Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Saildrive op rondspant

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 06:41 #1621535

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er uberhaupt ern saildrive op een rondspant kan worden geplaatst.
Gezien de ronde vorm van de romp tegenover het platte stuk van de saildrive lijkt me dit niet eenvoudig.
Zijn hiervoor oplossingen of toch maar gewoon keerkoppeling en schroefas voorzien?
Reden van de vraag is omdat ik een casco wil voorzien van een binnenboordmotor en na opzoekwerk toch wat minder geluid wil dus kwam dan uit op een saildrive vandaar.
Graag even jullie meningen hieromtrent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 07:36 #1621553

Dit is in beginsel de oplossing en toepassing

www.drinkwaard.com/sail-drive/...ie-craftsman-marine/
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 08:44 #1621582

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Wat mij (machinebouwontwerper) betreft is een saildrive the way to go.

Waarom?

Alles wat relatief snel loopt, moet goed uitgelijnd zijn en goed met elkaar vervonden. Een saildrive is dat: het is 1 industrieel gemaakte klont, waar aan de enenkant diesel in gaat, en aan de andere kant een prop gaat draaien. Het geheel staat op rubberblokken.

De afdichting naar buiten verloopt aan de binnenkant van de boot middels een zwaar flexibel rubber membraan, meteen op het zadel wat je erbij koopt. Eentje die hoort bij de motor-met-saildrive en dus precies past. Eentje zoals waterrimpels aangeeft. Dit maak je pas in je boot, en lamineert het vast op het bestaande polyester.

Het alternatief is, naar mijn idee achterhaald:

Je plaatst een motor op toch weer zo'n zadel, maar nu op zijn eigen rubber blokken.

Ergens in de boot maak je een doorgang voor de schroefas, daarin plaats je een lager, en er komt een afdichting op. Buiten, vlak voor de schroef komt nog een steunlager aan je boot. Die moet je vastlamineren.

Nu begint het grote spel: de motor en schroefas moeten haarnauwkeurig op elkaar uitgelijnd worden. Maar de motor staat op rubbers, en heeft dus geen vaste positie. Als hij langzaam loopt springt hij heen en weer. Ook als er koppel gevraagd wordt, verandert de positie van de motor. Als de rubbers ouder worden... Je raadt het al.

Beide kennen voor- en nadelen. Maar voor t meeste is t een half religieuze discussie.

Nadelen saildrive, ook vermeende:

- Als het membraan faalt is er weinig wat je kunt doen om te blijven drijven. Maar er zijn mij geen verhalen bekend dat boten daardoor daadwerkelijk gezonken zijn.
- De saildrive is een tandwielkast die deels onder water zit. De afdichting van de schroefas kan falen. Dan kan er water naar binnen wat de olie aantast en de smering verslechtert. Dat is mij overkomen, en is redelijk makkelijk te verhelpen.
- Om olie te wisselen moet voor sommige saildrives de boot uit t water.
- Het membraan moet formeel om de 7 jaar gewisseld worden. Dat is nogal een klusje. Hoe lang die echt meegaan is niet helemaal duidelijk. Maar 10 jaar durf ik wel. 15 ook nog wel, gezien 1.

Nadelen schroefas:
- Ik hoor nogal eens wat gelazer rondom de schroefas afdichting en het buitenlager.
- Een enkele keer heb ik gehoord dat de schroefas los kwam van de koppeling aan de motor. Ook dan heb je een gat in je boot, maar dat is te stoppen want niet al te groot. Erger: waarschijnlijk valt de schroefas er niet helemaal uit, en blokkeert het roer.
- Nastellen ivm inzakken rubbers.
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 08:46 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 09:12 #1621592

Mooie uitéénzetting Joop, dank je wel. Voor onze bootjes is het gegeven van de elektrolytische corrosie nog een aanvulling, de staartstukken van SailDrives uit aluminium waarop koperhoudende Coating een effect kan hebben.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 09:19 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 09:22 #1621594

Op een saildrive kun je niet droogvallen.
Samenwerking tussen motor en schroefas is met een homokineet goed te optimaliseren zonder de genoemde nadelen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 09:24 #1621596

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Waterrimpels schreef :
Mooie uitéénzetting Joop, dank je wel. Voor onze bootjes is het gegeven van de elektrolytische corrosie nog een aanvulling, de staartstukken van SailDrives uit aluminium waarop koperhoudende Coating een effect kan hebben.

Er zijn een aantal design strategiën die zaken veel makkelijker en voorspelbaarder maken.

Een daarvan is "statisch bepaald construeren". Een grotendeels Eindhovense hobby, maar universeel waar.

Grofweg dat je een tafel op 3 poten zet. Elke poot meer is een overbepaaldheid.

Dus een motor met saildrive op 3 blokken is prima.

Maar een motor met schroefas???? Ik wil niet eens beginnen te tellen hoe vaak dat overbepaald is.

Overbepaaldheid betekent:
- Onbekende (meestal hoge) interne krachten,
- De noodzaak voor krappe toleranties,
- Onvoorspelbaar dynamisch gedrag, en zo nog een paar.

Niet doen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive op rondspant 21 apr 2025 09:42 #1621606

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Er zijn héél veel rondspanten met een saildrive. Zoals gezegd, je past de polyester basis (passend bij je motor) aan op de rompvorm.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl