HenkT schreef :
Als de tank hoger ligt dan de motor heb je niet eens een opvoerpomp nodig.[/quote]
Maar wellicht kan het de stroom tegen werken of lucht in het systeem laten als ie kapot is?
Ik heb geen idee hoe het ding werkt.[/quote]
Je opvoerpomp.
Aan je opvoerpomp zit een hefboom die bediend wordt door meestal je nokken as. Op de nokkenas of losse as zit een nok die de hefboom in het voorbijgaan omhoog duwt en daarmee de membraam in de pomp neerwaarts beweegt.
Deze neerwaartse beweging van de membraam genereerd een vacuum waardoor er brandstof door een terugslag klep in de membraam kamer terecht komt.
Is de nok verder gedraaid, dan zal een veer de membraam weer naar boven duwen en de aanwezige brandstof via een ander kanaal met ook een terugslagklep naar de fijnfilter van je motor pompen. Van de fijnfilter komt de brandstof in je inspuitpomp.
Snelle controle van je pomp,
Als je via de tank kant in je opvoerpomp blaast, dan kun je gewoon doorblazen (wel even beide zijde loskoppelen van filters ed anders blaas je je eigen een ongeluk.
Blaas je van de motorkan je opvoerpomp in, dan wordt dit geblokkeerd door de terugslagkleppen.
Blaas je vanuit de tankkant en hou je de andere kant dicht, dan moet je merken dat dit blokkeerd....merk je dat je wel kan blazen,...dan is je membraam lek en moet je pomp vervangen worden.
Let wel,..als de motor stil is gezet waarbij de nok de pomphefboom gelicht heeft,...dan kun je met de handbediening geen brandstof aanzuigen. Draai de krukas een stukje door zodat de hefboom van de nok is (dit kun je voelen aan de handhefboom ingedrukt te houden terwijl de krukas met de hand rond gedraaid wordt)
Tank hoger dan de motor met aansluiting ONDER je tank.
Als je tank hoger ligt dan de motor, dan maak je gebruik van valstroom, de zwaartekracht voorziet in transport van je brandstof naar je motor. Zonder opvoerpomp kan je motor hierop lopen echter als je opvoerpomp er tussen zit zal de weerstand door de terugslagkleppen in je opvoerpomp de stroom hinderen en krijg je teweinig binnen voor bv vollast. Stationair zal de motor het wel doen totdat je filters leeggezogen zijn en kakt je motor alsnog in.
Heeft je brandstof tank een aanzuigbuis (zit bovenop je tank) dan moet je een opvoerpomp hebben