Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieselklop

Re:Dieselklop 13 jan 2025 10:33 #1606694

Booty24 schreef :
Hoe moeilijk is het om een verstuiver er uit te halen en terug te plaatsen?
Ik doe motoronderhoud inclusief kleppen stellen etc maar dit nog niet.
Farymann 18W 1 cylinder?

Verstuiver eruit halen en terug plaatsen zal elke Boeren*** wel kunnen...goed reinigen en op druk afstellen vergt wat meer en zeker het op druk afstellen....niet iedereen heeft daarvoor de spullen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 10:45 #1606698

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18182
Ik hoor wel verhalen dat ze bruut vast kunnen zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 11:02 #1606701

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Ja, dat. Je wilt in elk geval de correcte, passende verstuiversleutel voor jouw type verstuiver hebben. En dan nog kunnen ze serieus vast zitten bij oude motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 12:05 #1606712

Apae schreef :
Ja, dat. Je wilt in elk geval de correcte, passende verstuiversleutel voor jouw type verstuiver hebben. En dan nog kunnen ze serieus vast zitten bij oude motoren.

Tot op heden altijd los kunnen krijgen met....veel veel veel geduld, kruipolie en een goed passende Bahco of steeksleutel. Een enkel keer de inductie verwarmer gebruikt.

En steriele omgeving ......persoonlijk vind ik dat onzin,...geen verstuiver revisie bedrijf heeft een steriele ruimte. Wel een schone werkomgeving uiteraard. nadat de inspuitnaald en behuizing en overige onderdelen zijn gereinigd schoonblazen met perslucht en monteren in een bak schone dieselolie. dan is de naald en de rest van de onderdelen beschermt tegen vuil en stof en zijn ze al voorgesmeerd met diesel.
Laatst bewerkt: 13 jan 2025 12:08 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 12:17 #1606718

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Dank voor de aansporingen. Ik ga het eens bekijken. Het is winter….

Ik heb zwarte rook onder last. Niet bij zelfde toeren in de vrij.
Kleppen zijn gesteld en olie gewisseld.
De faq verwijst naar verstuivers als een mogelijkheid.
Miedema in Makkum zie “geen zorgen maken”. Maar de boot wordt er in een seizoen zwart van (ondanks GTL/HVO).
Als elimineren makkelijk is dan ga ik dat doen.

PS: leidt oude olie tot hetzelfde fenomeen?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 13 jan 2025 12:20 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 12:25 #1606722

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Booty24 schreef :
Dank voor de aansporingen. Ik ga het eens bekijken. Het is winter….

Ik heb zwarte rook onder last. Niet bij zelfde toeren in de vrij.
Kleppen zijn gesteld en olie gewisseld.
De faq verwijst naar verstuivers als een mogelijkheid.
Miedema in Makkum zie “geen zorgen maken”. Maar de boot wordt er in een seizoen zwart van (ondanks GTL/HVO).
Als elimineren makkelijk is dan ga ik dat doen.

PS: leidt oude olie tot hetzelfde fenomeen?

Is het gevraagde koppel van de schroef niet iets te hoog dan? heb je een vaste schroef of verstelbare.
Ik neem aan dat de zwarte rook bij hoger vermogen / toeren ontstaat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 12:50 #1606730

zwarte rook duidt op onvolledige verbranding en dat kan veroorzaakt worden door
1.) versleten, lekkende, niet goed afgestelde verstuivers
2.) bij hoger toerental kan het zijn dat de schroef te groot gedimensioneerd is, de motor moet dan te hard werken en zal dan gaan roeten. Vaak komt de motor dan ook moeilijk op toeren als er "gas" bijgegeven wordt. Een bijkomstigheid is dat de motor bij lang belasten warm gaat lopen.

Te controleren
1.) je verstuivers op inspuitdruk, afsluiting en slijtage
2.) afmetingen van je schroef Waterverplaatsing (lengte boot en gewicht), gewenste snelheid, motortoerental en vermogen hebben allemaal een relatie met elkaar. Hier zijn rekenvoorbeelden en tooltjes voor op internet.

Tot slot wat sommigen over het hoofd zien, draaid je schroefas soepel (met de hand), kromme schroefassen, schroefbladen en evt vuil op je schroef kunnen meer weerstand genereren waardoor de motor te hard moet werken. Ook evt vuilnis in de vorm van stukken lijnen, tasjes in je schroef zijn nadelig. Een kennis van mij had in de amsterdamse grachten ooit een scooterband om de schroef waardoor de motor ineens ging roken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 13:32 #1606741

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Ik haakte in vanwege de verstuivers, waar ook de manual aan refereert, maar wat nog onbekend gebied was qua sleutelen.
Heb het incidenteel wel eerder gehad onderweg op Markermeer door het "groen". Dat was dan vanwege de last.

Ik heb na de oliewisseling voor de winterstop een testje in de box gedaan (dus afgemeerd, V=0):
met en zonder last (in het werk en in z'n vrij) en dan kwam onder last zwarte rook en "ontlast" niet.

Maar verstuivers laten bekijken is dus een werkje dat ik in de winter kan doen. (Zomers laat ik ze liever aan boord).

Overhaul manual Farymann 18W: "or smokes black". Met power geen probleem.



Dan graag weer terug naar topic TS.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 13 jan 2025 13:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 15:05 #1606755

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7581
holtere schreef :
Ik hoor wel verhalen dat ze bruut vast kunnen zitten?

ja hoor sommige automotoren is het soms even een paar uur vloeken en tieren, zelf met speciaal gereedschap.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 15:12 #1606758

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7581
De Optimaal schreef :
Apae schreef :
Ja, dat. Je wilt in elk geval de correcte, passende verstuiversleutel voor jouw type verstuiver hebben. En dan nog kunnen ze serieus vast zitten bij oude motoren.

Tot op heden altijd los kunnen krijgen met....veel veel veel geduld, kruipolie en een goed passende Bahco of steeksleutel. Een enkel keer de inductie verwarmer gebruikt.

En steriele omgeving ......persoonlijk vind ik dat onzin,...geen verstuiver revisie bedrijf heeft een steriele ruimte. Wel een schone werkomgeving uiteraard. nadat de inspuitnaald en behuizing en overige onderdelen zijn gereinigd schoonblazen met perslucht en monteren in een bak schone dieselolie. dan is de naald en de rest van de onderdelen beschermt tegen vuil en stof en zijn ze al voorgesmeerd met diesel.


echt steriel hoeft idd niet maar wel schoon werken, ik had henkt al even een tip gegeven in zijn andere draadje om alle open verbindingen af te doppen.
voordat ik iets uitelkaar schroef qua drukleidingen spuit ik alles zo schoon mogelijk met perslucht, na demontage alles afdoppen.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 16:03 #1606762

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Optimaal. Bedankt voor je aanbod. Ik heb geen haast. Ben vandaag met de verstuivers terug naar het revisie bedrijf gegaan.
Booty. Bij de yanmar vind ik het niet moeilijk.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 16:12 #1606765

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7581
och je moet maar zo denken, jij kent straks jouw motor van binnen en van buiten.

goed bezig
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 13 jan 2025 16:40 #1606769

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Dat is zeker b100, gister had ik er ff geen zin meer in. Maar vandaag weer gemotiveerd. Zonnetje helpt wel mee. En ik kon het even tussen het werk regelen.
Blokje is van 1989 dus moet er ook wat geduld mee hebben.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 14 jan 2025 15:21 #1606929

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
madoc schreef :
Even een wetenswaardigheid je over inspuit tijd van ons soort motortjes. Krukhoek inspuiting zo,n 30 graden.Tijdsduur 0,0016 seconden. Was te lui om het uit te rekenen. Daarom even opgezocht in een motoren boek. Die 25 bar openings drukverschil zal niets merkbaars uitmaken.
Dat is wat de man van het revisie bedrijf ook zegt. Zeker met een pomp van 30 jaar oud.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 15:26 #1606930

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
De Optimaal schreef :
Een ander onderdeel de brandstofpomp weet je zeker dat de arm OP de nok in je motor zit en er niet onder ? Als deze niet goed zit start je op de voorraad in je filter en galerij echter er zal geen aanvoer vanuit de opvoerpomp zijn. Dit merk je pas minuten later als de motor inkakt.
O.a. door bovenstaande nog wat verder gedacht.

Het pompje is er niet af geweest. Maar ik heb het wel op werking gecontroleerd. En er komt bar weinig diesel uit als ik het hendeltje bedien....
Tank ligt wel hoger dan de motor.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 15:27 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 15:32 #1606932

Als de nok van de motor reeds tegen het memebraan duwt, is dat ook een reden dat je er handmatig nauwelijks een slag mee kunt maken... Kan vrij random zijn en hangt af van in welke stand de motor tot stilstand is gekomen.

...Analoog aan een kleplichter die niets doet wanneer de nokkenas dezelfde klep reeds open duwt terwijl de motor stil staat.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 15:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 15:36 #1606933

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
HenkT schreef :
De Optimaal schreef :
Een ander onderdeel de brandstofpomp weet je zeker dat de arm OP de nok in je motor zit en er niet onder ? Als deze niet goed zit start je op de voorraad in je filter en galerij echter er zal geen aanvoer vanuit de opvoerpomp zijn. Dit merk je pas minuten later als de motor inkakt.
O.a. door bovenstaande nog wat verder gedacht.

Het pompje is er niet af geweest. Maar ik heb het wel op werking gecontroleerd. En er komt bar weinig diesel uit als ik het hendeltje bedien....
Tank ligt wel hoger dan de motor.
Als de tank hoger ligt dan de motor heb je niet eens een opvoerpomp nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 15:37 #1606934

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Nachtvlinder schreef :
Als de nok van de motor reeds tegen het memebraan duwt, is dat ook een reden dat je er handmatig nauwelijks een slag mee kunt maken... Kan vrij random zijn en hangt af van in welke stand de motor tot stilstand is gekomen.

...Analoog aan een kleplichter die niets doet wanneer de nokkenas dezelfde klep reeds open duwt terwijl de motor stil staat.
Ik heb m ook even getornd om te testen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 15:40 #1606935

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
[/quote]Als de tank hoger ligt dan de motor heb je niet eens een opvoerpomp nodig.[/quote]
Maar wellicht kan het de stroom tegen werken of lucht in het systeem laten als ie kapot is?
Ik heb geen idee hoe het ding werkt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 14 jan 2025 15:59 #1606939

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Maar je hebt toch alleen een probleem met een verstuiver? Verder loopt de motor toch,dus is er geen probleem met de brandstof toevoer naar de injectie pomp
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 15:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 14 jan 2025 16:04 #1606941

HenkT schreef :
Als de tank hoger ligt dan de motor heb je niet eens een opvoerpomp nodig.[/quote]
Maar wellicht kan het de stroom tegen werken of lucht in het systeem laten als ie kapot is?
Ik heb geen idee hoe het ding werkt.[/quote]

Je opvoerpomp.
Aan je opvoerpomp zit een hefboom die bediend wordt door meestal je nokken as. Op de nokkenas of losse as zit een nok die de hefboom in het voorbijgaan omhoog duwt en daarmee de membraam in de pomp neerwaarts beweegt.
Deze neerwaartse beweging van de membraam genereerd een vacuum waardoor er brandstof door een terugslag klep in de membraam kamer terecht komt.
Is de nok verder gedraaid, dan zal een veer de membraam weer naar boven duwen en de aanwezige brandstof via een ander kanaal met ook een terugslagklep naar de fijnfilter van je motor pompen. Van de fijnfilter komt de brandstof in je inspuitpomp.

Snelle controle van je pomp,
Als je via de tank kant in je opvoerpomp blaast, dan kun je gewoon doorblazen (wel even beide zijde loskoppelen van filters ed anders blaas je je eigen een ongeluk.
Blaas je van de motorkan je opvoerpomp in, dan wordt dit geblokkeerd door de terugslagkleppen.
Blaas je vanuit de tankkant en hou je de andere kant dicht, dan moet je merken dat dit blokkeerd....merk je dat je wel kan blazen,...dan is je membraam lek en moet je pomp vervangen worden.

Let wel,..als de motor stil is gezet waarbij de nok de pomphefboom gelicht heeft,...dan kun je met de handbediening geen brandstof aanzuigen. Draai de krukas een stukje door zodat de hefboom van de nok is (dit kun je voelen aan de handhefboom ingedrukt te houden terwijl de krukas met de hand rond gedraaid wordt)

Tank hoger dan de motor met aansluiting ONDER je tank.
Als je tank hoger ligt dan de motor, dan maak je gebruik van valstroom, de zwaartekracht voorziet in transport van je brandstof naar je motor. Zonder opvoerpomp kan je motor hierop lopen echter als je opvoerpomp er tussen zit zal de weerstand door de terugslagkleppen in je opvoerpomp de stroom hinderen en krijg je teweinig binnen voor bv vollast. Stationair zal de motor het wel doen totdat je filters leeggezogen zijn en kakt je motor alsnog in.
Heeft je brandstof tank een aanzuigbuis (zit bovenop je tank) dan moet je een opvoerpomp hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 14 jan 2025 16:35 #1606947

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Tank heeft een aanzuigbuis boven op. Ik ga die pomp ook maar preventief vervangen, Of in ieder geval even verder testen met jou blaastest.
Bedankt voor je heldere uitleg.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 14 jan 2025 19:16 #1606976

Mijn ervaring met zo’n hendeltje op de opvoerpomp bij een Farymann L30M is dat je je rot pompt bij het ontluchten en dus niet veel diesel kunt verwachten, of zie ik dat verkeerd? Na die ervaring heb ik om de boel te ontluchten een brandstofbalg in de leiding gemonteerd, een paar keer knijpen tot je via de retourleiding brandstof terug in de tankt hoort lopen, ontluchtingsnippels dicht zetten en klaar om te starten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 14 jan 2025 19:22 #1606979

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Omdat de yanmar kleplichters heeft kan je m ook tornen om te ontluchten.
Dan pompt ie misschien wel weer de HD pomp leeg.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 15 jan 2025 05:36 #1607008

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3201
Zou het gebruik van gtl en hvo nog van invloed zijn op het membraan van die pomp?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl