Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag klapschroef.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 07:42 #1568234

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Afgelopen winter hebben we een bootje opgeknapt voor mijn zoon. Hierin stond oorspronkelijk een Vire7 inboard 2 tact motor. Deze is defect geraakt en vervangen door een aanhangmotor op de spiegel.
We vonden dit niet fijn varen, dus hebben we deze winter een Farymann 7pk dieseltje ingebouwd. Schroefas en doorvoer vervangen (ingelopen, uitgelubberd en versleten). We hebben echter de klapschroef (Gori) behouden. Deze leek op het eerste gezicht ook passend voor Farymann.

We hebben de schroef voor plaatsing helemaal nagelopen. Deze was behoorlijk spelingsvrij. Wel oud, maar zeker niet op volgens ons. Bladen bewegen uiterst soepel, met de hand op het droge een draai aan de as en de bladen klappen uit.

Echter... in het water komen we wat problemen tegen. Als hij achteruit de box uit vaart, klapt de schroef netjes uit, en heeft hij direct aandrijving. Achteruit varend, in de neutraal, dan in de vooruit, heeft hij vaak geen aandrijving. We denken dat, op een of andere manier, dan de bladen ingeklapt blijven. De motor komt erg makkelijk op toeren. Een beetje goochelen met het gas, en dan pakt hij wel.
Stil liggend in de box, hebben we dit niet kunnen herhalen. Varend nu een aantal keer...

Heeft iemand enig idee waar we dit moeten zoeken?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 07:59 #1568236

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8306
Zit er een "stop" op om te voorkomen dat de bladen te ver openklappen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 08:06 #1568239

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Ilex schreef :
Zit er een "stop" op om te voorkomen dat de bladen te ver openklappen?
Geen idee. Ding is puur brons. Bladen klappen open en staan in de open stand tegen de naaf.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 09:01 #1568252

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8096
Koezt schreef :
Afgelopen winter hebben we een bootje opgeknapt voor mijn zoon. Hierin stond oorspronkelijk een Vire7 inboard 2 tact motor. Deze is defect geraakt en vervangen door een aanhangmotor op de spiegel.
We vonden dit niet fijn varen, dus hebben we deze winter een Farymann 7pk dieseltje ingebouwd. Schroefas en doorvoer vervangen (ingelopen, uitgelubberd en versleten). We hebben echter de klapschroef (Gori) behouden. Deze leek op het eerste gezicht ook passend voor Farymann.

We hebben de schroef voor plaatsing helemaal nagelopen. Deze was behoorlijk spelingsvrij. Wel oud, maar zeker niet op volgens ons. Bladen bewegen uiterst soepel, met de hand op het droge een draai aan de as en de bladen klappen uit.

Echter... in het water komen we wat problemen tegen. Als hij achteruit de box uit vaart, klapt de schroef netjes uit, en heeft hij direct aandrijving. Achteruit varend, in de neutraal, dan in de vooruit, heeft hij vaak geen aandrijving. We denken dat, op een of andere manier, dan de bladen ingeklapt blijven. De motor komt erg makkelijk op toeren. Een beetje goochelen met het gas, en dan pakt hij wel.
Stil liggend in de box, hebben we dit niet kunnen herhalen. Varend nu een aantal keer...

Heeft iemand enig idee waar we dit moeten zoeken?

Dit klinkt als schranken van de lagerpunten.

Als je vooruit draait, vangen de bladen onmiddelijk waterdruk, ook als ze nog deels ingeklapt zijn. Maar dus ook zijwaartse weerstand.

Dus toch te veel speling. Ik zou zeggen, vooral zijwaarts (tangentieel) in het huis, waardoor de bladen kunnen klemmen op de assen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 09:52 #1568266

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Ok. Die kan ik volgen. Binnenkort dus maar eens even te water om te checken. Thanks
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 10:48 #1568289

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7482
Een klapschroef is geschikt voor een bepaalde draairichting. Mogelijk heeft de "nieuwe motor" een andere draairichting van de schroefas. Ja, dan werkt het niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 12:08 #1568314

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
brambo schreef :
Een klapschroef is geschikt voor een bepaalde draairichting. Mogelijk heeft de "nieuwe motor" een andere draairichting van de schroefas. Ja, dan werkt het niet goed.
Thanks. Hier niet van toepassing.

Zowel Farymann (18W = linksdraaiend, met keerkoppeling rechtsdraaiend (keerkoppeling keert draairichting om)) als de Vire 7 (met geïntegreerde keerkoppeling) vragen een rechtse schroef. Toegepaste schroef is ook rechtsdraaiend. Logisch ook, anders werkte alles wel, maar andersom (boot vaart vooruit met kk in achteruit en anderom).

Nu kunnen we gewoon vooruit varen en achteruit varen, maar het wisselen van achteruit naar vooruit gaat soms niet goed.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 15:36 #1568376

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1040
Ik ken dat verschijnsel ook, niet direct willen wisselen van achteruit naar vooruit. Heb er een paar jaar mee doorgevaren maar dat voelde niet prettig bij manoeuvreren in nauwe ruimtes.

Vermoedelijk toch slijtage, kon geen andere verklaring vinden. Ik heb de klapschroef uiteindelijk afgedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 18:41 #1568415

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
jmarinis schreef :
Ik ken dat verschijnsel ook, niet direct willen wisselen van achteruit naar vooruit. Heb er een paar jaar mee doorgevaren maar dat voelde niet prettig bij manoeuvreren in nauwe ruimtes.

Vermoedelijk toch slijtage, kon geen andere verklaring vinden. Ik heb de klapschroef uiteindelijk afgedankt.
Dat heeft hij er idd ook mee. Niet prettig dat je je elke keer af moet vragen of hij het wel doet.
En ik kan niet verklaren waarom alleen bij wisselen van achteruit naar vooruit. Vooruit naar achteruit kan ik me voorstellen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 18:54 #1568419

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 353
Weet je zeker dat de schroefas vooruit ook draait? Ik heb wel eens een kk gehad die dat niet altijd deed.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 24 juni 2024 21:08 #1568436

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Zou toch eens kijken naar je keerkoppeling.
Heb zelf ooit een boot gekocht waar een verkeerde klapschroef op zat.
In achteruit perfect, in vooruit slippend, koppeling na laten zien, was perfect. Bleek later dat de rechtsdraaiende schroef niet geschikt was voor de keerkoppeling, moest linksdraaiend zijn.
Ander schroef er op…. Gelijk perfect!
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 06:12 #1568454

Als het een Hurth KK is staat er een sticker bij de uitgaande as met de aanduiding HBW50 xR of xL
x is de reductie R of L is voor Rechtse of Linkse schroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 07:18 #1568469

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Om het linksdraaiend vs rechtsdraaiend verhaal de wereld uit te helpen;

De Farymann is linksdraaiend. Hieraan zit een TMC40 keerkoppeling. De TMC40 moet aan een linksdraaiende motor. De uitgaande as draait in de tegenovergestelde richting in de vooruit. Rechtsdraaiend dus. De schroef is ook rechtsdraaiend.





In de box, geeft vooruit schakelen direct schroefwater. In de box geeft achteruit schakelen ook direct schroefwater.
Echter, beweegt de boot achteruit (box uitvaren), is er soms (ook niet altijd) geen aandrijving wanneer van achteruit naar vooruit wordt geschakeld.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 25 juni 2024 07:21 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 07:55 #1568482

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7482
De draairichting van een schroef wordt gezien vanaf de achterzijde van de boot en niet vanaf het vliegwiel.

Een veel voorkomend misverstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 08:07 #1568486

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
brambo schreef :
De draairichting van een schroef wordt gezien vanaf de achterzijde van de boot en niet vanaf het vliegwiel.

Een veel voorkomend misverstand.
Bram... Het vliegwiel bij deze motor zit aan de achterkant. Draairichting vliegwiel en draairichting uitgaande as zijn dus hetzelfde. Zoals ook in het datasheet wat ik 1 bericht eerder quootte te zien is.
DAT deel zit goed!
Vooruit en achteruit werken. Alleen het wisselen tussen achteruit en vooruit niet altijd. Vooruit naar achteruit nog geen problemen gehad.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 08:24 #1568489

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13477
Koezt schreef :
Om het linksdraaiend vs rechtsdraaiend verhaal de wereld uit te helpen;

De Farymann is linksdraaiend. Hieraan zit een TMC40 keerkoppeling. De TMC40 moet aan een linksdraaiende motor. De uitgaande as draait in de tegenovergestelde richting in de vooruit. Rechtsdraaiend dus. De schroef is ook rechtsdraaiend.





In de box, geeft vooruit schakelen direct schroefwater. In de box geeft achteruit schakelen ook direct schroefwater.
Echter, beweegt de boot achteruit (box uitvaren), is er soms (ook niet altijd) geen aandrijving wanneer van achteruit naar vooruit wordt geschakeld.
toch ook maar even kijken wat de as doet, dwz haperen KK uitsluiten
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 09:20 #1568501

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
toch ook maar even kijken wat de as doet, dwz haperen KK uitsluiten
Goed plan.

Ook het controleren van de middenstand van de schakelhendel staat op de planning. (oftewel of de schakelhendel wel echt in het midden staat tussen voor- en achteruit. Die zit immers gewoon geklemd op de as. Heb alleen nog geen goed idee hoe ik dat kan meten. Misschien een 1:1 printje van de keerkoppeling op een stukje hout met een uitsparing voor de as. Vastzetten zodat de middenstand klopt, en dan de beide uiterste standen controleren.

Als hij iets uit het midden zit, is het mogelijk dat we de achteruit wel goed kunnen schakelen, maar de vooruit minder. Zou wel gek zijn, je hoort namelijk wel de "klunk" van de conus die ingrijpt. Vaart de boot vooruit, dan gaat hij ook prima. Vaart probleemloos 5 knopen (GPS en Log). Lijkt me prima voor een 25 voeter.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 09:21 #1568502

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Koezt schreef :
brambo schreef :
De draairichting van een schroef wordt gezien vanaf de achterzijde van de boot en niet vanaf het vliegwiel.

Een veel voorkomend misverstand.
Bram... Het vliegwiel bij deze motor zit aan de achterkant. Draairichting vliegwiel en draairichting uitgaande as zijn dus hetzelfde. Zoals ook in het datasheet wat ik 1 bericht eerder quootte te zien is.
DAT deel zit goed!
Vooruit en achteruit werken. Alleen het wisselen tussen achteruit en vooruit niet altijd. Vooruit naar achteruit nog geen problemen gehad.

Kan het zijn dat de schroef blijft draaien als je de motor in zn vrij zet (door de centrifugaalkracht/langsstromend water, etc?

Een ander veelvoorkomend probleem bij (2-blads) klapschroeven is dat er bij achteruitslaan wel wat toeren nodig zijn om de schroef uit te laten klappen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 09:26 #1568504

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
trotti schreef :
Koezt schreef :
brambo schreef :
De draairichting van een schroef wordt gezien vanaf de achterzijde van de boot en niet vanaf het vliegwiel.

Een veel voorkomend misverstand.
Bram... Het vliegwiel bij deze motor zit aan de achterkant. Draairichting vliegwiel en draairichting uitgaande as zijn dus hetzelfde. Zoals ook in het datasheet wat ik 1 bericht eerder quootte te zien is.
DAT deel zit goed!
Vooruit en achteruit werken. Alleen het wisselen tussen achteruit en vooruit niet altijd. Vooruit naar achteruit nog geen problemen gehad.

Kan het zijn dat de schroef blijft draaien als je de motor in zn vrij zet (door de centrifugaalkracht/langsstromend water, etc?

Een ander veelvoorkomend probleem bij (2-blads) klapschroeven is dat er bij achteruitslaan wel wat toeren nodig zijn om de schroef uit te laten klappen.

Groeten,
Johnnie
Dat blijven draaien zou goed kunnen idd. Maar dan zou hij toch op zich ook vooruit moeten willen? Als de bladen uitgeklapt blijven staan?

En dat tweede punt wat je noemt, dat is dus het gekke. Achteruit gaat hij zonder haperen (tot nu toe). Dat dat soms minder goed gaat weet ik en dat is ook logisch. krachten op de bladen in de achteruit proberen deze juist in te klappen. Maar achteruit gaat dus goed...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 25 juni 2024 20:51 #1568630

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
Wat ook mogelijk is dat het aan de schroefbladen zelf ligt, al dan niet in combinatie met de rompvorm. Dit ervoer ik toen in een klapschroef monteerde. Het mechanisme werkte vlekkeloos op de wal en in de box, maar op het water klapte de schroef vooral in zijn achteruit niet of zeer moeizaam uit. Frustrerend en gevaarlijk want beheerst aanleggen was vrijwel onmogelijk. Na het monteren van (alleen) andere bladen was het probleem volledig opgelost.
Zie hiervoor dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...apschroef-experiment
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 juni 2024 20:55 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 03 juli 2024 12:27 #1569962

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Nog even een nabrander. Na enig zoekwerk bleek de keerkoppeling zelf de boosdoener. Deze was dusdanig versleten dat de conus permanent slipte. Zowel de conus, als iig het tandwiel voor de vooruit, waren compleet op. Conus alleen was nog wel te fixen, maar de tandwielen zijn niet (of vrijwel niet) verkrijgbaar.
Konden gunstig aan een nieuwe komen (200 euro duurder als een gereviseerde) dus dat maar gedaan.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag klapschroef. 03 juli 2024 14:00 #1569982

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13477
voila, zo zie je maar weer
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl