jmarinis schreef :
pieter2 schreef :
De ontluchting van mijn dieseltank zit buiten.
Ik heb de tank gedemonteerd en binnenkort wordt hij weer geplaatst. Nu vraag ik mij af of een ontluchtingsopening niet beter binnen (bakskist) zou kunnen zitten omdat dan het temperatuursverschil tank - buitenlucht minder groot is en daardoor wellicht minder kans op condensatie.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik heb de ontluchting binnen, zo hoog mogelijk boven de tank in de bakskist. Prop WC papier erin tegen de diesellucht werkt goed genoeg, je kunt er eventueel een beter geurfilter op zetten.
Ik gebruik een flexibele slang. Bij het tanken gaat de prop er even uit en hang ik de slang in een lege jerrycan. Nooit water in de tank door condensatie of water dat door de ontluchting binnen dringt.
Overigens heb ik de indruk dat water meestal binnen komt via lekkage bij de vuldop. Waterdichtheid van de meeste vuldoppen hangt af van 1 o-ring, die makkelijk beschadigt.
Hier over:
BaasKlus heeft een keer een test opgezet met een fles met olie er in die hij buiten heeft gezet om onder allerlei temperatuurswisselingen water te vangen. Het resultaat was exact nul. Als je gaat uitrekenen hoeveel water je zou opvangen bij grote temperatuursschommelingen, dan klopt dit wel ongeveer.
De grootste bron van water in de tank is gewoon de dichtring onder de vuldop.
Een tankontluchting ademt diesel damp. Die is niet perse mensvriendelijk. En zwaarder dan lucht ook nog. Dus ventileren helpt maar matig. De ontluchting hoort buiten uit te komen.
Dan nog over extra handelingen. Die moeten in het ontwerp van een installatie zoveel mogelijk voorkomen worden. Dus een propje wat ergens in en uit gedaan moet worden als, etc. Dat wordt vergeten. De vraag is alleen hoe vaak en wat dan de gevolgen zijn.