Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh 20 PK aandachtspunten?

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 08:15 #1577159

  • Totorore
  • Totorore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik wil van mijn open Drascombe de overstap maken naar een kajuitzeiljachtje. Het scheepje in kwestie heeft een oude Bukh 20 PK diesel met directe koeling. Geen benul van motoren (Ik ben mijn trouwe 4 tact bbm gewend die ik nauwelijks gebruik). Bij het starten veel herrie, stank en rook uit de (droge-?) uitlaat. Volgens de eigenaar hebben alle Bukh's dat. Klopt dat? Waar moet ik op letten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 09:31 #1577171

Nee dat hebben alleen versleten Bukh’s.

Ik zou letten op koude start, vermogen, kleur uitlaatgassen, motor- en koelwatertemperatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 09:34 #1577172

droge uitlaat ??? Bukh heeft een natte uitlaat !
Bukh is zowieso een herriebak in zoverre dat het een stamper is. Stank en rook ? wat voor stank, welke kleur rook ? (blauw is carterolie, zwarte is slechte verbranding en wit is koelings problemen bij een droge uitlaat )
Bukh heeft een directe buitenwaterkoeling, koelmantel van de cilinders zijn vaak verstopt, voetpakking van de cilinderbussen kunnen slecht zijn.
Relatief een zware motor voor zijn vermogen maar dat zijn al die motoren uit die tijd (vergelijkbare motoren VP MD2B, MD11C),...kilo's vliegwiel
Voor de rest een heel basic motortje, doet het bijna altijd wel.

Bij aanschaf verstandig een compressie meting op de cilinders te (laten) doen en een vacuum meting op de kleppen. Olie controle en indien mogelijk met een endoscoop de motor van binnen bekijken voor zover dat mogelijk is. Dit om evt schilfering van roestvorming in te schatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 09:47 #1577177

De Optimaal schreef :
droge uitlaat ??? Bukh heeft een natte uitlaat !
Ligt er maar net aan hoe je hem inbouwt, motorretje kan er niets aan doen wat voor een uitlaat systeem je er aan knoopt lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 11:44 #1577199

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1752
CaptainRob schreef :
De Optimaal schreef :
droge uitlaat ??? Bukh heeft een natte uitlaat !
Ligt er maar net aan hoe je hem inbouwt, motorretje kan er niets aan doen wat voor een uitlaat systeem je er aan knoopt lijkt mij.
Klopt, recent de Bukh/20 Pk met kielkoeling en droge uitlaat uit onze Staverse Jol vervangen door een wat modernere variant. Net als de oude MD Volvo Penta's vallen deze motoren bij gebruik in de pleziervaart in de categorie onverslijtbaar, mits ordentelijk onderhouden uiteraard. Als ze vlot starten en niet overmatig roken wanneer ze warm zijn, zit het meestal wel goed.Ze zijn mechanisch erg lawaaiig omdat ze voorzien zijn van een in tegengestelde richting draaiend contragewicht, aangedreven met een ketting, om trillingen te voorkomen.
Laatst bewerkt: 10 aug 2024 11:46 door Knar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 12:44 #1577207

  • Totorore
  • Totorore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank iedereen! Hier kan ik mee verder. Motortje zal best betrouwbaar zijn, maar behoeft ongetwijfeld wat meer TLC dan het van deze eigenaar kreeg. Heel veel meer positieve punten lees ik niet. Misschien toch maar rekening houden met vervanging door een wat recenter, stiller gereviseerd tweedehands exemplaar. Ik vond 20 PK voor een langkielertje van 4,5 ton ook wel weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 10 aug 2024 12:57 #1577210

houd er wel rekening mee met vervanging dat de oudere diesel motoren met een groot zwaar vliegwiel (Bukh, VP MD en MB series ) langzaam lopend zijn met veel koppel maar dat de massa van het vliegwiel erg door je boot dendert die je niet kan weg isoleren. De nieuwere dieseltjes lopen in een wat hogere toerental bereik, klinken meer als een naaimachine, hebben kleinere vliegwielen en zijn daardoor comfortabeler. Ze dreunen zowieso minder door je boot en het hogere toerental geluid is ook makkelijker weg te isoleren. Vaak hebben deze motoren ook een indirecte koeling dus lopen de motoren ook op een wat hogere bedrijfstemperatuur (85 graden) wat beter is voor je verbranding dan de 65 graden van de direct gekoelde motoren.
Ratio gewicht vermogen ligt ook beduidend beter dan de oude diesels...(VP MD11C 260 kg op 25PK, Bukh 260 kg op 20Pk....VP 2000 of 2010 serie liggen rond de 190 kg op 18 pk ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh 20 PK aandachtspunten? 11 aug 2024 07:49 #1577328

  • Totorore
  • Totorore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Geweldige tips. Dankjewel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl