Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 16 nov 2024 19:52 #1596835

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Ik ben gestart met het demonteren van de cilinderkop. Er lekt al 20 jaar water uit de koppakking van deze direct gekoelde motor. Ook lijkt er wat olie te verbranden. Ik wil de verstuivers laten controleren en kleppen en seals controleren en indien nodig vervangen.
Tips zijn welkom. Ook zoek ik een goed bedrijf in de buurt van Eindhoven die de losgekomen kop kan reviseren? Vooropgesteld dat het blok niet is gescheurd. Anders moet er wellicht een nieuwe motor in.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 16 nov 2024 20:38 #1596837

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
HenkT schreef :
Ik ben gestart met het demonteren van de cilinderkop. Er lekt al 20 jaar water uit de koppakking van deze direct gekoelde motor.

Heb je 20 jaar gedacht dat die lekkage op zeker moment wel vanzelf zou verdwijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 17 nov 2024 06:58 #1596868

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Het gekke is dat ie af en toe verdwenen was. Eigenlijk was ie aan het begin van het seizoen 23 aan het lekken zichtbaar. Ik zag het omdat mijn olie leiding lekte op die plaats. Maar gedurende het seizoen lekte die niet (zichtbaar)
Het blok zit wel al sinds ikmde boot heb onder de roes aan die kant.
Overigens start de motor voorbeeldig en loopt ook als een zonnetje.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 17 nov 2024 09:12 #1596886

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27820
HenkT schreef :
Het gekke is dat ie af en toe verdwenen was. Eigenlijk was ie aan het begin van het seizoen 23 aan het lekken zichtbaar. Ik zag het omdat mijn olie leiding lekte op die plaats. Maar gedurende het seizoen lekte die niet (zichtbaar)
Het blok zit wel al sinds ikmde boot heb onder de roes aan die kant.
Overigens start de motor voorbeeldig en loopt ook als een zonnetje.

Is het absoluut zeker dat het water dat je ziet uit de cilinderkop komt?
Laatst bewerkt: 17 nov 2024 09:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 17 nov 2024 11:05 #1596904

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Geen idee wat het anders kan zijn.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 17 nov 2024 20:42 #1597022

In Valkenswaard achter de markt zat vroeger " Valkenwaardse motoren revisie" . Ik weet alleen niet of dat ze nog bestaan. In Helmond heb je de " Helmondse motoren revisie" beide kunnen je kop vlakken en afpersen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 03:32 #1597040

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Top dank je.




Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 08:04 #1597060

je kop en kleppen controleren kun je ook hier doen. adres om je kop te vlakken heb ik wel en kleppen op afdichting controleren met vacuum en evt inschuren kan hier. klepseals ed niet controleren, gelijk vervangen, die zitten standaard in je koppakking set.
Nu je motor open ligt kun je geen compressie meer testen (kon al niet gezien de lekkage) maar met de vacuum test kun je dus wel je zuigerveren testen (omgekeerde compressietest)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 08:20 #1597067

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15102
Voordat je verder gaat zou is het aan te raden de kop goed te inspecteren op scheuren. Met name de plekken die met een rode cirkel zijn aangegeven. Een scheurtje zo dun als een haar is al einde voor de kop.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 08:36 #1597071

3Noreen schreef :
Voordat je verder gaat zou is het aan te raden de kop goed te inspecteren op scheuren. Met name de plekken die met een rode cirkel zijn aangegeven. Een scheurtje zo dun als een haar is al einde voor de kop.



De volgorde is zowieso
1.) controleren op schade/ scheuren (afpersen,..vacuum meting, verdachte plekken stralen of reinigen)
2.) bij schade kosten analyse (reparatie/ vervangen en is het nog te repareren)
3.) bewerkingen waarbij vervorming kan optreden
4.) bewerkingen van inwendige delen (klepzittingen bewerken, kleppen inschuren)
5.) verspanende bewerkingen (vlakken)
6.) reinigen
7.) monteren

Los van de kop ook de aanlegvlakken van je motorblok controleren op schade..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 08:42 #1597072

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15102
Voordat je geld gaat uitgeven aan een oude motor eerst voor je zelf bepalen hoeveel je wilt uitgeven ten opzichte van een nieuwe motor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 08:52 #1597080

3Noreen schreef :
Voordat je geld gaat uitgeven aan een oude motor eerst voor je zelf bepalen hoeveel je wilt uitgeven ten opzichte van een nieuwe motor.

Lijkt mij na controle niet zo heel moeilijk.
Vooropgesteld dat bij Hent T idd alleen de kop het probleem is....reparatie <2K in het ergste geval tenzij je idd een hele nieuwe kop nodig hebt .....nieuwe motor + aanpassing fundering + heleboel werk.....+++++++2K

zo voor de vuist weg zonder telraam en rekenmachine
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 09:07 #1597085

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15102
De Optimaal schreef :
3Noreen schreef :
Voordat je geld gaat uitgeven aan een oude motor eerst voor je zelf bepalen hoeveel je wilt uitgeven ten opzichte van een nieuwe motor.

Lijkt mij na controle niet zo heel moeilijk.
Vooropgesteld dat bij Hent T idd alleen de kop het probleem is....reparatie <2K in het ergste geval tenzij je idd een hele nieuwe kop nodig hebt .....nieuwe motor + aanpassing fundering + heleboel werk.....+++++++2K

zo voor de vuist weg zonder telraam en rekenmachine

Ik ken deze redenering. Maar even rationeel met een rekenmachine aan de gang is aan te raden. Eventueel ervaringen met motorrevisie hier op ZF of een ander forum lezen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 09:12 #1597087

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Vervanging van een 3GM30 door een 3YM30AE was hier ~4k en verwisselen was een eitje door gelijkblijvende fundatie. Maar die 3GM30 was nog goed en dat doet wel iets met de inruilprijs van de oude. Dat kwam qua prijs wel akelig dichtbij een nieuwe cilinderkop van 3k. Er staan gebruikte 3GM30's te koop voor minder maar dan weet je ook niet wat je binnen haalt. Altijd lastige keuzes maar als ik de prijzen van sommige revisies zie, snap ik de keus voor reviseren ook niet altijd.
Laatst bewerkt: 18 nov 2024 09:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 11:00 #1597115

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Dan heb je geluk gehad want bij mij moest de uitlaat behoorlijk aangepast worden.
Deze zit bij de YM net aan de andere kant.
Tevens ook aanpassingen aan bedieningspaneel en als dan ook nog een verlengkabel nodig heb voor je kabelboom wordt het helemaal droevig wat prijs betreft.
Overigens ik heb `m toen doorgeknipt en er stukken kabel gewoon tussen gemaakt.
Maar dan nog, even goed opletten is wel aan te bevelen anders wordt het financieel een aderlating.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 12:12 #1597137

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ja het kan natuurlijk ingewikkelder. Motorpaneeltje was hier opgelost met een afdek/verdikplaatje in het oude recess en uitlaatslang kon gewoon verlegd worden.

Qua kabels: de latere YM's gebruikt Amphenol stekkers waarmee goedkoop verlengd kan worden zonder te knippen. Replica van de juiste Amphenol stekkers staan zelfs op ali maar ook 'de echte' zijn niet super duur. Stuk goedkoper iig dan ~200 euro die Yanmar vraagt voor de langere versie.

Maar daar is TS (nog) niet :)
Laatst bewerkt: 18 nov 2024 12:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 16:45 #1597202

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Nee joh. Eerst afpersen. En vacuüm test. Hoe gaat dat? Is dat zelf te doen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 17:39 #1597213

HenkT schreef :
Nee joh. Eerst afpersen. En vacuüm test. Hoe gaat dat? Is dat zelf te doen?

Met een vacuüm tester. De meeste hebben dat niet.
Je kan met de kop langskomen, na een uurtje heb je de meetwaarden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 18 nov 2024 17:52 #1597216

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
Ik stuur je een mailtje.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 20 nov 2024 16:16 #1597574

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
contact gehad buiten het forum met Pim (optimaal) Hij deed een mooi voorstel. Maar ik had inmiddels ook contact met een bedrijf hier in de buurt. Die heeft de boel vandaag bekeken en schoongemaakt. Kop is niet gescheurd dus zorgen over het aanpassen van kabelbomen kunnen weer in de kast.

Nu het blok gaan schoonmaken en de aanlegvlakken controleren.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 23 nov 2024 16:18 #1598107

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2675
De workshop manual schrijft dat er threebond 50 gasketsealer op beide kanten van de nieuwe kop pakking gesmeerd moet worden. Dat spul lijkt niet te bestaan. Wat is het of was het en is het nodig?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3gm30 cilinderkop demonteren en onderhoud 23 nov 2024 16:21 #1598108

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Dat is om vastplakken te voorkomen. Kan ook met copaslip of molycote.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl