AlbinVega27 schreef :
Hoi Optimaal, misschien stel ik een domme vraag. Maar ik ben toch wel benieuwd.
Die 20 a 25 bar is toch de fabrieksopgave? Zoals hij nieuw uit de fabriek kwam? Is dat een harde grens?
Verwachten we van een oude motor dat hij de fabrieksopgave moet halen? Stel hij 17, 18 of 19 bar haalt
? Moet hij dan gereviseerd worden?
A fabriek zal de motor toch ergens aan de bovenkant van de compressie moeten voldoen, anders is die bij aankoop al versleten
In de revisie specificatie staan de waarden waaraan de motor zou moeten voldoen met een marge dus dan is 20 bar wel het minimum en 25 bar zgan.
Mijn ervaring leert dat de meeste van de pleziervaart dieseltjes max 25 bar kunnen opbrengen en beneden de 20 bar problemen vertonen in de vorm van slecht aanslaan, slecht reageren, olie verbruik, water in de olie etc alles wat bij een lekkende koppakking hoort.
In jou geval zal water bij je olie niet vlug kunnen, als ik het goed heb heb je in het scheidingsvlak van cilinder en kop geen oliekanalen omdat deze buitenom met een leiding naar je nokkenasgalerij wordt gebracht. Hierdoor heb je dus alleen koelwaterkanalen op het scheidingsvlak.
Wat ik zelf doe bij twijfel, (maar dan zou je de motor moeten uitbouwen)....koelwaterleiding die naar je uitlaatspruitstuk gaat losnemen, koelwater aansluiting op je uitlaat afdoppen en de motor laten lopen zonder koeling op de uitlaat. Nu krijg je dus de pure uitlaatgassen uit de uitlaat.
De motor zelf koel ik dan dmv een emmer met koelvloeistof en ja de uitgaande slang die normaal op je uitlaatspruitstuk komt retour leiden naar de emmer zodat je een rondgaand koelsysteem hebt.
Als de motor een poosje gedraaid heeft hand bij de uitlaat houden (wel heet) en flink gas geven. daarna even ruiken of dat je glycol ruikt. Glycol is zoetig, ter vergelijk even de pure koelvloeistof ruiken zodat je weet welke geur dat is. Ruik je de glycol in de uitlaat, dan is je kop zeker lek.
Met een aangesloten koelwatersysteem op je uitlaat kun je dus niet zien of dat er koelwater via je koppakking weggeblazen wordt