Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Witte stinkende rook

Witte stinkende rook 01 dec 2024 12:43 #1599473

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Shebee schreef :
Makkie schreef :
Zitten er restdrukklepjes(juiste benaming ben ik even kwijt) bovenop de inspuitpomp?
Die zijn nog wel makkelijk te inspecteren/uit te wisselen.
Pomp van tijd af lijkt me raar maar niet onmogelijk.
Inlaat traject vrij van verstoppingen?
Ik heb ooit eens restanten van een poetsdoek uit het inlaatspruitstuk gevist.

Drukontlastklep, voorkomt nadruppelen van de verstuiver.
Een goede verstuiver druppelt niet na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 12:47 #1599475

als ik mijn boot 7.5 knoop laat varen (3200 rpm = max), dan rookt ie ook wel een beetje hoor..... Rook gaat weer weg bij gas terug, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 12:56 #1599479

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
AndreAzuree schreef :
als ik mijn boot 7.5 knoop laat varen (3200 rpm = max), dan rookt ie ook wel een beetje hoor..... Rook gaat weer weg bij gas terug, dat wel.
Als dat geurloze witte rook is, is er idd niks aan de hand. Dat tien de meeste diesels wel bij max rpm en zeker bij koud weer. Maar als het stinkt wel. Dat is anders dan bij TS.
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 12:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 14:03 #1599483

Is je luchtfilter wel schoon? Die kunnen aardig verstopt raken bij een MD2040
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 14:35 #1599485

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 14:39 door Zeerover. Reden: extra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 14:39 #1599486

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Witte rook? Hoera, een nieuwe paus!
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 14:40 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 15:02 #1599489

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Zeerover schreef :
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Als je een tank hebt die hoger ligt dan de inspuitpomp heb je geen opvoerpomp nodig. De druk na de opvoerpomp is ook vrij laag en beinvloed de inspuitdruk niet. Die wordt bepaald door de inspuitpomp en de ingestelde openingsdruk van de verstuivers.
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 15:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 15:30 #1599499

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
bertilbeumer schreef :
Is je luchtfilter wel schoon? Die kunnen aardig verstopt raken bij een MD2040
Als het luchtfilter erg vuil is krijg je zwarte rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 15:41 #1599502

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
madoc schreef :
bertilbeumer schreef :
Is je luchtfilter wel schoon? Die kunnen aardig verstopt raken bij een MD2040
Als het luchtfilter erg vuil is krijg je zwarte rook.

Luchtfilter is vrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 21:39 #1599545

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
madoc schreef :
Zeerover schreef :
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Als je een tank hebt die hoger ligt dan de inspuitpomp heb je geen opvoerpomp nodig. De druk na de opvoerpomp is ook vrij laag en beinvloed de inspuitdruk niet. Die wordt bepaald door de inspuitpomp en de ingestelde openingsdruk van de verstuivers.
deze motor heeft een opvoerpomp, de injectiepomp heeft deze nodig
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 21:41 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 01 dec 2024 21:42 #1599546

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Zeerover schreef :
madoc schreef :
Zeerover schreef :
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Als je een tank hebt die hoger ligt dan de inspuitpomp heb je geen opvoerpomp nodig. De druk na de opvoerpomp is ook vrij laag en beinvloed de inspuitdruk niet. Diuit te wordt bepaald door de inspuitpomp en de ingestelde openingsdruk van de verstuivers.
deze motor heeft een opvoerpomp
Ja weet ik, met een hele lage persdruk die hoog genoeg is om de injectie pomp gevuld te houden. De injectie pomp is n.l. niet zelfaanzuigende. Maar een hoog liggende tank houdt de injectie pomp ook gevuld.
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 21:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 14:56 #1599648

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Bedankt voor alle tips tot dusver, ik ga vrijdag verder sleutelen en meld me als ik de oplossing heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 15:50 #1599662

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
madoc schreef :
Zeerover schreef :
madoc schreef :
Zeerover schreef :
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Als je een tank hebt die hoger ligt dan de inspuitpomp heb je geen opvoerpomp nodig. De druk na de opvoerpomp is ook vrij laag en beinvloed de inspuitdruk niet. Diuit te wordt bepaald door de inspuitpomp en de ingestelde openingsdruk van de verstuivers.
deze motor heeft een opvoerpomp
Ja weet ik, met een hele lage persdruk die hoog genoeg is om de injectie pomp gevuld te houden. De injectie pomp is n.l. niet zelfaanzuigende. Maar een hoog liggende tank houdt de injectie pomp ook gevuld.
IK weet niet waarom je dit post, maar deze stelling is fout. Het gaat over dieselmotoren niet over een oude brommer. Tenzij dat je kan bewijzen dat je gelijk hebt, ik leer graag bij. Maar bij deze motor is de voordruk nodig en bepaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 16:02 #1599665

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Zeerover schreef :
madoc schreef :
Zeerover schreef :
madoc schreef :
Zeerover schreef :
Een groot probleem bij scheepsdiesel motoren is de brandstof. Heel vaak vallen deze uit door verstopping van het brandstof systeem. Om het meest evidente niet uit te sluiten zou ik de brandstof druk meten tussen de opvoerpomp (feedpump) en de aansluiting van de injectie pomp. Hier moet de druk tusen de 2,1 en 3,6 bar zijn. De gevolgen van een te lage druk (zelfs onderdruk) is een te lage inspuitdruk en ( mogelijk hier de oorzaak) een te late inspuiting met dus een slechte verbranding met eventueel rook en stank. Dus probeer eens de druk te meten bij alle toerentallen en een tijdje aanhouden ipv het te ver te zoeken.
Als je een tank hebt die hoger ligt dan de inspuitpomp heb je geen opvoerpomp nodig. De druk na de opvoerpomp is ook vrij laag en beinvloed de inspuitdruk niet. Diuit te wordt bepaald door de inspuitpomp en de ingestelde openingsdruk van de verstuivers.
deze motor heeft een opvoerpomp
Ja weet ik, met een hele lage persdruk die hoog genoeg is om de injectie pomp gevuld te houden. De injectie pomp is n.l. niet zelfaanzuigende. Maar een hoog liggende tank houdt de injectie pomp ook gevuld.
IK weet niet waarom je dit post, maar deze stelling is fout. Het gaat over dieselmotoren niet over een oude brommer. Tenzij dat je kan bewijzen dat je gelijk hebt, ik leer graag bij. Maar bij deze motor is de voordruk nodig en bepaald.
Als je alle discussies over ontluchten van onze dieseltjes leest,die hierop het Forum zijn gevoerd,zul je lezen dat een hoge tank of een lage voordruk normaal zijn.
Laatst bewerkt: 02 dec 2024 16:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 16:18 #1599670

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Toch intrigeert het me wel: op de site van Dieseldokter wordt ook ergens genoemd dat een defecte opvoerpomp problemen met inspuiting kan veroorzaken, maar kan me dit (met mijn kennis) niet voorstellen behalve in het geval de opvoerpomp niet kan leveren wat de motor verbruikt + retour.

Iemand een bron / spec van zo’n pompje , vwb de druk die deze moet leveren ?
Laatst bewerkt: 02 dec 2024 16:24 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 16:19 #1599671

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Albert 45 schreef :
Witte rook? Hoera, een nieuwe paus!

Was het maar zo’n feest :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 16:32 #1599673

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
holrobert schreef :
Toch intrigeert het me wel: op de site van Dieseldokter wordt ook ergens genoemd dat een defecte opvoerpomp problemen met inspuiting kan veroorzaken, maar kan me dit (met mijn kennis) niet voorstellen behalve in het geval de opvoerpomp niet kan leveren wat de motor verbruikt + retour.

Iemand een bron / spec van zo’n pompje , vwb de druk die deze moet leveren ?
Via google.Druk mechanische opvoerpomp ong. 0.3 bar. Niet gegoogled. Wordt geregeld door de veer tegen het pomp membraan.
Laatst bewerkt: 02 dec 2024 16:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 17:49 #1599685

Waarom kan een HD pomp niet voldoende onderdruk aan z’n zuig genereren om de diesel een meter omhoog te zuigen eigenlijk? Kan iemand dat uitleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 19:01 #1599710

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Omdat de plunjers enkelwerkend zijn ze persen alleen aan de bovenzijde van de plunjers immers.
En ze verpompen maar heel weinig maar nauwelijks meer dan totale verbruik van de motor.
Een opvoerpomp heeft behoorlijk overcapaciteit maar door de constructie van een veerbelast membraam pompt deze aleen maar wat ie kwijt kan aan de inspuitpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 19:14 #1599715

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6138
Roterende brandstofpomp heeft een ingebouwde opvoerpomp.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 19:16 #1599716

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 02 dec 2024 19:50 #1599721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
holrobert schreef :
Albert 45 schreef :
Witte rook? Hoera, een nieuwe paus!

Was het maar zo’n feest :)

:)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 03 dec 2024 10:59 #1599791

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3667
Makkie schreef :
Omdat de plunjers enkelwerkend zijn ze persen alleen aan de bovenzijde van de plunjers immers.
En ze verpompen maar heel weinig maar nauwelijks meer dan totale verbruik van de motor.
Een opvoerpomp heeft behoorlijk overcapaciteit maar door de constructie van een veerbelast membraam pompt deze aleen maar wat ie kwijt kan aan de inspuitpomp.
Plus wat er terug gaat via de retour leiding,als die aanwezig is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 03 dec 2024 11:23 #1599800

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1259
Albert 45 schreef :
Witte rook? Hoera, een nieuwe paus!

He, jammer Franciscus was/is best een goede paus!
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte stinkende rook 03 dec 2024 13:09 #1599830

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Pylk schreef :
Albert 45 schreef :
Witte rook? Hoera, een nieuwe paus!

He, jammer Franciscus was/is best een goede paus!

Zal zorgen dat de witte rook ophoud, dan zijn we beiden weer blij.
Laatst bewerkt: 03 dec 2024 13:09 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl