Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternator op Volvo Penta MD1b

Alternator op Volvo Penta MD1b 25 okt 2023 10:04 #1518409

  • Joostvd
  • Joostvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een alternator op een Volvo Penta MD1b?
Alvast bedankt voor de hulp.

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator op Volvo Penta MD1b 26 okt 2023 06:04 #1518600

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1402
Ja, je doet er goed aan om de beugel en riemschijf van een MD2b te zoeken.
Bijv. even navragen bij Hans van Volvo Penta in Noordschans, die heeft misschien wel.

Ik heb een niet zo geweldige foto van mijn (vader's) MD2b waarop je eea kan zien. Op de foto liggen we op Texel met een kapotte koppakking (zelfde middag nog weer varend)

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 26 okt 2023 06:04 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator op Volvo Penta MD1b 26 okt 2023 14:40 #1518700

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ja, heb helaas geen betere foto dan deze.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator op Volvo Penta MD1b 27 okt 2023 17:29 #1518960

Md1B is een MD2B met een cilinder minder en dus korter. De aansluitingen van attributen is hetzelfde als op de 2B dus de geplaatste foto's kunnen je op weg helpen.
De "bananen"beugel boven de dynamo / alternator heeft een vast scharnierpunt aan de ondereind zijde.
De bout in de sleuf is de spanbout, daar zit een "oor" van je alternator op vastgeklemd met een M8.
Deze M8 lossen, bout aan de scharnierkant ook een slag of 2 lossen. Andere scharnierbout van je alternator loshalen. De gehele constructie kan nu van zijn riemspanning gehaald worden. Riem eraf,..alternator verder losschroeven van je blok.
Denk er wel om dat je EERST je accu (min of plus pool of beide) loshaalt omdat de B+ van je alternator meestal een rechtstreekse verbinding heeft met je accu en dus stroom op staat.
Als je accu circuit niet onderbroken is kun je kortsluiting veroorzaken als de alternator je motorblok raakt met de B+ aansluiting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl