag van de zomer dat de koppakking thv. de uitlaat enigzins lekte. (misschien te heet?) Verleden week kop erafgehaald en het bleek een voorkamerdieseltje te zijn, terwijl ik altijd had gedacht dat ie direct ingespoten was.Achter aan de kop vond ik een bout voor een startlontje. Eea verklaarde de moeizame koude start, denk ik. Nu wil ik die lontjesbout vervangen door een gloeistift.
Vragen:
1. Heeft iemand daar ervaring mee?
2. Welk type gloeistift kan ik gebruiken ? {Gloeistift mag niet in de nozzlestraal van de tapverstuiver staan}
3.Hoe sluit je de elektriek aan op de contactsleutel? Heb je een speciaal contactslot nodig of moet er bijv. een apart voorgloeilampje bijgezet worden?
4. Kop wordt verder onder handen genomen (kleppen, verstuiver etc.)
5. Veder alles ok

groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startlont vervangen door voorgloeistift 21 okt 2023 23:13 #1517778

Gloeibougie met zelfde schroefdraad en lengte lijkt mij als je lontjes bout. En verder een timerrelais waarmee je de bougie aan en uit zet. Bediening van dit relais met een druk knop. Ter controle kan er inderdaad ook een gloeilampje gemonteerd worden.

Moeilijker zou ik het niet maken. B)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startlont vervangen door voorgloeistift 22 okt 2023 06:30 #1517788

Meeste motoren zonder elektrische gloei-inrichting hebben een koudestart stand op de brandstofpomp. Kweenie hoe dat bij Faryman is, bij veel motoren: gashendel op vol vooruit, stop knop kort activeren (dus naar motor uit stand), gashendel naar neutraal + een beetje en dan starten.

Dan wordt de koudestart wellicht al wat beter.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startlont vervangen door voorgloeistift 23 okt 2023 22:13 #1518089

Mensen, bedankt voor jullie meedenkers. nog een vraagje: Omdat ik geen gegevens hrb van deze motor,
het blijkt immers geen direct ingespoten Farymann LE30 te zijn, maar een indirecte voorganger daarvan, ben ik op zoek naar de inspuitdruk van de (tap) verstuiver.
groets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startlont vervangen door voorgloeistift 24 okt 2023 08:03 #1518114

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
longforties schreef :
Mensen, bedankt voor jullie meedenkers. nog een vraagje: Omdat ik geen gegevens hrb van deze motor,
het blijkt immers geen direct ingespoten Farymann LE30 te zijn, maar een indirecte voorganger daarvan, ben ik op zoek naar de inspuitdruk van de (tap) verstuiver.
groets
Weet het niet precies,maar tussen 120 en 150 bar zal goed zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startlont vervangen door voorgloeistift 20 dec 2023 12:50 #1529560

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
In mijn vorige boot zat een Solé Mini 9 hp. Deze had ook zo'n kokertje voor een startlont en geen gloei-installatie. Koude start was dus altijd een dingetje.
Echter, ik kreeg de tip (via dit forum als ik me goed herinner) om bij de koude start d.m.v. een injectiespuitje een klein beetje motorolie in dat gat voor de startlont te doen. Motor zuigt dat dan aan en
gevolg: hogere compressie en nooit meer start problemen bij koude motor. Super simpel, werkte altijd.

Wellicht een optie / idee voor jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl