Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed?

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 27 juli 2024 16:27 #1574417

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
Ik ben een beetje in de motor gedoken laatst en heb het koelwater-systeem helemaal schoon gemaakt (directe koeling).

Nu vroeg ik me af: hoe warm is eigenlijk in orde voor deze motor? Ik kan dat soort info niet vinden in het handboek (maar misschien keek ik met mijn neus?)
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 27 juli 2024 16:46 #1574427

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Woodstock schreef :
Ik ben een beetje in de motor gedoken laatst en heb het koelwater-systeem helemaal schoon gemaakt (directe koeling).

Nu vroeg ik me af: hoe warm is eigenlijk in orde voor deze motor? Ik kan dat soort info niet vinden in het handboek (maar misschien keek ik met mijn neus?)
55 a 60 Celsius. Die temperatuur wordt geregeld door het thermostaat.
Laatst bewerkt: 27 juli 2024 16:47 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 28 juli 2024 06:57 #1574539

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
Ah, dankjewel!
En heb ik daar overheen gelezen of is dat zulke algemene informatie dat dat als bekend wordt aangenomen?

Geldt deze temperatuur voor alle dieselmotoren? Of is dat te makkelijk gedacht?

En wat gebeurd er als een motor te warm draait? Want de temperatuur-waarschuwer piept toch pas veel later? Ik dacht bij een graad of 95?
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 28 juli 2024 06:59 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 28 juli 2024 07:22 #1574548

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Woodstock schreef :
Ah, dankjewel!
En heb ik daar overheen gelezen of is dat zulke algemene informatie dat dat als bekend wordt aangenomen?

Geldt deze temperatuur voor alle dieselmotoren? Of is dat te makkelijk gedacht?

En wat gebeurd er als een motor te warm draait? Want de temperatuur-waarschuwer piept toch pas veel later? Ik dacht bij een graad of 95?
Motoren met indirecte koeling draaien met een temperatuur van 95 celsius. Als je met een direct gekoelde motor boven de 6o graden gaat draaien heb je enorme ketelsteen vorming.
Laatst bewerkt: 28 juli 2024 07:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 28 juli 2024 08:01 #1574555

In de handleiding van VP MD11/17 staat er iets over wanneer de thermostaat opent (zie screenshot, onderaan de pagina).

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 25 aug 2024 19:20 #1580735

  • zeilerd2
  • zeilerd2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
HOi, mag ik vragen wat je allemaal gedaan hebt aan je koelsysteem? Ik heb dezelfde motor en kijk naar dezelfde klus.

De thermostaat begint pas bij 60 graden met openen volgens mij, dus iets daar boven zou die moeten stabiliseren lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 26 aug 2024 07:18 #1580780

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
@zeilerd2
Ik heb alles waar ik bij kon losgehaald en schoongemaakt (slangen, impellerpomp, koperleiding naar thermostaat, beluchter). Thermostaat getest en goed bevonden.

In het systeem vond ik een heel klein mosseltje, wat fijn was, want toen wist ik dat ik de oorzaak van het te weinig water had gevonden.

Daarna alles weer in elkaar. Een havengenoot wist alles van motoren en zijn instructie maakte dat ik durfde beginnen.

Het enige wat ik nodig had waren afdichtingsringen voor het koperleidingwerk (=geen O-ring, maar een vierkant in doorsnee) en toen bij herstarten wat water lekte de tip om op de onderste plek (rechtsonder het blok in) twee van die ringen te plaatsen. 'Dat deden wij vroeger altijd'. Twee ringen had ik zelf niet durven bedenken, maar het werkt prima. Die ringen en pijpjes worden namelijk zonder verdere borging op zijn plek geduwd en dat extra ringetje deed de truuk.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A: Welke motortemperatuur is goed? 26 aug 2024 12:52 #1580837

  • zeilerd2
  • zeilerd2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Woodstock schreef :
@zeilerd2
Ik heb alles waar ik bij kon losgehaald en schoongemaakt (slangen, impellerpomp, koperleiding naar thermostaat, beluchter). Thermostaat getest en goed bevonden.

In het systeem vond ik een heel klein mosseltje, wat fijn was, want toen wist ik dat ik de oorzaak van het te weinig water had gevonden.

Daarna alles weer in elkaar. Een havengenoot wist alles van motoren en zijn instructie maakte dat ik durfde beginnen.

Het enige wat ik nodig had waren afdichtingsringen voor het koperleidingwerk (=geen O-ring, maar een vierkant in doorsnee) en toen bij herstarten wat water lekte de tip om op de onderste plek (rechtsonder het blok in) twee van die ringen te plaatsen. 'Dat deden wij vroeger altijd'. Twee ringen had ik zelf niet durven bedenken, maar het werkt prima. Die ringen en pijpjes worden namelijk zonder verdere borging op zijn plek geduwd en dat extra ringetje deed de truuk.

Mooi om te lezen, ik heb helaas 'het juiste mozzeltje' nog niet gevonden :S . Maar ik ben heel vergelijkbaar bezig, impeller vervangen, thermostaat gecheckt en behuizing schoongemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl