Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven?

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 17:23 #1649348

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5592
Jollenbaas schreef :
@PvO: De YM's hebben een instrumentenpaneel met printplaat, je kan voorgloeien en hebben een stopsolenoid. Is best elektronisch en kan allemaal stuk.

Bij de GM's ontbreken die (voor mij dan...) gelukkig.
Ok in het instrumenten paneel zit wat elektronica idd.
Gloeien valt daar in mijn definitie niet onder.
Motor start meestal ook prima zonder voor gloeien.
En als de motor loopt kan je alle elektra uitschakelen, hij blijft gewoon lopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 17:43 #1649356

@Ber: Dat schrijf ik ook en dat ik daar blij mee ben.
Bij alle GM's ontbreekt dat, voorgloeien is niet mogelijk.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 18:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 18:05 #1649360

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Jollenbaas schreef :
@Ber: Dat schrijf ik ook en dat ik daar blij mee ben.
Bij alle GM's ontbreekt dat, voorgloeien is niet mogelijk.

uiteindelijk zijn we toch vrienden :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 18:06 #1649361

Ber schreef :
Jollenbaas schreef :
@Ber: Dat schrijf ik ook en dat ik daar blij mee ben.
Bij alle GM's ontbreekt dat, voorgloeien is niet mogelijk.

uiteindelijk zijn we toch vrienden :-)


Uiteraard! :)
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 18:07 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 18:22 #1649365

Dit is nu zo'n duidelijk voorbeeld waarom ik niet gediend ben van lampjes of zoemers. Altijd vervang ik die door analoge metertjes. Zal wel een tik zijn van een voormalig 'fietsenmaker' maar toch. Wanneer die verklikkertjes inkomen is het al te laat. Dat wil je toch zien aankomen? Een oliedrukmeter geeft inzicht. Laat gewoon zien dat bij het oplopen van de temperatuur de druk wat lager wordt, maar, en daar gaat het om, zorgt er ook voor dat eventuele gebreken vrijwel altijd geleidelijk in beeld worden gebracht.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 18:58 #1649368

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Jollenbaas schreef :
De GM serie van Yanmar heb ik liever dan de YM serie. De YM draaien stiller etc. maar toch. De GM's zijn motoren zonder electronica (alleen de startmotor en dynamo) en met eenvoudige techniek.
De YM is net zo'n simple mechanische indirecte voorkamer diesel als de GM. Electronische dingen er om heen zijn alleen randzaken waar je ook zonder kunt:

- voorgloei is alleen in de winter nodig en zorgt dat ie dan een stuk beter start dan de GM. Ik ben juist blij met de voorgloei, juist jammer dat de GM die niet had. Ander voordeel is dat een compressie test nu veel gemakkelijker is.
- naast de electrische stopknop is er ook gewoon een handmatige op de motor.
- hulp relais zorgt er voor dat de veelvoorkomende start issues van de GM verleden tijd zijn.
- de motor draait, start en stopt prima zonder het dashboardje. Al hoop ik wel dat ie heel blijft, kreng is duur (maar die van de GM ook)

Nee de YM is niet 100% foutloos maar na ervaring met beide, kies ik toch voor de YM. stuk meer koppel, lager toerental, stiller, zuiniger, veel betere alternator spanner, betere ontluchting, fijne aftap, pomp goed om, op 1 stekker na (dom) zit het electrische deel beter in elkaar. Onderdelen zijn beter voor elkaar (ook qua prijs) omdat de YM direct van een industrie blokje gebruikt maakt. Helaas zijn er wel enkele foutjes van de GM gebleven.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 19:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 19:25 #1649372

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Is een 3GM een voorkamerdiesel?!
Een 2GM en 1GM iig niet, dat zijn hartstikke direct ingespoten diesels.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 19:31 #1649376

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
daan1508 schreef :
Is een 3GM een voorkamerdiesel?!
Een 2GM en 1GM iig niet, dat zijn hartstikke direct ingespoten diesels.
Ja en het lijkt me sterk dat de kleinere GM's wel direct ingespoten zijn. Volgens de service manual zijn dat iig ook voorkamer diesels. Daarom zo gek dat er geen gloei op zit.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 19:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 20:46 #1649385

Beide series motoren hebben hun voor- en nadelen.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 20:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 21:15 #1649390

Jollenbaas schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Jollenbaas schreef :
@PvO: De YM's hebben een instrumentenpaneel met printplaat, voorgloeien en een stopsolenoid. Is best elektronisch toch en kan allemaal stuk.

Bij de GM's ontbreken die (voor mij dan...) gelukkig.

Er gloeit helemaal niks voor. Qua electronica stelt het echt niet veel voor. Wmb angsthazerij om niks.


Bladzijde 45 in de manual geeft aan dat voorgloeien mogelijk is.

Mits geïnstalleerd. Dat staat er ook.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 12 sept 2025 21:17 #1649391

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Philip schreef :
daan1508 schreef :
Is een 3GM een voorkamerdiesel?!
Een 2GM en 1GM iig niet, dat zijn hartstikke direct ingespoten diesels.
Ja en het lijkt me sterk dat de kleinere GM's wel direct ingespoten zijn. Volgens de service manual zijn dat iig ook voorkamer diesels. Daarom zo gek dat er geen gloei op zit.
Wanneer de voorkamer heel klein is, is de compressie druk waarschijnlijk groot genoeg om een dusdanig hoge temperatuur te creeren dat voorgloeien niet nodig is. De mogelijkheid om er wel een gloeispiraal in te bouwen geld misschien voor motoren die in koude gebieden verkocht worden.
Het probleem dat TS aangeeft betreffende de wegvallende oliedruk kan ook veroorzaakt worden door een niet goed werkende drukregelklep in het smeerolie systeem. Er is gedurend 5 minuten wel oliedruk genoeg. Ook een aanwijzing dat er geen lagerschade is waardoor de oliedruk niet op kan bouwen.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 21:24 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 00:25 #1649401

Wrijfhout schreef :
Dit is nu zo'n duidelijk voorbeeld waarom ik niet gediend ben van lampjes of zoemers. Altijd vervang ik die door analoge metertjes. Zal wel een tik zijn van een voormalig 'fietsenmaker' maar toch. Wanneer die verklikkertjes inkomen is het al te laat. Dat wil je toch zien aankomen? Een oliedrukmeter geeft inzicht. Laat gewoon zien dat bij het oplopen van de temperatuur de druk wat lager wordt, maar, en daar gaat het om, zorgt er ook voor dat eventuele gebreken vrijwel altijd geleidelijk in beeld worden gebracht.

Eens! Bij de specs van de 70 jaar oude DAF575 turbo staat in de service manual:



Na 70 jaar meet ik nog steeds 0.6 bar…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 08:31 #1649421

Dus kortom om TS verder te helpen....olie sensor vervangen voor een meet exemplaar die op een oliedruk meter aangesloten kan worden. Als sensor vervangen is en de klok is aangesloten motor starten en het verloop van de oliedruk volgen. Dan heb je een redlijke indicatie wat wanneer plaatsvind en welke werkzaamheden er nodig zijn om de storing te verhelpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 08:38 #1649422

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Goed idee. En zijn er dan voorbeelden van een olie druk meter met sensor voor die yanmar 3gm30? Of kan dat met dezelfde sensor.
Ik wil dat wel inbouwen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 08:41 #1649423

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
ik heb destijds even ge-McGyvert met een manometer van een CV installatie
ja een een verloopje of iets
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:01 #1649426

Dat heb ik ook gedaan als optie voor een tijdelijke controle.

Bij mijn 3GM30eu heb ik de standaard sensor laten zitten. Er onder zit een extra aansluit mogelijkheid. Daar zit standaard een inbusboutje in als afdichting. Als je die er uithaalt kan je daarin met een messing verloop (1/8 bsp) schroeven. Daarin een stukje koperen pijp en een met glycerine gevulde manometer aansluiten en de oliedruk kan je prima aflezen. Die was in orde. :)

Nu hangt de oliedrukmeter op zolder. In de messing verloop op de motor zit nu een blindstopje.






Laatst bewerkt: 13 sept 2025 20:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:11 #1649430

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
@Jollenbaas

Ik weiger zo langzamerhand te geloven dat jij die motor werkelijk gebruikt en hij niet bij je thuis gewoon op het dressoir staat..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:16 #1649432

Knar schreef :
@Jollenbaas

Ik weiger zo langzamerhand te geloven dat jij die motor werkelijk gebruikt en hij niet bij je thuis gewoon op het dressoir staat..........

Nou ik zie wel dat de motor 23 jaar oud is. Voor de wintermaanden lijkt mij dat wel wat! :D
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 09:55 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:31 #1649435

Knar schreef :
@Jollenbaas

Ik weiger zo langzamerhand te geloven dat jij die motor werkelijk gebruikt en hij niet bij je thuis gewoon op het dressoir staat..........

Exact, mijn motor is veel nieuwer en ziet er niet zo shiny meer uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:35 #1649438

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
oliedruk is 0

is al een vaag teken van niet in gebruik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:37 #1649439

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
brice3010 schreef :
Ik heb een door de vorige eigenaar gereviseerde Yanmar 3GM30 op een boot die ik in 2020 heb aangekocht.
Ik heb jaarlijks motorolie en oliefilter vervangen, alsook de anodes (2x).
Op mijn laatste zeiltocht, onder motor de laatste mijl naar de haveningang van Duinkerke, gaf die motor een alarm: "oliedruk faalt".
Motor gestopt, olie toegevoegd, echter na vijf minuten hetzelfde probleem.
Vervolgens rechtsomkeer; onder zeil en met stroming mee terug naar Nieuwpoort, waar ik vóór de pier verder naar de haven werd gesleept.

Verdict van een gerenommeerde scheepshersteller in Nieuwpoort: motor (30 jaar oud) herstellen is zinloos (kosten en waarschijnlijk nog onderliggende problemen?), nieuwe Yanmar 3YM30, €20k alles inbegrepen. Plaatsing van een gereviseerde motor doen ze niet.

Voor mij is dit uitgesloten, voor een boot die ik voor minder dan de helft daarvan, en in uitstekende staat (nieuwe mast, quasi nieuwe zeilen, ..), heb gekocht.
Te jammer zou het zijn om die boot op te geven.

Mijn vraag:
waar kan ik terecht om die motor te laten vervangen, of door een goedkoper model, of door een ander merk, eventueel gereviseerde motor door een gereputeerde hersteller?

Momenteel ligt de boot dus in Nieuwpoort, maar met plezier zou ik verplaatsing en verblijf van een hersteller/mechanieker/.. vergoeden.
Voor 20 euro heb je een nieuwe sensor, zit er ook zo in. 5 minuten draaien en je weet al meer. Zet er ook even een multimeter op. Bij te weinig druk gaat de sensor geleiden. Dus 1 pen aan de 12 v, ander aan de aansluiting.

www.dedieseldokter.nl/a-672392...h-serie/#description





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:41 #1649441

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Het heeft me altijd verbaast dat sommige mensen kun motor zo schoon weten te houden. Vroeger met de motorfiets door het midden oosten getrokken. Mijn motor zag er "goed gebruikt" uit onder een laag vastgeplakt stof en vettigheid. Soms kwam ik andere motor rijders tegen op een fiets die er uit zag alsof die net uit de showroom gereden was. Voor mij een wonder.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 09:51 #1649443

@Johan22: inderdaad meten is weten!
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 09:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 13 sept 2025 16:10 #1649517

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Op mijn iets minder schone GM was de originele sensor vervangen door eentje voor schakelaar en (VDO) metertje in 1. Erg gemakkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 verlies van oliedruk: afgeschreven? 14 sept 2025 04:37 #1649604

De Optimaal schreef :
Na het bijvullen voor duinkerken, na wederom oliealarm olie al gepeild ?
Olie niveau wederom te laag, dan is er wel heel veel olie verloren, dan moet het
1.) Ergens in je bilg liggen
2.) Uit de uitlaat, dan heb je greenpeace en de milieu politie aan boord.

Is er geen olieverlies dan heb je onderstaande 2 opties,
1.) Olie druk sensor defect
2.) Versleten glijlager ( krukas, drijfstan, nokkenas..) oliedruk sensor gaat af als er geen druk opgebouwd kan worden. Een uitgelopen lager heeft zoveel ruimte dat de olie daar wegloopt en in het systeem geen druk opgebouwd kan worden.

Kosten vervangen Motor,
Als je een ander type motor gaat plaatsen heb je naast de aanschaf van een andere motor waarschijnlijk ook de kosten van fundatie aanpassingen. Soms komen daar dan ook nog kosten van een andere schroef bij.

Ik zou adviseren
Lokaliseer het probleem,
Is het ernstiger dan een defecte sensor dan uitbouwen en voor onderzoek aanbieden.

Afhankelijk van het onderzoek bepalen vervangen of herstellen / deelrevisie

Allereerst HEEL veel dank aan aan jullie allen voor jullie bijzonder hulpzame commentare, ik apprecieer het enorm!

Om een of andere reden ontvang ik geen waarschuwing als er antwoorden komen op mijn OP, vandaar dat ik wat laat reageer, excuus daarvoor!

Mijn OP was waarschijnlijk onduidelijk: er is dus wel degelijk olie in de bilge gestroomd, ik schat dat het toch bijna drie liter moet zijn, terwijl het carter van deze 3GM30 voorzien is op drie liter.
Na bijvullen van olie en op peil brengen loopt de motor terug ok, tot na vijf minuten opnieuw alarm.
Peil nagekeken, opnieuw bijna leeg, en meer olie onder de motor... (PS: de oliefilter zit er stevig op).

Die voornoemde "gereputeerde" scheepshersteller vond het onwaarschijnlijk dat "een dertig of veertig jaar oude motor nog voor een redelijke kost zou kunnen worden hersteld"....

Intussen heb ik contact gehad met Boat Technics uit Middelkerke; die man zei (zoals door meerdere onder jullie aangeraden) om eerst eens na te kijken waar het lek vandaan komt: eventueel defecte oliepomp, of wat dan ook. Dus terecht, eerst de oorzaak opsporen. Desnoods voor een paar honderd euro de motor eruit en grondig nazicht.

Dus in conclusie voorlopig:
1. de druksensor lijkt m.i. goed te werken (re. na bijvullen verdwint het alarm; na vijf minuten terug alarm, en nog meer olie onder de motor.
2. de motor was door de vorige eigenaar aangekocht als "gereviseerd"; echter de schipper is overleden, ik heb de boot van zijn weduwe overgenomen. Dus niet na te gaan wat die revisie inhield.
3. zelfs een "gereputeerde" scheepshersteller houdt het liever simpel en verkoopt liever een nieuwe motor
4. begin oktober ben ik terug in het land, maak dan een afspraak met Boat Technics om ter plaatse een eerste nazicht te doen
5. ik hou jullie zeker op de hoogte. Nogmaals dank voor alle hartverwarmende commentaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl