Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 08:29 #1544548

  • Ruud1960
  • Ruud1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
In mijn stalen schip staat een 10 pk Sabb diesel (type G). Er zit een droge uitlaat op. Voor de derde keer is de uitlaatbocht, bij de spiegel net boven de koelwaterinjectie doorgeroest. Er kan uiteraard weer een nieuw bochtje ingelast worden, weer goed voor de komende 15 jaar.
Ik overweeg echter om een natte uitlaat te installeren. Dat is tegenwoordig toch wel gebruikelijk. Voordeel is dan ook dat ik die lange hete uitlaat in de motorruimte en de bun kwijt ben en veilig een of twee zeilen in de bun kan stouwen zonder bang te zijn dat ze tegen de uitlaat komen.

In het Vetus-boek ziet het er prachtig uit, maar voordat ik besluit een vrij goed werkend systeem te vervangen, ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben opgedaan met het overgaan van droge op natte uitlaat bij een oudere motor. Zijn er ook nadelen?



De foto moet een kwart slag rechtsom gedraaid worden...
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 08:30 door Ruud1960.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 08:41 #1544550

Sabb G nmodel 10Pk kan prima draaien op een natte uitlaat.
Scheelt je ook een hoop geluid en warmte in ruimtes waar de uitlaat doorloopt.
Wel zou ik de uitlaatdoorvoer vervangen voor een demontabelmodel ipv een aangelaste doorvoer aan je romp.

Vanaf de motor wel een uitlaatbocht met waterinjectie gebruiken,...dan rubber uitlaatslang, waterdemper en dan weer met rubber slang naar je doorvoer.

Buffercapaciteit van je uitlaatsysteem moet wel voldoende zijn zodat bij terugloop er geen water in je uitlaat van de kop kan komen.

Nadeel,...als de motor niet gelijk wil starten en systeem is niet goed aangelegd heb je kans op waterslag.

PS.
Sabb 10PK model G.....eentje met keerschroef ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 08:42 #1544551

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Begrijp ik nu goed dat dit een systeem betreft waarbij er aan het eind van de uitlaat alsnog koelwater geinjecteerd wordt? In dat geval zou je ook, gegeven dat het om een stalen schip gaat, kunnen overwegen om er een "echte" droge uitlaat van te maken, met een eigen afvoer voor het koelwater. Door de vettigheid van diesel uitlaatgassen roesten droge uitlaten normaal gesproken niet zo snel door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 09:41 #1544571

  • Ruud1960
  • Ruud1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
@Knar: Ja, water apart naar buiten zou ook een optie zijn. Misschien wordt het nu voor de spiegel ingespoten om de verf op de spiegel bij de uitlaat niet te heet te laten worden?

@De Optimaal: Ik neem aan dat de grote Sabb-demper direct op de cilinderkop blijft zitten, en dat daarachter het stuk met waterinjectie komt? De lange demper verderop onder de kuip zou dan worden vervangen door zo'n "wc-eend"?
Ja, het is een Sabb met de draaibare schroefbladen.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 09:48 door Ruud1960. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 10:43 #1544594

Ook een optie is de droge uitlaat te houden en deze zoveel als mogelijk in rvs te maken.

Een droge uitlaat heeft m.i. teveel voordelen. De hitte is te verhelpen door alles goed te isoleren met een isolatiematras.


Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 10:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 10:51 #1544600

"grote Sabb-demper direct op de cilinderkop blijft zitten" ja die blijft zitten.....als je een foto post is het duidelijker...en ja die WC eend komt op het eind vlak voor je huiddoorvoer.

Draaibare schroefbladen.....een keerschroef....vorig jaar nog 1 gereviseerd...mooi ding....met vol gas kruipend naar een plekje....of in volgas van vooruit naar achteruit....hele subtiele bediening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 04 mrt 2024 11:43 #1544610

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Ruud1960 schreef :
@Knar: Ja, water apart naar buiten zou ook een optie zijn. Misschien wordt het nu voor de spiegel ingespoten om de verf op de spiegel bij de uitlaat niet te heet te laten worden?
Kan me nauwelijks voorstellen, daarvoor is het te ver van de motor af. Ik heb zelf ook een stalen boot met een droge uitlaat, zij het met een gesloten kielkoeling, en dat geeft geen enkel probleem op dat gebied.
Wel zal de uitlaat meer lawaai maken en zul je er, zo die er niet al zit, een demper tussen moeten zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Natte uitlaat voor Sabb diesel 10 pk 06 mrt 2024 10:32 #1545026

  • Ruud1960
  • Ruud1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Dank jullie voor de reacties.
Ik heb voorkeur de natte uitlaat. Mocht die niet in te passen zijn, dan zal er een nieuw stukje pijp ingelast moeten worden en kan ik overwegen om geen waterinjectie (net voor de spiegel) meer toe te passen. De warmtedeken is dan ook een goede optie om dan geen hete pijp in de bun te hebben. In mei gaat het schip de kant op voor montage van een boegschroefje en voor de uitlaatreparatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl