De Optimaal schreef :
Na het bijvullen voor duinkerken, na wederom oliealarm olie al gepeild ?
Olie niveau wederom te laag, dan is er wel heel veel olie verloren, dan moet het
1.) Ergens in je bilg liggen
2.) Uit de uitlaat, dan heb je greenpeace en de milieu politie aan boord.
Is er geen olieverlies dan heb je onderstaande 2 opties,
1.) Olie druk sensor defect
2.) Versleten glijlager ( krukas, drijfstan, nokkenas..) oliedruk sensor gaat af als er geen druk opgebouwd kan worden. Een uitgelopen lager heeft zoveel ruimte dat de olie daar wegloopt en in het systeem geen druk opgebouwd kan worden.
Kosten vervangen Motor,
Als je een ander type motor gaat plaatsen heb je naast de aanschaf van een andere motor waarschijnlijk ook de kosten van fundatie aanpassingen. Soms komen daar dan ook nog kosten van een andere schroef bij.
Ik zou adviseren
Lokaliseer het probleem,
Is het ernstiger dan een defecte sensor dan uitbouwen en voor onderzoek aanbieden.
Afhankelijk van het onderzoek bepalen vervangen of herstellen / deelrevisie
Allereerst HEEL veel dank aan aan jullie allen voor jullie bijzonder hulpzame commentare, ik apprecieer het enorm!
Om een of andere reden ontvang ik geen waarschuwing als er antwoorden komen op mijn OP, vandaar dat ik wat laat reageer, excuus daarvoor!
Mijn OP was waarschijnlijk onduidelijk: er is dus wel degelijk olie in de bilge gestroomd, ik schat dat het toch bijna drie liter moet zijn, terwijl het carter van deze 3GM30 voorzien is op drie liter.
Na bijvullen van olie en op peil brengen loopt de motor terug ok, tot na vijf minuten opnieuw alarm.
Peil nagekeken, opnieuw bijna leeg, en meer olie onder de motor... (PS: de oliefilter zit er stevig op).
Die voornoemde "gereputeerde" scheepshersteller vond het onwaarschijnlijk dat "een dertig of veertig jaar oude motor nog voor een redelijke kost zou kunnen worden hersteld"....
Intussen heb ik contact gehad met Boat Technics uit Middelkerke; die man zei (zoals door meerdere onder jullie aangeraden) om eerst eens na te kijken waar het lek vandaan komt: eventueel defecte oliepomp, of wat dan ook. Dus terecht, eerst de oorzaak opsporen. Desnoods voor een paar honderd euro de motor eruit en grondig nazicht.
Dus in conclusie voorlopig:
1. de druksensor lijkt m.i. goed te werken (re. na bijvullen verdwint het alarm; na vijf minuten terug alarm, en nog meer olie onder de motor.
2. de motor was door de vorige eigenaar aangekocht als "gereviseerd"; echter de schipper is overleden, ik heb de boot van zijn weduwe overgenomen. Dus niet na te gaan wat die revisie inhield.
3. zelfs een "gereputeerde" scheepshersteller houdt het liever simpel en verkoopt liever een nieuwe motor
4. begin oktober ben ik terug in het land, maak dan een afspraak met Boat Technics om ter plaatse een eerste nazicht te doen
5. ik hou jullie zeker op de hoogte. Nogmaals dank voor alle hartverwarmende commentaren.