Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vetus RTFM

Vetus RTFM 21 apr 2025 14:47 #1621672

Recent kocht ik mijn eerste zeilboot; die heeft een Vetus M2D5 aan boord. Tijdens de verschillende pre-aanschaf testen kon de eigenaar van de boot niet aanwezig zijn, waardoor er een vriend van de eigenaar de boot iedere keer in gang zette voor proefvaren etc. De vriend was heel duidelijk: hij kende de boot zelf niet.

Nu heb ik de handleiding van de Vetus gedownload en gelezen, en wat blijkt, sinds dag één starten we de motor blijkbaar verkeerd. Zoals je kunt zien in de handleiding (zie screenshot) heeft de Vetus een controlepaneel met een sleutelschakelaar met 5 standen: STOP, OFF, ON, voorverwarming, START. Wij hebben de motor altijd gestart en dan de sleutel teruggedraaid naar OFF, ipv deze op ON te laten. De handleiding waarschuwt "Draai NOOIT de hoofdschakelaar uit, terwijl de motor draait."

Wij hebben dus altijd de schakelaar op OFF gezet. Gezien de motor altijd lekker bleef draaien veronderstelde ik dat we de zaken juist deden.

RTFM dus.

Vraag: de waarschuwing in de handleiding zal wel een reden hebben. Welke zou dit zijn? Kan de foute stand van de sleutel de root cause zijn van het probleem waarbij de motor soms uitvalt (zoals in een andere ZF thread behandeld) ? Bij andere waarschuwingen lees je soms waarom er gewaarschuwd wordt ("De startmotor kan hierdoor worden beschadigd"), maar bij deze waarschuwing legt men verder niets uit.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 14:55 #1621675

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6678
Ik denk dat het niet om de stand van de startsleutel gaat. Lijkt mij meer om de hoofdschakelaar te gaan, de schakelaar waarmee je alles voorziet van spanning.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 15:13 #1621679

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Mogelijk heeft de motor een elektrische opvoerpomp. Als je het contact uitzet en de tank zit lager dan de motor dan komt er na een tijdje geen diesel meer bij de motor. Verder zullen de alarmen misschien niet meer werken. (Oliedruk en temperatuur)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 15:18 #1621682

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4928
3Noreen schreef :
Mogelijk heeft de motor een elektrische opvoerpomp. Als je het contact uitzet en de tank zit lager dan de motor dan komt er na een tijdje geen diesel meer bij de motor. Verder zullen de alarmen misschien niet meer werken. (Oliedruk en temperatuur)

Zou dat t regelmatig uitvallen van de motor in TSceerdere draadje verklaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 15:38 #1621691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Tja, elementaire kennis is lastig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 15:41 #1621694

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4928
Kwestie van volgordelijkheid denken vs doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 16:05 #1621700

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
ik denk eerder aan risico;
tijdens draaien de dynamo/alternator prompt afkoppelen is een nogo...
maar ken de situatie niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 16:49 #1621709

Als de B+ van je dynamo over een schakeling loopt via je contactslot zou je bij een draaiende motor de dynamo ontkoppelen van de accu. Dynamo kan zijn vermogen dan niet kwijt en zal dan de gelijkrichter dynamo's dan opstoken. Je dynamo zal dit niet overleven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 17:32 #1621717

sy helios schreef :
ik denk eerder aan risico;
tijdens draaien de dynamo/alternator prompt afkoppelen is een nogo...
maar ken de situatie niet

Dus moet zoiets gewoon niet mogelijk zijn.
Is het wel mogelijk dan is het verkeerd ontworpen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 17:33 #1621718

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
zegt iemand zonder diesel...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 17:42 #1621720

Die wel een diesel heeft gehad, en waar het dus goed zat aangesloten. Geen schakelaar tussen BAT+ en accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 17:42 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 17:46 #1621722

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3018
3Noreen schreef :
Verder zullen de alarmen misschien niet meer werken. (Oliedruk en temperatuur)

Dat is het meest waarschijnlijke. Bij mijn Yanmar is dat ook het geval als de start sleutel wordt teruggedraaid
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 17:53 #1621723

Calidris schreef :
Tja, elementaire kennis is lastig.

Heb je ook antwoord op de vraag ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 18:19 #1621727

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
De Optimaal schreef :
Als de B+ van je dynamo over een schakeling loopt via je contactslot zou je bij een draaiende motor de dynamo ontkoppelen van de accu. Dynamo kan zijn vermogen dan niet kwijt en zal dan de gelijkrichter dynamo's dan opstoken. Je dynamo zal dit niet overleven

Een B+ over een contactslot????
Ik mag hopen dat dat nooit het geval is.
B+ zit en hoort altijd direct op de accu.
Het afschakelen van het contact heeft geen nadelig gevolg voor een dynamo.
Wel een groot risico is dat geen enkel alarm meer kan werken! (schreef Noreen ook al).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 18:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 18:20 #1621728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Tja, elementaire kennis is lastig.

Heb je ook antwoord op de vraag ?

RTFM en ervaring en vragen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 18:31 #1621732

Palomine schreef :
Ik denk dat het niet om de stand van de startsleutel gaat. Lijkt mij meer om de hoofdschakelaar te gaan, de schakelaar waarmee je alles voorziet van spanning.

Dat staat zo letterlijk in de manual, is te zien op de bijlage van TS. De B+ van de dynamo liep waarschijnlijk bij oplevering via de hoofdschakelaar naar de accu. Dat hoeft niet meer zo te zijn.

(Bij onze boot (met VP uit 1978) zit op het Dashboard een metalen plaatje met wel de waarschuwing dat de startsleutel in de ‘on’-standmoet blijven zolang de motor loopt.
En in de handleiding staat dit



Er staat óók dat de hoofdschakelaar niet op off gezet mag worden als de motor loopt, omdat dat beschadiging van dynamo/regulator kan opleveren.)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 19:42 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 20:32 #1621759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Je stuurstroom naar de D+ komt van het contactslot, dus die moet tijdens en na het starten aan staan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 20:47 #1621764

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6261
3Noreen schreef :
Mogelijk heeft de motor een elektrische opvoerpomp. Als je het contact uitzet en de tank zit lager dan de motor dan komt er na een tijdje geen diesel meer bij de motor. Verder zullen de alarmen misschien niet meer werken. (Oliedruk en temperatuur)

Zo werkt het bij mij in ieder geval. Als ik de sleutel terug draai dan werkt de electrische opvoerpomp niet meer. Ik betwijfel of TS een electrische opvoerpomp heeft.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 20:52 #1621765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Soms zit er een elektrische stop aan verbonden, zoals een kortsluit solenoid op de brandstofpomp. Maar dan stopt de motor direct en wordt het snel duidelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 21 apr 2025 23:09 #1621771

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Calidris schreef :
Soms zit er een elektrische stop aan verbonden, zoals een kortsluit solenoid op de brandstofpomp. Maar dan stopt de motor direct en wordt het snel duidelijk.

Ik vermoed dat de stand STOP bedoeld is om de motor te stoppen
PatagoniaLo schreef :
Zoals je kunt zien in de handleiding (zie screenshot) heeft de Vetus een controlepaneel met een sleutelschakelaar met 5 standen: STOP, OFF, ON, voorverwarming, START.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 22 apr 2025 06:31 #1621780

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
De handleiding waarschuwt "Draai NOOIT de hoofdschakelaar uit, terwijl de motor draait."

Dit is niet hetzelfde als de startschakelaar op off zetten.
Als je de startschakelaar op off zet terwijl de motor loopt,zullen de meters en de alarmen het niet meer doen.
Verder gebeurt er niets,want de D+ draad heeft alleen de functie om de dynamo te bekrachtigen,totdat deze zichzelf bekrachtigd.
Als je de hoofdschakelaar uitzet terwijl de motor draait,kan de dynamo(B+) zijn spanning niet meer kwijt en zal verbranden.
Als je de motor gestart hebt,laat je gewoon de sleutel los,en deze zal in on stand gaan staan.
Als je de motor gestopt hebt,draai je de sleutel in off stand,en stopt het piepen,en is de spanning van het dashbord af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 22 apr 2025 06:45 #1621786

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Wat benE zegt, zo is het bedoeld en werkt het prima.
Alleen.... vaak is er een aparte drukknop om de motor te stoppen waarna als de motor gestopt is de alarmen af zullen gaan en je de sleutel op stop draait en het geluid stopt. (Of er is zo'n trekknop om de motor te stoppen waarna hetzelfde optreedt)

Wat wel gebeurt dat bemanning denkt motor te stoppen door sleutel op stop te draaien, dan loopt de motor gewoon door.
Het is een boot geen auto. Gelukkig gaat er niks van stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 22 apr 2025 07:10 #1621791

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Waterblok schreef :
Wat wel gebeurt dat bemanning denkt motor te stoppen door sleutel op stop te draaien, dan loopt de motor gewoon door.
Het is een boot geen auto. Gelukkig gaat er niks van stuk.

RTFM


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 apr 2025 07:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 22 apr 2025 14:13 #1621855

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Bij Vetus is de stopstand ook echt de motor stop stand,en als de motor af is draai je de sleutel naar off.
Dan stopt ook het piepen.
Geen aparte drukknop of kabel.
Laatst bewerkt: 22 apr 2025 14:14 door benE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus RTFM 22 apr 2025 14:53 #1621864

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Juist dat kan natuurlijk het was niet af te leiden uit de nederlandse handleiding eerder dit draadje, de engelse beschrijft de stopprocedure wel.
En je had al geraden dat ik een aparte stopknop heb denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl