madoc schreef :
Philip schreef :
Hij heeft al een dirigent. Dit motortje met zijn 360 graden krukas en balansas is toch wel uitzonderlijk qua loop en anders klinkt dan de meeste twee cilinders die een 180 graden krukas hebben. In de diesel wereld dan. Die balansas is al de dirigent
Ik begrijp dat 360 en 180 graden krukas niet. Een 1 cilindermotor takt motor heeft 720 graden nodig voor 1 arbeids proces. Een 2 cilinder heeft daarvoor 360 graden nodig. Dat is wat ik weet en begrijp.
bij 4T motoren geldt,
per cilinder per 2 omwentelingen (720 graden) een werkslag plaatsvind.
Een kruktap kan bij in lijn motoren 2 cilinders bevatten zodat de kruktap elke 360 graden een werkslag levert. (is dus nog steeds 720 graden per cilinder) Deze lijn opstelling noemen ze een Twin.
Hebben de cilinders elk een eigen kruktap die versprongen staan tov elkaar (V opstellingen, 180 graden gedraaid...etc) dan loopt de kruktap gelijk met de cilinder waar het aan gekoppeld is dus per 2 omwentelingen oftewel 720 graden.
Elke vorm van opstelling heeft zo zijn voor en tegens en ...zijn eigen geluid. De 2 cilinder BUKH is een Twin opstelling. VP heeft een 180 graden krukas voor 2 cilinders....
Bij een TWIn heb je dus 2 zuigers die dezelfde beweging maken maar dan met op dat moment een ander proces. bij opgaande kruk, 1 cilinder bezig met compressie terwijl de andere met de uitlaatslag bezig is, naar beneden....1 cilinder bezig met een inlaatslag terwijl de ander een werkslag heeft
Ze zijn inmiddels ook al bezig met 90 graden krukassen voor 2 cilinders.....en....offset van hartlijn zuiger (piston pen) t.o.v krukas center....geeft leuke bijkomstigheden als je dan de rotatie en slag karateristieken van een 4T erbij neemt.