Bedankt voor de vele reacties en suggesties.
@De Optimaal, bedankt voor het aanbod om de motor uitgebouwd/in een werkplaats eens goed te bekijken en na te lopen. Dat is alleen een wel érg groot project (daar moet ik even over nadenken), dus voor nu probeer ik liefst eerst nog de dingen die binnen mijn bereik liggen.
Bijvoorbeeld:
- Aanzuig van lucht uitsluiten op de manier die Philip voorstelde.
- Compressie meten, hier ga ik even naar kijken. Simpele compressietester setjes zijn goed te krijgen zag ik, bijvoorbeeld
zo iets. Maar volgens mij passen de inbegrepen adapters niet eenvoudig in de opening in het gat van de verstuiver op een Yanmar GM, klopt dat? Maken jullie dan zelf een adapter, of lukt het gewoon met zo'n bovengenoemd setje?
Over de compressie; er zit inderdaad geen water in de olie, maar nu begrijp ik dat bij dit type motor de koppakking prima lek kan zijn zonder dat er koelwater in de olie, of olieverlies optreedt.
Ik noemde in mijn openingspost dat hij met de hand rond tornen voor mijn gevoel nog wel genoeg compressie gaf, maar ik moet er bijzeggen dat ik hem wel gemakkelijk met 1 hand door de compressie heen krijg. Ik lees hier en daar nu dat het eigenlijk zelfs met 2 handen zwaar zou moeten gaan.
Daarnaast noemen sommigen; start hij niet slecht? Nou ja, met gashendel in neutraal start hij echt slecht, totaal anders dan vroeger. Met wat meer gas is hij zo aan.
Wat betreft koppakking vervangen; in mijn geval kan ik eigenlijk best goed bij de motor van meerdere kanten. Ook de cylinderkop verwijderen in de boot is te doen, dus evt de pakking vervangen kan in de boot.
De Optimaal schreef :
Wat ik zelf doe bij twijfel, (maar dan zou je de motor moeten uitbouwen)....koelwaterleiding die naar je uitlaatspruitstuk gaat losnemen, koelwater aansluiting op je uitlaat afdoppen en de motor laten lopen zonder koeling op de uitlaat. Nu krijg je dus de pure uitlaatgassen uit de uitlaat.
De motor zelf koel ik dan dmv een emmer met koelvloeistof en ja de uitgaande slang die normaal op je uitlaatspruitstuk komt retour leiden naar de emmer zodat je een rondgaand koelsysteem hebt.
Als de motor een poosje gedraaid heeft hand bij de uitlaat houden (wel heet) en flink gas geven. daarna even ruiken of dat je glycol ruikt. Glycol is zoetig, ter vergelijk even de pure koelvloeistof ruiken zodat je weet welke geur dat is. Ruik je de glycol in de uitlaat, dan is je kop zeker lek.
Met een aangesloten koelwatersysteem op je uitlaat kun je dus niet zien of dat er koelwater via je koppakking weggeblazen wordt
Bedankt voor deze tip, voor zover ik kan zien kan ik deze test ook goed uitvoeren in de boot zelf, dus zonder de hele motor uit te bouwen.