bartsavalle schreef :
Beste lezers,
Ik ben onlangs eigenaar geworden van een Verl 900, een erg mooi en compleet schip.
Echter is de motor (Bukh DV20) in slechte staat. Waarschijnlijk is de koppakking lek, er zit zichtbaar water bij de olie, misschien een gevolg van vorstschade denkt de vorige eigenaar.
Ook zit de motor al meer dan een jaar in deze staat. Vandaar dat ik denk dat de beste optie is om te gaan voor een ruilmotor.
Nou heb ik een tweedehands Bukh DV20 zonder keerkoppeling gevonden. Ik heb best verstand van auto's en motoren maar niet perse met diesels en ook niet met keerkoppelingen.
Vandaar mijn vraag, hoe lastig is het om zo'n motor wissel te doen?
Ik neem aan dat ik daar een kraan voor nodig heb, weten jullie misschien een haven met een kraan in de buurt van Rotterdam, en iemand die deze klus dan wel met of zonder mijn samenwerking kan uitvoeren?
Verder, waar moet ik nog op letten wat betreft de compatibiliteit van de nieuwe motor? Zit er veel verschil tussen de jaren in Bukh motoren en kan de oude keerkoppeling worden overgezet?
Alvast hartelijk dank!
Zoals eerder geopperd een zeilboot heeft een eigen kraan in de vorm van de giek. Let wel die Bukkiies zijn ca 270 kg !
verder de vraag, ligt je boot in het water of staat die stabiel op een bok op het droge,...270 kg in de haak wil je niet laten slingeren aan je giek.
In en uitbouw valt wel mee en is goed te doen,...ben je onervaren dan inderdaad begeleiding bijhalen.
De KK heeft Nachtvlinder al beantwoord
Water bij je olie,...kan ook je voetpakking zijn. oudere Bukkies hebben daar wel last van dat die doorslaan. Om die te vervangen heb je vaak een flinke pers bij nodig. Draadstangen kunnen ook om de bussen te trekken echter...die kunnen de krachten vaak niet aan. Ik leg zo'n bukkie op zijn kop onder de pers en pers de bus er met een adaptor er dan uit