Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 10 okt 2024 18:22 #1590448

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Hallo allemaal!

Wij zijn sinds kort eigenaar geworden van een prachtige Friendship 28 waar we heerlijk mee bezig zijn om hem nog knapper te maken dan hij al is, beginnend met wat practische zaken. Nou lopen we er tegenaan dat de motor, een Farymann R30, ontzettend lastig in zijn vrij gaat. Als we de boot in zijn vooruit of achteruit zetten gaat dat prima en soepel, maar het gebeurd regelmatig dat als je hem terug naar zijn vrij wilt zetten, dat je een flinke ruk aan de gashendel moet geven, dat veroorzaakt vaak dat je zoveel kracht moet zetten dat je hem er doorheen duwt en je motor in zijn achteruit zet (superonhandig als je je box in aan het varen bent.

Ik ben al even aan het troubleshooten geweest, gashendel eraf, trek en duwkabel los gehad, dat leek allemaal goed te lopen, dus uiteindelijk de trek/duwkabel losgehaald aan de kant van de motor. En ja, dan gaat het schakelen met de gashendel als een zonnetje (jammer is alleen dat hij dan niks doet). Conclusie is dus dat het aan de versnellingsbak van de motor ligt. En die schroef ik met wat minder vertrouwen even open dan de onderdelen daarvoor.

Dus de vraag. Heeft iemand tips over hoe we dit kunnen verhelpen, wat ik wel en niet even open kan schroeven zonder dat ik straks allemaal tandwielen door mn boot heb rollen en of ik wellicht extern iets kan smeren wat het soepeler zou moeten laten schakelen naar zijn vrij? Het issue is dus enkel het uit versnelling halen, erin gaat prima.

Bijgevoegd wat foto’s van de versnellingsbak en de connectie van de trek/duwkabel welke ik dus los heb gehad. Geen idee of het wat toevoegt, maar baat het niet, schaadt het niet!

Dank vast!




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 10 okt 2024 19:57 #1590479

Je hebt een Farryman motor met een Hurth keerkoppeling die het schakelprobleem veroorzaakt.
Om het op te lossen zul je de KK los moeten nemen en in een werkplaats uit elkaar moeten halen.
De schakelnok op zich bevind zich achter de hefboom in het huisje die met 4 bouten aan de KK vastzit.

Van eerdere bakken weet ik dat de schakeling van de platen (voor, achteruit en neutraal) problemen kan opleveren doordat de kogels waarmee de gekozen platen worden aangedrukt los kunnen lopen.
Ook als de bak te heet is geworden (zonder olie draaien) kan schade veroorzaken aan de stalen platen die tegen de frictie platen gedrukt worden. Je hebt de boot gebruikt gekocht dus wie weet is er in het verleden zonder of met te weinig olie gevaren....
Laatst bewerkt: 10 okt 2024 20:01 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 11 okt 2024 13:47 #1590655

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Kijk dat helpt me alweer een goede kant van google en youtube op. Dank voor het duidelijke antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 11 okt 2024 16:34 #1590687

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Je zou ook nog even naar de schakelhendel kunnen kijken. Zit er voldoende spanning op de kabel, geen speling op het mechaniek bij de hendel en afdoende gesmeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 11 okt 2024 17:57 #1590727

RickVis2 schreef :
Je zou ook nog even naar de schakelhendel kunnen kijken. Zit er voldoende spanning op de kabel, geen speling op het mechaniek bij de hendel en afdoende gesmeerd?

Zie de eerste post van TS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 13:43 #1590972

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
En hoe gaat het schakelen zonder kabel direkt met de hendel op de KK?
Ik heb al vaker gezien dat een losse kabel prima beweegt,en als er druk op komt stroef gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 15:00 #1590999

benE schreef :
En hoe gaat het schakelen zonder kabel direkt met de hendel op de KK?
Ik heb al vaker gezien dat een losse kabel prima beweegt,en als er druk op komt stroef gaat.

zie eerste draadje vanTS
"Ik ben al even aan het troubleshooten geweest, gashendel eraf, trek en duwkabel los gehad, dat leek allemaal goed te lopen, dus uiteindelijk de trek/duwkabel losgehaald aan de kant van de motor. En ja, dan gaat het schakelen met de gashendel als een zonnetje (jammer is alleen dat hij dan niks doet). Conclusie is dus dat het aan de versnellingsbak van de motor ligt. En die schroef ik met wat minder vertrouwen even open dan de onderdelen daarvoor."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 16:43 #1591034

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
In de handleiding van de Farymann, die ik je stuurde, staat dat de keerkoppeling van de R30 een Hurth HBW10 is. Wel even controleren of dat nog steeds zo is, het zijn tenslotte ouwetjes. Wat googelen levert me deze repair manual op.
Hurth maar dan speciaal voor het ZF :woohoo:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 17:37 #1591041

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
@optimaal; had ik overheen gelezen. Maar, ik zou toch kijken of onder belasting er door speling iets klem kan lopen in het mechaniek van de hendel. Het moet niet alleen soepel lopen, maar ook aardig spelingsvrij…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 17:54 #1591044

RickVis2 schreef :
@optimaal; had ik overheen gelezen. Maar, ik zou toch kijken of onder belasting er door speling iets klem kan lopen in het mechaniek van de hendel. Het moet niet alleen soepel lopen, maar ook aardig spelingsvrij…

De as zal het probleem niet zijn, draaid in een glijlager met ruime passing. De as neemt met een vork wel een gaffel mee die selecteerd welke drukplaatgroep geactiveerd wordt. De sleepring waar de gaffel ingrijpt bevat zowel aan de linker als aan de rechterzijde 3 inkepingen waar kogels inzitten die de frictyplaatgroep aandrukken.

In dit gedeelte zal het probleem zitten, de afstand van de platen waar de kogels tussen "bewegen" komt nogal nauwkeurig. Teveel ruimte, dan schakel in wel in, ontkoppelen gaat dan moeilijk omdat de kogels zich dan klem hebben gezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 19:38 #1591070

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27746
Net draadje doorgelezen.
Ik heb niet veel verstand van de materie, maar ik heb ooit mezelf bekwaamd in het schakelen van een auto-versnellingsbak zonder de koppeling te gebruiken. Dat kan bij veel auto's, maar het toerental waarbij, met enige druk tegen versnellingspook, de versnellingsbak de volgende versnelling in 'glijdt', is nogal kritisch.
Mijn vraag: kan het stationaire toerental van de motor nog invloed hebben op al dan niet goed functioneren van de keerkoppeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 19:56 #1591075

Schakelen en toerental komt bij een kk voor het functioneren niet kritisch behalve de levensduur van klauwen.
Bij auto's heb je te maken met verschillende omtreksnelheden waarbij tande synchroon moeten lopen.
Bij keerkoppelingen heb je klauwen die opelkaar moeten ingrijpen. Wel is het dat door axiale krachten het vrijschakelen zwaarder zal gaan dan inschakelen als het toerental te hoog is. Immers bij ingeschakelde as zal de schroef stuwdruk generen die bij de meeste koppelingen gebruikt wordt voor extra druk op de fricty platen ( hetzij conisch hetzij platte platen zoals de hurth os)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 20:08 #1591077

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27746
De Optimaal schreef :
Wel is het dat door axiale krachten het vrijschakelen zwaarder zal gaan dan inschakelen als het toerental te hoog is.

TS schrijft dat hij met name problemen heeft met dat vrijschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 13 okt 2024 20:12 #1591079

Wadloper schreef :
De Optimaal schreef :
Wel is het dat door axiale krachten het vrijschakelen zwaarder zal gaan dan inschakelen als het toerental te hoog is.

TS schrijft dat hij met name problemen heeft met dat vrijschakelen.

Als de motor te hard stationair draait kan jou stelling zeker hout snijden, dan genereerde schroef in stationair dus al teveel stuwdruk om uit te schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 14 okt 2024 06:15 #1591100

Wadloper schreef :
De Optimaal schreef :
Wel is het dat door axiale krachten het vrijschakelen zwaarder zal gaan dan inschakelen als het toerental te hoog is.

TS schrijft dat hij met name problemen heeft met dat vrijschakelen.

een goeie, ts heeft het idd over vrijschakelen en vernoemd niet bij welk toerental. Wij hebben de aanname gedaan dat dat bij stationair rpm plaatsvind echter wat is stationair bij TS.....hij is immers een beginnende inboard zeiler..

Dus voor TS..geef even aan welk bij welk rpm je wil vrijschakelen (wat is je stationair) en.....misschien een schroef met teveel spoed (dat genereerd ook grotere axiale krachten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 14 okt 2024 12:08 #1591166

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Wauw, je kijkt even twee dagen niet en er gebeurd ineens een hoop! Dank allemaal voor de oorverdovende hulp, werkelijk fantastisch.

Inderdaad zoals de Optimaal al quote lijkt de inrichting hendel, tred duw kabel het probleem niet te zijn. Ook de kabel los wel in zijn originele vorm laten liggen (dus maakt wel gewoon zijn bochten) en dat loopt prima. De schakeling zelf op de keerkoppeling lijkt inderdaad wel het issue. Die doe je niet gemakkelijk met de hand. Ik denk dat ik dat overigens wel alleen met een uitgeschakelde motor heb getest, dus dat is niet helemaal representatief.

Maar dat stationair toerental zal wel eens een ding kunnen zijn. De boot vaart stationair ook behoorlijk hard. Ik had al in een ander draadje gelezen dat we de draaisnelheid stationair zouden moeten checken (en zo mogelijk verlagen naar de snelheid welke in de handleiding van de motor staat). Dat gaan we ook even doen, als ik die weet zal ik dat nog even laten weten hier.

Bedankt iedereen, blijft mooi dat jullie de moeite en tijd nemen om te helpen!

Groetjes, Tom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 14 okt 2024 12:22 #1591169

stationair hoort op ca 800 rpm te liggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 15 okt 2024 19:47 #1591392

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Nou, ik ben even aan het klooien geweest met een video tachometer app (in een ander draadje gevonden), en mijn conclusie is dat de motor om en nabij de 780 rpm loopt stationair. Ala ik jullie goed begrijp zo dat dus geen issue mogen zijn? De spoed van de schroef weet ik niet. Dat zouden we even uit moeten zoeken. Als gezegd loopt de boot wel behoorlijk hard stationair (voor ons gevoel). Dus dat zou mogelijk wel een oorzaak kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 15 okt 2024 19:57 #1591394

780 rpm stationair is goed..dus daar kan het niet aan liggen. op stationair,...hoe vaart de boot,..is dat stapvoets langzaam (goed manouvreerbaar) of loopt de boot wat hard van stapel ?

Zelf denk ik niet dat het de schroef is want dan zou je meer problemen hebben (oa een motor die het eigenlijk niet trekt en op toeren komt en daardoor overmatig rookt of warm loopt)

Ik zou adviseren uitbouwen en de KK (laten) nakijken.
Even de snelle stap,....heb je de olie van de KK al ververst ? er gaat 0,8 ltr ATF olie in (rode olie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 15 okt 2024 20:17 #1591397

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Voor ons gevoel loopt het schip behoorlijk hard van stapel, dat maakt het manouvreren soms wat lastig. Maar we komen van een Kievit 680 met een 9.9pk bb in de bun naar een schip wat 2 meter langer is, 3,5 keer zo zwaar en een 20pk inboard heeft, dus wellicht is onze beleving niet helemaal realistisch. Het schip loopt ongeveer 6 kilometer per uur stationair.

Nee, we hebben de olie nog niet ververst. Dat ga ik even uitzoeken en als eerste stap proberen. Opnieuw heel erg bedankt voor de snelle en nuttige antwoorden. Dat helpt enorm!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann R30 gaat moeilijk in zijn neutraal 15 okt 2024 20:21 #1591398

als je de olie aftapt in een SCHONE bak,...dan even door een koffie filter laten lopen. Zitten er metaaldelen in...dan de KK eraf en laten nakijken.

Zo te zien ligt je KK met een uur eruit
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 20:22 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl