De (natte) uitlaat van mijn Yanmar 2GM lekte, dus ik heb besloten om hem wat aandacht te geven. Op dit moment is de uitlaat alsvolgt opgebouwd:
- Slang van motor naar Vetus waterlock (type LP)
- Mof en buis tussen waterlock en (Vetus) demper. De demper hang min of meer haaks op het waterlock. Het gaat om
zo'n soort demper, van rubber, waar 40 mm gaten in zitten. Verbinding tussen waterlock en demper is dus slang-om-waterlock -> slang om buis -> slang in demper. Dat zijn drie overgangen...
- 40mm buis in demper die weer steekt in de 40mm uitlaatslang naar buiten. De uitlaatslang gaat door een schot dat vrijwel direct achter de demper zit.
Ik heb een versimpeld schemaatje (bovenaanzicht) toegevoegd.
Er worden nogal wat buizen, moffen en slangklemmen gebruikt, wat de kans op lekkage vergroot. Ik ben daarom aan het twijfelen tussen vier mogelijke oplossingen:
1. De huidige setup terugbouwen met nieuwe stukken slang en nieuwe langklemmen. Nadeel: veel overgangen en klemmen.
2. De demper vervangen voor
zoiets, en hem wel op zijn huidige plek terughangen. Dan ben ik in elk geval de moffen en buizen kwijt. Nadeel is de hoek die de uitlaatslang moet maken.
3. De demper in het rechte stuk uitlaatslang naar de spiegeldoorvoer plaatsen (dus na het schot). Da's makkelijker inbouwen. Nadeel zou kunnen zijn dat het meer herrie maakt.
4. De demper helemaal weglaten en varen met alleen een waterlock. Nadeel: mogelijk meer herrie en de motor is toch al niet stil
Heeft er iemand advies voor de beste oplossing?
Bedankt alvast!