Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stellen motorsteunen

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 13:54 #1595171

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Dat scheelt hier maar weinig toch?

Nee niets mis mee. Maar toevallig wel in lijn met de uitgaande as. Jakkes..

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 14:02 #1595174

Ah je was sarcastisch ;)

Lijkt niet toevallig te zijn inderdaad!
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 14:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 14:32 #1595175

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Hier nog zo'n koekenbakker





Ik heb inderdaad de neiging te denken dat hier van opzet sprake is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 14:45 #1595178

Bij de Bukh wél op vliegwielhoogte lijkt het?



Zal nog zoeken naar tekening...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 14:59 #1595180

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Bij de Bukh wél op vliegwielhoogte lijkt het?



Zal nog zoeken naar tekening...

Aan die metalen lippen zullen wel dempers onder moeten niet ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 16:01 #1595198

Ja, maar Bukh lijkt bewust uit te gaan van bóvenkant demper (=onderkant bracket aan motor) en niet van "midden demper". Net zoals de motor die je hier post: zeilersforum.nl/index.php/foru...nen?start=50#1595175

Beugels in hoge stand gemonteerd geeft onderkant brackets in-lijn met krukas:


En beugels omgekeerd, in lage stand gemonteerd, geeft onderkant brackets in-lijn met schroefas:


Overzicht:


In welke situatie moet je (als je deze vrijheid hebt...) nu welke keuze maken?? Hangt het af van lengte schroefas, homokineet of stuwdruklager wel of niet??

PS: Dit zijn SOLAS approved motoren die oorspronkelijk wellicht niet ontworpen zijn om op dempers gemonteerd te worden; wellicht dat om die reden uitgegaan is van "onderkant bracket" ipv "middenin demper"? Geen idee... Maar het zal in elk geval niet toevallig zijn dat beide oriëntaties samenvallen met hart krukas en hart schroefas.

Yanmar kiest "hart schroefas", Joop redeneert "hart krukas", bij Bukh mag je kiezen ;)
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 16:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 16:04 #1595201

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13800
Nachtvlinder schreef :
Ah je was sarcastisch ;)

Lijkt niet toevallig te zijn inderdaad!
is standaard, of om iemand er in te luizen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 16:47 #1595216

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
PS: Dit zijn SOLAS approved motoren die oorspronkelijk wellicht niet ontworpen zijn om op dempers gemonteerd te worden; wellicht dat om die reden uitgegaan is van "onderkant bracket" ipv "middenin demper"? Geen idee... Maar het zal in elk geval niet toevallig zijn dat beide oriëntaties samenvallen met hart krukas en hart schroefas.

Yanmar kiest "hart schroefas", Joop redeneert "hart krukas", bij Bukh mag je kiezen ;)

Hart krukas kan zoals ik het interpreteer alleen zonder dempers ? Dus star, zonder dat de uitgaande as van de motor kan bewegen ten opzichte van de schroefas ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 16:51 #1595218

Je kunt er altijd dempers onder zetten natuurlijk, maar "onderkant bracket" valt precies samen met hart scroefas of hart krukas, afhankelijk hoe je deze brackets monteert...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 16:57 #1595219

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Je kunt er altijd dempers onder zetten natuurlijk, maar "onderkant bracket" valt precies samen met hart scroefas of hart krukas, afhankelijk hoe je deze brackets monteert...

Dit draadje had ik gestart met het onderwerp hoe dempers gesteld moeten worden. Uiteraard is het probleem hoe je die flexibele dempers moet gebruiken opgelost als ik helemaal geen dempers monteer. Maar dat vind ik geen optie. Dus teug on topic. Ik heb dempers. Hoe die het beste te stellen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:03 #1595221

Ik dacht dat we op zoek waren naar het begrijpen om welke punten/in welk vlak een motor het beste kan bewegen? Je leek het niet eens te zijn met Joop66 die beredeneert "krukas is bepalend"? Ik (jijzelf ook later) geeft een voorbeeld van een fabrikant die weldegelijk kiest voor "hart krukas", en dan is dat opeens off-topic?? Nouja het is jouw draadje...

3Noreen schreef :
Hoe die het beste te stellen ?

Dat is al een tijdje terug opgelost dacht ik:

Zo veel mogelijk slack opvullen met shims/zo hoog mogelijke fundatie, laatste beetje door verstellen.

Voor de drukverdeling ben ik benieuwd wat je hier van vindt:
Nachtvlinder schreef :
Stel de 4 steunen zó af dat de uitlijning naar je zin is maar schroef de schroefasflens nog niet vast. Krik de motor aan voor- of achterkant (op één plek in het midden tussen SB/BB) op en contoleer bij het weer laten zakken dat met beide steunen tegelijk contact wordt gemaakt. Indien dat niet zo is, stel beide steunen aan die kant (voor of achter) tegengesteld bij, bv SB 1 mm omhoog, BB 1 mm omlaag) en controleer uitlijning opnieuw, net zolang tot zowel de uilijning goed is én de "raakmomenten" gelijk zijn

Ik zie ook geen andere praktische opties eigenlijk. Jij wel?
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 17:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:19 #1595223

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Ik dacht dat we op zoek waren naar het begrijpen om welke punten/in welk vlak een motor het beste kan bewegen? Je leek het niet eens te zijn met Joop66 die beredeneert "krukas is bepalend"? Ik (jijzelf ook later) geeft een voorbeeld van een fabrikant die weldegelijk kiest voor "hart krukas", en dan is dat opeens off-topic?? Nouja het is jouw draadje...

Als je geen dempers gebruikt neem ik aan dat de motor niet of slechts zeer gering, <0,3 mm, beweegt ten opzichte van de boot constructie er omheen. Inclusief schroefas.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:30 #1595225

Prima. Volgens mij twijfel je hier nog steeds over?
3Noreen schreef :
Wat dit draadje me in ieder geval heeft opgeleverd is dat er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn om niet de hoogte instelling voor zover mogelijk in het midden van de stel ruimte van de steunen te laten vallen. Te meer omdat dan de uitgaande schroefas in het zelfde vlak valt als waar de dempers zitten. Dat helpt torsietrillingen te minimaliseren en afwijkingen in de uitlijning bij verschillen in afgegeven koppel van de motor.

Je zou de dempers zover omhoog willen schroeven dat de schroefas op gelijke hoogte komt als ergens middenin de dempers, hoewel Joop66 uitgelegd heeft dat de krukas bepalend zou zijn... Hoever moeten de stelschroeven dan uitgeschroefd worden tov hun laagste positie? Als dat beneden die vuistregel blijft zou ik dat doen dan.
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 17:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:39 #1595229

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Voor de drukverdeling ben ik benieuwd wat je hier van vindt:
Nachtvlinder schreef :
Stel de 4 steunen zó af dat de uitlijning naar je zin is maar schroef de schroefasflens nog niet vast. Krik de motor aan voor- of achterkant (op één plek in het midden tussen SB/BB) op en contoleer bij het weer laten zakken dat met beide steunen tegelijk contact wordt gemaakt. Indien dat niet zo is, stel beide steunen aan die kant (voor of achter) tegengesteld bij, bv SB 1 mm omhoog, BB 1 mm omlaag) en controleer uitlijning opnieuw, net zolang tot zowel de uilijning goed is én de "raakmomenten" gelijk zijn

Ik zie ook geen andere praktische opties eigenlijk. Jij wel?

Zoals jij je werkwijze beschrijft komt voor een groot deel overeen met zoals ik het zelf deed. Ik begin dan met het horizontale vlak te stellen door de motor zijdelings te verschuiven. Daarna ik begin met opkrikken van de motor aan één kant. Waar ik het makkelijkst bij kan. Dan draai ik de steunen op tot hand vast raken. Dan kan de krik weg.
Op een kladblaadje reken ik de verhouding uit tussen de speling op de uitgaande flens van de schroefas en de lengte van de motor basis. Met voelermaten meet ik dan de afwijking in het verticale vlak bij de schroefas flens. Met het kladblaadje reken ik dan uit hoeveel hoger/lager in het verticale vlak de motor gesteld moet worden. De draadmaat is vaak 1,5mm per omwenteling. Dan is 1/6 omwenteling is dan 0,25 mm. Ik zorg er voor beide zijden in de zelfde mate te verstellen.
Helaas werkt dit niet 100%. Omdat de gewichtsverdeling bakboord/stuurboord van de motor op de steunen niet gelijk is. De dempers druk je dus niet gelijk in.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 nov 2024 22:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:43 #1595231

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Nachtvlinder schreef :
Prima. Volgens mij twijfel je hier nog steeds over?
3Noreen schreef :
Wat dit draadje me in ieder geval heeft opgeleverd is dat er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn om niet de hoogte instelling voor zover mogelijk in het midden van de stel ruimte van de steunen te laten vallen. Te meer omdat dan de uitgaande schroefas in het zelfde vlak valt als waar de dempers zitten. Dat helpt torsietrillingen te minimaliseren en afwijkingen in de uitlijning bij verschillen in afgegeven koppel van de motor.

Je zou de dempers zover omhoog willen schroeven dat de schroefas op gelijke hoogte komt als ergens middenin de dempers, hoewel Joop66 uitgelegd heeft dat de krukas bepalend zou zijn... Hoever moeten de stelschroeven dan uitgeschroefd worden tov hun laagste positie? Als dat beneden die vuistregel blijft zou ik dat doen dan.

Dat is nu juist het opvallende. In de middenpositie van de dempers zit het vlak waarin de uitgaande as zit gelijk of nagenoeg gelijk met het midden van het rubber van de dempers. Als ik de dempers zo laag mogelijk stel dan zit de uitgaande as duidelijk lager. (In mijn geval -13mm)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 17:56 #1595233

Ik volg je. Zouden er werven van luxe motorjachten zijn die hier ver over nagedacht hebben waar je dit kunt bespreken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 18:48 #1595243

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8310
3Noreen schreef :
Als je geen dempers gebruikt neem ik aan dat de motor niet of slechts zeer gering, <0,3 mm, beweegt ten opzichte van de boot constructie er omheen. Inclusief schroefas.

Dat valt best tegen. Alleen gaatie er dan met fundatie en al vandoor.

Mijn Pa, God hebbe zijn ziel, werkte vroeger bij DAF motoren ontwikkeling. Daar had men een 2 liter 1 cilinder om kop en zuigervormen uit te proberen. Die vertrok zelfs nog met een blok beton van 2 ton an zijn voeten de proefstand uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 21:03 #1595257

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8310
Nachtvlinder schreef :
Prima. Volgens mij twijfel je hier nog steeds over?
3Noreen schreef :
Wat dit draadje me in ieder geval heeft opgeleverd is dat er eigenlijk geen steekhoudende argumenten zijn om niet de hoogte instelling voor zover mogelijk in het midden van de stel ruimte van de steunen te laten vallen. Te meer omdat dan de uitgaande schroefas in het zelfde vlak valt als waar de dempers zitten. Dat helpt torsietrillingen te minimaliseren en afwijkingen in de uitlijning bij verschillen in afgegeven koppel van de motor.

Je zou de dempers zover omhoog willen schroeven dat de schroefas op gelijke hoogte komt als ergens middenin de dempers, hoewel Joop66 uitgelegd heeft dat de krukas bepalend zou zijn... Hoever moeten de stelschroeven dan uitgeschroefd worden tov hun laagste positie? Als dat beneden die vuistregel blijft zou ik dat doen dan.

Van de tekeningen die ik zie, word ik niet heel droevig hoor. Dat zit allemaal best in de buurt. Het is nou ook weer niet zo dat dit per mm grote ellende veroorzaakt. Als je er 20cm naast zit, merk je wèl wat. Maar dit is prima allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 06 nov 2024 22:04 #1595269

Dit is een hele mooie discussie, goede onderbouwde theorie (vermoed ik), mooie tekeningen, maar veel gaat langs mijn pet. Sorry. Ik had toch ook een beetje gehoopt op hoe ik in praktijk op een juiste manier mijn vier motor steunen op een zo goed mogelijke manier kan vervangen en dat de motor dan op de juiste plek gezet kan worden/uitgelijnd kan worden. Die tips zou ik ook nog graag in dit draadje terug willen zien komen. Dat zou ik heel fijn vinden. Bij voorbaat dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 05:01 #1595271

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
Als ik dit alles zo lees, begin ik te snappen waarom watersport zo "duur" is. Daarom monteert de monteur en berekent de ingenieur....
Als je een project af wilt hebben, moet je de ingenieur doodschieten is een veelgehoord adagium.
Jezelf verliezen in oeverloze berekeningen tijdens de bouw levert projecten op die nooit klaar komen!
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 06:32 #1595278

Prima toch om in je vrije tijd wat uit te zoeken en iets proberen te begrijpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 07:01 #1595281

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Als je een project af wilt hebben koop je een saildrive. Een knap door een ingenieur uitgedacht prefab pakket wat veel van de hier besproken problemen niet heeft.
Dus voordat je mensen doodschiet even zelf achter je oren krabben.
Maar mensen zoals ondergetekende zien wat in een achterlijk prehistorische manier met een schroefas.

Overigens die goede monteur van jou begint schaars te worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 07:37 #1595285

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Nachtvlinder schreef :
Ik volg je. Zouden er werven van luxe motorjachten zijn die hier ver over nagedacht hebben waar je dit kunt bespreken?
Ik werk bij zo'n werf een de (meestal) MTU's zitten de steunen ook eerder op schroefas hoogte dan bij de krukas. En dan kan wel meer dan die 20cm schelen.


Toch draaien die motortjes stil en trillingsvrij maar dat is met een V16 oid natuurlijk wel iets gemakkelijker dan met een 3 pitter.
Als er nog een schroefas is, want diesel-electrisch met een pod is steeds meer in zwang. Toch ook een soort saildrive :P
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 07:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 08:37 #1595299

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8310
Shebee schreef :
Als ik dit alles zo lees, begin ik te snappen waarom watersport zo "duur" is. Daarom monteert de monteur en berekent de ingenieur....
Als je een project af wilt hebben, moet je de ingenieur doodschieten is een veelgehoord adagium.
Jezelf verliezen in oeverloze berekeningen tijdens de bouw levert projecten op die nooit klaar komen!

Niks berekenen werkt ook niet.

Ik ben zo'n ingenieur. Aan het begin van mijn bescheiden carrière heb ik vooral problemen opgelost die er al waren in de montage. Altijd in overleg met de monteurs. Dit tot ergernis van mijn baas, omdat ik minder PR-en opgelost kreeg dan mijn collega's. Mij ervaring is geweest dat de monteurs ontzettend goed konden zien wat er fout ging. Maar dat ik in 90% van de gevallen toch voor een andere oplossing moest kiezen dan voorgesteld: Vaak werd de uiteindelijk oorzaak niet gevonden, òf veroorzaakte de voorgestelde oplossing problemen elders. Dat deed ik overigens altijd weer in overleg en een test met de betreffende monteurs, die vaak stonden te kijken van de bizarre contrapties waarmee ik de vloer op kwam. Maar t werkte dan wel.

Er is een moment voor berekenen, begrijpen, analyseren, en er is een moment van "gewoon doen". Op zo'n moment ben ik ook niks te benauwd om de slijptol ter hand te nemen om een cleanroom van ASML. Ja, dat is gebeurd. Of om bij de Praxis wat draadeinden op te halen omdat het chique ontwerp niet werkt (die kist gaat vanavond dicht, hoe dan ook).

In dit gesprek hier worden de fundamentals verkend. Nuttig vooral om, als je straks ondersteboven in je motorput hangt te vloeken, wèl de juiste keuzes te maken. En juist efficiënt tot een goede oplossing te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stellen motorsteunen 07 nov 2024 08:39 #1595300

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8310
Philip schreef :

Toch draaien die motortjes stil en trillingsvrij maar dat is met een V16 oid natuurlijk wel iets gemakkelijker dan met een 3 pitter.

Dat is vals spelen: een (90 graden) V-boven de 6, loopt sowieso bijna trillingsvrij. Probeer dat eens bij een parallel twin!
Laatst bewerkt: 07 nov 2024 08:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl