De Optimaal schreef :
de motor,..wil die onbelast (kk in zijn vrij) ook niet op toeren komen en als die op toeren komt gaat dat vlot en regelmatig of met horten en stoten en moeizaam ?
Ontkoppel de schroefas verbining van je KK en herhaal bovenstaande op deze manier kun je heel grof de trigger krijgen of dat het aan de aandrijflijn (schroef, KK ) ligt of de motor. Roetende motor en slecht op toeren komen (niet halen max rpm) is een indicatie dat de motor er te hard aan moet trekken, oorzaken hiervan
1.) zwaar aangegroeide schroef,
2.) afval (zakken, touwen ed) in je schroef (dit geeft overigens ook onbalans wat je voelt,...de motor / romp gaat dan schudden)
3.) kapot lopende KK (zit er nog voldoende olie in ?)
Blauwe olie is een indicatie dat er carterolie in je verbranding zit,..doen al je cilinders nog wel mee (onbelast max rpm zie boven)
Zwarte olie,....de diesel wordt niet volledig verbrand,...te zware schroef belasting of een KK die kapot dreigt te lopen,....compressie verlies als gevolg van motor schade.
Behalve dit "mooie" rijtje, kan de oorzaak ook nog liggen in luchttekort (verstopte luchtfilter, veel te grote klepspeling e.d.) of een verstopt uitlaatsysteem (dichtgeroet, dichtgeroest, veel te grote klepspeling.)
Kortom, er zijn veel oorzaken mogelijk.