Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 11:12 #1526501

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Bij mn nieuwe aanschaf zat een Mercury 8hp 4-takt die in een bun woont.

Ik heb geen ervaring met deze motor.
Hij start goed, 1 x trekken is meestal voldoende en hij loopt rustig en goed.

Maar....Bij eerst meer dan half gas, en bij het laatste tochtje naar de plek waar hij het water uitging, viel me op dat al bij meer dan een kwart gas er al erg veel blauwe rook uit de bun kwam.
En uit een opening van de motor komt.

Ik dacht eerst dat hij op 1 van de 2 cilinders draaide en de vele rook gewoon niet via de propeller kwijt kon.
Op het droge hebben beide cilinders compressie, vonk en zien de bougies er droog uit dus dit is ok.



De opening achterop de behuizing blijkt een uitlaatopening voor het stationair draaien.





Tja, ik heb geen idee waarom er zoveel rook uit die opening komt. Misschien dat de de uitlaat via de propellor ergens geblokkeerd is, de prop zelf is open, maar waar en hoe check ik dit?

Zit er ergens een klep die bij het geven van meer gas de uitlaatstroom van de stationairuitlaatopening naar beneden en uitlaat in propellor leidt?

Of is er geen klep en is er bij meer gas = meer vaart, en dus meer vacuum die de uitlaatgassen weg zou moeten trekken?

De hoeveelheid rook lijkt me ongeacht welke uitlaat wel te veel en misschien een te rijke afstelling.

Ik heb geen service manual waarin een beschrijving zou kunnen staan.
Enkel onderdelen illustraties van deze website
www.perfprotech.com/mercury-ma...)(209cc)/0r042475-up

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 11:59 #1526507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27835
Een blauw-rokende viertaktmotor kan duiden op olieverbruik. Er komt sneerolie in de cilinders en wordt verbrand bij de arbeidsslag. Een te rijk mengsel geeft andere verschijnselen.

Een bbm in een bun die bovenin niet open is, is vaak problematisch. Bij het varen verdwijnt het overgrote deel van de uitlaatgaseen door de propellernaaf, maar als de motor stationair draait komt het merendeel in de bun terecht.
Een slangetje aan de stationair-uitlaat, dat, via een eventueel te maken gat naar buiten wordt geleid en boven de waterspiegel uitkomt, kan een oplossing zijn.

Maar dit laatste lijk me niet het belangrijkste probleem.

Is de boot waarop de motor wordt gebruikt een niet-planerende boot? Als dit zo is, en je houdt de motor in gebruik, dan zou ik ook eens kijken naar een schroef met een kleinere spoed. De huidige schroef is bedoeld voor snel varen en is niet geschikt voor een waterverplaatser. De boot komt slecht op snelheid en het achteruit is er weinig vermogen, vermoed ik.

Maar goed. Eerst het rookprobleem oplossen.
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 12:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 14:50 #1526532

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Wadloper bedankt voor je snelle reactie!

Olieverbruik als meest waarschijnlijke oorzaak.
En wat zou daarvan oorzaak kunnen zijn....en mogelijke oplossing.

Is beginnen om in ieder geval alle voor mij onbekend aanwezige motorolie eruit, en nieuwe juiste hoeveelheid erin en dan testen? Of zijn er zaken die ik eerst nog kan toetsen. Het oliepijl lijkt naar handleiding tot max vol met SYNT.BL 25W40.



Synt is syntetisch maar wat kan .BL betekenen?)
En stel dat hij overvult is, dan zou het roken toch bij gebruik langzaam minder moeten worden. en niet meer bij minder gas?

De Bun is aan de bovenkant open.
Het is een 6,25 grundeltje van 2 ton dus planeren zit er nog...even niet in.....met 8 pk:))
Ik ben polyester met een flinke kiel gewend dus weet niet zo goed wat te verwachten.
Maar achteruit varen...weet ik nu, gaat echt alle kanten op.

Dat komt denk ik doordat het roer aan de schuin naar beneden lopende spiegel draait en hangt waardoor het roer bij wat meer uitslag naast de stroom van de propeller komt.

mbt de schroef, goed dat je dit zegt, ik heb me dat nog niet eens gerealiseerd.

Ik heb de prop er even afgehaald en daar staat alleen 7.5 op.
op de onderdelenillustratie staan de volgende


8,9 en 8.5 lijken me dan de diameter.

de spoed lijkt me dan 7.5 maar zoveel keus lager te gaan staan hier niet.

Welke spoed zou beter voor dit pepernotenbootje zijn?
Zo hij groots varen kan, al is hij klein. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 14:59 #1526534

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8311
Mengsel problemen, maar ook groot olieverbuik is te zien aan de kleur van de tip va de bougie. Die moet van een beetej bruin geel in het midden naar koffie met melk bruin gaan aan de rand.

Als er zwart aan zit, is t niet goed. Dan loopt hij te rijk.

Kwa prop: het gaat om twee dingen die meestal niet goed gaan op een zeilbootje: De spoed is te groot, maar de rake ook. Een werkschroef heeft meer oppervlak van de cirkel bedekt met bladen en de bladen zijn meer symetrsich. Standaard woorden BBM's geleverd met een prop voor een rubberbootje van 100kg of zo. Een werkschroef is gewoon een heel ander ding.

Bijvoorbeeld: www.propellerrepairsaustralia....p-4-blades-propeller

Hiervoor is het denk ik het handigst om een dealer te raadplegen. En ja dat scheelt ontzettend. Het roken kan ook zomaar daarvandaan kommen: te hoog koppel bij te weinig toeren.
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 15:03 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 15:33 #1526542

Als ik zo eens rond google is de aanbevolen olie voor deze motortjes 10W30. Wellicht nog wel bouwjaar afhankelijk maar dat kan ik zo niet zien.
De 25W40 is een stukje dikker. wellicht dat dit het roken kan verklaren...
Eerst maar eens zeker weten dat de goede olie erin zit?
Laatst bewerkt: 05 dec 2023 15:35 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 21:30 #1526609

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Joop66 schreef :
Mengsel problemen, maar ook groot olieverbuik is te zien aan de kleur van de tip va de bougie. Die moet van een beetej bruin geel in het midden naar koffie met melk bruin gaan aan de rand.

Als er zwart aan zit, is t niet goed. Dan loopt hij te rijk.
Scope: De bougiepunt is grijs en droog en is verder zoals je beschrijft en lijkt me duiden op genoeg verbranding. Vandaar ook het lopen op 1 cilinder, of slechte vonk oid uitgesloten.


Kwa prop: het gaat om twee dingen die meestal niet goed gaan op een zeilbootje: De spoed is te groot, maar de rake ook. Een werkschroef heeft meer oppervlak van de cirkel bedekt met bladen en de bladen zijn meer symetrsich. Standaard woorden BBM's geleverd met een prop voor een rubberbootje van 100kg of zo. Een werkschroef is gewoon een heel ander ding.

Bijvoorbeeld: www.propellerrepairsaustralia....p-4-blades-propeller

Scope: Mooie propeller! Het staat mij bij dat je niet zomaar een Hight trust/Bigfoot in Mercury termen op een gewone motor kan zetten omdat je dat de motor te zwaar zou belasten. En een high Trust/Bigfoot een wat lager koppel heeft middels de tandwielen heeft omdat te compenseren.

Hiervoor is het denk ik het handigst om een dealer te raadplegen. En ja dat scheelt ontzettend. Het roken kan ook zomaar daarvandaan kommen: te hoog koppel bij te weinig toeren.

Ik ga eens navraag doen naar de mogelijkheden voor deze motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 05 dec 2023 21:38 #1526610

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Stefanvanvee schreef :
Als ik zo eens rond google is de aanbevolen olie voor deze motortjes 10W30. Wellicht nog wel bouwjaar afhankelijk maar dat kan ik zo niet zien.
De 25W40 is een stukje dikker. wellicht dat dit het roken kan verklaren...
Eerst maar eens zeker weten dat de goede olie erin zit?

Ik heb het nog even dank zij je opmerking gecheckt,


Dus het lijkt erop dat het kan zolang het boven 4 graden is. Nou krijg ik de indruk dat platbodemzeilers mooi weer zeilers zijn.... :lol: dus dat er 25W40 in zit zou kunnen kloppen.
Maar om zeker te weten gooi ik het eruit en vernieuw het. met zoals je zei de 10W30 die een groter bereik heeft.

Hoe zou een dikkere olie binnen haar temperatuurbereik meer kunnen roken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 8hp 4 takt rookt uit stationaire uitlaat. 06 dec 2023 05:24 #1526628

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3744
Mocht je last hebben van lekkende zuigerveren, begreep ik altijd dat een dikkere olie minder lekt...
Maar of dat nou zoveel uitmaakt?
Als klep geleiders of zuigerveren lekken zal die roken..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl