Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorwissel Bukh DV20 Verl 900

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 14:51 #1524194

Beste lezers,

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een Verl 900, een erg mooi en compleet schip.

Echter is de motor (Bukh DV20) in slechte staat. Waarschijnlijk is de koppakking lek, er zit zichtbaar water bij de olie, misschien een gevolg van vorstschade denkt de vorige eigenaar.

Ook zit de motor al meer dan een jaar in deze staat. Vandaar dat ik denk dat de beste optie is om te gaan voor een ruilmotor.

Nou heb ik een tweedehands Bukh DV20 zonder keerkoppeling gevonden. Ik heb best verstand van auto's en motoren maar niet perse met diesels en ook niet met keerkoppelingen.

Vandaar mijn vraag, hoe lastig is het om zo'n motor wissel te doen?

Ik neem aan dat ik daar een kraan voor nodig heb, weten jullie misschien een haven met een kraan in de buurt van Rotterdam, en iemand die deze klus dan wel met of zonder mijn samenwerking kan uitvoeren?

Verder, waar moet ik nog op letten wat betreft de compatibiliteit van de nieuwe motor? Zit er veel verschil tussen de jaren in Bukh motoren en kan de oude keerkoppeling worden overgezet?


Alvast hartelijk dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 15:29 #1524206

1 op 1 vervangen is niet heel moeilijk en je zegt dat je technisch bent dus ...... :)

Kraan kan makkelijk , ik had even geen kraan in de buurt , voordeel zeilboot je hebt je eigen kraan :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 15:30 #1524207

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst. Wat het 1 op 1 wisselen van de motor betreft: altijd doen! Vervanging door hetzelfde type is de eenvoudigste motorwissel die er is. Bukh motoren zijn speciaal voor gebruik in boten ontworpen en staan als zeer degelijk bekend. Er kunnen in de loop van de productieperiode wat specificaties van de DV20 gewijzigd zijn, maar dat betreft dan aangebouwde onderdelen zoals een brandstof-, waterpomp of dynamo (willekeurige voorbeelden, de exacte details van de DV20 weet ik niet, want ik heb een DV36). Een nieuw blok op een bestaande keerkoppeling monteren is in principe een eenvoudige klus.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 15:31 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 15:55 #1524211

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Bukh is relatief duur, degelijk, erg zwaar, redelijk simpel en ouderwets.
Dat moet je aanstaan en wanneer je je motor een op een kunt vervangen lijkt mij dat financieel het meest voordelige. Ik zelf ben wel gecharmeerd van Beta Marine als vervanger. In verhouding een stuk voordeliger in aanschaf t.o.v. nieuwe Bukh, ook degelijk, veel lichter en compacter, moderner, zuiniger en vooral veel stiller. Met name dat stiller is wel een mate van comfortabel varen bij wat langere motortochten
Wel loop je de kans dat je bij een nieuwe motor behoorlijk veel moet aanpassen maar je heb dan wel een veel kleiner, lichter en stiller machientje. Wanneer je verwacht bijvoorbeeld nog 10 jaar met het scheepje te gaan varen is het wellicht een overweging waard.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 18:25 #1524229

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
Ook ik stem voor een andere DV20 op je keerkoppeling zetten. Dat is sowieso minstens 5 keer zo goedkoop als een nieuwe motor.
Heb je een saildrive of een schroefas? Als je een schroefas hebt, is het enige iets lastigere klusje van het geheel dat je de motor+keerkoppeling combi netjes moet uitlijnen met de schroefas.
Evt. kun je dat uitbesteden. Inderdaad zoals Jeroen zegt, je kunt met de giek de motor er waarschijnlijk wel uithalen en terugzetten, maar met een kraan kan zeker ook.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 22:00 #1524279

Er zijn twee type keerkoppelingen gangbaar, waarbij de uitgaande as in hoogte verschilt. De oudere Hurth BW6 vs. de nieuwere BW7. Die laatste herken je aan de ribbels (lijkt op koelvinnen) SB en BB bovenop. Reductie is gelijk als ik mij dat goed herinner. Online kun je de tekeningen wel vinden.

Ook kun je de motorsteunen 180 graden omgekeerd monteren ivm inbouwhoogte.

Staan als erg betrouwbaar en rustig lopend (balansassen) bekend. Da’s relatief natuurlijk: een moderne 3 cylinder zal stiller zijn…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 22 nov 2023 22:54 #1524284

bartsavalle schreef :
Beste lezers,

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een Verl 900, een erg mooi en compleet schip.

Echter is de motor (Bukh DV20) in slechte staat. Waarschijnlijk is de koppakking lek, er zit zichtbaar water bij de olie, misschien een gevolg van vorstschade denkt de vorige eigenaar.

Ook zit de motor al meer dan een jaar in deze staat. Vandaar dat ik denk dat de beste optie is om te gaan voor een ruilmotor.

Nou heb ik een tweedehands Bukh DV20 zonder keerkoppeling gevonden. Ik heb best verstand van auto's en motoren maar niet perse met diesels en ook niet met keerkoppelingen.

Vandaar mijn vraag, hoe lastig is het om zo'n motor wissel te doen?

Ik neem aan dat ik daar een kraan voor nodig heb, weten jullie misschien een haven met een kraan in de buurt van Rotterdam, en iemand die deze klus dan wel met of zonder mijn samenwerking kan uitvoeren?

Verder, waar moet ik nog op letten wat betreft de compatibiliteit van de nieuwe motor? Zit er veel verschil tussen de jaren in Bukh motoren en kan de oude keerkoppeling worden overgezet?


Alvast hartelijk dank!


Zoals eerder geopperd een zeilboot heeft een eigen kraan in de vorm van de giek. Let wel die Bukkiies zijn ca 270 kg !

verder de vraag, ligt je boot in het water of staat die stabiel op een bok op het droge,...270 kg in de haak wil je niet laten slingeren aan je giek.

In en uitbouw valt wel mee en is goed te doen,...ben je onervaren dan inderdaad begeleiding bijhalen.

De KK heeft Nachtvlinder al beantwoord

Water bij je olie,...kan ook je voetpakking zijn. oudere Bukkies hebben daar wel last van dat die doorslaan. Om die te vervangen heb je vaak een flinke pers bij nodig. Draadstangen kunnen ook om de bussen te trekken echter...die kunnen de krachten vaak niet aan. Ik leg zo'n bukkie op zijn kop onder de pers en pers de bus er met een adaptor er dan uit
Laatst bewerkt: 22 nov 2023 22:58 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 23 nov 2023 15:03 #1524424

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Bouwjaar rond 2000 = millennium Buck. :laugh:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 20 dec 2023 12:25 #1529553

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Ik had ook problemen met m'n DV20 en heb m vervangen door een DV24. Gekocht via Bukh service Enkhuizen. Het gaat daar ff anders dan je van een 'normale winkel' gewend bent, maar och och wat een kennis van zaken hebben ze! Ieder boutje / moertje / ringetje weten ze uit hun hoofd.

Ben super tevreden met m'n nieuwe motortje, was een schappelijke prijs én past 1 op 1 op je oude fundatie / aansluitingen (diesel / elektra / uitlaat).

Aanrader!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 20 dec 2023 16:21 #1529579

bartsavalle schreef :
Ik neem aan dat ik daar een kraan voor nodig heb, weten jullie misschien een haven met een kraan in de buurt van Rotterdam, en iemand die deze klus dan wel met of zonder mijn samenwerking kan uitvoeren?
Staar je niet blind op een haven met een kraan voor een dergelijk klusje. Iedere vrachtwagen met een hydraulische kraan kan zo je oude motor uit je boot en de nieuwe in de boot hijsen. En misschien gaat dit nog wel gemakkelijker als met een kraan van een haven omdat die vrachtwagenkraantjes enorm beweegbaar zijn. En dat zonder dat je een risico loopt dat er iets fout gaat. Als je gaat tobben met je eigen giek dan neem je in mijn ogen een onacceptabel risico. Realiseer je dat als er bijv. iets afbreekt of los schiet bij of van je giek de kans erg groot is dat iemand die motor op zijn tenen krijgt. En dan spreken we er nog maar niet over wat voor schade dit aan je motor en of boot kan veroorzaken. Ik heb in het verleden veel zwaardere motoren in/uit mijn boot laten hijsen met een vrachtwagenkraan en dat ging zo eenvoudig dat ik er het risico van pijn in mijn rug of erger niet voor zou willen lopen.
Succes met de klus.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 21 dec 2023 16:28 #1529798

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1001
Wat die bukh dv24 betreft, fijn motortje. Monteur wordt ook telkens blij van zo’n echte :blink: motor en niet vanwege de facturen, want dat is bij a niks. Meer dan okiedruksensor, een door eigen stommiteit dolle plug en 2 x goed nakijken en kleppen stellen heb ik behalve de standaard dingen als filters, impeller en vloeistoffen nooit wat mee. Oh ja waterpomp seal.
Optillen aan de giek om eronder bij te kunnen en volvoseal te plaatsen was spannend, giek boog en kraakte net als het takel. Ging goed maar eruit zou ik laten doen, verkeerde zuinigheid
Fijn gevoel zon dinge die t t gewoon doet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorwissel Bukh DV20 Verl 900 21 dec 2023 16:52 #1529803

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1088
Een kraan of een heftruck zijn natuurlijk prima hulpmiddelen om de motor in en uit de boot te takelen. Gewoon doen als je het niet vertrouwt.

Maar heel gevaarlijk is takelen met de eigen giek nou ook weer niet. Ik gebruik meestal de kraanlijn én de grootval om de giek omhoog te houden. Het takelen zelf met de grootschoot of een kettingtakel.
De giek buigt niet door als je de kraanlijn en/of het val op hetzelfde punt laat aangrijpen als het gewicht van de motor.
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 16:55 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl