Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Troubleshooting Yanmar 1GM10

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 07:30 #1592903

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
De Optimaal schreef :
AlbinVega27 schreef :
Hoi Optimaal, misschien stel ik een domme vraag. Maar ik ben toch wel benieuwd.

Die 20 a 25 bar is toch de fabrieksopgave? Zoals hij nieuw uit de fabriek kwam? Is dat een harde grens?
Verwachten we van een oude motor dat hij de fabrieksopgave moet halen? Stel hij 17, 18 of 19 bar haalt
? Moet hij dan gereviseerd worden?

A fabriek zal de motor toch ergens aan de bovenkant van de compressie moeten voldoen, anders is die bij aankoop al versleten :(
In de revisie specificatie staan de waarden waaraan de motor zou moeten voldoen met een marge dus dan is 20 bar wel het minimum en 25 bar zgan.

Mijn ervaring leert dat de meeste van de pleziervaart dieseltjes max 25 bar kunnen opbrengen en beneden de 20 bar problemen vertonen in de vorm van slecht aanslaan, slecht reageren, olie verbruik, water in de olie etc alles wat bij een lekkende koppakking hoort.
In jou geval zal water bij je olie niet vlug kunnen, als ik het goed heb heb je in het scheidingsvlak van cilinder en kop geen oliekanalen omdat deze buitenom met een leiding naar je nokkenasgalerij wordt gebracht. Hierdoor heb je dus alleen koelwaterkanalen op het scheidingsvlak.

Wat ik zelf doe bij twijfel, (maar dan zou je de motor moeten uitbouwen)....koelwaterleiding die naar je uitlaatspruitstuk gaat losnemen, koelwater aansluiting op je uitlaat afdoppen en de motor laten lopen zonder koeling op de uitlaat. Nu krijg je dus de pure uitlaatgassen uit de uitlaat.
De motor zelf koel ik dan dmv een emmer met koelvloeistof en ja de uitgaande slang die normaal op je uitlaatspruitstuk komt retour leiden naar de emmer zodat je een rondgaand koelsysteem hebt.
Als de motor een poosje gedraaid heeft hand bij de uitlaat houden (wel heet) en flink gas geven. daarna even ruiken of dat je glycol ruikt. Glycol is zoetig, ter vergelijk even de pure koelvloeistof ruiken zodat je weet welke geur dat is. Ruik je de glycol in de uitlaat, dan is je kop zeker lek.

Met een aangesloten koelwatersysteem op je uitlaat kun je dus niet zien of dat er koelwater via je koppakking weggeblazen wordt
Waar zou een direct gekoeld dieseltje glycol vandaan moeten halen?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 07:36 #1592907

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Koezt schreef :
Waar zou een direct gekoeld dieseltje glycol vandaan moeten halen?
Uit de emmer die optimaal noemt.
Laatst bewerkt: 23 okt 2024 07:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 08:07 #1592912

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Philip schreef :
Koezt schreef :
Waar zou een direct gekoeld dieseltje glycol vandaan moeten halen?
Uit de emmer die optimaal noemt.

Oh ja... Lezen Koezt... :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 08:18 #1592914

jvanakker en Albin Vega...
Voorstel.

Een van jullie of beide zien dat je de motor op een aanhanger krijgt,...brengt die bij mij op een nader af te spreken dag/tijd.
Samen met 2 of 3 wordt de motor doorgemeten en getest in een proefopstelling waarna na de sessie jullie een beetje idee hebben hoe je dit soort rare zaken kan aanvliegen en dan pas bepaald wat het vervolg zal zijn. Ik denk in een uur of 2 a 3 dat we de hele motor wel doorgemeten hebben en je een heleboel wijzer bent. Hands on heb je dan gelijk een spoedcursus motortechniek met een opengewerkte lesmotor zodat je je eigen motor live kan analyseren.

Aangezien dit een eenmalig aanbod van mij is zijn er geen kosten aan verbonden.
Interesse....de weg naar een PB weet je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 09:43 #1592926

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
De Optimaal schreef :
jvanakker en Albin Vega...
Voorstel.

Een van jullie of beide zien dat je de motor op een aanhanger krijgt,...brengt die bij mij op een nader af te spreken dag/tijd.
Samen met 2 of 3 wordt de motor doorgemeten en getest in een proefopstelling waarna na de sessie jullie een beetje idee hebben hoe je dit soort rare zaken kan aanvliegen en dan pas bepaald wat het vervolg zal zijn. Ik denk in een uur of 2 a 3 dat we de hele motor wel doorgemeten hebben en je een heleboel wijzer bent. Hands on heb je dan gelijk een spoedcursus motortechniek met een opengewerkte lesmotor zodat je je eigen motor live kan analyseren.

Aangezien dit een eenmalig aanbod van mij is zijn er geen kosten aan verbonden.
Interesse....de weg naar een PB weet je

Even compressie meten en je weet het.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 11:18 #1592941

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Bij dat 'even' compressie meten is het wel jammer dat de 1GM10 geen gloei installatie heeft en het compressie meten dus via het verstuivergat moet en die verstuiver die er net weer netjes in zit, er weer uit moet :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 12:11 #1592970

Philip schreef :
Bij dat 'even' compressie meten is het wel jammer dat de 1GM10 geen gloei installatie heeft en het compressie meten dus via het verstuivergat moet en die verstuiver die er net weer netjes in zit, er weer uit moet :(

precies en gezien het aantal variabelen blijf je dus kl*ten.....Dan is het even de afweging maken tussen uitbouwen en in een werkplaats de hele motor onder handen nemen of van teleurstelling naar teleurstelling lopen in de hoop een keer de oorzaak te vinden in een te krappe ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 12:34 #1592974

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Heb vergelijkbare problemen gehad met een 2 cil diesel, na het vervangen van van alles en nog wat....en geen wezenlijk verschil heb ik de opvoerpomp vervangen....probleem opgelost.

Misschien even de staat van de opvoerpomp checken?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 12:41 #1592977

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
De Optimaal schreef :
Philip schreef :
Bij dat 'even' compressie meten is het wel jammer dat de 1GM10 geen gloei installatie heeft en het compressie meten dus via het verstuivergat moet en die verstuiver die er net weer netjes in zit, er weer uit moet :(

precies en gezien het aantal variabelen blijf je dus kl*ten.....Dan is het even de afweging maken tussen uitbouwen en in een werkplaats de hele motor onder handen nemen of van teleurstelling naar teleurstelling lopen in de hoop een keer de oorzaak te vinden in een te krappe ruimte.
Jij weet ook wel dat een verstuiver er uithalen en compressie meten minder dan een uur werk is. En een motor uitbouwen en naar een werkplaats brengen iets meer werk is, maar ik snap je overweging wel hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 23 okt 2024 12:51 #1592978

Jutter schreef :
De Optimaal schreef :
Philip schreef :
Bij dat 'even' compressie meten is het wel jammer dat de 1GM10 geen gloei installatie heeft en het compressie meten dus via het verstuivergat moet en die verstuiver die er net weer netjes in zit, er weer uit moet :(

precies en gezien het aantal variabelen blijf je dus kl*ten.....Dan is het even de afweging maken tussen uitbouwen en in een werkplaats de hele motor onder handen nemen of van teleurstelling naar teleurstelling lopen in de hoop een keer de oorzaak te vinden in een te krappe ruimte.
Jij weet ook wel dat een verstuiver er uithalen en compressie meten minder dan een uur werk is. En een motor uitbouwen en naar een werkplaats brengen iets meer werk is, maar ik snap je overweging wel hoor.

vertel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 24 okt 2024 16:41 #1593205

Bedankt voor de vele reacties en suggesties.

@De Optimaal, bedankt voor het aanbod om de motor uitgebouwd/in een werkplaats eens goed te bekijken en na te lopen. Dat is alleen een wel érg groot project (daar moet ik even over nadenken), dus voor nu probeer ik liefst eerst nog de dingen die binnen mijn bereik liggen.

Bijvoorbeeld:
- Aanzuig van lucht uitsluiten op de manier die Philip voorstelde.
- Compressie meten, hier ga ik even naar kijken. Simpele compressietester setjes zijn goed te krijgen zag ik, bijvoorbeeld zo iets. Maar volgens mij passen de inbegrepen adapters niet eenvoudig in de opening in het gat van de verstuiver op een Yanmar GM, klopt dat? Maken jullie dan zelf een adapter, of lukt het gewoon met zo'n bovengenoemd setje?

Over de compressie; er zit inderdaad geen water in de olie, maar nu begrijp ik dat bij dit type motor de koppakking prima lek kan zijn zonder dat er koelwater in de olie, of olieverlies optreedt.

Ik noemde in mijn openingspost dat hij met de hand rond tornen voor mijn gevoel nog wel genoeg compressie gaf, maar ik moet er bijzeggen dat ik hem wel gemakkelijk met 1 hand door de compressie heen krijg. Ik lees hier en daar nu dat het eigenlijk zelfs met 2 handen zwaar zou moeten gaan.
Daarnaast noemen sommigen; start hij niet slecht? Nou ja, met gashendel in neutraal start hij echt slecht, totaal anders dan vroeger. Met wat meer gas is hij zo aan.

Wat betreft koppakking vervangen; in mijn geval kan ik eigenlijk best goed bij de motor van meerdere kanten. Ook de cylinderkop verwijderen in de boot is te doen, dus evt de pakking vervangen kan in de boot.



De Optimaal schreef :
Wat ik zelf doe bij twijfel, (maar dan zou je de motor moeten uitbouwen)....koelwaterleiding die naar je uitlaatspruitstuk gaat losnemen, koelwater aansluiting op je uitlaat afdoppen en de motor laten lopen zonder koeling op de uitlaat. Nu krijg je dus de pure uitlaatgassen uit de uitlaat.
De motor zelf koel ik dan dmv een emmer met koelvloeistof en ja de uitgaande slang die normaal op je uitlaatspruitstuk komt retour leiden naar de emmer zodat je een rondgaand koelsysteem hebt.
Als de motor een poosje gedraaid heeft hand bij de uitlaat houden (wel heet) en flink gas geven. daarna even ruiken of dat je glycol ruikt. Glycol is zoetig, ter vergelijk even de pure koelvloeistof ruiken zodat je weet welke geur dat is. Ruik je de glycol in de uitlaat, dan is je kop zeker lek.

Met een aangesloten koelwatersysteem op je uitlaat kun je dus niet zien of dat er koelwater via je koppakking weggeblazen wordt

Bedankt voor deze tip, voor zover ik kan zien kan ik deze test ook goed uitvoeren in de boot zelf, dus zonder de hele motor uit te bouwen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2024 16:42 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 24 okt 2024 16:56 #1593208

fer2nand schreef :
Heb vergelijkbare problemen gehad met een 2 cil diesel, na het vervangen van van alles en nog wat....en geen wezenlijk verschil heb ik de opvoerpomp vervangen....probleem opgelost.

Misschien even de staat van de opvoerpomp checken?

Ik heb geen elektrische opvoerpomp, want mijn tank is hoog geplaatst en hevelt vanzelf. Of bedoel je dit handmatige opvoerpompje aan de motor? (die doet het met de hand in ieder geval nog wel)

Laatst bewerkt: 24 okt 2024 17:17 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 24 okt 2024 18:12 #1593221

jvanakker schreef :
Bedankt voor de vele reacties en suggesties.

@De Optimaal, bedankt voor het aanbod om de motor uitgebouwd/in een werkplaats eens goed te bekijken en na te lopen. Dat is alleen een wel érg groot project (daar moet ik even over nadenken), dus voor nu probeer ik liefst eerst nog de dingen die binnen mijn bereik liggen.

Bijvoorbeeld:
- Aanzuig van lucht uitsluiten op de manier die Philip voorstelde.
- Compressie meten, hier ga ik even naar kijken. Simpele compressietester setjes zijn goed te krijgen zag ik, bijvoorbeeld zo iets. Maar volgens mij passen de inbegrepen adapters niet eenvoudig in de opening in het gat van de verstuiver op een Yanmar GM, klopt dat? Maken jullie dan zelf een adapter, of lukt het gewoon met zo'n bovengenoemd setje?

Over de compressie; er zit inderdaad geen water in de olie, maar nu begrijp ik dat bij dit type motor de koppakking prima lek kan zijn zonder dat er koelwater in de olie, of olieverlies optreedt.

Ik noemde in mijn openingspost dat hij met de hand rond tornen voor mijn gevoel nog wel genoeg compressie gaf, maar ik moet er bijzeggen dat ik hem wel gemakkelijk met 1 hand door de compressie heen krijg. Ik lees hier en daar nu dat het eigenlijk zelfs met 2 handen zwaar zou moeten gaan.
Daarnaast noemen sommigen; start hij niet slecht? Nou ja, met gashendel in neutraal start hij echt slecht, totaal anders dan vroeger. Met wat meer gas is hij zo aan.

Wat betreft koppakking vervangen; in mijn geval kan ik eigenlijk best goed bij de motor van meerdere kanten. Ook de cylinderkop verwijderen in de boot is te doen, dus evt de pakking vervangen kan in de boot.



De Optimaal schreef :
Wat ik zelf doe bij twijfel, (maar dan zou je de motor moeten uitbouwen)....koelwaterleiding die naar je uitlaatspruitstuk gaat losnemen, koelwater aansluiting op je uitlaat afdoppen en de motor laten lopen zonder koeling op de uitlaat. Nu krijg je dus de pure uitlaatgassen uit de uitlaat.
De motor zelf koel ik dan dmv een emmer met koelvloeistof en ja de uitgaande slang die normaal op je uitlaatspruitstuk komt retour leiden naar de emmer zodat je een rondgaand koelsysteem hebt.
Als de motor een poosje gedraaid heeft hand bij de uitlaat houden (wel heet) en flink gas geven. daarna even ruiken of dat je glycol ruikt. Glycol is zoetig, ter vergelijk even de pure koelvloeistof ruiken zodat je weet welke geur dat is. Ruik je de glycol in de uitlaat, dan is je kop zeker lek.

Met een aangesloten koelwatersysteem op je uitlaat kun je dus niet zien of dat er koelwater via je koppakking weggeblazen wordt

Bedankt voor deze tip, voor zover ik kan zien kan ik deze test ook goed uitvoeren in de boot zelf, dus zonder de hele motor uit te bouwen.

Wel met je hand dan achter de uitlaat bij je spiegel de uitlaatgassen opvangen. Met je neus mag ook maar het is nog geen 5 december. (die andere naam mag ik niet gebruiken :laugh: )...
Laatst bewerkt: 24 okt 2024 18:13 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Troubleshooting Yanmar 1GM10 01 nov 2024 22:29 #1594577

Een 1gm uitbouwen is echt geen heremeje als je er tenminste van bovenaf bij kan.
Verder is er een topic over de 1gm waarin bijna alle ellende al wel besproken is.
Een koppakking vervangen stelt inderdaad niet zo heel veel voor, de koppakking is wel relatief duur.
Maar als ik dat zou gaan doen dan zou ik liever helemaal uitbouwen en ook gelijk cilinder honen met verse zuigerveren.
Ik heb dit bij de mijne gedaan en ook een nieuwe verstuiver en alle pakkingen en afdichtingen zoals klepseals en het is een nieuwe motor.
Het laag in toeren lopen en niet lekker oppakken bij een koude motor is een brandstof probleem.
Als ik regelmatig de motor aan heb dan is er geen enkel probleem lees één keer in de 14 dagen.
Komt het voor dat ik meer dan een maand de motor niet aan heb dan doet zich hetzelfde probleem voor als hier omschreven word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl