Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: coolant pomp vp 2003

coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 18:24 #1568991

bij toeval kwam ik vandaag in Denemarken in de Kleine Belt een bevriende zeiler tegen die om een sleepje vroeg (geen wind). Het bleek dat de pullischijf van de coolant pomp er afgevallen was en er dus geen koelmiddel meer rondgepompt werd.

fotoos van motor en schijf bijgaand.

het is niet duidelijk hoe de schijf bevestigd is geweest, waardoor ie los geraakt is en hoe die weer terug te zetten.

de pomp is 5 jaar geleden in zijn geheel vervangen.

graag advies





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 19:02 #1569001

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1370
Ik denk dat er wat gebroken is?
Het dikkere stuk as wat nog in de pulley zit, is waarschijnlijk klempassing.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 19:11 #1569003

Uhh zie ik een deels holle as?
Laatst bewerkt: 27 juni 2024 19:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 19:18 #1569005

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7132
kansloze constructie
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 19:55 #1569008

Jollenbaas schreef :
Uhh zie ik een deels holle as?

Bij krimp verbindingen wordt dit wel meer gedaan. Een holle as krimpt sneller en meer dan een massieve as. In dit geval doen ze dat ivm het lager met rubberseal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 27 juni 2024 22:27 #1569026

Aha weer wat geleerd.
Laatst bewerkt: 27 juni 2024 22:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 08:14 #1569049

De Optimaal schreef :
Jollenbaas schreef :
Uhh zie ik een deels holle as?

Bij krimp verbindingen wordt dit wel meer gedaan. Een holle as krimpt sneller en meer dan een massieve as. In dit geval doen ze dat ivm het lager met rubberseal

welk deel is er in deze constructie dan warm gestookt? niet de as neem ik aan, maar de pulli schijf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 09:34 #1569060

Tijdelijke reparatie met juiste type Loctite.
Of schroefdraad tappen in gat op as en gaatje boren in hart van de pulley. En dan een boutje met zware sluitring erin en goed aandraaien.
Beide methodes tegelijk kan natuurlijk ook. En dan thuis goed (laten) repareren.
Ik zelf zou voor de Loctite gaan.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 10:07 #1569064

Volgens mij heb je deze nodig:

Onderdeel 11 met onderdeelnummer 860359 van de circulatiepomp:
www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54143671

Wellicht los ergens verkrijgbaar zoals hier:
coastalrides.co.uk/product/vol...-pump-bearing-860359

Er is ook een revisiesetje beschikbaar waar deze bij zit met onderdeelnummer 876270.

Misschien is ergens een 2e hands circulatiepomp vandaan halen goedkoper.

Of je bouwt de motor om zodat die met een externe elektrische circulatiepomp gaat werken (goedkoopst wellicht, maar meer werk?). En dus de v-snaar vervangen door een exemplaar voor directe koeling.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 10:21 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 10:23 #1569065

SimondeDanser schreef :
Tijdelijke reparatie met juiste type Loctite.
Of schroefdraad tappen in gat op as en gaatje boren in hart van de pulley. En dan een boutje met zware sluitring erin en goed aandraaien.
Beide methodes tegelijk kan natuurlijk ook. En dan thuis goed (laten) repareren.
Ik zelf zou voor de Loctite gaan.

Mvg Felix

duursma.nl/blog/cilindrisch-bevestigen-met-LOCTITE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 11:29 #1569072

Ankeraar32 schreef :
De Optimaal schreef :
Jollenbaas schreef :
Uhh zie ik een deels holle as?

Bij krimp verbindingen wordt dit wel meer gedaan. Een holle as krimpt sneller en meer dan een massieve as. In dit geval doen ze dat ivm het lager met rubberseal

welk deel is er in deze constructie dan warm gestookt? niet de as neem ik aan, maar de pulli schijf?
Het kan ook zijn dat ze de pomp in een diepvries hebben gelegd om de as te laten krimpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 11:34 #1569075

De oplossing met loctite en een borgschroefje in de as lijkt wel haalbaar.

De lokale VP dealer in Denemarken ziet weinig heil in reparatie en wil er een ander pomp in zetten. Maar ja, de huidige pomp is 5 jaar geleden door diezelfde dealer vernieuwd. Het asje laat zich gemakkelijk rond draaien, pomp zelf lijkt OK.

Volgens deze dealer is het zwarte busje op de foto in de pulli een krimpbus. Die is dus netjes in de pulli blijven zitten. Het asje lijkt cylindrisch en de pulli heeft er wellicht met een perspassing op gezeten. Daar bestaat blijkbaar speciale Loctite voor volgens de site van Duursma.

Een nieuwe pomp kan na 5 jaar dezelfde problemen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 11:56 #1569080

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14518
mogelijk wordt de pulli te zwaar belast door de V-snaar/dynamo.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 14:13 #1569102

Ankeraar32 schreef :
De oplossing met loctite en een borgschroefje in de as lijkt wel haalbaar.

De lokale VP dealer in Denemarken ziet weinig heil in reparatie en wil er een ander pomp in zetten. Maar ja, de huidige pomp is 5 jaar geleden door diezelfde dealer vernieuwd. Het asje laat zich gemakkelijk rond draaien, pomp zelf lijkt OK.

Volgens deze dealer is het zwarte busje op de foto in de pulli een krimpbus. Die is dus netjes in de pulli blijven zitten. Het asje lijkt cylindrisch en de pulli heeft er wellicht met een perspassing op gezeten. Daar bestaat blijkbaar speciale Loctite voor volgens de site van Duursma.

Een nieuwe pomp kan na 5 jaar dezelfde problemen geven.

Je hebt best kans dat de pomp het met Loctite veel langer uithoudt dan 5 jaar. In feite wordt de pulley daarmee op de as gelijmd. Ik zou ook voor deze optie gaan. Is waarschijnlijk ook (veel) goedkoper dan een nieuwe pomp.
Alleen als de pulley er ooit weer af moet zal hij warm gemaakt moeten worden. Op zich niet erg, maar daardoor zou de seal kunnen beschadigen.
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 14:15 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 14:45 #1569107

Er staat nogal wat mechanische druk en beweging op het gelijmde waarbij het krachtenspel roteert met de snelheid afhankelijk van het toerental en spanning op de snaar. Ik zou heel goed kijken of Loctite hier wel een geschikt product voor heeft. Het is namelijk geen schroefdraad borgen, maar echt permanent verlijmen die alle mechanische stress moet aankunnen. Daar heeft Loctite misschien ook producten voor, maar dan zit je ook al snel tegen een op epoxy gebaseerd product aan dat is ook van andere merken te verkrijgen zoals Bison metaal-metaal epoxy.

Maar ik blijf twijfels hebben hebben over de mechanische stress.

Dat te hebben gezegd: niet geschoten is altijd mis. Ik zou er wel rekening mee houden dat het mogelijk niet al te lang gaat houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 14:49 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 16:56 #1569135

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1009
De passing is door dat gejutter op de as natuurlijk verre van goed.
Reparateur kan hier natuurlijk geen enkele vorm van garantie op geven en kiest daarom t zekere voor t onzekere.
Ik denk dat t heel moeilijk wordt om de poully goed op de as te krijgen.
Voor nood kun je t altijd proberen natuurlijk.
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 16:58 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 21:22 #1569161

Orange Sunset schreef :
Er staat nogal wat mechanische druk en beweging op het gelijmde waarbij het krachtenspel roteert met de snelheid afhankelijk van het toerental en spanning op de snaar. Ik zou heel goed kijken of Loctite hier wel een geschikt product voor heeft. Het is namelijk geen schroefdraad borgen, maar echt permanent verlijmen die alle mechanische stress moet aankunnen. Daar heeft Loctite misschien ook producten voor, maar dan zit je ook al snel tegen een op epoxy gebaseerd product aan dat is ook van andere merken te verkrijgen zoals Bison metaal-metaal epoxy.

Maar ik blijf twijfels hebben hebben over de mechanische stress.

Dat te hebben gezegd: niet geschoten is altijd mis. Ik zou er wel rekening mee houden dat het mogelijk niet al te lang gaat houden.
Je hebt de link die ik gestuurd heb zeker niet geopend? Loctite heeft niet alleen producten voor schroefdraadborging, maar juist ook voor dit soort problemen. En als je dat goed gebruikt is het waarschijnlijk sterker dan het ooit geweest is.
Ik denk dat Loctite 648 zal voldoen. Als blijkt dat er toch aardig wat ruimte is ontstaan zal het mogelijk type 638 worden. Beide hebben een sterkte op afschuiving van 31 Nmm. Nou dat draai je met een waterpompje echt niet af. En voor de prijs repareer je het niet op een andere wijze en koop je zeker geen andere pomp. En als je het voor montage goed ontvet dan denk ik dat het net zo lang gaat houden tot de pomp ooit uit elkaar moet om de lagers te vervangen. Ik zou er niet bang voor zijn tenminste.
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 22:11 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 28 juni 2024 22:42 #1569167

Link gemist, maar ik weet dat Loctite meer maakt dan schroefdraad borging en afdichting. Maar ik ben benieuwd, dit is een hol asje? Ik ben toch wel benieuwd of de spanning van de v-snaar niet teveel stress veroorzaakt. Misschien is het handig om de handleiding van het revisiesetje op te kop te tikken. Grote kans dat daarin beschreven staat welk middel / manier gebruikt dient te worden om de as aan de poelie te bevestigen. Misschien hoort er ook zo’n middel tussen.

Of het is alleen pers natuurlijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 juni 2024 22:45 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 30 juni 2024 08:49 #1569332

Nog eens goed gekeken naar de constructie en wat opvalt is dat de v snaar niet boven de bevestiging van de poelie op het asje loopt, maar zo'n 4 cm daarnaast. Vandaar dat de pulley het uiterlijk van een hoedje heeft. Er komt dus een flinke kracht op de bevestigng op het asje (koppel)

Ik kreeg langs andere weg een tip om een Taperlock pulley er op te zetten, maar dan zou met afstandhouders een 2e pulley op de juiste plaat er tegen aan gemaakt moeten worden.

Als dat precies genoeg gebeurd zou de pulley toch niet te veel slingeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 30 juni 2024 10:25 #1569354

Ankeraar32 schreef :
Nog eens goed gekeken naar de constructie en wat opvalt is dat de v snaar niet boven de bevestiging van de poelie op het asje loopt, maar zo'n 4 cm daarnaast. Vandaar dat de pulley het uiterlijk van een hoedje heeft. Er komt dus een flinke kracht op de bevestigng op het asje (koppel)

Ik kreeg langs andere weg een tip om een Taperlock pulley er op te zetten, maar dan zou met afstandhouders een 2e pulley op de juiste plaat er tegen aan gemaakt moeten worden.

Als dat precies genoeg gebeurd zou de pulley toch niet te veel slingeren?
De V-snaar loopt waarschijnlijk boven het gedeelte waar het lager in het huis zit. Zo drukt de V-snaar recht op het lager zodat het lager niet kapot gaat. Normale constructie.
Dit is niet te veranderen want het loopvlak van de pulley verandert daarmee. En dat past dan niet meer met het loopvlak van de krukaspulley. Dus als je naar een taperlock pulley toe wilt zal je moeten zorgen dat de loopvlakken van de pulleys (ook van je dynamo) exact in hetzelfde vlak blijven. Lijkt mij niet eenvoudig of je moet een pulley speciaal voor de waterpomp laten maken waarin dan een taperlock past. Dat laatste zal geen goedkope oplossing zijn. Bovendien moet voor een taperlock je as helemaal gaaf zijn. Deze is nu beschadigd.
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 10:27 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 30 juni 2024 17:21 #1569403

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
Ankeraar32 schreef :
Nog eens goed gekeken naar de constructie en wat opvalt is dat de v snaar niet boven de bevestiging van de poelie op het asje loopt, maar zo'n 4 cm daarnaast. Vandaar dat de pulley het uiterlijk van een hoedje heeft. Er komt dus een flinke kracht op de bevestigng op het asje (koppel)

Ik kreeg langs andere weg een tip om een Taperlock pulley er op te zetten, maar dan zou met afstandhouders een 2e pulley op de juiste plaat er tegen aan gemaakt moeten worden.

Als dat precies genoeg gebeurd zou de pulley toch niet te veel slingeren?

Voor de beeldvorming

cpimg.tistatic.com/06654297/b/5/extra-06654297.jpg

Lijkt me een goed alternatief.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juni 2024 17:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

coolant pomp vp 2003 11 aug 2024 08:12 #1577335

uiteindelijk gaatje door poelie geboord, poelie op een aladdin kacheltje gelegd en met een thermometer er op tot 175 graden C verwarmd. schoof zo op het asje. door het gaatje geen luchtinsluiting en goed kunnen zien of ie er helemaal op zit. gaatje ook doorgeboord tot in het asje, M4 tappen, boutje er in met rode loctite en klaar. slingert niet.





mijn vriend had er al een nieuwe pomp op laten zetten, nu heeft hij een reserve pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl